۲۵ مقصد گردشگری برای مسافران مجرد و تنها (قسمت دوم)

سودا سلیمی
سودا سلیمی یکشنبه، ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۰
 ۲۵ مقصد گردشگری برای مسافران مجرد و تنها (قسمت دوم)

خیلی از افراد تنهایی سفر کردن را به سفر‌های گروهی و پرهیاهو ترجیح می‌دهند تا بیشتر حس استقلال و آزادی را تجربه کنند.

مسافرت به‌تنهایی و بدون نیاز به همراهی کسی برای خیلی از افراد نشانه‌ای از بلوغ و استقلال است. نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که همه افراد به تنها بودن با خویشتن خود احتیاج دارند و سفری مستقل و آزاد بدون شک برای رشد و پویایی مهارت‌های انسانی قطعا مفید خواهد بود. در ادامه تجربه فردی را می‌خوانید که تنها سفر کرده است. 

بعد از یک هفته دوچرخه‌سواری در دولومایتس «Dolomites» و تلاش برای رسیدن به مقصد بعدی تا غروب خورشید، من برای یک مسافرت دیگر هم آماده بودم. به نظر می‌رسد که این مسئله تبدیل به روند روتین زندگی من شده است. در هر مسافرتی به فکر مسافرت بعدی هستم. به نظرم یک جای کارم اشتباه بود به همین خاطر به استراحتگاهی رفتم تا مدتی استراحت و مدیتیشن انجام دهم. از طبیعت، زمان و سونای این محل لذت بردم و به راستی که به این استراحت نیاز داشتم. درست است که فعالیت‌های جنبشی مانند دوچرخه‌سواری و کوهنوردی برای بدن بسیار مفید است، ولی زمانی از سال را ترجیح می‌دهم آرام در محلی بشینم و به صدای بدنم گوش فرا دهم. صدا‌های بد را به فراموشی بسپارم و ذهنم را برای یک سال جدید و پرشور و هیجان آماده کنم.

اولین بار در مراکش به یک استراحتگاه سلامت رفتم. برای این تجربه هم استرس داشتم و هم هیجان‌زده بودم . من با حالی خوب این مرکز سلامت را ترک کردم و به لندن بازگشتم.

من به مراکز سلامت بسیاری رفته‌ام، از اروپا و آسیا گرفته تا آفریقای جنوبی و این مراکز یا به شیوه‌ی سنتی بوده با بسیار پیشرفته و دیجیتالی بودند. باید اقرار کنم که صرف زمانی برای تنها بودن و در خود درونی کندوکاو کردن باعث بهتر شدن حال هر انسانی می‌شود. گاهی آرام کردن سرعت زندگی حال انسان را از زمانی که به قله‌های پوشیده از برف اطلس خیره شده است هم بهتر می‌کند.

بسیاری از این مراکز سلامت برنامه‌ی شما را به دلخواه خودتان تنظیم می‌کنند و شما قادر خواهید بود که بین استراحت مطلق در کنار استخر یا ملحق شدن به فعالیت‌های گروهی در مرکز یکی را انتخاب کنید.

۱۱. زدودن استرس در کوستا بلانکا

کوستا بلانکا

مراکز سلامت در کوستا بلانکا «Costa Blanca» که در اسپانیا واقع شده خدمات بسیار مفصلی را ارائه می‌دهند. منوی خدمات این مراکز شبیه به منوی رستوران‌های آسیایی بسیار متنوع است. آیا از درماتولوژی صورت لذت می‌برید؟ یا دوست دارید یک تست DNA‌ انجام دهید؟ یم اسکن مغزی یا شاید طب سوزنی برای شما جذاب باشد. اگر از این موارد خوش‌تان می‌آید حتما به این مراکز سلامتی سربزنید، آن‌ها در کا خود متخصص هستند. از پزشکان متخصص اعصاب گرفته تا ارتوپد، همه زندگی خود را وقف جوان‌سازی شما خواهند کرد. البته فراموش نکنید که در این مرکز ضمن اینکه به سلامتی خود می‌رسید، می‌توانید از منظره‌ی زیبای اقیانوس اطلس و شهر کوچک آلبیر «Albir» هم لذت ببرید. غذای این مراکز از بهترین مواد غذایی و به بهترین نحو پخته شده تا شما را در رسیدن به سلامت یاری کند.

۱۲. درمان دتوکس در گوزو

گوزو

به دور از هیاهوی گردشگران در مالت (Malta)، جزیره‌ی گوزو بسیار آرام و زیبا است. در دهکده‌ی کوچکی به نام تا سبژا «Ta Sbejha» مرکز سلامتی وجود دارد که تمرکزش روی غذا است. آپارتمان‌ها در این منطقه از سنگ‌های محلی گوزو ساخته شده‌اند و شهر چهره‌ی بسیار زیبا و قدیمی دارد و البته که قشنگ‌ترین محل این منطقه، مرکز سلامت آن است.

اگر به‌دنبال رژیم غذایی دتوکس در سال جدید هستید، می‌توانید از آب‌میوه و غذاهای گیاهی، خام و مقوی این مرکز که طبق رژیم غذایی مناسب بدن شما تنظیم شده است، لذت ببرید. در این مرکز می‌توانید از مشاوره‌ی متخصصان تغذیه بهره ببرید و به پیاده‌روی صبحگاهی در ساحل یا به قایقرانی در جزیره‌ی کومینو « Comino» بروید. این مرکز در مقایسه با مراکز مشابه در اروپا و انگلیس ارزان‌تر و موثرتر است.

۱۳.گریزی به جنگل‌های فلیپین

مزرعه‌ی فیلیپین یک جنگل پنج ستاره است که پر از درخت‌های نارگیل و آبشار است. این مرکز سلامتی هم علاوه بر اینکه محلی برای آرامش است به‌صورت تخصصی هم روی بیماری‌هایی مانند دیابت و شیمی درمانی فعالیت می‌کنند. دلیل شما برای سفر به این مرکز هر چیزی که باشد، می‌توانید در سایه‌ی درختان ساحل دراز کشیده و از منظره‌ی کوه‌ها و جنگل سرسبز لذت ببرید.

۱۴. تقویت حافظه در سن لوسیا

آیا شما هم مشکل حافظه دارید؟ من همیشه مشکل درون‌گرایی داشته و هیچ‌گاه در لحظه زندگی نمی‌کنم. اگر شما هم مانند من هستید، سفر به سن‌لوسیا و دوری از استرس‌های زندگی شهری مطمئنا حال شما را بهتر خواهد کرد. تحقیقات نشان داده است کسانی که از مراکز سلامت و سونا استفاده می‌کنند، حافظه‌ی بهتری دارند. 

۱۵. سفر بدن‌سازی به تایلند

به مرکز سلامت شیواسوم «Chiva-Som» در تایلند بروید و رژیم غذایی جدیدی را شروع کنید. شاید بعضی‌ها تمرین‌های مقاومتی و TRX را برای سفر ترجیح ندهند، ولی به‌طور قطع این تمرینات با مربی‌های حرفه‌ای این مرکز خیلی جالب خواهد بود. بعد از این سفر با برنامه‌ی ورزشی کاملی که به‌تنهایی قادر به انجام آن خواهید بود، به خانه بازمی‌شد.

برای علاقه‌مندان به تجارب گوناگون

به‌عنوان شخصی که به‌تنهایی سفر می‌کند، همیشه تجارب مختلف را دوست داشته‌ام. البته منظور همیشه تجارب مهیج نیست. من تابه‌حال سقوط آزاد را تجربه نکرده‌ام یا با دلفین‌ها شنا نکرده‌ام، ولی تجارب خاص و متنوع خودم را داشته‌ام. در صحرای آفریقا موتورسواری کرده‌ام، در کونگو بیسکویت‌های شکلاتی خورده‌ام و با یک افسر ایرانی شمارش معکوس برای رژه کرده‌ام. منظور من از تجربه، تجربه‌های خاص خودم است، تجاربی که من را در موقعیتی قرار می‌دهند که پیش از آن حتی تصورش را هم نمی‌کردم.

حتی در زمان کودکی هم وقتی با خانواده به مسافرت می‌رفتیم و شرایط پیش‌بینی نشده‌ای مانند خرابی خودرو پیش می‌آمد، خوشحال می‌شدم. من حس ندانستن اینکه چه چیزی در انتظارم است را دوست دارم. مطمئنا این شرایط برای والدین من خوشایند نبود، ولی من از اتفاقی که پیش آمده بود، بسیار خوشحال بودم. این حس کنجکاوی است که این شرایط را خوشایند می‌کند.

با گسترش تکنولوژی، امروزه می‌توان انسان‌های بسیاری را شناخت و ملاقات کرد که شاید در گذشته به این سادگی میسر نبوده است. از راهنمایی‌های سایت‌های مسافرتی استفاده کرد و به‌سادگی نکات مهمی را در مورد مقصد به‌دست آورد. حتی می‌توان فهمید که سرویس بهداشتی هتل شما دقیقا به چه شکلی است، ولی اینکه در این سفر چه کسانی را ملاقات خواهید کرد و این اشخاص چه داستان‌هایی برای شما خواهند گفت از توان دنیای مجازی به دور است.

۱۶. سورتمه‌سواری در فنلاند

فنلاند

شب را در چادری که با یک اجاق گرم نگه داشته است، سپری کنید و صبح با سورتمه‌ی خود به کمک سگ‌های قطبی به جستجو در طبیعت یخ‌زده‌ی فنلاند بپردازید. اگر خوش‌شانس باشید، شفق قطبی را هم خواهید دید. اگر دوستدار حیوانات هستید، از این سفر و همراهی با این سگ‌ها و غذا دادن به آن‌ها واقعا لذت خواهید برد. یک سفر هفت روزه به این منطقه مناسب خواهید بود.

۱۷. تور غذایی گرجستان

سفری به گرجستان بروید که در مرز آسیا و اروپا قرار دارد و هنوز توسط گردشگران کشف نشده است. سفری ده روزه برای کوهنوردی در کوه‌های کاسکاس، گشتن در شهر تفلیس و امتحان کردن غذا‌های خوشمزه‌ی این منطقه مناسب است.

۱۸. سفری جاده‌ای در شیلی

شیلی

سفر در جاده‌ی جنوبی شیلی یکی از به‌یادماندنی‌ترین سفرهای اتوموبیلی خواهد بود که تابه‌حال تجربه کرده‌اید.  بهترین راه، اجاره‌ی یک اتومبیل شخصی است تا در این مسیر به رانندگی بپردازید. آتشفشان‌های زیبایی را در مسیر عبور از جاده خواهید دید که منظره‌ی مناسبی برای عکاسی درست کرده‌اند.

 ۱۹. اسکی در ایران

ایران

در بلندترین قله‌ی شرق دور، دماوند، پیست اسکی توسط شیرین شبستری که یک ایرانی-انگلیسی است، افتتاح شده و مسیرهای هیجان‌انگیزی برای اسکی در آن تعبیه شده است. یکی از این مسیرهای زیبا در رشته‌کوه البرز قرار دارد که سفری در دل طبیعت است. در این تور، در گروه‌های چهار نفری مشغول به یادگیری و اسکی شده و توسط یک مربی هدایت خواهید شد. در انتهای روز می‌توانید در یکی از رستوران‌های زیبای این منطقه شامی محلی میل کنید. رشته‌کوه البرز یکی از وحشی‌ترین مناظر جهان است.

۲۰. تور پیاده‌روی در بنک غربی

نویسنده‌‌ی ماجراجو، مستندساز و سازنده‌ی فیلم، آقای لئون مکرون «Leon McCarron» به‌تازگی یک پیاده‌روی ۱۶۰۰ کیلومتری در خاورمیانه را به اتمام رسانده است. او اعتقاد دارد که پیاده‌روی در وست بنک « West Bank» برای هر کسی فراموش‌نشدنی خواهد بود.

علاقه با یادگیری در سفر

من شخصی شوخ نیستم با اینکه تجارب بسیار زیاد و مهیجی داشته‌ام و گاهی فقط دنبال کسی بودم که زودتر این داستان‌ها را برای او تعریف کنم، ولی بسیار جدی هستم.

برخلاف این ظاهر جدی و خشک یک قسمتی از وجود من یادگیری را خیلی دوست دارد. برای مثال وقتی به ایتالیا سفر می‌کنم خیلی دوست دارم که زبان ایتالیایی بلد باشم تا بتوانم نقشه‌ها را راحت‌تر بخوانم و به همین علت قبل از سفر به کلاس زبان ایتالیایی می‌روم. این نوع از زندگی برای من چالشی بزرگ بوده و علاوه بر جسمم، ذهنم را هم از رکود نجات می‌دهد. من همیشه ترکیب مسافرت با یادگیری را بسیار دوست دارم. در ادامه تعدادی از مقاصد گردشگری را که یادگیری مهارتی هم منتهی می‌شود، معرفی خواهم کرد.

۲۱. یادگیری رقص در کوبا

یک مسافرت شاد با یادگیری رقص سالسا  در زادگاه موسیقی و رقص سالسا در کوبا زندگی را از اول برای شما رقم خواهد زد. این سفر به‌همراه ۳۰ ساعت آموزش سالسا در دو هفته با مربی رقص حرفه‌ای گزینه‌ی جذابی برای مسافران تنها خواهد بود.

۲۲. یادگیری تعقیب و گریز در آفریقایی

موسسه‌ی آموزشی اکو «EcoTraining» مدت ۲۵ سال است که به شکارچی‌ها آموزش‌های لازم را می‌دهد، ولی امسال در تورهای ۱۴ و ۲۸ روزه برای علاقه‌مندان به تعقیب و گریز در جنگل و طبیعت هم دوره‌هایی برگزار خواهد کرد. در این دوره‌های اطلاعات بسیاری نسبت به سافاری کسب خواهید کرد. بیشتر آموزش‌ها در آفریقای جنوبی خواهد بود. آموزش‌ها شامل کمین کردن، فرار کردن، نشانه‌گذاری مسیر و راهکارهای زنده ماندن در شرایط نامناسب خواهد بود.

۲۳. آموزش غواصی

 زنزیبار

سواحل سرد و تاریک انگلیس محل مناسبی برای آموزش غواصی نیستند ولی جزیره‌ی زنزیبار «Zanzibar» که در شمال شرقی آفریقا قرار دارد، محل مناسبی برای غواصی است. در سفری آموزشی به این محل می‌توانید از آموزش‌های مربی‌های حرفه‌ای آکادمی بین‌المللی غواصی استفاده کرده، هم غواصی یاد گرفته و هم اوقات خوشی را سپری کنید.

۲۴.آموزش مزرعه‌داری

انجمنی به نام فرصت‌های مزرعه‌داری در جهان، به‌مدت ۴۵ سال است که دوستداران کشاورزی و مزرعه‌داری را به آرزوهای خود می‌رساند و آن‌ها را به مزرعه‌های بزرگ و کوچک در نقاط مختلف جهان معرفی می‌کند. برای مثال در انگلیس ۶۰۰ مزرعه در لیست این انجمن قرار دارند.

۲۵. تور آموزش شاعری برای یادبود ویلفرد اوون

ویلفرد، شاعر قرن ۱۹ میلادی بود که درست یک هفته قبل از اتمام جنگ فوت کرد. توری توسط تاریخشناس، اندرو سپونر  ترتیب داده شده است که با اشعار این شاعر نامی بیشتر آشنا شوید.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه