۱۴ آسمان‌ خراش با ظاهری از جنس آینده (قسمت اول)

حمیده کریمی
حمیده کریمی چهار شنبه، ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۵
۱۴ آسمان‌ خراش با ظاهری از جنس آینده (قسمت اول)

در گوشه و کنار دنیا، آسمان‌خراش‌هایی ساخته می‌شوند که ظاهری متمایز از سایر برج‌های دنیا دارند. برای آشنایی با دیدنی‌ترین آسمان‌خراش‌های دنیا که ظاهری از جنس آینده دارند، در ادامه با کجارو همراه باشید.

اشتیاق انسان برای ساخت ساختمان‌های بلند، باعث شده که سیاره‌ای پر از آسمان‌خراش داشته باشیم که از گوشه و کنار دنیا، بر فراز بزرگترین کلان‌شهرهای دنیا قرار گرفته‌اند. جذابیت این بناهای غول‌پیکر ساخته شده به دست انسان، فقط به خاطر ارتفاع زیاد و ابعاد شگفت‌آور آن‌ها نیست. بسیاری از آسمان‌خراش‌های دنیا، ساختمان‌هایی بلند و ساده نیستند و ظاهری متمایز دارند و به خاطر همین ظاهر متفاوت و زیبا، به شهرت رسیده‌اند. در این مقاله با تعدادی از آسمان‌خراش‌های دنیا آشنا می‌شویم که طراحی و ظاهری منحصربه‌فرد دارند؛ آسمان‌خراش‌هایی مدرن که انگار از دنیای آینده پا به دنیای ما گذاشته‌اند.

اومدا اسکای بیلدینگ (Umeda Sky Building)

اومدا اسکای بیلدینگ (Umeda Sky Building)

مکان: اوساکا، ژاپن

تکمیل شده در سال: ۱۹۹۳

ارتفاع: ۱۷۳ متر

اومدا اسکای بیلیدینگ، برج آسمان‌خراش دوقلویی است که بر فراز آن یک رصدخانه قرار دارد. این آسمان‌خراش در منطقه‌ی کیتا در اوساکای ژاپن واقع شده است. رصدخانه، چون پلی بین دو برج واقع شده و آن‌ها را به هم پیوند می‌دهد. این قسمت از گالری‌های فضای باز و سرپوشیده تشکیل شده و یک باغ ژاپنی هم دارد و یک فضای خالی دایره‌ای شکل در مرکز آن واقع شده است. نورپردازی‌های زیبا و منحصربه‌فردی، این آسمان‌خراش را در شب زینت می‌دهد. گرچه این ساختمان به‌عنوان یک مرکز اداری بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد، یک جاذبه‌ی غافلگیر کننده در زیرزمین آن وجود دارد. تاکیمی کوجی (Takimi Koji) نمونه‌ی بازسازی شده‌ای از یک روستای ژاپنی در دهه‌ی ۱۹۲۰ است؛ با کوچه‌های پیچ در پچی که با فانوس‌های سنتی روشن می‌شوند.

برج خلیفه

برج خلیفه

مکان: دبی

تکمیل شده در سال: ۲۰۱۰

ارتفاع: ۸۲۸ متر

برج خلیفه در حال حاضر، بلندترین ساختمان دنیا است. این بنا همچنین عنوان بلندترین سازه‌ی روی زمین و رکورد بیشترین تعداد طبقات را به نام خود ثبت کرده است. طراحی این ساختمان برعهده‌ی شرکت اسکیدمور، اوینگز و مریل (Skidmore, Owings & Merill) بوده و با الهام از معماری اسلامی و گلی به نام Hymenocallis صورت گرفته است. این مجموعه‌ی بزرگ و باشکوه شامل هتل، دفاتر اداری، واحدهای مسکونی و یک سکوی بازدید در طبقه‌ی ۱۴۸ است. بلندترین مسجد جهان در طبقه‌ی ۱۵۸ این بنا ساخته شده است. برج خلیفه در ابتدا با نام «برج دبی» شناخته می‌شد اما در روز افتتاحیه توسط شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نام آن به افتخار حاکم امارات، خلیفه بن زاید آل نهیان به «برج خلیفه» تغییر کرد.

ساختمان چانگ (Chang Building) یا برج فیل

ساختمان چانگ (Chang Building) یا برج فیل

مکان: بانکوک، تایلند

تکمیل شده در سال ۱۹۹۷

ارتفاع: ۱۰۲ متر، طول: ۱۷۰ متر

برج فیل اگرچه از نظر ارتفاع، در بین بلندترین برج‌های دنیا جایی ندارد، ظاهری غافلگیرکننده و جالب دارد. همان طور که از اسم برج مشخص است، این مجموعه به‌شکل فیل طراحی و ساخته شده است. فیل، حیوان ملی تایلند است و یکی از نمادهای این کشور محسوب می‌شود. این ساختمان، ۳۲ طبقه دارد و در سال ۲۰۱۱، توسط CNNGo در فهرست ۲۰ آسمان‌خراش نمادین دنیا، جایگاه چهارم را به دست آورده است. این سازه از ۷ قسمت تشکیل شده است و شامل دفاتر اداری، واحدها و سوئیت‌های مسکونی، مرکز خرید، استخر شنا و باغ است. معماری و طراحی این بنا برعهده‌ی Ong-at Sattraphan بوده است.

مرکز تجارت جهانی یک (One World Trade Center)

مرکز تجارت جهانی یک (One World Trade Center)

مکان: نیویورک، آمریکا

تکمیل شده در سال: ۲۰۱۴

ارتفاع: ۵۴۱ متر

این برج بخشی از برنامه‌ی بازسازی شهری و با ظاهری مشابه برج‌های دوقلوی نیویورک ساخته شده است. این نماد شهری نیویورک، توسط شرکت معماری اسکیدمور، اوینگز و مریل طراحی شده و بلندترین سازه‌ی نیم‌کره‌ی غربی زمین است. این بنا مساحتی بیش از ۳۲۵ هزار مترمربع و ۱۰۴ طبقه دارد. در طبقه‌ی ۱۰۰ تا ۱۰۲ این برج، رصدخانه‌ای وجود دارد که بازدید از آن برای عموم آزاد است. رستوران پانوراما و نمایش‌های صوتی و تصویری بخشی از این رصدخانه است. هزینه‌ی ساخت این آسمان‌خراش ۱۰۴ طبقه، ۳٫۸ میلیارد دلار برآورد شده است و ساخت آن ۸ سال طول کشیده است.

برج‌های دوقلوی پتروناس (Petronas)

برج‌های دوقلوی پتروناس (Petronas)

مکان: کوالالامپور، مالزی

تکمیل شده در سال: ۱۹۹۶

ارتفاع: ۴۵۱ متر

این دو ساختمان غول‌پیکر متصل به هم، تا مدت‌ها بلندترین آسمان‌خراش دنیا بودند. برج‌های دوقلوی پتروناس در پایتخت مالزی قرار دارند و در سراسر آن طرح‌های اسلامی مشاهده می‌شود؛ از فرم‌های نمای بیرونی تا الگوهای تزیینات داخلی که یادآور بافت‌های سنتی این منطقه است. این بنای دیدنی ۸۸ طبقه را سزار پلی (Cesar Pelli) طراحی کرده است. جمعاً ۷۸ آسانسور در این دو ساختمان فعال هستند. این دو برج از زیر توسط مرکز خرید سوریا به هم وصل هستند. همچنین یک پل طبقات ۴۱ و ۴۲ این دو برج را به هم متصل می‌کند. ارتفاع این پل از سطح زمین ۱۷۵ متر و طول آن ۵۶ متر است.

برج آکوا (Aqua)

برج آکوا (Aqua)

مکان: شیکاگو، آمریکا

تکمیل شده در سال: ۲۰۰۹

ارتفاع: ۲۶۲ متر

این ساختمان باشکوه و مرتفع ۸۲ طبقه با بالکن‌های موج‌دار، در نزدیکی دریاچه‌ی میشیگان قرار دارد و ظاهری شبیه به سطح موج‌دار آب دارد. این بنای متفاوت را معماری به نام Jeanne Gang طراحی کرده است. هرکدام از بالکن‌های موج‌دار این بنا، طراحی خاص و متفاوت از بقیه دارد و به‌نحوی طراحی شده است که همسایگان از طریق بالکن بتوانند با هم ارتباط داشته باشند. ضمنا این تراس‌ها باید به‌نحوی طراحی می‌شدند که تاثیرات وزش باد را در این شهر بادخیز، کاهش دهند. سیستم‌های جمع‌آوری آب باران، نورپردازی با شیوه‌ی استفاده‌ی بهره‌ورانه از انرژی و اکودیزاین (طراحی با توجه به محیط زیست) از ویژگی‌های خاص این برج است.

برج شارد (The Shard)

برج شارد (The Shard)

مکان: لندن، انگلستان

تکمیل شده در سال: ۲۰۱۲

ارتفاع: ۳۱۰ متر

برج شارد، بخشی از منطقه‌ی اقتصادی London Bridge Quarter است و یک معمار ایتالیایی به نام رنزو پیانو (Renzo Piano) آن را طراحی کرده است. این مجموعه، دارای بخش‌های مختلف اداری، مسکونی و تفریحی است. دفاتر اداری، آپارتمان مسکونی، رستوران‌های عالی و هتل‌های لوکس از بخش‌های مختلف این برج هرمی شکل است. گالری و سکوی بازدید «چشم‌اندازی از شارد» بین طبقات ۶۹ تا ۷۲ بلندترین سکوی بازدید بریتانیا است. ساخت این برج از ماه مارس سال ۲۰۰۹ شروع و در ماه مه ۲۰۱۲ پیش از برگزاری بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ لندن به پایان رسید. شارد با ۳۱۰ متر ارتفاع، بلندترین برج اتحادیه اروپا و چهل و ششمین ساختمان بلند دنیا است و ۹۵ طبقه دارد.

مطالب مرتبط:

منبع fodors

دیدگاه