۲۵ معماری الهام بخش در دنیا (قسمت دوم)

محبوبه رستمی
محبوبه رستمی یکشنبه، ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
۲۵ معماری الهام بخش در دنیا (قسمت دوم)

احتمالا برای شما هم مثل من معماری‌های تاریخی و مدرن هر شهر و کشور از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های آن مقصد محسوب می‌شوند. معماری‌هایی که برخی از آن‌ها شما را به دل قصه‌های جن و پری می‌برند یا یکی از اوپراهای واگنر را در ذهن‌تان تداعی می‌کند.  

گاهی با تماشای یک ساختمان قدیمی یا حتی یک آسمان‌خراش، جرقه‌ی خلق یک اثر هنری در ذهن شما زده می‌شود. هنرمندان بسیاری مانند واگنر برخی از موسیقی‌های خود را بعد از تماشای این بناها ساخته‌اند.  این مسئله به جادوی معماری و داستان‌های پشت هر یک از سازه‌های ساخت بشر باز می‌گردد. در جای‌جای دنیا از این معماری‌های الهام‌بخش کم نیست. گاهی هرکدام از آن‌ها به‌تنهایی بهانه‌ای برای سفر به یک شهر یا یک کشور جدید است. در بخش اول مطلب به معرفی ۱۳ معماری الهام‌بخش پرداختیم و در این مطلب با ۱۳ معماری الهام‌بخش دیگر آشنا می‌شویم.

۱۳. مرکز ملی هنرهای نمایشی، پکن، چین

مرکز ملی هنرهای نمایشی

منحنی‌های صاف و براق بنای غول‌پیکر تخم مرغی شکل پکن به زیبایی در سطح شیشه‌ای دریاچه بازتاب پیدا می‌کند و باعث خلق چشم‌اندازی بسیار زیبا می‌شود. این بنا برای بازی‌های المپیک تابستانی سال ۲۰۰۸ در کشور چین ساخته شد و طراحی آن به‌گونه‌ای است که روی دریاچه شناور به نظر می‌رسد. مرکز ملی هنرهای نمایشی چین شامل یک خانه اپرا، سالن کنسرت و تئاتر است که از طریق یک راهروی زیر آبی قابل دسترسی هستند

۱۲. توکیو اسکای‌تری، توکیو، ژاپن

توکیو اسکای‌تری

توکیو اسکای‌تری با ارتفاع ۶۳۴ متر بلندترین برج مخابراتی جهان و دومین سازه‌ی بلند جهان پس از برج خلیفه دبی است

برج توکیو اسکای‌تری در ژاپن، با ارتفاع ۶۳۴ متر بلندترین برج مخابراتی جهان و دومین سازه‌ی بلند جهان پس از برج خلیفه دبی است. این سازه‌ی شکوهمند در سال ۲۰۱۲ ساخته شد. برای طراحی توکیو اسکای تری، معماری مدرن با معماری سنتی ژاپن ترکیب شد تا امروزه شاهد این ساختار زیبا و منحصربه‌فرد باشیم. این بنای فلزی سفید رنگ به‌خوبی با محیط اطراف هارمونی برقرار کرده و در طول شب با نورپردازی زیبا به رنگ آبی آسمانی و ارغوانی جلوه می‌کند.

۱۱. موزه گوگنهایم، بیلبائو، اسپانیا

موزه گوگنهایم

مجموع تعدادی ساختمان هندسی با پوششی از تیتانیوم که در ارتباط با یکدیگر هستند، موزه‌ی گوگنهایم را تشکیل می‌دهند. این مجموعه توسط معمار کانادایی-آمریکایی، فرانک گری در سال ۱۹۹۷ طراحی شد. افتتاح این موزه به به بازسازی اقتصاد بیلبائو کمک بسیاری کرده است، به‌گونه‌ای که هرساله میلیون‌ها نفر برای تماشای ساختار منحنی و آثار هنری درون آن به کشور اسپانیا می‌کنند.

۱۰. معبد زمرد بودا، تایلند

معبد زمرد بودا

معبد Wat Phra Kaew که به به معبد زمرد بودا شهرت دارد، مقدس‌ترین معبد بودایی در تایلند به شمار می‌رود. مجسمه‌ی بودای زمردی که در این معبد قرار دارد، نماد مذهبی سیاسی و پالادیوم (تصویر محافظ) تایلند محسوب می‌شود.

معبد زمرد بودا

دیوارهای درخشان طلایی رنگ معبد، در کنار معماری سنتی آن جلوه‌‌ای بی‌نظیر خلق می‌کند، به‌گونه‌ای دیدن آن شما را به حیرت وا می‌دارد. همچنین می‌توانید در میان هزاران رائری که هر روزه از این معبد بازدید می‌کنند، رفته و با فرهنگ‌ها و مراسم‌های مذهبی جامعه‌ی بودایی به‌خوبی آشنا شوید. ساخت این معبد در قرن هجدهم میلادی تکمیل شد

۹. مسجد شاه (امام)، اصفهان

مسجد شاه

گفته می‌شود که اگر قصد دارید تمام مساجد ایران را ببینید، باید مسجد شاه اصفهان را ببینید، چراکه زیبایی آن خاطره‌ی تمام قبلی‌ها را محو خواهد کرد. این مسجد به‌مدت ۲۶ سال در دوران صفویه و در ضلع جنوبی میدان نقش جهان اصفهان ساخته شد.

مسجد شاه

در  جای‌جای دیواره‌های این مسجد می‌توان خوشنویسی‌های خوش نقش و نگار و تزیینات زیبایی را تماشا کنید که به‌خوبی هنر ایرانی را به نمایش می‌گذارد. گنبد اصلی مسجد حدود ۴۴ متر ارتفاع دارد و به‌خوبی از هر گوشه شهر اصفهان قابل رویت است. در اطراف درب ورودی مسجد نیز غرفه‌های متعددی ساخته شده‌اند که هنوز به‌شکل سنتی خود باقی مانده‌اند.

۸. برج بایترک (The Bayterek)، قزاقستان

برج بایترک

در سال ۱۹۹۶، ریس جمهور نورالسلطان نظربایف، دستور انتقال پایتخت قزاقستان از آلماتی به آستانه را صادر کرد که همین مورد سبب شکوفایی این شهر شد. برج بایترک با ظاهر بسیار مدرن نماد شهر آستانه محسوب می‌شود که در بسیاری از کارت ویزیت‌های این شهر ظاهر شده است. معنی بایترک از زبان قزاقی صنوبر است.

برج بایترک

در بالای این برج فلزی، کره‌ی عظیم از جنس شیشه که بر اساس افسانه‌های محلی نمادی از تخم پرنده‌ی جادویی به اسم سامروک است، بین دو شاخه‌ی درخت صنوبر قرار گرفته است. ارتفاع برج بایترک به ۱۰۴ متر می‌رسد. با این وجود که از نظر بلندی در برابر برج‌های دیگر حرف چندانی برای گفتن ندارد، اما با جدیت می‌توان گفت که از نظر زیبایی بسیار قابل‌توجه است

۷. مسجد-کلیسای جامع قرطبه (La Mezquita)، اسپانیا

کلیسای جامع قرطبه

ساخت مسجد جامع قرطبه حدود ۲۴۰ سال به طول انجامید و زمانی نه‌تنها بزرگ‌ترین مسجد شهر که بزرگ‌ترین مسجد تمام اندلس (اسپانیای امروزی) به شمار می‌رفت. این بنا در سال ۷۸۶ میلادی توسط عبدالرحمان اول ساخته و بعدها که اسپانیایی‌ها شهر کوردوبا را دوباره فتح کردند به کلیسا تبدیل شد.

کلیسای جامع قرطبه

در بنای اولیه، اطراف صحن فاقد قوس بود که بعدها قوس‌های متعددی به آن اضافه شد. شبستان‌های عریض، قوس‌های نعل اسبی، تزیینات گچ‌بری و مقرنس کاری‌های زیبا از مشخصات مسجد-کلیسای قرطبه هستند

۶. شاتو دی پی‌رپتیوز (Château de Peyrepertuse)، اود، فرانسه

شاتو دی پی‌رپتیوز

به‌سختی می‌توان اولین نگاه اجمالی به خرابه‌های باقی مانده‌ی شاتو دی پی‌رپتیوز در فرانسه را فراموش کرد. در واقع مدتی طول می‌کشد تا بفهمید که این خرابه‌ها واقعا مربوط به یک قلعه بوده‌اند نه صخره‌های بیرون‌زده از بالای یک کوه. اما عجیب نیست که ۸۰۰ سال پیش انسان‌ها، سنگ‌ها را برای ساخت یک قلعه به چنین مکانی حمل کرده‌اند و یکی از زیباترین قلعه‌های اروپا را ساخته‌اند.

۵. معبد میناکشی امان (Meenakshi Sundareswarar Temple)، هند

معبد میناکشی امان

معبد میناکشی امان یک معبد تاریخی متعلق به مذهب هندو است که در ساحل جنوبی رودخانه‌ی وایگای در ایالت تامیل نادوی کشور هندوستان قرار دارد. این معبد به میناکشی (یکی از اشکال ایزدبانوی آیین هندو و همسر دومین شیوا و ایزد ویرانی و جوانسازی) و همسرش ساندارزوار (Sundareswar ، شکلی از شیوا، ایزد نگهدارنده آسمان و زمین در آیین هندو) اختصاص دارد.

معبد میناکشی امان

این معبد خود بخشی از معبد باستانی مادورای است. معبد میناکشی در مرکز معبد مادورای واقع شده است. اگرچه این معبد ریشه‌ی تاریخی دارد، اما بسیاری از سازه‌های محوطه‌ی آن بعد از قرن چهاردهم میلادی ساخته شده‌اند و خود معبد هم در قرن هفدهم دستخوش تعمیرات و بازسازی بوده است. به هرحال طراحی پر جزئیات و زیبای آن می‌تواند الهام‌بخش هنرمندان زیادی باشد.

۴. مونته آلبان (Monte Albán)، اوآخاکا، مکزیک

مونته آلبان

مونته آلبات یک محوطه بزرگ باستانی متعلق به دوران پیشاکلمبی است که در جنوب ایالت اوآخاکای مکزیک قرار دارد. این محوطه باستانی روی یک محدوده‌ی کم‌ارتفاع کوهستانی در بخش مرکزی دره‌ی اوآخاکا واقع شده است. تمدن زاپوتک این شهر را دور از دره‌ها و بدون  ذخایر طبیعی آب ساختند تا تسلط خود را بر مردم‌ خود قوت ببخشند.

مونته آلبان

خرابه‌هایی که امروزه برای ما باقی مانده‌اند، تنها بخش مرکزی این شهر است که زمانی قلب مذهبی و سیاسی آن محسوب می‌شد. تا زمانی که به بالاترین نقطه نرفته‌اید، غیرممکن است که بتوانید به دید درستی از این محوطه دست پیدا کنید.

۳. برج العرب، دبی، امارات متحده عربی

برج العرب

دبی را می‌توان به جرئت یکی از مدرن‌ترین شهرهای جهان و بزرگ‌ترین شهر امارات متحده عربی نامید. شهری که زمانی یک دهکده‌ی ماهیگیری بود، امروزه اما به یکی از پیشرفته‌ترین و زیباترین شهرهای کویری جهان تبدیل شده است به‌گونه‌ای که می‌توان آن را شهر آینده نامید. آسمان‌خراش‌های سر به فلک کشیده، مراکز خرید عظیم، پارک‌های آبی، میادین گلف و هتل‌های بسیار لوکس، بخشی از هویت این شهر محسوب می‌شوند.

برج العرب

برج‌العرب یکی از نمادهای دبی و همچنین یکی از بلندترین هتل‌های این شهر است. این هتل فوق مجلل روی یک جزیره‌ی مصنوعی بنا شده است و از سطح خشکی اصلی  ۲۸۰ متر ارتفاع دارد.

۲. بعلبک (Baalbek)، لبنان

بعلبک

یکی از شگفتی‌های دنیای باستان، بعلبک، محوطه باستانی رومی‌ها است. یونانی‌ها و رومی‌ها در گذشته این شهر را هلیوپولیس یا شهر خورشید می‌نامیدند. ستون‌های عظیم سنگی، حوضچه‌ها، معابد باشکوه و پله‌های سنگی باقی مانده به‌خوبی شکوهی را که زمانی این شهر به آن می‌بالید، به نمایش می‌گذارند. شاید همین یک جاذبه دلیلی کافی برای سفر به لبنان باشد.

۱. الحمرا، اسپانیا

الحمرا

الحمرا کاخی درشهر گرانادا است که در ترکیب با کوه برفی سیرا نوادا که در پس زمینه این کاخ قرار دارد، یکی از بهترین چشم‌اندازها را برای کارت پستال‌های اسپانیایی رقم می‌زند. همه روزه بیش از ۴،۰۰۰ گردشگر از این مجموعه بسیار زیبا دیدن می‌کنند. بنای اصلی در قرن سیزدهم تاسیس شده است، اما کل مجموعه از چندین قصر تشکیل شده که حاکمان مختلف در طول سال‌های بعد برای خود ساخته‌اند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه