هواپیمایی ازبکستان؛ معرفی ایرلاین های ایران و جهان

عماد جعفری
عماد جعفری جمعه، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
هواپیمایی ازبکستان؛ معرفی ایرلاین های ایران و جهان

هواپیمایی ازبکستان یا ازبکستان ایرویز ایرلاین حامل پرچم کشور ازبکستان است که با ۳۷ فروند هواپیمای جت مسافربری به ۵۸ مقصد در آسیا، اروپا و آمریکای شمالی پرواز مستقیم دارد.

شرکت ازبکستان ایرویز در حال حاضر روزانه به ۵۸ مقصد، در آسیا، اروپا و آمریکای شمالی پروازهای مستقیم دارد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر تاشکند، ازبکستان قرار دارد و فرودگاه بین‌المللی تاشکند، قطب این شرکت هواپیمایی به‌شمار می‌آید.

هواپیمایی ازبکستان

تاریخچه

هواپیمایی ازبکستان ایرویز در سال ۱۹۹۲ به دستور اسلام کریموف، ریاست جمهوری ازبکستان، از شرکت هواپیمایی روسی ایرفلوت تفکیک شد و به عنوان یک ایرلاین مستقل فعالیت خود را با نام فعلی‌اش آغاز کرد. 

هواپیمایی ازبکستان

ناوگان هوایی

شرکت ملی هواپیمایی ازبکستان در ناوگان خود ۳۷ فروند هواپیمای ساخت غرب از جمله ۱۳ فروند هواپیمای ایرباس، ۱۵ فروند هواپیمای بوئینگ و ۳ فروند هواپیمایی آر. جی ۸۵ و ۲ فروند هواپیمای ایرباس A300-600F دارد.

هواپیماتعداد (فروند)
ایرباس A320-200۱۰
بوئینگ 757-200۶
بوئینگ 767-300ER۷
بوئینگ 787-8۱
Ilyushin Il-114-100۷
ایرباس A300-600F۲
بوئینگ 767-300F۲

میزان بار مجاز 

بار مجاز رایگان بیست کیلوگرم و هزینه هر کیلو اضافه بار  ۱.۵ یورو است.

هواپیمایی ازبکستان

مقاصد هواپیمایی ازبکستان

شرکت هواپیمایی ازبکستان به ۵۸ مقصد در آسیا، اروپا، آمریکا و خاورمیانه را در برنامه پروازهای خود دارد. طبق برنامه در هفته ۲ پرواز، در روزهای دوشنبه و جمعه از طریق فرودگاه «نوایی» به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) صورت می‌گیرد. در حال حاضر ازبکستان از طریق فرودگاه بین‌المللی «نوائی» پروازهایی به فرانکفورت، وین، میلان، زاراگوزا، ابوظبی، دهلی، بمبئی و سئول دارد.

هواپیمایی ازبکستان

      • قاره آسیا

بنگلادش، چین، هندوستان، اندونزی، قزاقستان، قرقیزستان، مالزی، مالدیو، پاکستان، سنگاپور، کره جنوبی، تایلند، ترکمنستان، ویتنام، ژاپن و ازبکستان

      • قاره اروپا

آذربایجان، بلاروس، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، لتونی، هلند، اسپانیا، سوئیس، ترکیه، اوکراین، انگلستان و روسیه

      • قاره آمریکا

ایالات متحده آمریکا (نیویورک)

      • خاورمیانه

بحرین، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ایران (تهران)

حادثه در هواپیمایی ازبکستان

هواپیمایی ازبکستان

بر اساس گزارش شبکه ایمنی حمل‌ونقل هوایی، از ژانویه سال ۲۰۱۳، شرکت هواپیمایی ازبکستان ۸ حادثه و سانحه هوایی داشته که ۵۴ نفر در این حوادث کشته شده‌اند. یکی از بدترین حادثه‌های این شرکت هواپیمایی در سال ۲۰۰۴، در پی اصابت بال هواپیما به سازه‌ای بتنی در تاشکند به وقوع پیوست. در این حادثه که منجر به سقوط و آتش گرفتن هواپیما شد، تمام ۳۷ سرنشین هواپیما جان باختند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه