زیباترین کتابفروشی های جهان را بشناسید

نگین توکلی
نگین توکلی شنبه، ۳ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
زیباترین کتابفروشی های جهان را بشناسید

کتاب از بهترین سرگرمی‌های دنیا به شمار می‌آید. گردش در یک کتاب‌فروشی خوب می‌تواند بسیار لذت بخش باشد. در این مقاله با زیباترین کتاب‌‌فروشی‌های جهان آشنا شوید.

لیست زیباترین کتاب‌فروشی‌های جهان، از پاتوق جی‌کی رولینگ در پورتو تا یک سالن رسمی به سبک ادواردیان (دوران سلطنت کوتاه ادوارد هفتم از ۱۹۰۱ تا ۱۹۱۰) در لندن منتشر شد.

این مقاله توسط سادی ویتلاکس در سایت میل آنلاین نوشته شده است.

هر کدام از این کتاب‌فروشی‌های خیره‌کننده، داستان‌های مربوط به خودشان را دارند. سایت سفر میل آنلاین، زیباترین کتاب‌فروشی‌‌های جهان که با طراحی داخلی بی‌نظیرشان، حواس مشتریان را از برداشتن یک کتاب قطور پرت می‌کنند، به تازگی معرفی کرده است.

در لندن، ناشر لوکس میسون آسولین دارای یک فروشگاه پرچم‌دار واقع در یک سالن رسمی سبک ادواردیان گرید ۲ (Grade II-listed Edwardian banking hall) است، در حالی که کتاب‌فروشی ال آتنیو اسپلندد در بوئنس آیرس در یک ساختمان قرن بیستمی تئاتر فوق‌العاده قرار دارد. آماده روبه‌رو شدن با فروشگاه پورتو که الهام‌بخش کتاب‌های هری پاتر نوشته جی‌کی رولینگ بود، نیز باشید. با کتاب‌فروشی واتراستونز (Waterstones) در بردفورد که در یک ساختمان تجاری وسیع نخ پشمی عصر ویکتوریا به سبک گوتیک واقع شده است، آتلانتیس بوکس، کتاب‌فروشی جذاب سانتورینی در یونان که دارای قفسه‌های از کف تا سقف است و همچنین لیبریا آکوآ آلتا در ونیز که کتاب‌های جدید و دست دوم را در گاندولاها و قایق‌ها به نمایش می‌گذارد آشنا شوید.

در ادامه برای دیدن نقاط مهم ادبی که می‌خواهید به‌عنوان مقصد بعدی خواندن انتخاب کنید، با ما همراه باشید.

۱. بوئنس آیرس؛ کتاب‌فروشی ال آتنیو اسپلندد (El Ateneo Grand Splendid)

کتاب فروشی

کتاب‌فروشی خیره‌کننده ال آتنیو اسپلندد در بوئنس آیرس، پایتخت کشور آرژانتین، در یک ساختمان تئاتر قدیمی قرار دارد که تمام جزئیات اصلی آن دست‌نخورده باقی مانده است.

این سالن که در سال ۱۹۱۹ افتتاح شد، میزبان باله، اپرا و دیگر تولیدات بوده است. این مکان همچنین دارای ایستگاه رادیویی مخصوص به خودش در سال ۱۹۲۰ بوده است.

در سال ۲۰۰۰، این ساختمان بزرگ تبدیل به یک کتاب‌فروشی با حفظ دکوراسیون اصلی از جمله گنبد مرکزی رنگ‌آمیزی شده با فرسکوهای ایتالیایی، شد. این فروشگاه که هم‌اکنون یک نقطه جذاب و محبوب گردشگری به شمار می‌آید، دارای ۱۲۰ هزار جلد کتاب و یک کافی‌شاپ در استیج قدیمی است.

 ۲. لندن؛ میسون آسولین (Maison Assouline)

زیباترین کتاب فروشی های جهان

فروشگاه پرچم‌دار میسون آسولین در قلب لندن با قاب‌های چوبی تیره و سقف‌های بلند، به زیبایی، گذشته را برای ما تداعی می‌کند.

این کتاب‌فروشی مجلل در یک سالن رسمی سبک ادواردیان گرید ۲ که توسط معمار مطرح انگلیسی، ادوارد لاتینز در سال ۱۹۲۲ طراحی شده است، قرار دارد.

در طبقه همکف، کتاب و خرت و پرت‌های متنوعی برای خرید به همراه یک کافه که مجموعه‌ای از غذاهای فرانسوی، چای، نوشیدنی و کوکتل‌های مختلف سرو می‌کند، وجود دارند. با رفتن به طبقه بالا می‌توانید از مجموعه بی‌نظیر به نمایش گذاشته وسایل آنتیک و دکوری خانه دیدن کنید.

۳. پاریس؛ شکسپیر و کمپانی (Shakespeare and Company)

زیباترین کتاب فروشی های جهان

کتاب‌فروشی عجیب و غریب شکسپیر و کمپانی زیر سایه کلیسای نتردام در خیابان بوشقی ۳۷ (37 rue de la Bûcherie) در سال ۱۹۵۱ توسط جرج ویتمن، مهاجر آمریکایی در پاریس افتتاح شد.

وی این فضا را «یک مدینه فاضله سوسیالیستی در ظاهر یک کتاب‌فروشی» خواند و در طول زمان، شب‌ها میزبان بسیاری از نویسندگان مشتاق بود. انتشارات ادبی مختلف نیز آدرس‌های سرمقاله خود را در این محل ثبت کرده‌اند.

امروزه، بازدیدکنندگانی که بودجه کمی دارند نیز می‌توانند در این سالن بمانند؛ در میان قفسه‌های کتاب، تخت‌هایی برای استراحت وجود دارد. دیوارها پر از کتاب هستند، در حالی که سقف با تیرهای چوبی ضخیم و کف با کاشی‌های نامتقارن، دکور شده‌اند. بیش از ۳۰ هزار مهمان از زمان افتتاح در این کتاب‌فروشی اقامت کرده‌اند.

۴. پرتغال؛ لیوراریا للو (Livraria Lello)

کتاب فروشی

لیوراریا للو در پورتو یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌فروشی‌های پرتغال است. این فروشگاه که یک سردر تاثیرگذار سبک گوتیک دارد، در سال ۱۹۰۶ توسط دو برادر، خوزه و آنتونیو للو افتتاح شد.

فضای داخلی فروشگاه با وجود راه‌پله‌های پیچ در پیچ، پنجره‌های شیشه‌ای رنگارنگ و حکاکی‌های پیچیده چوبی، بسیار بزرگ است. شایعه است که این کتاب‌فروشی، الهام‌بخش جی‌کی رولینگ برای نوشتن کتاب‌های هری پاتر بوده است. او در این ناحیه به تدریس زبان انگلیسی مشغول بود. رولینگ به‌عنوان یک مشتری همیشگی در طبقه دوم لیوراریا للو، برای نوشیدن قهوه توقف می‌کرد.

۵. کالیفرنیا؛ کتاب‌فروشی لست (The Last Bookstore)

کتاب فروشی

کتاب‌فروشی لست در لس‌آنجلس که در سال ۲۰۰۰ افتتاح شد، دارای مساحت ۲۲ هزار فوت مربع (۲۰۴۴ متر مربع) به همراه سقف‌های بلند و ستون‌های بزرگ است.

علاوه بر ۲۵۰ هزار جلد کتاب جدید و دست دوم در دو طبقه، این فضا شامل ده‌ها هزار رمان تصویری و صفحه‌های گرامافون است. در این کتاب‌فروشی، فضایی هم برای میزبانی از رویدادهای موزیکال و ادبی وجود دارد.

۶. آمستردام؛ مرکز کتاب آمریکایی (The American Book Center)

زیباترین کتاب فروشی های جهان

آماده شوید و به خرید کتاب جدید در مرکز کتاب آمریکایی آمستردام بروید؛ کتاب‌فروشی با وجود یک تنه درخت که از سقف طبقه همکف تا طبقه اول، جا خوش کرده است.

جلسه نشریات، کارگاه‌ها و مذاکرات در منطقه خانه درختی برگزار می‌شوند و این فضای جذاب را می‌توان برای رویدادهای خاص نیز، رزرو کرد.

این فروشگاه توسط دو برادر آمریکایی به‌عنوان یک کتاب‌فروشی ارزان در سال ۱۹۷۲ افتتاح شد و دارای یک فروشگاه خواهر در شهر هاگ در دانمارک است. مرکز کتاب آمریکایی آمستردام، عنوان بهترین کتاب‌فروشی مرجع کتاب‌های انگلیسی در قاره اروپا را دارا است.

۷. اوروگوئه؛ پورو ورسو (Puro Verso)

زیباترین کتاب فروشی های جهان

پورو ورسو در مونته ویدئو (Montevideo) پایتخت اوروگوئه، ترکیبی از یک کتاب‌فروشی، فروشگاه موسیقی و رستوران است.

این فروشگاه در یک ساختمان زیبا با دکور هنری واقع شده و شامل یک راه پله دوتایی، سقف‌های بلند و پنجره‌های شیشه‌ای رنگارنگ است.

پورو ورسو در حقیقت در اوایل قرن بیستم به‌عنوان یک عینک‌سازی افتتاح شد، ولی در سال ۱۹۹۹ بسته و پس از آن تبدیل به بهشت خوانندگان شد.

۸. پرتغال؛ لیسبون، لر دواگار (Ler Devagar)

زیباترین کتاب فروشی های جهان

کتاب‌فروشی لر دواگار در لیسبون، پایتخت پرتغال در یک کارخانه قرن نوزدهمی بسیار بزرگ واقع شده است.

این فضای بزرگ شامل دو بار و تعدادی مجسمه می‌شود، از جمله یک دوچرخه بالدار که در فروشگاه اصلی بالای سر بازدیدکنندگان شناور است.

جمعه‌ها و شنبه‌ها، این کتاب‌فروشی از میانه روز تا ۲ شب باز است؛ بنابراین دوستداران کتاب می‌توانند در این نقطه شگفت‌انگیز کمی بیشتر برای خواندن بمانند. هزاران کتاب، همه جا روی دیوارها قرار دارند، بنابراین شاید تمام شب زمان ببرد تا بتوانید چیزی انتخاب کنید.

۹. انیک؛ بارتر بوکس (Barter Books)

زیباترین کتاب فروشی های جهان

بارتر بوکس، یکی از بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی‌های آنتیک در انگلستان است. این فروشگاه، واقع در یک ایستگاه راه‌آهن باشکوه ویکتوریایی در انیک (Alnwick) در نورث‌آمبرلند (Northumberland)، دارای مجموعه‌ای گسترده از کتاب‌ها از رمان‌های آنتیک تا معاصر است.

این ساختمان شامل اتاق‌های انتظار اصلی ایستگاه و آتش‌خانه‌ها، جایی که مشتریان می‌توانند بنشینند و بین کتاب‌ها حسابی بگردند، است.

این کتاب‌فروشی همچنین شامل یک رستوران بوفه راه آهن است که غذاهای انگلیسی کلاسیک از جمله سوپ، ساندویچ‌های گوشتی و کیک اسفنجی ویکتوریایی برای مشتریان سرو می‌کند.

۱۰. ونیز؛ لیبریا آکوا آلتا (Liberia acqua alta)

زیباترین کتاب فروشی های جهان

کتاب‌فروشی لیبریا آکوا آلتا در منطقه سانتا ماریا در کاله لونگا (Calle Lunga Santa Maria Formos) در ونیز قطعا تنها مکانی در جهان است که می‌توانید مجموعه کتاب‌های جدید و دست دوم را در قایق‌ها، گاندولاها و کانویی‌ها تماشا کنید.

از برخی کتاب‌ها برای ساختن راه‌پله‌ها استفاده شده است، در حالی که بقیه آن‌ها دیوراهای محوطه بیرونی فروشگاه را پوشانده‌اند و منظره‌ای رنگارنگ ایجاد کرده‌اند.

سایر قطعات کوچک وسایل چوبی شامل پاروهای قدیمی قایق‌ها و مانکن‌های مدل در قفسه‌ها جا خوش کرده‌اند. این فروشگاه حدود ده سال است که فعالیت می‌کند و به‌عنوان یک نقطه محبوب گردشگری بین بومیان منطقه و گردشگران، جذابیت خود را حفظ کرده است.

۱۱. سانتورینی؛ آتلانتیس بوکس (Atlantis Books)

زیباترین کتاب فروشی های جهان

آتلانتیس بوکس یک کتاب‌فروشی مستقل جذاب در جزیره سانتورینی یونان است. این فروشگاه آرام که شامل قفسه‌های کف تا سقف و دیوارهای سفید است، در سال ۲۰۰۴ توسط گروهی از دوستان از قبرس، انگلستان و آمریکا افتتاح شد. در آن زمان، آتلانتیس بوکس تنها کتاب‌فروشی آن منطقه بود.

امروز، این فروشگاه شامل کتاب‌های تخیلی و غیر تخیلی به زبان‌های متنوعی چون یونانی، انگلیسی، اسپانیایی و هلندی است. آتلانتیس بوکس همچنین برای میزبانی از رویدادهای ادبی، نمایش فیلم، جلسات کتاب خوانی، مهمانی‌های رقص و دیگر رویدادها در سال، شناخته شده است.

۱۲. میلان؛ کتاب‌فروشی کورسو کومو ۱۰ (Corso Como Bookshop)

زیباترین کتاب فروشی های جهان

کتاب‌فروشی کورسو کومو ۱۰ که در سال ۱۹۹۰ به‌عنوان یک کتاب‌فروشی و گالری در میلان افتتاح شد، هم‌اکنون یک مجموعه خرید و رستورانی است.

بخش کتابفروشی این مجموعه دارای مبلمان سبک مینیمالیستی (یک مکتب هنری است که اساس آثار و بیان خود را بر پایه سادگی بیان و روش‌های ساده و خالی از پیچیدگی معمول فلسفی یا شبه فلسفی بنیان گذاشته‌ است) و نورپردازی روشن است. میزهای قهوه‌خوری مجلل در تمام این محل برای زمان استراحت یا کتاب خوانی بازدیدکنندگان وجود دارند.

در این مجموعه، همچنین سه اتاق شیک و زیبای هتلی برای استراحت خریداران خسته وجود دارد.

۱۳. هلند؛ وندرز این د بروقه (Waanders In de Broeren)

زیباترین کتاب فروشی های جهان

کتاب‌فروشی وندرز این د بروقه در شهر هلندی زووله (Zwolle) در کلیسای قرن پانزدهمی بوقگرک (Broerenkerk church) واقع شده است.

این کتاب‌فروشی منحصر به فرد شامل سقف‌های با طاق‌های زیاد، تراش‌های سنگی جذاب، پنجره‌های بزرگ شیشه‌ای رنگارنگ و نقاشی‌های سقفی است.

در کنار هزاران کتاب، یک براسری (رستوران غیر رسمی فرانسوی) وجود دارد که منوی خانگی خود را در یک تراس در فضای آزاد سرو می‌کند.

۱۴. بردفورد؛ ساختمان تجاری نخ پشمی واتر استون (Waterstone's Bradford Wool Exchange)

زیباترین کتاب فروشی های جهان

کتاب‌فروشی واتراستونز در بردفورد در یک ساختمان تجاری وسیع نخ پشمی عصر ویکتوریا به سبک گوتیک قرن نوزدهمی واقع شده است.

در کنار ستون‌های سنگی براق بزرگ، این فروشگاه شامل سقف طاقدار به همراه تیرهای چوبی و بسیاری از المان‌های ساختار آنتیک اصلی است.

مشتریان می‌توانند در میان مجموعه گسترده کتاب‌ها بگردند و یا معماری نیم طبقه آن را بستایند؛ جایی که یک کافی شاپ، تعداد زیادی نوشیدنی سرو می‌کند. از این ساختمان از دهه ۱۹۶۰ برای تجارت نخ پشمی استفاده نشده است.

۱۵. مکزیک؛ کافه برریا ال پندلو (Cafebreria El Pendulo)

زیباترین کتاب فروشی های جهان

کتاب‌فروشی کافه برریا ال پندلو در شهر مکزیک شامل دو طبقه کتاب به همراه شاخ و برگ‌هایی که کمی از فضای بیرون را به داخل می‌آورند، است.

طبقه اول با وجود بالکن به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا به قفسه‌های پایینی کتاب بنگرند. البته چندین محوطه نشستن نیز در این طبقه برای استراحت وجود دارد. یک کافه در طبقه اول و یک بار در طبقه دوم به خریداران برای انرژی دوباره خدمات ارائه می‌کنند.

۱۶. شانگهای؛ کتاب‌فروشی‌های ژانگزهیوج (Zhongshuge bookstores)

زیباترین کتاب فروشی های جهان

کتاب‌فروشی‌های ژانگزهیوج در شانگهای، به خاطر طراحی داخلی‌شان، بسیار مشهور هستند. بسیاری از فروشگاه‌ها شامل سقف‌های شیشه‌ای هستند که باعث می‌شود خریداران مشتاقانه بخواهند با نگاه به بالا از خودشان عکس بگیرند.

این فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب توسط جین هائو، معلم سابق، افتتاح شد؛ فردی که بر این باور بود که فروش کتاب کماکان کاری ارزشمند است. وی فروشگاه‌های خود را با معماری خیره‌کننده هنری تبدیل به مکانی کرد که مردم را مستقیما به دنیایی از تخیلات زیبا می‌برد.

مطالب مرتبط:

منبع dailymail

دیدگاه