قدیمی ترین رستوران های اروپا با قرن‌ها تاریخ و خاطره

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۳
قدیمی ترین رستوران های اروپا با قرن‌ها تاریخ و خاطره

قدیمی‌ترین رستوران‌های اروپا که اغلب قدمتی چند صد ساله دارند، لحظه‌های تلخ و شیرین زیادی را تجربه کرده‌ و با غذاهای لذیذ خود پذیرای چندین نسل بوده‌اند.

رستوران‌هایی در اقصانقاط دنیا وجود دارند که بیماری‎های همه‌گیر در طول تاریخ، جنگ‌های جهانی، جنگ‌های داخلی، رکودهای اقتصادی، رژیم‌های استبدادی و... را پشت سر گذاشته‌اند و پس از صدها سال هنوز هم فعال هستند. شرکت «NetCredit» به‌عنوان ارائه‌دهنده خدمات مالی، بر اساس یک سری گزارش‌ و مدارک و شواهد مدعی است که قدیمی‌ترین رستوران‌های بیش از ۱۱۵ کشور در قاره‌های دنیا به‌جز جنوبگان را شناسایی کرده است. در این مقاله از کجارو به قدیمی‌ترین رستوران‌های اروپا اشاره خواهیم کرد که قدمت برخی از آن‌ها به چند قرن می‌رسد و در فهرست این شرکت ذکر شده است.

قدیمی‌ترین رستوران‌های اروپا را بشناسید:

رستوران یار، روسیه

تالار بزرگی با کف سبز رنگ و صندلی هایی با روکش سفید

«رستوران یار» (YAR restaurant) یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های مسکو روسیه است که فعالیت خود را در قرن ۱۹ آغاز کرد و علاوه بر اعضای خانواده سلطنتی روسیه، چهره‌های سرشناسی همچون پوشکین، ماکسیم گورکی، تولستوی و... برای صرف غذا به این  رستوران می‌آمدند. این رستوران و تئاتر از سال ۱۸۲۶ تا ۱۹۲۵ در خیابان معروف «Kuznetsky Most» فعالیت می‌کرد.

دومین رستوران یار در سن‌پترزبورگ افتتاح شد و شهرت زیادی بین افراد معروف روسیه پیدا کرد. رستوران یار کنونی در هتل «Sovietsky Hotel» مسکو قرار دارد و مدیران آن تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا همان رستوران یار قدیمی را بازآفرینی کنند. در منوی رستوران ترکیبی از غذاهای کلاسیک روسی و غذاهای مدرن بین‌المللی از اروپا و اروپای شرقی به چشم می‌خورد. ماهی کبابی با سیب‌زمینی و پیاز، غذای مخصوص رستوران است.

رستوران U Maliru 1543، جمهوری چک

قدیمی ترین رستوران جمهوری چک

یک نقاش در سال ۱۵۴۳ اقدام به خرید ساختمانی در مجاورت یک کلیسا و صومعه در شهر پراگ جمهوری چک کرد که از آن زمان تاکنون «U MALIRU» به‌معنای «برای نقاش‌ها» نامیده می‌شود. این ساختمان بعدها چندین بار بازسازی شد و ظاهر امروز آن حاصل تلاش‌های «بی مازل» ‌(B. Mazel) در فاصله سال‌های ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۷ است. رستوران در اوایل قرن بیستم به پاتوق محبوب هنرمندان و نقاش‌ها تبدیل شد که اغلب به‌جای پول، اثری از خودشان را تحویل می‌دادند یا در تکمیل نقاشی دیواری آن کمک می‌کردند.

ترکیب غذاهای سنتی، فرانسوی، بدون گلوتن و گیاهی، نوشیدنی‌های باکیفیت و فضای داخلی تاریخی، حس‌وحال منحصربه‌فردی را پیشکش مشتریان می‌کند. خاویار بلوگا طرفداران زیادی بین مشتریان رستوران دارد.

رستوران 12 apostolov، اسلواکی

رستورانی با صندلی های چوبی سیاه رنگ و میزهای مستطیلی

رستوران «12 apostolov» یکی از شناخته‌شده‌ترین رستوران‌های شهر کوشیتسه در اسلواکی است که در سال ۱۹۱۰ تاسیس شد و در مرکز تاریخی شهر قرار دارد. بنای رستوران جزو میراث فرهنگی ملی به حساب می‌آید و فضای داخلی آن با مبلمان عتیقه، نقاشی‌های رنگ روغن از حواریون، عتیقه‌های بسیار ارزشمند و... مزین شده است. مشتریان علاوه بر رستوران می‌توانند لحظه‌های خوبی را در فضای رمانتیک سرداب رومی سپری کنند یا از یک بعدازظهر آفتابی در تراس رستوران لذت ببرند. غذاهای اروپای شرقی و اروپای مرکزی منوی این رستوران را تشکیل می‌دهند؛ هرچند استیک آبدار آن حرف اول را بین غذاها می‌زند.

رستوران Golden Barrel، رومانی

رستورانی با دیوارهای سنگی و صندلی های چوبی منبت کاری

رستوران «Golden Barrel» در سال ۱۵۴۲ در شهر سیبیو رومانی آغاز به کار کرد و همچنان با معماری قرون‌وسطایی خود در محلی زیبا موسوم به «Stairs Passage» به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این رستوران که یکی از قدیمی‌ترین غذاخوری‌های رومانی محسوب می‌شود، با دیوارهای سنگی و مبلمان‌های چوبی سنگین خود، مهمانان را به گذشته‌های تاریخی رستوران می‌برد.

منوی رستوران شامل طیف وسیعی از غذاها نظیر میان‌وعده‌ها، سوپ‌ها، غذاهای سنتی رومانیایی، اروپایی، گیاهی و... می‌شود. از غذای مخصوص آن می‌توان به انواع کوفته اشاره کرد.

رستوران Szazeves، مجارستان

بشقاب غذای اسلایس گوشت و پوره سیب زمینی

رستوران «Szazeves» که به‌عنوان قدیمی‌ترین رستوران بوداپست مجارستان شناخته می‌شود، در سال ۱۸۳۱ در طبقه همکف یک کاخ باروک افتتاح شد. ملبمان ساده و بی‌آلایش، فضای معاصر و محیط شیک، نور شمع در طول شب و موسیقی دلپذیر، همگی دست به دست هم داده‌اند تا مهمانان اوقات خوشی را بگذرانند.

غذاهای محلی، مجارستانی، بین‌المللی و گیاهی در این رستوران سرو می‌شود؛ ضمن اینکه غذای مخصوص آن سوپ گولاش گوشت است.

رستوران Question Mark، صربستان

رستورانی با نورپردازی کم و تم قهوه ای تیره و دکوراسیون چوبی

رستوران «Question Mark» قدیمی‌ترین رستوران سنتی در بلگراد صربستان است که در اوایل قرن ۱۹ به سبک سنتی بالکان ساخته شد و با اینکه تا حدودی توریستی محسوب می‌شود؛ غذاهای خوشمزه صربستانی، محیط دنج و نوشیدنی‌های گوارای و موسیقی زنده سنتی، ارزش این بازدید را دارد. یک بازرگان و فرزند یکی از چهره‌های مهم در انقلاب صربستان، این رستوران را در سال ۱۸۲۴ راه‌اندازی کرد.

مهمانان می‌توانند از بین غذاهای اروپایی، باربیکیو، غذاهای سنتی صربستان و... دست به انتخاب بزنند؛ با ذکر این نکته که غذای ویژه آن «Cevapi» نام دارد و شامل ظرفی از گوشت کبابی لقمه‌ای می‌شود.

رستوران Pod Lipite، بلغارستان

رستورانی در فضای باز با نیمکت سنگی و صندلی های سبز رنگ

رستوران «Pod Lipite» واقع در شهر صوفیه بلغارستان، یک مکان جذاب با ۹۰ سال تاریخ به شمار می‌رود که تا به امروز افراد سرشناس و علاقه‌مندان به غذاهای لذیذ و نوشیدنی‌های گوارا را به خود جلب کرده است. رستوران مذکور در سال ۱۹۲۶ راه‌اندازی شد و در دو باغ این رستوران سنتی، میز و صندلی‌هایی برای پذیرایی از مشتریان وجود دارد. غذاهای باربیکیو، اروپایی، بین‌المللی، گیاهی، وگان، بدون گلوتن و... در منوی آن گنجانده شده است.

رستوران Zanettos Cyprus tavern، قبرس

رستورانی ساده با دیواری پر از عکس

رستوران «Zanettos Cyprus tavern» در منطقه داون تاون نیکوزیای قبرس قرار دارد و از زمان آغاز فعالیتش در سال ۱۹۳۸ با غذاهای باکیفیت و خدمات درخورتوجه، پذیرای مشتریان بوده است. دیوارهای رستوران با عکس‌هایی از معروف‌ترین چهره‌های صنعت موسیقی و فیلم یونان و دنیا تزیین شده‌اند.

رستوران مذکور علاوه بر نوشیدنی‌های متنوع، انواع و اقسام ظروف مزه از غذاهای محلی گرفته تا مدیترانه‌ای، یونانی و گیاهی را سرو می‌کند که با مواد اولیه محلی تهیه و با شگرد سنتی خود رستوران طبخ می‌شوند. مزه، به خوراکی مختصری می‌گویند که همراه با نوشیدنی یا به‌عنوان پیش‌غذا به کار می‌رود. با وجودی که این رستوران هیچ منویی برای غذا ندارد؛ موفقیت آن به همین مزه‌هایی مربوط می‌شود که در محیطی صمیمانه، همه عاشقان غذا را شیفته خود کرده است.

رستوران The Old Tavern of Psara، یونان

میز و صندلی هایی با رومیز چهارخانه در فضای باز و سرسبز

رستوران تاریخی «The Old Tavern of Psara» در سال ۱۸۹۸ در محله پلاکا آتن در یونان به راه افتاد که ۱۰۰ سال بعد بازسازی شد. این رستوران در فاصله چند متری از پله‌های معروف ‌«Monsikleus» و در منطقه‌ای زیبا و نوستالژیک قرار دارد. هنرمندان محلی در اینجا به اجرای موسیقی می‌پردازند که در کنار غذاهای تازه و خوشمزه و خدمات عالی، مهمانان دیگر چیزی کم نخواهند داشت. بی‌شک، چشیدن طعم غذاهای سنتی یونانی به‌خصوص کالاماری (نوعی ماهی) در فضایی دل‌انگیز، خواسته بسیاری از مشتریان است.

بسیاری از هنرمندان، افراد مشهور، سیاستمدار، پیر و جوان، این رستوران قدیمی را برای صرف غذا انتخاب می‌کنند. دکوراسیون داخلی آن شامل اشیای عتیقه، رنگ‌های گرم، کف چوبی و شومینه‌ای بزرگ می‌شود.

رستوران Idadija، مقدونیه شمالی

چند ظرف غذا روی میز رستوران

رستوران «Idadija» قدیمی‌ترین غذاخوری شهر اسکوپیه، پایتخت مقدونیه شمالی، است که قدمت آن به سال ۱۹۲۸ برمی‌گردد. این رستوران با تهیه کباب‌های لذیذ برای بیش از ۸۰ سال از مشتریان خود پذیرایی می‌کند. یک ظرف کباب، سالاد و نوشیدنی در فضایی آرام‌بخش در انتظار گردشگران این شهر است. غذاهای باربیکیو، کبابی و اروپایی از گزینه‌های پیش روی مشتریانی است که برای صبحانه، ناهار یا شام به این رستوران می‌روند.

رستوران Vila Germia، کوزوو

رستورانی در فضای باز با چشم اندازی به طبیعت

رستوان «Vila Germia» از سال ۱۹۶۶ در شهر پریشتینا، پایتخت کوزوو، فعالیت می‌کند و یکی از اولین رستوران‌های این کشور به حساب می‌آید. اینجا با توجه به قدمتش، هنوز هم از غذاخوری‌های موردعلاقه همه شهروندان و همین طور گردشگران بین‌المللی به شمار می‌رود. خدمات سریع و حرفه‌ای، غذاهای لذیذ و تازه، تزیین زیبای غذاها، محیطی گرم و خانوادگی، این رستوران را به انتخاب اول بسیاری از گردشگران تبدیل کرده است.

فضای داخلی آن ترکیبی از معماری مدرن و قدیمی است و از آنجا که خیلی شلوغ نیست، مشتریان می‌توانند با فراغ بال از سه اتاق و چهار تراس آن، محل موردعلاقه خود را انتخاب کنند. از غذاهای مخصوص این رستوران می‌توان به‌نوعی ماهی به نام «sea bass» اشاره کرد؛ ضمن اینکه غذاهای اروپایی و گیاهی نیز در منوی آن گنجانده شده است تا مشتریان در وعده صبحانه، برانچ، ناهار و شام، غذای دلخواه‌شان را سفارش دهند.

رستوران Kafana Kod Pera Na Bukovicu، مونته نگرو

رستور انی در فضای باز و زیر سایه درختان

رستوران «Kafana Kod Pera Na Bukovicu» در سال ۱۸۸۱ در دهکده «Njegusi» در مونته نگرو آغاز به کار کرد. این رستوران در مکانی دوست‌داشتنی با طبیعی دیدنی قرار دارد و از همین رو گزینه‌ای عالی برای صرف صبحانه، برانچ، ناهار و شام است. اکثر گردشگران از وجود این رستوران بی‌خبر هستند و وقتی با پیشنهاد راهنماهای تور به این منطقه سفر می‌کنند، عاشق نوعی ژامبون ایتالیایی به نام «prosciutto» می‌شوند که با پنیرهای محلی یا کلم پخته سرو می‌شود.

رستوران Dubravka 1836، کرواسی

رستورانی با صندلی های آبی و صورتی در کنار دریا

رستوران «Dubravka 1836» در شهر دوبروونیک کرواسی درست در سال ۱۸۳۶ تاسیس شد و در فضای داخلی آن می‌توان عکس‌هایی قدیمی از ترامواهایی را دید که ایستگاه پایانی آن‌ها در همین نقطه بوده است.

رستوران Dubravka 1836 در سال ۱۸۳۶ در دوبروونیک کرواسی افتتاح شد

تراس رو به دریای آن، محلی ایدئال برای صرف یک صبحانه دوبروونیکی است که یکی از بهترین گزینه‌های آن شامل ژامبون و پنیر می‌شود. سالاد، پیتزا، غذای دریایی از جمله سالاد دریایی دوبروونیک، جزو غذاهای اصلی رستوران هستند. از غذاهای محلی تا ایتالیایی، دریایی، مدیترانه‌ای، اروپایی، کرواسی در این رستوران طبخ می‌شود که پیتزا جایگاه خاصی در میان آن‌ها دارد.

کافی‌شاپ Caffe Cordina، مالت

قنادی با سقف طاقی دارای نقاشی و لوستر بزرگ

کافی‌شاپ «Caffe Cordina» بیش از ۱۸۰ سال است که در والتا، پایتخت کشور اروپایی مالت، فعالیت می‌کند؛ در واقع اینجا در سال ۱۸۳۷ آغاز به کار کرد و به‌صورت خانوادگی اداره می‌شود. این کافی‌شاپ که در منطقه‌ای تاریخی و زیبا قرار دارد؛ در طول سالیان سال وسعت بیشتری پیدا کرده و اکنون دارای یک رستوران، اتاق چای، قنادی، بستنی‌فروشی و اتاق قهوه است. کافه مذکور شیرینی‌های سنتی دست‌ساز خود را تولید می‌کند و یک خط تولید غذا نیز دارد که علاوه بر خود کافه، در فرودگاه بین‌المللی مالت و همین طور اوت‌‌لت‌های منتخب مالت و جزیره غودش به فروش می‌رسند.

مشتریان کافی‌شاپ در کنار نوشیدنی‌های کافه و غذاهای مدیترانه‌ای، اروپایی و وگان، حتما شیرینی سنتی مالت موسوم به «پاستزی» را امتحان می‌کنند که طرفداران زیادی بین گردشگران و مردم محلی دارد.

رستوران La Campana، ایتالیا

رستورانی ساده با رومیزی های سفید و نور کم

رستوران «La Campana» که قدمتش به سال ۱۵۱۸ برمی‌گردد، ظاهرا قدیمی‌ترین رستوران رم ایتالیا به حساب می‌آید. امروزه، علاوه بر مردم بومی، گردشگران برای صرف غذاهای سنتی رم و ماهی تازه در محیطی گرم و صمیمانه، راهی این غذاخوری می‌شوند. ضمن اینکه در منوی این رستوران، غذاهای ایتالیایی، مدیترانه‌ای، گیاهی و بدون گلوتن نیز به چشم می‌خورد و گوشت کبابی، حرف اول را در میان آن‌ها می‌زند.

در واقع غذاهای سنتی آن باعث شده است که در طول پنج قرن، همیشه مشتریان مهمی داشته باشد. یک دلیل دیگر این محبوبیت، دکوراسیون سفیدرنگ اتاق‌ها با نقاشی‌هایی از رم و نقشه‌هایی قدیمی است.

رستوران Gostilna Gastuz، اسلوونی

رستورانی با کف پارکت و صندلی های چوبی و نورپردازی کم

رستوران «Gostilna Gastuz» در دهکده «Spitalic» قرار دارد و قدیمی‌ترین رستوران کشور اسلوونی است. این رستوران که از سال ۱۴۶۷ به مشتریان خود خدمات می‌دهد، بی‌شک بدون سرو غذاهای خوب نمی‌توانست برای بیش از ۵۰۰ سال دوام بیاورد. مهمانان می‌توانند از چشیدن طعم غذاهای گیاهی، اسلوونی و اروپایی نهایت لذت را ببرند؛ ضمن اینکه سوپ قارچ با حلیم گندم سیاه از جمله غذاهای مخصوص این رستوران است.

رستوران ۱۹۴۰، آندورا

رستورانی با سقف کوتاه و چند لوستر و تم قهوه ای

رستوران «۱۹۴۰» در هتل «Pyrenees» در شاهزاده‌نشین کوچک آندورا قرار دارد. غذاهای باکیفیت و متنوع، قیمت مقرون‌به‌صرفه و نوشیدنی‌های عالی، این رستوران را گزینه‌ای عالی برای صرف غذا کرده‌اند. غذاهای مدیترانه‌ای، اروپایی و اسپانیایی، گیاهی و بدون گلوتن، منوی رستوران را تشکیل می‌دهند؛ هرچند که غذای مخصوص آن، گوشت کبابی با سیب‌زمینی است. جالب اینکه در این رستوران، منویی نیز برای کودکان در نظر گرفته شده است.

رستوران Sobrino de Botin، اسپانیا

نمای چوبی و درهای چوبی یک رستوران

رستوران «Sobrino de Botin» در سال ۱۷۲۵ در مادرید اسپانیا راه‌اندازی شد؛ هرچند قدمت ساختمان آن به سال ۱۵۹۰ برمی‌گردد. بر اساس کتاب رکوردهای گینس، قدیمی‌ترین رستوران دنیا محسوب می‌شود و مجله فوربس نیز اسم این رستوران را در فهرست ۱۰ رستوران کلاسیک جهان قرار داده است. به‌غیر سال‌های ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹ که جنگ داخلی اسپانیا جریان داشت، این رستوران همیشه باز و فعال بوده است.

رستوران Sobrino de Botin در اسپانیا را قدیمی‌ترین رستوران دنیا می‌دانند

از غذاهای مخصوص رستوران می‌توان به گوشت کبابی به سبک اسپانیایی، به‌ویژه کباب «El cochinillo» اشاره کرد که در اجاقی قدیمی به‌آهستگی پخته و گریل می‌شود؛ اجاقی که از زمان تاسیس رستوران مورد استفاده بوده است.

کافه Martinho Da Arcada، پرتغال

رستورانی بزرگ با رومیزی های سفید و صندلی های قهوه ای

کافه «Martinho Da Arcada» یکی از قدیمی‌ترین و نمادین‌ترین کافه‌های لیسبون است که از سال ۱۷۸۲ فعالیت می‌کند؛ از همین رو علاوه بر کافه و رستوران، تاحدودی یک جاذبه تاریخی نیز محسوب می‌شود. این کافه، تراسی زیبا مشرف به رودخانه دارد و برای سال‌ها مرکز صحنه‌های سیاسی و ادبی لیسبون پرتغال بوده و حتی پاتوق «فرناندو پسوآ» (Fernando Pessoa)، شاعر، نویسنده و همچنین مترجم و منتقد پرتغالی نیز بوده که تصویرش روی دیوار کافه نقاشی شده است.

غذاهای مدیترانه‌ای، اروپایی، پرتغالی و گیاهی از جمله غذاهایی هستند که در این رستوران سرو می‌شوند؛ در کنار آن، قهوه، کیک و غذاهای دریایی، «تارت کاسترد پرتغالی» (Pastel de nata) هم جزو خوراکی‌های پرطرفدار هستند.

کافه de Paris، موناکو

تعداد زیادی میز و صندلی رستوران در فضای باز و سایه بان سفید

کافه «de Paris» در سال ۱۸۶۸ در مونت‌کارلو، منطقه اعیان‌نشین موناکو، آغاز به کار کرد که علاوه بر فضای داخلی گرم و صمیمی، یک تراس شیک و دنج نیز برای صرف غذا دارد که از صبح تا اواخر شب خدمات‌رسانی می‌کند. در ورودی رستوران نیز کیک‌هایی در معرض دید گذاشته شده است که باعث تحریک اشتها می‌شود.

این کافه رستوران با غذاهای فرانسوی، مدیترانه‌ای و اروپایی، گیاهی و بدون گلوتن از مشتریان خود پذیرایی می‌کند که همگی از مواد اولیه محلی و فصلی تهیه می‌شوند. غذاهای دریایی از جمله ماهی سالمون نیز در صدر سفارش مشتریان قرار دارد.

کافه du Soleil، سوئیس

تابلوی رستوران با طرح یک خورشید روی آن

قدمت کافه «du Soleil» به سال ۱۶۲۰ می‌رسد و برای بیش از ۴۰۰ سال زندگی در آن جریان داشته است. این رستوران که یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های ژنو سوئیس به حساب می‌آید، به‌خاطر سرو بهترین فوندو (خوراکی سوئیسی) و مالاکوف (کوفته‌های سرخ‌شده پنیر) شهرت دارد. در طول تابستان، مشتریان می‌توانند از تراس رستوران استفاده کنند و از صرف یک وعده غذای خوشمزه لذت ببرند. در منوی متنوع رستوران می‌توان غذاهای محلی، سوئیسی، فرانسوی، اروپایی و گیاهی را پیدا کرد که هر سلیقه‌ای را راضی نگه می‌دارد.

رستوران La Couronne، فرانسه

نمای تعدادی ساختمان و تابلوی یک رستوران به زبان فرانسوی

رستوران «La Couronne» در ابتدا مهمان‌خانه‌ای بود که برای مسافران، غذا نیز سرو می‌کرد؛ به همین دلیل برخی از مورخان غذا بر این باورند که یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های دنیا محسوب می‌شود؛ اما عده‌ای دیگر می‌گویند که کاربری آن بیشتر مسافرخانه بوده تا رستوران. در هر صورت این رستوران در سال ۱۳۴۵ در شهر روآن بنیان نهاده شد و بی‌شک قدیمی‌ترین مهمان‌خانه فرانسه به شمار می‌رود که در طول قرن‌ها، چندین بار بازسازی شده است. مشتریان می‌توانند از غذاهای محلی تا کبابی، مدرن و گیاهی را سفارش دهند؛ گوشت اردک کبابی و پرس‌شده نیز در منوی آن وجود دارد که از غذاهای سنتی فرانسوی است.

رستوران Ennert de Steiler، لوکزامبورگ

کافی شاپی با کف پارکت و صندلی های چرمی سیاه

رستوران «Ennert de Steiler» واقع در لوکزامبورگ، از سال ۱۸۴۲ فعالیت می‌کند؛ هرچند که قدمت ساختمان آن به سال ۱۳۵۰ برمی‌گردد. در سال ۲۰۱۳ این رستوران با نام جدید «The Steiler» به فعالیت خود ادامه داد. مشتریان علاوه بر فضای داخلی رستوران می‌توانند از تراس دوست‌داشتنی آن نیز استفاده کنند و در کنار شنیدن موسیقی، از غذاهای مختلف منوی سفارش دهند.

کسانی که به‌دنبال غذاهای لوکزامبورگی، بین‌المللی، اروپایی و گیاهی هستند، از این رستوران راضی بیرون می‌روند. افراد زیادی هم فقط برای خوردن یک برگر لذیذ و سالاد سزار، راهی رستوران مذکور می‌شوند؛ چراکه بهترین‌ برگر لوکزامبورگ را دارد.

کافه Vlissinghe، بلژیک

رستورانی قدیمی با کلی وسایل عتیقه

کافه «Vlissinghe» به‌عنوان قدیمی‌ترین کافه شهر بروخه در بلژیک، از سال ۱۵۱۵ مشغول فعالیت بوده است. این کافه از دو خانه کنار هم تشکیل شده که در طول سال‌ها بازسازی و نمای چوبی آن با سنگ جایگزین شده است و سازه کنونی به قرن ۱۷ تعلق دارد. مبلمان نئوباروک، نقاشی‌ها و هنرهای قدیمی به‌خوبی با این سازه قدیمی هم‌خوانی دارند و از همین رو بسیاری از عاشقان هنر را به خود جلب می‌کند. انجمن‌های مختلف اغلب در این کافه دور هم جمع می‌شوند که خود تاثیر بسزایی در فروش کافه داشته است. در منوی آن، غذاهای محلی، بلژیکی، اروپایی و گیاهی به چشم می‌خورد؛ هرچند که گردشگران با سفارش لازانیا، خاطره این شکم‌گردی را برای همیشه به یاد خواهند سپرد.

رستوران Brazen Head، ایرلند

دیواری آجری با پنجره ها و تابلوهای سیاه به زبان انگلیسی

رستوران «Brazen Head» قدیمی‌ترین رستوران ایرلند است که تاریخچه آن به سال ۱۶۵۳ می‌رسد؛ هرچند که قدمت ساختمان کنونی آن به سال ۱۷۵۴ برمی‌گردد. طبق برخی ادعاهای محلی، این مکان از سال ۱۱۹۸ به‌عنوان مسافرخانه در دوبلین فعالیت داشته است؛ ولی هیچ مدرکی دراین‌باره وجود ندارد. مشتریان می‌توانند از خوردن یک وعده غذای لذیذ به‌همراه نوشیدنی و موسیقی زنده نهایت لذت را ببرند و در عین حال به تماشای عکس‌های تاریخی روی دیوارهای داخلی رستوران بپردازند. حیاط رستوران نیز برای صرف یک شام رسمی‌تر مناسب است.

علاوه بر نوشیدنی، غذاهای ایرلندی و اروپایی همچون خورشت‌ها و غذاهای دریایی نیز سرو می‌شود که در این میان، مشتریان علاقه خاصی به سوسیس بانگر و پوره سیب‌زمینی دارند.

رستوران McHughs، ایرلند شمالی

نمایی از چند ساختمان به رنگ قرمز و سفید و آجری

رستوران «McHughs» در یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های بلفاست، پایتخت ایرلند شمالی، قرار دارد که قدمتش به سال ۱۷۱۵ برمی‌گردد. رستوران اصلی، فضایی دنج با صندلی‌های راحت دارد و از همین رو مکانی عالی برای خوردن یک نوشیدنی معرکه است. رستوران زیرزمین نیز با انواع موسیقی زنده، مشتریان را سرگرم می‌کند. رستورانی که مجهز به ۱۰۰ صندلی است، با غذاهای ایرلندی سنتی و خانگی همراه با تکنیک‌های مدرن در خدمت مشتریان خود است. ترکیب فرهنگ، تاریخ، سرگرمی و غذاها و نوشیدنی‌های خوشمزه، این رستوران سنتی را متمایز کرده‌اند.

علاوه بر غذاهای گیاهی و نوشیدنی‌های متنوع، بسیاری از مشتریان یک غذای سنتی ایرلندی به نام «باکستی» (Boxty) را نیز سفارش می‌دهند که نوعی پنکیک سیب‌زمینی است.

رستوران The Old House 1147، ولز

رستورانی قدیمی با کف و دیوارهای سنگی و شومینه

رستوران «The Old House 1147» در دهکده «Llangynwyd» در شهر ماستگ ولز قرار دارد و با غذاهای بریتانیایی، ولز، گیاهی و بدون گلوتن از مشتریان خود پذیرایی می‌کند. این رستوران همان طور که از نامش مشخص است، در سال ۱۱۴۷ آغاز به کار کرد و در سال ۲۰۱۵ بسته شد و پس از یک بازسازی اساسی مجددا به فعالیت خود ادامه داد. در این بازسازی که سقف زیبای کاه‌اندود رستوران حفظ شد، بسیاری از ویژگی‌های اصلی سازه به حالت اول خود برگشت که شامل شومینه، دیوارهای سنگی و... می‌شود. علاوه بر مشتریانی که برای غذا و نوشیدنی به این مکان می‌آیند؛ مجالس عروسی نیز در آن برگزار می‌شود. از خوراکی‌های موردعلاقه مشتریان می‌توان به پای مخصوص این رستوران اشاره کرد.

رستوران هتل Gasthof Lowen، لیختن‌اشتاین

رستورانی با دکوراسیون چوبی روشن و رومیزی سفید

رستوران هتل «Gasthof Lowen» یکی دیگر از رستوران‌های قدیمی دنیا است که در سال ۱۳۸۰ در شهر فادوتس، پایتخت کشور لیختن‌اشتاین، تاسیس شد. قدمت این ساختمان تاریخی به بیش از ۶۰۰ سال قبل بازمی‌گردد و تاکنون پذیرای بسیاری از مهمانان مشهور بوده است. این رستوران در خیابان اصلی و در فاصله کمی از مرکز شهر قرار دارد.

در منوی رستوران، غذاهای سوئیسی، اروپایی، بین‌المللی و گیاهی به چشم می‌خورد و غذای مخصوص آن، «گوشت اسلایس‌شده به‌ سبک زوریخ» است که از قطعه‌های باریک گوشت گوساله تهیه می‌شود.

رستوران wiltons، انگلیس

رستورانی با تم کرم و صندلی های زرشکی و شومینه

با توجه به اینکه قدمت رستوران «wiltons» به سال ۱۷۴۲ برمی‌گردد، قدیمی‌ترین رستوران لندن و انگلیس به حساب می‌آید. این رستوران در ابتدا کار خود را به‌عنوان مغازه فروش صدف آغاز کرد؛ حدود یک قرن بعد به رستوران تبدیل و ۱۰۰ سال بعد در طول جنگ جهانی دوم تقریبا تخریب شد. این سازه در طول چند صد سال فعالیت خود، دستخوش تغییر و تحولاتی شده؛ اما همچنان اصالت انگلیسی‌اش را حفظ کرده است.

رستوران wiltons با قدمتی حدود ۲۸۰ سال، قدیمی‌ترین رستوران لندن است

غذاهای اروپایی، بریتانیایی، غذاهای محلی و گیاهی از جمله خوراکی‌های لذیذی هستند که در این رستوران برای مشتریان سرو می‌شود. غذاهای دریایی مخصوصا صدف نیز جایگاه ویژه‌ای در منوی رستوران دارند.                  

رستوران مسافرخانه The Sheep Heid، اسکاتلند

نمای ساختمانی به رنگ سفید و قهوه ای با تابلویی به زبان انگلیسی

مسافرخانه «The Sheep Heid» درقلب شهر زیبای ادینبورگ اسکاتلند واقع شده است و از سال ۱۳۶۰ میلادی به‌عنوان یک مسافرخانه فعالیت می‌کند؛ هرچند که قدمت سازه کنونی آن ظاهرا به قرن ۱۸ برمی‌گردد که با تغییراتی همراه بوده است. رستوران این مسافرخانه به‌خاطر تنوع غذاهای فصلی و کلاسیک خود مشهور است که در فضایی دنج و صمیمی سرو می‌شود.

مشتریانی که به این رستوران قدیمی می‌روند، می‌توانند از بین غذاهای محلی، بریتانیایی، اسکاتلندی و گیاهی دست به انتخاب بزنند؛ هرچند که استیک با سیب‌زمینی محلی سرخ‌شده برای بسیاری از مشتریان اولویت دارد.

رستوران Kaffivagninn، ایسلند

رستورانی با ویترین و دکوراسیون چوبی

قدیمی‌ترین رستوران ایسلند را می‌توان «Kaffivagninn» دانست که یک کافه رستوران است و با غذاهای دریایی، اروپایی، اسکاندیناوی، محلی، سوپ، کیک و شیرینی پذیرایی گرمی از مشتریان خود به عمل می‌آورد. غذای مخصوص این رستوران به نام «fish pan» که نوعی ماهی سرخ‌شده است، طرفداران زیادی دارد. رستوران یادشده در سال ۱۹۳۵ افتتاح شد و از آنجا که در اصل فعالیت آن از پشت یک گاری شروع شد به آن «Kaffivagninn» می‌گویند که به‌معنای «گاری قهوه‌خانه» است. این رستوران که در بندر شهر ریکیاویک، پایتخت کشور ایسلند، قرار دارد، هنوز هم تاریخ چند دهه‌ای خود را حفظ کرده است.

کافه Karpershoek، هلند

رستورانی قدیمی با دکوراسیون چوبی تیره

کافه «Karpershoek» قدیمی‌ترین کافه در آمستردام هلند است که در سال ۱۶۰۶ به‌عنوان مهمان‌خانه‌ای برای خدمه کشتی‌های یکی شرکت کشتیرانی آغاز به کار کرد. امروزه علاوه بر مردم محلی، گردشگران نیز از مشتریان رایج این کافه هستند که بدون هیچ دغدغه و صدای موسیقی می‌توانند در آرامش از نوشیدنی خود لذت ببرند و اسنک مخصوص کافه یعنی تست پنیری را سفارش دهند. تراس آن نیز چشم‌انداز زیبایی از شهر را پیشکش مهمانان می‌کند. ساختمان کافه تقریبا بدون تغییر باقی مانده است و حکاکی‌های چوبی، مجموعه‌ای از تصاویر و نقاشی‌های رنگارنگ، لایه‌ای شن در کف و... از قدمت آن حکایت دارند.

رستوران Wurstkuchl، آلمان

ظرفی از سوسیس سرخ شده و سس

رستوران «Wurstkuchl» واقع در شهر رگنسبورگ در ایالت بایرن آلمان، از سال ۱۱۴۶ در حال سرو غذا برای مشتریان خود بوده است و از همین رو خوردن غذا در رستورانی با قدمت حدود ۹۰۰ سال می‌تواند برای هر گردشگری جذاب باشد. این رستوران به‌عنوان قدیمی‌ترین مغازه فست‌فود دنیا نیز شناخته می‌شود.

مشتریان اولیه آن عمدتا کارگران بارانداز، ملوان‌ها و کارگران ساختمانی بودند. در سال ۱۸۰۶ یک خانواده این رستوران را می‌گرداندند که اکثرا سوسیس کباب‌شده روی زغال و زاواکراوت (نوعی ترشی کلم) سرو می‌کردند؛ غذایی که همچنان جایگاه نخست را در منوی غذاها دارد. رستوران هنوز توسط این خانواده هم مدیریت می‌شود و نام آن به‌معنای «آشپزخانه سوسیس» است. هر روز ۶۰۰۰ سوسیس در این رستوران برای مشتریان آماده و در طول فصل گردشگری در تابستان، میز و نیمکت‌های در فضای جلوی ساختمان چیده می‌شود.

رستوران Det Lille Apotek، دانمارک

رستورانی در فضای باز جلوی ساختمانی سفید رنگ

رستوران «Det Lille Apotek» در سال ۱۷۲۰ در کپنهاگ دانمارک تاسیس شد و از همین رو عنوان قدیمی‌ترین رستوران این کشور را با خود یدک می‌کشد. همه چیز در این رستوران، حس و بوی قدیمی و سنتی دارد، از چهار اتاق مجزای با سقف کوتاه تا چراغ‌های نفتی قدیمی و منوی غذاها که بیشتر به غذاهای دانمارکی، محلی و بدون گلوتن اختصاص دارد. در این میان شاید بهترین غذای رستوران را بتوان شنیتسل وینی دانست که پرطرفدار است.

رستوران St. Peter Stiftskulinarium، اتریش

رستورانی با پرده های سفید و صورتی و لوسترهای دوتایی

«St. Peter Stiftskulinarium» رستورانی واقع در صومعه سنت پیتر در زالتسبورگ اتریش است که گفته می‌شود قدیمی‌ترین مسافرخانه اروپای مرکزی باشد و بر اساس یک سری شواهد و مدارک، آن را قدیمی‌ترین رستوران فعال دنیا و اروپا نیز می‌دانند. این رستوران که در مرکز منطقه قدیمی شهر قرار دارد و معماری خیره‌کننده‌ای آن را در بر گرفته است، درهای خود را در سال ۸۰۳ پس از میلاد به روی مردم گشود و از آن زمان تاکنون با غذاهای درجه یک و نوشیدنی‌های ناب در خدمت مشتریان است. اینجا برای سال‌ها محل رایج ملاقات شاهزاده‌ها، اسقف‌ها، شهروندان و تجار بوده است.

غذاهای محلی و اتریشی، از جایگاه ویژه‌ای بین مشتریان برخوردارند؛ ضمن اینکه در میان غذاهای منو می‌توان غذاهای گیاهی و بدون گلوتن و غذاهای آماده بیرون‌بر نیز پیدا کرد.

کافه Engebret، نروژ

میزی بزرگ در یک رستوران و دیواری مملو از بشقاب و پرده های دراپه

کافه «Engebret» در اسلو، پایتخت کشور نروژ، قرار دارد و از سال ۱۸۵۷ تاکنون فعالیت می‌کند. از شخصیت‌های فرهنگی خارجی تا چهره‌های محلی معروف به این کافه سر زده‌اند تا در محیط معرکه و صمیمانه آن، یک وعده غذای عالی نوش جان کنند. از سال ۱۸۶۲، ساندویچ نیز در این مکان سرو می‌شود و هنوز هم بوفه بزرگی در آن به ساندویچ‌ها اختصاص دارد. با گرم شدن هوا، فضای بیرونی کافه برای پذیرایی از مشتریان استفاده می‌شود.

از غذاهای معروف این کافه می‌توان به «لوته‌فیسک» (Lutefisk) اشاره کرد که نوعی ماهی آغشته به آب قلیایی است. غذاهای آماده بیرون‌بر، نروژی، اسکاندیناوی، اروپایی و گیاهی نیز در منوی آن به چشم می‌خورد.

رستوران Den Gyldene Freden، سوئد

زیرزمینی طاقی شکل به رنگ سفید و چندین میز و صندلی

رستوران «Den Gyldene Freden» به‌معنای «صلح طلایی»، حدود ۳۰۰ سال قدمت دارد و از سال ۱۷۲۲ در استکهلم سوئد پذیرای مشتریان از جمله اعضای آکادمی سلطنتی بوده است. از آنجا که این رستوران در طول قرن‌ها به‌جای دیگری منتقل نشده است؛ خود گواه بر اهمیت بیش از پیش آن دارد. حس حضور و راه رفتن در مکانی که روزگاری مورد استفاده مردم قرن ۱۸ بوده، برای بسیاری از مشتریان جذاب است.

غذاهای متنوعی در منوی رستوران وجود دارد که از آن جمله می‌توان به کوفته ریزه سوئدی و سالمون اشاره کرد. علاوه بر غذاهای سوئدی، خوراک‌های اروپایی و اسکاندیناوی، گیاهی و بدون گلوتن نیز در این محل سرو می‌شود.

کافه Ekberg، فنلاند

رستورانی با نورپردازی زیاد و ویترینی در گوشه آن

کافه «Ekberg» در شهر هلسینکی فنلاند قرار دارد که در کنار عرضه نان‌های مختلف، با غذاهای اروپایی و اسکاندیناوی به استقبال مشتریان خود می‌رود؛ به‌خصوص ساندویچ میگو که طرفداران پروپاقرصی دارد. تنوع محصولات کافه مبتنی بر نیازهای روز است و از فصلی به فصلی دیگر تغییر می‌کند. جالب است بدانید که قدمت این کافه به سال ۱۸۵۲ می‌رسد و قدیمی‌ترین کافه، قنادی و نانوایی فنلاند به شمار می‌رود. مشتریان می‌توانند در این مکان زیبا که به‌تازگی بازسازی شده است، از شیرینی‌های دلچسب در محیطی مفرح لذت ببرند. تراس تابستانی کافه نیز فرصت نوشیدن یک فنجان قهوه در فضای باز و تماشای جنب‌وجوش شهر را برای مشتریان فراهم می‌کند.

کافه Maiasmokk، استونی

رستورانی با تعداد زیادی آینه و سقف آینه کاری

کافه «Maiasmokk» به‌معنای «عاشق شیرینی» است و با توجه به اینکه از سال ۱۸۶۴ تاکنون با شیرینی‌ها و کیک‌های تازه و شکلات‌های خوشمزه پذیرای مردم تالین استونی بوده است، می‌توان فهمید که چرا این نام را انتخاب کرده بودند. حس نوستالژی نشستن در یک مکان سنتی که تقریبا برای یک قرن بدون تغییر باقی مانده است، در کنار سفارش شیرینی پاولوا شکلاتی یا ترافل گیلاس و به‌ویژه مارزیپان هر کسی را وسوسه می‌کند. موزه مارزیپان از بخش‌های جذاب این کافه به حساب می‌آید.

رستوران Monterosso، لتونی

رستورانی با پنجره های بزرگ و کفپوش قهوه ای و تعداد زیادی لیوان روی میزها

رستوران «Monterosso» در ساختمانی به قدمت یک قرن (از سال ۱۹۱۴) در قلب منطقه قدیمی ریگا، پایتخت لتونی، جای گرفته است که نه‌تنها اولین رستوران ایتالیایی این شهر به شمار می‌رود؛ بلکه مقصد معروفی برای صرف غذاهای باکیفیت و خدمات عالی است. ضمن اینکه مجسمه‌ها و گچبری‌های قدیمی و همین طور دکوراسیون داخلی رستوران، محیطی خاص و فراموش‌نشدنی خلق کرده‌اند.

در منوی این رستوران از غذاهای ایتالیایی تا مدیترانه‌ای، اروپایی، گیاهی و بدون گلوتن گنجانده شده است؛ هرچند که مشتریان زیادی صرفا برای چشیدن نوعی ماهی خوشمزه به نام «sea bass» راهی این مکان می‌شوند.

رستوران Piwnica Swidnicka، لهستان

رستورانی بسیار قدیمی با صندلی های چوبی وچراغ های نفتی روی میزها

رستوران «Piwnica Swidnicka» به‌عنوان دومین رستوران اروپا و یکی از قدیمی‌ترین‌های جهان به شمار می‌رود که سال تاسیس آن ۱۲۷۳ ذکر شده است. این رستوران ۱۶۸۰ متر مربعی در زیرزمین ساختمان قدیمی شهرداری در شهر وروتسواف لهستان قرار دارد که ۹۰۰ متر مربع آن شامل ۹ اتاق با دکور، خدمات و قیمت متفاوت می‌شود و سرداب آن نیز برای ۳۸۰ مهمان گنجایش دارد.

منوی غذاهای این رستوران مبتنی بر غذاهای سنتی لهستانی است؛ هرچند که غذاهای بین‌المللی نیز برای مشتریان سرو می‌شود. بسیاری از مشتریان، پیروگی (Pierogi) را سفارش می‌دهند که یک غذای مخصوص و سنتی روسی است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه