انواع نوشیدنی با شیر و طرز تهیه آن‌ها

نگین توکلی
نگین توکلی جمعه، ۹ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
انواع نوشیدنی با شیر و طرز تهیه آن‌ها

شیر یک ماده غذایی مغذی و بسیار مفید است که می‌توان نوشیدنی‌های متنوع و خوشمزه‌ای را بر پایه آن تهیه کرد. در این مقاله با انواع نوشیدنی با شیر در سراسر جهان و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید.

یک رژیم غذایی سالم باید شامل شیر و لبنیات باشد؛ زیرا شیر منبع غنی کلسیم و فسفر و همچنین ویتامین D، ویتامین A، منیزیوم و روی است و اگر این گروه غذایی را از برنامه غذایی روزانه خود حذف کنید، قطعا به مشکل برخواهید خورد. شما می‌توانید با شیر در فصول مختلف، انواع نوشیدنی خوشمزه سرد و گرم را تهیه کنید و در کنار اعضای خانواده و دوستان از طعم آن‌ها لذت ببرید. 

حفظ سلامت و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها، کمک به رشد افراد، کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت و رشد و سلامت پوست از جمله فواید مصرف شیر و لبنیات هستند و به‌طور کلی توصیه می‌شود که در طول روز حداقل یک لیوان شیر بنوشید. با ما همراه باشید و با انواع نوشیدنی‌های لذیذی که می‌توان با شیر تهیه کرد، آشنا شوید.

انواع نوشیدنی با شیر:

نوشیدنی های گرم با شیر:

نوشیدنی های سرد با شیر:

نوشیدنی‌های گرم بر پایه شیر:

۱. ثعلب؛ نوشیدنی گرم زمستانی و لذیذ ترکی

نوشیدنی گرم ثعلب

نوشیدنی گرم ثعلب، ک نوشیدنی بسیار خوشمزه و پرطرفدار زمستانی در کشور ترکیه و خاورمیانه است که با شیر داغ، آرد ثعلب، شکر (نبات یا عسل) و پودر دارچین درست شده و معمولا با دارچین، زنجبیل و انواع آجیل تزئین می‌شود. طرز تهیه این نوشیدنی بسیار آسان و سریع است و شما برای درست کردن نوشیدنی ثعلب تنها به ۴ ماده نیاز دارید. طعم این نوشیدنی پودینگ مانند آن‌قدر لذیذ و منحصربه‌فرد است که نمی‌‌توان آن را توصیف کرد.

ثعلب، گیاهی از گونه گل‌های ارکیده است که در دشت‌ها، جنگل‌ها و حتی خیابان‌های ترکیه و کشورهای خاورمیانه می‌روید. البته ارکیده‌هایی که برای تولید ثعلب مناسب هستند، ساختاری منحصربه‌فرد دارند. جالب است بدانید که از آرد ثعلب برای درست کردن انواع دسرها و نوشیدنی، به‌خصوص در غذاهای امپراتوری سابق عثمانی و منطقه شام استفاده می‌شده است. 

بافت غلیظ و خامه‌ای نوشیدنی شیر و ثعلب، هر سلیقه‌ای اعم از بچه‌ها و بزرگسالان را راضی خواهد کرد. شما با خوردن این نوشیدنی علاوه بر مزه کردن یک نوشیدنی با شیر فوق‌العاده از خواص دارویی فراوانی چون درمان مشکلات گوارشی، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان دردهای عصبی، درمان کم‌خونی، رفع آکنه و جوش صورت نیز بهره‌مند خواهید شد.

۲. آتوله؛ نوشیدنی سنتی و گرم مکزیکی

آتوله

آتوله یا آتولی (Atole)، یک نوشیدنی سنتی داغ بر پایه ذرت یا خمیر نشاسته‌ای ذرت است که خاستگاه آن به کشور مکزیک و منطقه آمریکای میانه و قدمت آن به دوره آزتک‌ها و مایاها برمی‌گردد. آرد ذرت (برنج، گندم یا جو دوسر)، شیر، آب یا ترکیب هر دو، شیره درست شده از نیشکر (شکر قهوه‌ای، شکر سفید یا عسل)، شکلات، انواع آجیل، وانیل، دارچین و دانه‌های مختلف از مواد تشکیل‌دهنده این نوشیدنی هستند.

نوشیدنی آتوله را معمولا با غذاهای سنتی آمریکای جنوبی مانند «تاماله»، به‌عنوان صبحانه یا یک میان وعده پس از شام سرو می‌کنند. سرو این نوشیدنی در روز مردگان (دوم نوامبر) و فصل تعطیلات کریسمس نیز بسیار رایج است. یک نوشیدنی آتوله ایدئال باید غلظتی شبیه به حلیم داشته باشد و در بافت خامه‌ای آن، هیچ گلوله‌ای دیده نشود؛ البته غلظت و بافت آتوله به نوع نشاسته‌ای که در تهیه آن استفاده می‌شود، بستگی دارد.

آتوله یک نوشیدنی بسیار ساده و آسان است که در کمتر از ۱۵ دقیقه آماده می‌شود و گزینه مناسبی برای سرو در میز صبحانه به شمار می‌آید. برای رقیق کردن این نوشیدنی و رسیدن به غلظت دلخواه از شیر استفاده کنید. هضم غذا و کاهش وزن، کاهش کلسترول و فشار خون، تثبیت سطح قند خون و مراقبت از قلب و عروق، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت عضلات و محافظت از بیماری‌های عفونی، انواع سرطان و ویروس‌ها از جمله فواید مصرف این نوشیدنی گرم بر پایه شیر هستند.

۳. قهوه سفید ایپوه؛ نوشیدنی خاص و معطر مالزی

قهوه سفید ایپوه

 قهوه سفید ایپوه، یک نوشیدنی با بافت نرم است که برخلاف نامش، سفید نیست. خاستگاه این نوشیدنی، شهر ایپوه در ایالت پراک مالزی، یکی از سه شهر برتر قهوه در آسیا و یکی از پیشگامان تولید قهوه سفید در دنیا است. قهوه سفید، یک اصطلاح جامع است که به انواع فهوه درست شده با شیر و خامه اطلاق می‌شود؛ اما قهوه سفید ایپوه، یک نوشیدنی متفاوت است که نباید آن را با هر قهوه سفیدی اشتباه گرفت.

برای تهیه قهوه سفید ایپوه با طعمی شیرین و رنگ بژ، دانه‌های قهوه قبل از دم کردن در شیر، باید کمی در کره بوداده شوند. این نوع شیوه بو دادن را مهاجران چینی در کشور مالزی ابداع کردند تا با تعدیل تکنیک کلاسیک بو دادن قهوه (بو دادن دانه‌های قهوه در کره و شکر)، یک نوشیدنی ملایم‌تر و سبک‌تر با عطر و طعم قهوه کرم‌دار به دست بیاورند.  قهوه سفید ایپوه با شیر تغلیظ شده، خامه، آب و پودر قهوه سفید درست می‌شود و معمولا کمی کف روی آن وجود دارد.

قهوه سفید ایپوه با بافتی نرم، کف‌دار و غنی و طعمی دودی و معطر خود، تعادل خوبی از شیر و قهوه را به شما ارائه می‌دهد. قهوه سفید ایپوه به‌دلیل استفاده از افزودنی‌های کمتر، یک نوشیدنی سالم‌تر به نسبت قهوه‌های معمولی به حساب می‌آید و شما می‌توانید پودر فوری آن را نیز از فروشگاه‌ها تهیه کنید.

۴. چای ماسالا؛ نوشیدنی مقوی هندی

چای ماسالا با چوب دارچین

چای ماسالا یا «چای ادویه‌جات مخلوط»، یک نوع چای است که آماده‌سازی آن با جوشاندن چای سیاه در شیر و آب به‌همراه ترکیبی از سبزیجات معطر و ادویه‌جات آغاز می‌شود. این چای که خاستگاه اصلی آن به کشور هند و قدمت آن به پنج تا ۹ هزار سال قبل برمی‌گردد و در برخی نقاط دنیا با نام «چای هندی» نیز شناخته می‌شود و در منوی بیشتر کافه‌ها و چایخانه‌ها دیده می‌شود. چای ماسالا هم به‌صورت گرم و هم به‌صورت سرد سرو می‌شود.

چای ماسالا با ترکیبی از دانه‌های هل سبز، چوب دارچین، میخک آسیاب شده، زنجبیل آسیاب شده و دانه‌های فلفل سیاه به‌همراه برگ‌های چای سیاه آماده می‌شود و امروزه پودر فوری آن نیز در دسترسی قرار دارد. این چای با خواص فراوان، برای سلامت قلب، هضم غذا و کنترل قند خون مفید است. به شما توصیه می‌کنیم که حتما این نوشیدنی را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

۵. شیر زردچوبه، نوشیدنی آرام‌بخش هندی

نکات مهم برای تهیه شیر زردچوبه

شیر زردچوبه، شیر طلایی یا «هالدی دود» (Haldi doodh)، یک نوشیدنی اصیل و قدیمی هندی است که در طول ماه‌های سرد سال نوشیده می‌شود. نسخه ساده این نوشیدنی به‌سادگی با ترکیب شیر گرم و زردچوبه درست می‌شود؛ اما می‌توان ادویه‌جات مختلف دیگری همچون هل، فلفل سیاه، میخک و زنجبیل را به‌علاوه مواد اولیه دیگری چون عسل و روغن نارگیل به شیر زردچوبه افزود تا نوشیدنی مقوی‌تری را به دست آورد.

شیر زردچوبه با خواص ضد ویروسی و ضد باکتری، فواید بی‌شماری برای سلامت بدن دارد که از میان آن‌ها می‌توان به سم‌زدایی کبد، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان سرماخوردگی، بهبود هضم، کاهش وزن و عضله‌سازی اشاره کرد. با تهیه این نوشیدنی مفید هندی که به‌سادگی و به سرعت در منزل آماده می‌شود، یک نوشیدنی فوق‌العاده برای مقابله با سرماخوردگی آماده کنید.

۶. شیر و بادام زمینی؛ نوشیدنی ملی جمهوری دومینیکن

نکات مهم برای تهیه نوشیدنی شیر و بادام زمینی

«شکلاته دِمانی» (Chocolate de Maní) یا نوشیدنی شیر و بادام زمینی، یک نوشیدنی متفاوت و بی‌نهایت لذیذ است که خاستگاه آن به کشور جمهوری دومینیکن برمی‌گردد و جایگزین فوق‌العاده‌ای برای هات چاکلت است. این نوشیدنی داغ محبوب و مشهور از ترکیب بادام زمینی‌های بوداده بدون نمک، شیر، شکر، دارچین، میخک و جوز هندی آسیاب شده درست می‌شود.

نوشیدنی شیر و بادام زمینی با بافتی خامه‌ای و غلیظ و طعمی منحصربه‌فرد، یک نوشیدنی فوق‌العاده برای سرو در این روزهای سرد سال است. اگر از طرفداران طعم بادام زمینی هستید، حتما ترکیب آن را با شیر امتحان کنید و مطمئن باشید که عاشق آن خواهید شد. نوشیدنی شیر و بادام زمینی، یک نوشیدنی داغ بی‌نظیر برای سرو در وعده صبحانه یا عصرانه است.

۷. تی تاریک، نوشیدنی ملی مالزی

کوپی تاریک

«تی تاریک» (Teh tarik) یا «ته تاریک»، یک نوشیدنی منحصربه‌فرد مالزیایی متشکل از چای و شیر است که عموما در رستوران‌ها، غرفه‌های غذای خیابانی و کافی شاپ‌های سنتی کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند مالزی، اندونزی و سنگاپور سرو می‌شود. نام این نوشیدنی از فرآیند کشیده شدن چای در حین ریختن آن در لیوان و تکنیک مخصوص آماده‌سازی نوشیدنی گرفته شده است.

«تی تاریک» را می‌توان برای صبحانه یا عصرانه در کنار انواع نان یا شیرینی سرو کرد. طرز تهیه این نوشیدنی مخصوص مالزیایی بسیار ساده است و شما می‌توانید آماده‌سازی آن را تبدیل به تفریحی برای گرد هم جمع کردن اعضای خانواده، به‌خصوص بچه‌ها کنید. با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه سنتی و مدرن «تی تاریک»، تاریخچه و انواع آن آشنا کنیم تا با آماده‌سازی آن در منزل، گشت و گذاری در بازارهای شلوغ و پرهمهمه مالزی و کشورهای جنوب شرق آسیا برای خود ترتیب دهید.

نوشیدنی‌های سرد بر پایه شیر:

۱. ریاژنکا؛ نوشیدنی محبوب و محلی اوکراین

ریاژنکا

 نوشیدنی شیری ریاژنکا (ryazhenka)، یک نوشیدنی سنتی و محبوب در کشورهای شوروی سابق به‌خصوص اوکراین و بلاروس است که در واقع، یک فرآورده لبنی تخمیرشده است. پایه تولید ریاژنکا، شیر پخته (baked milk)، یک نوشیدنی شیرین است که از حرارت دادن شیر به‌مدت زیاد به دست می‌آید و بسیاری از افراد، آن را به شیر ساده ترجیح می‌دهند. برای تهیه ریاژنکا، کافی است شیر پخته را با خامه ترش مخلوط کنید تا عمل تخمیر انجام شود. تهیه ریاژنکا به زمان زیادی احتیاج دارد؛ اما شما تنها ۱۰ دقیقه در حین تهیه این نوشیدنی فعالیت خواهید کرد.

اصلیت ریاژنکا با بافتی خامه‌ای و غلیظ، طعمی نسبتا شیرین و رنگ زرد و شیری به کشور اوکراین و قدمت آن به قرن هفدهم برمی‌گردد و این نوشیدنی از آنجا در کشورهای شوروی گسترش پیدا کرده است. ریاژنکا معمولا به‌عنوان نوشیدنی همراه با شام آخر شب، صبحانه یا حتی یک ناهار سبک، با انواع غلات، میوه‌های خشک، توت‌ها، آجیل و نان سرو می‌شود. از ریاژنکا می‌توان همچنین به‌عنوان جایگزین شیر، ماست یا کفیر در طبخ پنکیک، مافین، کیک یا وافل استفاده کرد. یکی دیگر از کاربردهای ریاژنکا، مصرف با سبزیجات سالاد از جمله تربچه، خیار و گوجه فرنگی است.

بافت نهایی ریاژنکا شبیه به ماست است و اگر دوست دارید یک نوشیدنی رقیق‌تر داشته باشید، باید آن را کمی تکان دهید. این نوشیدنی خوشمزه را می‌توان برای ۲ تا ۳ هفته در یخچال نگهداری کرد و برای تهیه آن شما به فر و دیگ چدنی یا یک آرامپز احتیاج دارید. از نام پیچیده و ناآشنای ریاژنکا نترسید و این فرآورده محبوب لبنی را در خانه درست کنید.

۲. باندونگ؛ نوشیدنی محلی و سرد مالزیایی

باندونگ

باندونگ (bandung)، یک نوشیدنی سرد بر پایه شیر پرطرفدار در جنوب شرق قاره آسیا و شبه قاره هند به‌خصوص در هند، مالزی، سنگاپور و برونئی است که به‌سادگی با شیر و شربت گلاب یا شیره گل سرخ درست می‌شود و رنگ صورتی آن به‌علت استفاده از رنگ مجاز خوراکی قرمز به وجود می‌آید. نوشیدنی باندونگ، برخلاف نامش در شهر باندونگ کشور مالزی ابداع نشده است و معنی نام آن، یک نوشیدنی با ترکیب دو ماده است. شکر و آب لیموی تازه نیز از دیگر مواد تشکیل‌دهنده این نوشیدنی هستند.

انواع شیر از جمله شیر تغلیظ شده شیرین، شیر تازه، شیر تغلیظ شده یا ترکیبی از این سه نوع برای تهیه باندونگ به کار گرفته می‌شوند و این نوشیدنی شیرین معمولا همراه با یخ، به‌خصوص در مراسم‌های مهم از جمله عروسی و بر سر سفره افطار در ماه رمضان در کنار غذاهایی چون «ناسی بریانی» یا «رندانگ» سرو می‌شود.

نوشیدنی باندونگ، آرام‌بخش، ضد استرس و افسردگی و ضدعفونی‌کننده و ضد التهاب است و به تقویت قوای عمومی و تجدید انرژی در بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان سرماخوردگی و گلودرد، تقویت قلب و پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی، کاهش فشار خون، پیشگیری از ابتلا به آلزایمر، رفع اختلالات خواب و درمان بی خوابی و سلامت دستگاه گوارش و رفع مشکلاتی مانند نفخ، معده درد و زخم معده کمک می‌کند.

۳. فراپه؛ قهوه لذیذ و خنک یونانی

فراپه

فراپه، نوعی قهوه مدرن یخ‌زده کف‌دار است که خاستگاه اصلی آن به کشور یونان و قدمت آن به قرن نوزدهم برمی‌گردد و در یونان و قبرس، طرفداران زیادی دارد. این نوشیدنی نمادی از فرهنگ یونان به شمار می‌آید و با نام‌های کافه فراپه یا فراپه یونانی نیز مشهور است. فراپه با قهوه فوری، شکر، آب و تکه‌های یخ تهیه می‌شود و می‌توان آن را با یک شیکر قهوه یا یک همزن دستی نیز درست کرد. آب سرد (یا شیر) و تکه‌های یخ در آخرین مرحله، به فراپه اضافه می‌شوند.

استفاده از قهوه فوری در طرز تهیه فراپه، روی سطح این نوشیدنی، یک لایه کف مانند ایجاد می‌کند. این کف به این دلیل روی فراپه ایجاد می‌شود که قهوه فوری فاقد هرگونه روغنی است. برای سرو فراپه از لیوان‌های بلند و نی استفاده می‌شود و روی آن را با خامه یا کف شیر، شکلات رنده‌شده یا تکه‌های شکلات و یک اسکوپ بستنی تزئین می‌کنند. اگر از طرفداران قهوه هستید، حتما فراپه را امتحان کنید و شک نداشته باشید که بی‌درنگ عاشق آن خواهید شد.

شهرت فراپه جهانی است و این نوشیدنی خوشمزه، طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. شما می‌توانید فراپه را با انواع طعم‌دهنده‌ها، میوه‌ها، کارامل، شکلات و غیره ترکیب کنید تا نسخه های جدیدی از این نوشیدنی خلق شوند. از بهترین انواع فراپه‌ می‌توان به فراپاچینو، موکا فراپاچینو، فراپه کارامل، فراپه شکلاتی و فراپه وانیلی اشاره کرد. 

۴. لاسی؛ نوشیدنی سنتی هندی

لاسی

لاسی، یک نوشیدنی سنتی تابستانی محبوب بر پایه ماست است که خاستگاه آن به ایالت پنجاب در کشور هند برمی‌گردد. این نوشیدنی که قدیمی‌ترین اسموتی جهان به شمار می‌آید، با ماست، آب، ادویه‌جات و گاهی میوه‌جات درست می‌شود و می‌توان آن را با طعم شیرین یا شور سرو کرد. لاسی نمکی یا شور، شباهت زیادی به دوغ ایرانی دارد و لاسی‌های شیرین و انبه، شبیه به میلک شیک هستند و با شکر یا میوه درست می‌شوند.

لاسی شور سنتی، رایج‌ترین نوع این نوشیدنی در شبه قاره هند است. این نوع لاسی را به‌سادگی با ترکیب کردن ماست، آب و نمک درست کرده و گاهی آن را با ادویه‌جاتی چون ادویه چات ماسالا، هل و زیره سبز، مزه‌دار می‌کنند. لاسی شیرین را می‌توان با شکر، گلاب یا لیمو، توت فرنگی یا دیگر آب‌میوه‌ها یا همچنین با طعم زعفرانی، نعنایی یا کره‌ای نیز درست کرد. جالب است بدانید که این نوشیدنی، نسخه تند هم دارد و با زنجبیل تازه، فلفل سبز چیلی، ماست، آب، گشنیز و آب لیمو درست می‌شود.

لاسی یک نوشیدنی فوق‌العاده برای فصل تابستان و مناسب برای رفع عطش است و شما می‌توانید به آسانی آن را در منزل با انواع میوه‌های تابستانی مانند انبه، توت فرنگی، موز و آووکادو یا زعفران، کره، خامه و نعنا درست کنید. یک سینی پر از انواع رنگارنگ لاسی دقیقا همان چیزی است که در مهمانی‌های تابستانی خود به آن نیاز دارید.

۵. بابل تی؛ نوشیدنی مشهور تایوانی

بابل تی

«بابل‌تی» (bubble tea)، چای حباب‌دار یا چای شیری مروارید، یک نوشیدنی بر پایه چای است که در کشور تایوان در دهه ۱۹۸۰ ابداع شده است. برای تهیه بابل‌تی با بافتی شبیه به یخ در بهشت، چای را با تکه‌های یخ هم می‌زنند تا یک لایه کف‌آلود روی این نوشیدنی تشکیل شوند. سپس به دلخواه دانه‌های مروارید مانند گیاه «تاپیوکا» (tapioca balls) (ژله، تخم شربتی یا تخم ریحان) یا کاساوا، شیر یا آب‌میوه را به آن می‌افزایند. در کل، بابل‌تی‌ها به دسته کلی تقسیم می‌شوند؛ چای‌ها (بدون شیر) و چای‌های شیری. 

قدیمی‌ترین مسخه بابل‌تی از ترکیب چای سیاه داغ تایوانی، دانه‌های مرواریدی تاپیوکا، شیر تغلیظ‌شده و شیره یا عسل درست می‌شده است. البته با گذشت زمان، انواع مختلف بابل‌تی در نقاط مختلف جهان ابداع شدند. دو نسخه مشهور و پرطرفدار این نوشیدنی، چای شیری مروارید سیاه (black pearl milk tea) و چای شیری مروارید سبز (green pearl milk tea) هستند.

برای تهیه چای شیری مروارید سیاه به چای کیسه‌ای سیاه، آب داغ، مرواریدهای تاپیوکا، شیر کامل (خامه، ترکیب شیر و خامه، شیر نارگیل یا شیر سویا) و شیره ساده نیاز دارید و می‌توانید آن را با چند پر نعنا تزئین کنید. برای سرو بابل تی در مهمانی، حتما یک شیشه شیر و شیره اضافی به سر میز بیاورید تا هر کس به سلیقه خود، به این نوشیدنی اضافه کند.

۶. لیکوآدو؛ اسموتی لذیذ و خوشمزه مکزیکی

لیکوآدو

«لیکوآدو» (licuado) یا اسموتی مکزیکی، یک نوشیدنی ترکیبی دست‌ساز و لذیذ در آمریکای لاتین است که به اسموتی، شباهت بسیار دارد. این نوشیدنی با شیر، انواع میوه (موز، توت فرنگی، انبه، آناناس، نارنگی، شاه توت، ملون و غیره) و معمولا یخ درست می‌شود و به‌دلیل ارزش غذایی فراوان و تامین انرژی مورد نیاز شما برای گذراندن روز، می‌توان آن را به‌عنوان یک صبحانه کامل سرو کرد. لیکوآدو معمولا در یک لیوان بلند با تزئین میوه به سر میز آورده می‌شود.

تفاوت اصلی لیکوآدو و اسموتی آمریکایی این است که لیکوآدو، یک نوشیدنی سرد بر پایه شیر است؛ در حالی که برای تهیه اسموتی آمریکایی، از آب‌میوه به‌عنوان ماده اصلی تشکیل‌دهنده استفاده می‌کنند و گاهی اوقات آن را با شربت یا ماست مخلوط می‌کنند. در واقع، لیکوآدو یک نوشیدنی با کالری کمتر، پروتئین بیشتر و بافت رقیق‌تر به نسبت اسموتی است که در تهیه آن از آجیل‌های مختلف مانند گردو یا بادام، شکر یا عسل و ادویه‌جاتی چون وانیل، میخک یا دارچین نیز استفاده می‌شود.

برای تهیه لیکوآدو به‌جای میوه می‌توان از شکلات، گرانولا (ترکیب جو دو سر، گندم، کنجد، عسل و میوه‌های خشک) یا حتی ترکیب تخم‌مرغ خام، میوه و شیر نیز استفاده کرد. نسخه آمریکایی لیکوآدو، نسخه‌ای از این نوشیدنی است که به‌جای میوه در آن، شیرهای طعم‌دار می‌ریزند.

۷. اورچاتا؛ نوشیدنی خنک و سنتی مکزیکی

اورچاتا

اورچاتا یک نوشیدنی سنتی است که با شیر و برنج همراه با دارچین، شکر، عصاره بادام و کمی وانیل تهیه می‌شود. انواع اورچاتا را می‌توان به‌صورت سرد یا گرم سرو کرد. از اورچاتا معمولا به‌عنوان یک طعم‌دهنده برای تهیه دیگر نوشیدنی‌ها مانند قهوه فراپه یا بستنی، کوکی و انواع شیرینی نیز استفاده می‌کنند. قدمت اورچاتا به قرن سیزدهم در والنسیا در کشور اسپانیا برمی‌گردد. در آن زمان اورچاتا با برنج سفید و پوست درخت دارچین و گاهی وانیل تهیه و همراه با میوه سرو می‌شده است.

برای تهیه این نوشیدنی متفاوت و خوشمزه در ابتدا برنج را با آب گرم و دارچین به‌مدت ۶ تا ۱۲ ساعت خیس می‌کنند و سپس آن را از صافی عبور می‌دهند تا پایه اورچاتا آماده شود. در ادامه اورچاتا را با شیر، شکر، عصاره وانیل و عصاره بادام ترکیب کرده و آن را با چوب دارچین،  پودر دارچین و تکه‌های یخ سرو می‌کنند.

اورچاتا با طعمی شیرین و مقوی و بافتی نرم، یک نوشیدنی بسیار مفید و خوشمزه است که می‌توان آن را به‌عنوان صبحانه یا یک میان وعده سرو کرد. انواع مختلف این نوشیدنی در کشورهای مختلف با دانه‌های کنجد آسیاب‌شده، شیر نارگیل، فلفل فرنگی، پوست لیمو، دانه‌های آسیاب‌شده ملون، دانه میوه خیکارو، ادویه، کاکائوی آسیاب‌شده، دارچین و جوز هندی تهیه می‌شود. 

۸. قهوه دالگونا، نوشیدنی لذیذ کره جنوبی

قهوه هم زده

قهوه «دالگونا» (Dalgona coffee)، یک نوشیدنی بسیار لذیذ است که با هم زدن نسبت‌های مساوی از پودر قهوه فوری، شکر و آب داغ تهیه می‌شود. این مواد به‌قدری هم زده می‌شوند تا قهوه یک بافت خامه‌ای پیدا کند و در نهایت، این قهوه هم‌زده به شیر گرم یا سرد اضافه می‌شود. نام این نوشیدنی خوشمزه از «دالگونا»، یک آبنبات کره‌ای شکری گرفته شده است. ظاهر و طعم این قهوه شباهت زیادی به آبنبات دالگونا دارد؛ اگرچه در تهیه این نوشیدنی از دالگونا استفاده نمی‌‌شود.

طرز تهیه قهوه دالگونا بسیار ساده است و برای تهیه آن تنها به چهار ماده یعنی شیر، شکر، قهوه فوری و آب نیاز دارید. شما می‌توانید دالگونا را با یک همزن برقی یا حتی بدون آن در خانه درست کنید و آن را به‌صورت گرم یا سرد سرو کنید.

اگر موفق به درست کردن نوشیدنی‌های با شیر ارائه شده در این مقاله در خانه شدید، حتما از آن عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، تصاویر خود را با ما به اشتراک بگذارید. در ضمن در صورت تمایل، تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران کجارو در زیر همین مقاله به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه