هواپیمایی ایرفرانس؛ معرفی ایرلاین های ایران و جهان

عماد جعفری
عماد جعفری سه شنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
هواپیمایی ایرفرانس؛ معرفی ایرلاین های ایران و جهان

ایرفرانس شرکت هواپیمایی حامل پرچم کشور فرانسه است , به بیش از ۲۰۴ مقصد در تمام قاره های جهان پروازهای مسافربری و باربری انجام می‌دهد

ایر فرانس (به‌طور رسمی Société Air France SA) شرکت هواپیمایی حامل پرچم کشور فرانسه است که دفتر مرکزی آن در ترامبله آنفرانس، در شمال شهر پاریس قرار دارد. قطب اصلی این شرکت، فرودگاه شارل دوگل است و فرودگاه اورلی، فرودگاه لیون-سینت اگزوپری، فرودگاه مارسی پروانس، فرودگاه تولوز-بلانیاک، و فرودگاه نیس کوت دازور نیز به عنوان قطب ثانویه مورد استفاده قرار می‌گیرند. فرودگاه شارل دوگل پاریس که قطب میان قاره‌ای و بزرگترین قطب ایر فرانس است، روزانه به ۳۳۵ مقصد، پرواز خروجی دارد. ایر فرانس از طریق فرودگاه مارسی پروانس نیز که جدیدترین قطب آن است، روزانه به ۳۰ مقصد در اروپا، آفریقا و فرانسه پرواز انجام می‌دهد.

ایرفرانس در سال ۲۰۱۳ به ۳۶ مقصد در فرانسه و ۱۶۸ مقصد در ۷۸ کشور دنیا پروازهای باری و مسافری انجام داده و در سال ۲۰۱۵ آمار ۴۶۸۰۳۰۰۰ نفر مسافر را جابجا کرده است.

تاریخچه ایرفرانس

 ایر فرانس در هفتم اکتبر سال ۱۹۳۳ از ادغام شرکت‌های ایر اورینت، ایر یونیون، شرکت پرتال هوایی عمومی، شرکت بین‌المللی ناوبری فرانسه (CIDNA) و شرکت ترابری آرینه (SGTA) تشکیل شد. این شرکت هواپیمایی در دوران جنگ سرد، از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۹۰، یکی از سه خط اصلی شرکت‌های هواپیمایی متحدین بود و به فرودگاه‌های برلین غربی، برلین تمپل هوف و برلین تگل، پروازهای منظم انجام می‌داد.

ایرفرانس

از آوریل سال ۲۰۰۱ تا مارچ ۲۰۰۲، این ایرلاین ۴۳.۳ میلیون مسافر جابهجا کرد و ۱۲.۵۳ میلیارد یورو درآمد داشت. در سال ۲۰۰۴، ایر فرانس با جابهجایی ۲۵.۵ درصد از مسافران در جهان، به عنوان بزرگترین ایرلاین اروپایی و بزرگترین ایرلاین جهان بر اساس میزان درآمد انتخاب شد. ناوگان ایر فرانس از هواپیماهای عظیم‌الجثه ایرباس و بوئینگ تشکیل‌شده است. این شرکت هواپیمایی در پروازهای کوتاه مدت از هواپیماهای ایرباس ای ۳۲۰ و در پروازهای بلندمدت از هواپیماهای ایرباس و بوئینگ استفاده می‌کند.

ایرفرانس

 ایر فرانس برای نخستین بار در ۲۰ نوامبر ۲۰۰۹ از هواپیمای ایرباس ای ۳۸۰ که بزرگترین و مجهزترین هواپیمای مسافربری جهان است، در مسیر فرودگاه شارل دوگل پاریس تا فرودگاه جان اف کندی نیویورک استفاده کرد. ایرفرانس با ۳۱ شرکت هواپیمایی توافق مقصدهای مشترک دارد.

کلاس های پروازی ایرفرانس

ایرفرانس

کلاس‌های پروازی ایر فرانس به چهار کلاس فرست کلاس (La Première)، بیزینس، پرمیوم اکونومی و اکونومی تقسیم می‌شود. صندلی‌های بخش فرست کلاس این هواپیمایی از چرم و چوب ساخته شده و برای هر مسافر، اتاقی کاملا جداگانه تعبیه شده است. کلاس بیزینس ایر فرانس مجهز به صندلی‌های تختخواب‌شو و مونیتورهای ۱۶ اینچی برای هر مسافر است و جالب است بدانید که مونیتورهای این کلاس پروازی به ۱۲ زبان زنده‌ی دنیا برنامه پخش می‌کنند.

ایرفرانس

ایر فرانس برای جلب رضایت تمامی مشتریانش، کلاس پروازی پرمیوم اکونومی را در کنار کلاس اکونومی به عنوان انتخاب دیگری برای مسافرانی که قصد دارند پروازی با قیمت مناسب و امکاناتی مشابه بیزینس را تجربه کنند، تدارک دیده است. کلاس پروازی پرمیوم اکونومی ۳۸ صندلی در ایرباس A380، ۳۲ صندلی در بویینگ ER300-77 و ۲۱ صندلی در ایرباس A340-300 و A330-200 را برای مسافران این کلاس پروازی اختصاص داده است. سرویس کترینگ و سایر سرویس‌های کلاس پرمیوم اکونومی نیز به‌سازی شده و نسبت به کلاس پروازی اکونومی، کیفیت بالاتری دارد.

ایرفرانس

در نهایت، کلاس پروازی اکونومی ایر فرانس، با کیفیتی بسیار بالاتر از این کلاس پروازی در سایر هواپیمایی‌ها، برای مسافران اکونومی، صفحه نمایش لمسی ۱۰ اینچی با خروجی USB و نیم اینچ فضای بیشتر برای هر صندلی را نسبت به سایر ایرلاین‌ها اختصاص داده است.

ایرفرانس

مقصدهای بین المللی هواپیمایی ایرفرانس

ایرفرانس

شرکت هواپیمایی ایرفرانس در حال حاضر به بیش از ۲۰۴ مقصد در تمام قاره‌های جهان پروازهای مسافربری و باربری انجام می‌دهدمقصدهای بین‌المللی این شرکت هواپیمایی از قرار زیر است:

قاره آفریقا

ساحل عاج، نیجریه، الجزایر، ماداگاسکار، مالی، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری کنگو، جمهوری دموکراتیک کنگو، مراکش، آفریقای جنوبی، گینه، بنین، سنگال، تونس، جیبوتی، کامرون، مارتینیک فرانسه، سیرالئون، گابن، آنگولا، گیته استوایی، لیبریا، چاد، نیجر، موریتانی، بورکینافاسو، موریس

قاره آسیا

هندوستان، تایلند، چین، ویتنام، اندونزی، مالزی، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور

قاره اروپا

گویان فرانسه، بریتانیا، فرانسه، هلند، بلژیک، یونان، اسپانیا، سوئیس، آلمان، دانمارک، رومانی، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، سوئد، ترکیه، اوکراین، پرتغال، اسلوونی، مالت، نروژ، پولینزی فرانسه، سینت مارتن، جمهوری چک، رئونیون فرانسه، روسیه، بلغارستان، اتریش، لهستان، ارمنستان، کرواسی

قاره آمریکا

ایالات متحده  آمریکا، کلمبیا، برزیل، آرژانتین، مکزیک، ونزوئلا، کوبا، پرو، اروگوئه، کانادا، پاناما، گوادلوپ، هائیتی، جمهوری دومینیکن، شیلی

خاورمیانه

اردن، لبنان، مصر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، ایران

پروازهای هواپیمایی ایرفرانس در ایران

پروازهای این شرکت هواپیمایی به ایران، پس از هشت سال، از تاریخ بیشت و نهم فروردین ۱۳۹۵، دوباره از سر گرفته شد. طبق برنامه زمانبندی، پروازهای شرکت هواپیمایی ایر فرانس در روزهای یکشنبه، دوشنبه، چهارشنبه و جمعه ساعت ۲۰: ۲۰ وارد فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) می‌شود و صبح روز بعد ساعت ۹: ۱۵، تهران را به مقصد پاریس ترک می‌کند. 

ناوگان هواپیمایی ایرفرانس

ایرفرانس

شرکت هواپیمایی ایر فرانس در حال حاضر ۲۲۷ فروند هواپیما در حال استفاده و ۴۴ فروند هواپیمای تازه در دست سفارش دارد.

نوع هواپیماتعداد (فروند)
ایرباس A318-100۱۸
ایرباس A319-100۳۸
ایرباس A320-200۴۳
ایرباس A321-100۵
ایرباس A321-200۱۵
ایرباس A330-200۱۵
ایرباس A340-300۱۱
ایرباس A380-800۱۰
بوئینگ 777-200ER۲۷
بوئینگ 777-300ER۴۳
بوئینگ 777F۲

قطب‌های پروازی هواپیمایی ایرفرانس

ایرفرانس

  • بیشتر پروازهای بین‌المللی ایر فرانس از فرودگاه شارل دوگل پاریس انجام می‌شوند؛ هرچند که در فرودگاه اورلی، فرودگاه لیون-سینت اگزوپری، فرودگاه مارسی پروانس، فرودگاه تولوز-بلانیاک، و فرودگاه نیس کوت دازور نیز حضور پررنگی دارد.
  • فرودگاه شارل دوگل پاریس قطب میان‌قاره‌ای و بزرگترین قطب ایر فرانس که به همهٔ مقصدهای ایر فرانس از این فرودگاه پرواز انجام می‌شود و روزانه به ۳۳۵ مقصد پرواز خروجی برگزار می‌شود. این فرودگاه قطب شرکت هواپیمایی زیرمجموعهٔ ایر فرانس، هاپ نیز هست.
  • فرودگاه اورلی دومین قطب بزرگ ایر فرانس است و ایر فرانس از طریق آن روزانه به ۴۰ مقصد در سراسر جهان پرواز انجام می‌دهد. این فرودگاه قطب شرکت هواپیمایی زیرمجموعه ایر فرانس، هاپ! نیز هست.
  • فرودگاه لیون-سینت اگزوپری سومین قطب بزرگ ایر فرانس است و ایر فرانس از طریق آن روزانه به ۳۷ مقصد در اروپا و فرانسه پرواز انجام می‌دهد. این فرودگاه قطب شرکت هواپیمایی زیرمجموعه ایر فرانس، هاپ! نیز هست.
  • فرودگاه مارسی پروانس تازه‌ترین قطب ایر فرانس است و ایر فرانس از طریق آن روزانه به ۳۰ مقصد در اروپا، آفریقا و فرانسه پرواز انجام می‌دهد.
  • فرودگاه نیس کوت دازور ایر فرانس از طریق این فرودگاه به ۴ مقصد در فرانسه پرواز انجام می‌دهد.
  • فرودگاه تولوز-بلانیاک  ایر فرانس از طریق این فرودگاه به ۱۴ مقصد در فرانسه پرواز انجام می‌دهد.

حوادث هواپیمایی ایرفرانس

ایرفرانس

هواپیماهای شرکت هواپیمایی ایرفرانس، در طول ۸۶ سال فعالیت این شرکت بارها دچار حادثه شده‌اند که بدترین آن مربوط به سال ۲۰۰۹ است. در تاریخ اول ژوئن سال ۲۰۰۹، پرواز شماره ۴۴۷ ایر فرانس که از ریودوژانیرو به مقصد پاریس پرواز می‌کرد، با ۲۲۸ سرنشین خود از صفحه رادار ناپدید شد. از آنجا که ساعاتی پس از پرواز این هواپیما، خلبان، وجود اشکال در سیستم برق هواپیما را گزارش داده بود، احتمال داده شد که رعد و برق باعث بروز این سانحه شده باشد. پس از جستجو برای یافتن این هواپیما، ۵۰ جسد و بخش‌هایی از بدنه هواپیما پیدا شد و سقوط هواپیما توسط سازمان هواپیمایی کشور فرانسه تأیید شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه