طرز تهیه شیر زردچوبه؛ یک نوشیدنی مقوی هندی

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
طرز تهیه شیر زردچوبه؛ یک نوشیدنی مقوی هندی

با طرز تهیه شیر زردچوبه یا شیر طلایی، یک نوشیدنی مقوی و زمستانی هندی آشنا شوید و با تهیه آن در منزل، از فواید بی‌نظیر آن برای سلامتی بهره‌مند شوید.

شیر زردچوبه، شیر طلایی یا «هالدی دود» (Haldi doodh)، یک نوشیدنی اصیل و قدیمی هندی است که در طول ماه‌های سرد سال نوشیده می‌شود. نسخه ساده این نوشیدنی به‌سادگی با ترکیب شیر گرم و زردچوبه درست می‌شود؛ اما می‌توان ادویه‌جات مختلف دیگری همچون هل، فلفل سیاه، میخک و زنجبیل را به‌علاوه مواد اولیه دیگری چون عسل و روغن نارگیل به شیر زردچوبه افزود تا نوشیدنی مقوی‌تری را به دست آورد.

شیر زردچوبه، یک نوشیدنی آرام‌بخش برای روزهای سرد سال است که معمولا پس از خنک شدن شیر، به‌صورت ولرم سرو می‌شود؛ اما شما می‌توانید آن را به‌صورت گرم هم نوش جان کنید. این نوشیدنی در هند معمولا قبل از خواب خورده می‌شود؛ اما سرو آن در دیگر مواقع روز نیز لذت‌بخش و فوق‌العاده است. «هالدی» در زبان هندی به‌معنای «زردچوبه» و «دود» به‌معنای «شیر» است. این نوشیدنی طلایی رنگ را با یک قاشق چای‌خوری عسل شیرین کنید تا به نوشیدنی محبوب بچه‌ها تبدیل شود.

شیر زردچوبه با خواص ضد ویروسی و ضد باکتری، فواید بی‌شماری برای سلامت بدن دارد که از میان آن‌ها می‌توان به سم‌زدایی کبد، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان سرماخوردگی، بهبود هضم، کاهش وزن و عضله‌سازی اشاره کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه این نوشیدنی مفید هندی آشنا کنیم که به‌سادگی و به سرعت در منزل آماده می‌شود و یک نوشیدنی فوق‌العاده برای مقابله با سرماخوردگی به شمار می‌آید.

شیر طلایی

هرآنچه باید درباره شیر زردچوبه هندی بدانید:

شیر زردچوبه و طرز تهیه آن

طرز تهیه شیر زردچوبه هندی

مواد لازم برای یک نفر

  • یک فنجان شیر کامل
  • یک قاشق سوپخوری زردچوبه
  • یک عدد ریشه زنجبیل ۲٫۵ سانتی‌متر تکه تکه شده
  • یک عدد چوب دارچین خرد شده
  • پنج عدد دانه فلفل سیاه
  • یک قاشق سوپخوری روغن نارگیل
  • سه یا چهار عدد هل
  • یک قاشق سوپخوری عسل
  • پودر دارچین یا پودر هل سبز برای تزیین

طرز تهیه شیر زردچوبه

مرحله اول:

یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل را در یک شیرجوش کوچک به زردچوبه، دانه فلفل سیاه، هل، زنجبیل و چوب دارچین تکه‌ تکه‌شده اضافه کنید و اجازه دهید تا این مواد برای دو تا سه دقیقه روی حرارت کم بمانند و عطر آن‌ها دربیاید. 

مرحله دوم:

یک فنجان شیر را در شیرجوش بریزید و اجازه دهید شیر بدون اینکه بجوشد، روی حرارت متوسط گاز داغ شود.

مرحله سوم:

عسل را در شیرجوش بریزید و شیر زردچوبه را برای حدود پنج دقیقه روی حرارت ملایم بپزید. سپس شعله گاز را خاموش کنید، درب شیرجوش را بگذارید و اجازه دهید تا این مواد برای پنج دقیقه استراحت کنند و طعم مواد به خورد شیر برود.

مرحله چهارم:

شیر زردچوبه را از صافی فلزی رد کنید و در لیوان سرو بریزید.

مرحله پنجم:

شیر زردچوبه را با پودر دارچین یا پودر هل سبز تزیین کنید.

نکات مهم برای تهیه شیر زردچوبه

نکات مهم برای تهیه شیر زردچوبه

  • شما می‌توانید تمام مواد به غیر از شیر و زردچوبه را حذف کنید و این نوشیدنی را به‌صورت ساده سرو کنید.
  • سعی کنید که از زردچوبه تازه استفاده کنید تا یک نوشیدنی سالم‌تر داشته باشید.
  • توجه داشته باشید که ریشه زنجبیل باید با پوست باشد، پس پوست آن را نکنید.
  • شما می‌توانید ریشه زنجبیل را برای چند ماه در فریزر نگهداری کنید. برای این کار، پوست آن را به‌خوبی تمیز کنید و با یک حوله کاغذی آن را خشک کنید. سپس ریشه‌های زنجبیل را در کیسه فریزر بگذارید و در فریزر قرار دهید. زنجبیل یخ‌زده را به‌راحتی به کمک یک رنده تیز رنده کنید یا آن را به‌مدت پنج دقیقه کنار بگذارید و سپس خرد کنید.
  • شما می‌توانید مقداری جوز هندی رنده شده و یک یا دو عدد میخک نیز به شیر زردچوبه اضافه کنید.
  • افزدون نصف قاشق چای‌خوری وانیل به شیر زردچوبه، طعم آن را لذیذتر می‌کند.
  • به‌جای عسل، می‌توان از هر شیرین‌کننده دیگری چون شکر، شیره افرا و غیره نیز استفاده کرد.
  • به‌جای شیر کامل، می‌توانید از شیر پرچرب، شیر کم چرب، شیر بادام، شیر نارگیل یا هر نوع شیر دیگری استفاده کنید و یک شیر زردچوبه گیاهی درست کنید.
  • شیر زردچوبه را می‌توان به‌مدت سه تا چهار روز در یک شیشه دربسته در یخچال نگهداری کرد. برای گرم کردن نیز کافی است آن را روی گاز یا در مایکروفر قرار دهید. فقط سعی کنید که عسل را قبل از سرو به نوشیدنی اضافه کنید تا فواید آن در اثر حرارت دیدن از بین نروند.

شیر زردچوبه سرد و طرز تهیه آن

شیر زردچوبه سرد

شیر زردچوبه را می‌توان به‌صورت سرد نیز تهیه کرد. این نوشیدنی ساده و بسیار مفید در کمتر از پنج دقیقه آماده می‌شود.

مواد لازم برای یک نفر

  • نصف قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه 
  • یک چهارم قاشق چای‌خوری پودر هل 
  • یک فنجان شیر بادام غیر شیرین
  • نصف قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل 
  • یک قاشق چای‌خوری عسل

طرز تهیه شیر زردچوبه سرد

طرز تهیه شیر زردچوبه سرد

مرحله اول:

شیر بادام، هل، پودر زردچوبه، پودر زنجبیل و عسل را با هم مخلوط کنید و آن را در یک بطری شیشه‌ای دردار بریزید.

مرحله دوم:

درب بطری را محکم ببندید و آن را برای حدود دو دقیقه به‌شدت تکان دهید تا مواد خوب مخلوط شوند.

مرحله سوم:

شیر زردچوبه سرد را از صافی عبور دهید و در فنجان سرو بریزید.

تاریخچه زردچوبه

تاریخچه زردچوبه

آیین هندو، زردچوبه را فراتر از اهداف دارویی می‌بیند و آن را یک ماده غذایی مقدس می‌داند

زردچوبه یک ادویه با طبع گرم، با رنگ زرد طلایی و طعم تلخ است که سرشار از آنتی‌اکسیدان است. این ادویه در آب و هوای گرم مانند هند و استرالیا رشد می‌‌کند و هزاران سال است که در طبخ غذاهای آسیایی استفاده می‌شود. 

زردچوبه از حدود ۴۵۰۰ سال پیش به‌عنوان دارو استفاده می‌شده و دارای اهمیت معنوی زیادی نیز بوده است. این ادویه تقریبا از ۴۰۰۰ سال پیش در هند، به‌عنوان ادویه‌ای برای آشپزی مورد استفاده قرار گرفت و ارزش مذهبی نیز داشت. آیین هندو، زردچوبه را فراتر از اهداف دارویی می‌بیند و آن را یک ماده غذایی مقدس می‌داند. زردچوبه در آیین هندوها در مراسم سنتی ازدواج و حتی به‌عنوان آویزی برای دفع ارواح شیطانی استفاده می‌شود. به‌علاوه زردچوبه سال‌ها است که به‌دلیل رنگ زرد روشن و طلایی‌اش، به‌عنوان ماده غذایی و رنگ کردن پارچه استفاده می‌شود.

فواید شیر زردچوبه

فواید شیر زردچوبه

شیر زردچوبه، یک نوشیدنی فوق‌العاده ساده و مفید است که با خواص خود شما را شگفت‌زده می‌کند. به شما پیشنهاد می‌کنیم که این نوشیدنی گرم را در برنامه غذایی خود بگنجانید. در ادامه شما را با برخی از خواص این نوشیدنی هندی آشنا خواهیم کرد.

ضد سرطان: شیر زردچوبه با زردچوبه خام درست می‌شود و به همین دلیل، این نوشیدنی باعث پیشگیری از بروز و گسترش سرطان پوست، سینه، پروستات، ریه و روده می‌شود. زردچوبه از صدمه وارد کردن سلول‌های سرطانی به DNA ممانعت می‌کند و اثرات جانبی شیمی درمانی را کاهش می‌دهد.

بهبود بیماری‌های تنفسی: شیر زردچوبه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و با خنثی کردن اثر رادیکال‌های آزاد، بدن را در برابر خیلی از بیماری‌ها مقاوم می‌کند.

تقویت و بهبود سلامت قلب: زردچوبه آزادسازی سیتوکسین‌ها را در بدن مهار می‌کند؛ موادی که موجب التهاب و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شوند.

ضد میکروب: شیر زردچوبه با عفونت‌های باکتریایی و ویروسی مقابله می‌کند. شیر زردچوبه با طبعی گرم، برای دستگاه تنفس بسیار مفید است و باعث بهبودی سریع گرفتگی در ناحیه ریه و سینوس‌ها می‌شود. این نوشیدنی همچنین، داروی مناسبی برای درمان آسم و برونشیت است.

فواید شیر طلایی

درمان سرفه و سرماخوردگی: شیر زردچوبه، یک نوشیدنی آنتی باکتریال و ضد ویروس است و سرفه و سرماخوردگی را رفع می‌کند. این نوشیدنی که یکی از روش‌های خانگی درمان سرماخوردگی محسوب می‌شود، ترکیبی عالی و فوری برای تسکین گلودرد است. 

ضد التهاب: شیر زردچوبه از بروز زخم معده و آرتروز پیشگیری می‌کند. این نوشیدنی، همچنین یک آسپرین طبیعی است که اثری مفید در درمان تورم، درد‌ها و تیر کشیدن‌ها از جمله سردرد دارد. شیر زردچوبه در رفع درد پشت نیز، یک نوشیدنی معجزه‌آسا به شمار می‌آید.

تقویت مفاصل: شیر زردچوبه به درمان تورم ناشی از آرتریت روماتوئید کمک می‌کند. این نوشیدنی با درمان آرتروز و کاهش درد به انعطاف‌پذیری بیشتر مفاصل و عضلات نیز کمک می‌کند و باعث تقویت مفاصل و ستون فقرات می‌شود.

پاکسازی کبد: سم‌زدایی و پاکسازی کبد و تصفیه خون از خواص مهم زردچوبه است. زردچوبه باعث بالا رفتن و بهبود عملکرد کبد می‌شود و شما با مصرف شیر زردچوبه می‌توانید کبد خود را تقویت کنید.

خواص شیر زردچوبه

شیر زردچوبه، خوابی آرام و شیرین برای شما به ارمغان می‌آورد

تصفیه خون: شیر زردچوبه، یک تصفیه کننده و پاک‌کننده خون است و گردش خون را تقویت و احیا می‌کند.

کاهش سطح قند خون: دارچین و زنجبیل، سطح قند خون را کاهش می‌دهند.

تقویت دستگاه گوارش: شیر زردچوبه با قدرت ضدعفونی کنندگی، موجب تقویت دستگاه گوارش می‌شود و از بروز زخم معده، سوء هاضمه و اسهال پیشگیری می‌کند. بهبود هضم، رفع دل درد و درمان کولیت و زخم معده از دیگر فواید این نوشیدنی هستند.

تقویت استخوان: شیر زردچوبه، منبع غنی کلسیم است و به سلامت و تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند. شما با مصرف این نوشیدنی، بدن خود را از پوکی استخوان در امان نگه می‌دارید.

رفع بیخوابی: شیر زردچوبه گرم به‌دلیل داشتن آمینواسیدی به نام تریپتوفان، خوابی آرام و شیرین برای شما به ارمغان می‌آورد.

بهبود خلق و خو و درمان افسردگی: شیر زردچوبه به‌دلیل دارا بودن کورکامین، خلق و خو را بهبود می‌بخشد و افسردگی را درمان می‌کند.

کاهش وزن: شیر زردچوبه به‌دلیل شکستن چربی‌های خوراکی موجود در بدن، می‌تواند وزن شما را کنترل کند. 

کاهش وزن با شیر زردچوبه

درمان آلزایمر: مصرف روزانه شیر زردچوبه داغ به بیماران آلزایمری بسیار توصیه می‌شود؛ زیرا این نوشیدنی از پیشرفت این بیماری می‌کاهد. این نوشیدنی، سطح BDNF را افزایش می‌دهد؛ ماده‌ای که در اتصالات نورونی مغز وجود دارد و باعث سلامت و افزایش هشیاری مغز می‌شود.

زیبایی پوست: حمام کردن با شیر زردچوبه، پوست شما را نرم و صاف می‌کند. جالب است بدانید که کلئوپاترا در گذشته با این نوشیدنی حمام می‌کرده است. نوشیدنی شیر زردچوبه نیز به درخشان شدن پوست شما کمک می‌کند. به‌علاوه شما می‌توانید پنبه آغشته به شیر زردچوبه را برای ۱۵ دقیقه بر نقاط مورد نظر پوستتان قرار دهید تا قرمزی و لکه‌های پوست شما را برطرف کند و شفافیت خاصی به پوست شما ببخشد. نوشیدن شیرزردچوبه، چین و چروک و خطوط عمیق و جوش‌ها را کاهش می‌دهد، اگزما را رفع کرده و پوست شما را صاف می‌کند. این اثر شیر زردچوبه مربوط به خواص آنتی‌اکسیدانی شیر زردچوبه و از بین بردن رادیکال‌های آزاد آسیب زننده پوست است؛ رادیکال‌های آزادی که باعث از بین بردن حالت ارتجاعی و شفافیت پوست می‌شوند.

طعم شیر زردچوبه

شیر زردچوبه با طعم خوب زردچوبه، تندی دانه‌های فلفل، عطر زنجبیل و دارچین، یک نوشیدنی خوش‌عطر و خوشمزه است که امکان ندارد از آن خوشتان نیاید. این نوشیدنی اصیل و سنتی هندی، یک نوشیدنی فوق‌العاده برای تسکین دردهای گوارشی، دردهای عضلانی و سرماخوردگی است؛ پس در این روزهای سرد سال، اگر احساس گلودرد یا دل درد کردید، حتما شیر زردچوبه را در خانه درست کنید.

تهیه شیر زردچوبه یا شیر طلایی به کمتر از ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد و مواد اولیه آن همیشه در خانه در دسترس هستند. با گنجاندن این نوشیدنی در برنامه غذایی خود، به‌خصوص قبل از خواب، از فواید بی‌شمار آن بهره‌مند شوید و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن خود، یک خواب راحت و شیرین را تجربه کنید.

شیر زردچوبه را بدون هیچ عارضه جانبی می‌توان به‌صورت روزانه مصرف کرد؛ البته مصرف بیش از یک تا دو لیوان از آن در طول روز توصیه نمی‌‌شود. شما می‌توانید با افزودن انواع شیرین‌کننده و ادویه‌جات مختلف، نسخه شیر زردچوبه مخصوص به خودتان را خلق کنید و از طعم و مزه آن در کنار اعضای خانواده لذت ببرید.

طعم شیر زردچوبه

اگر موفق به تهیه شیر زردچوبه یا شیر طلایی از مجموعه شربت‌ها و نوشیدنی‌های کجارو شدید، حتما در بخش نظرات همین مقاله، تجربه خود را برای ما و دیگران بنویسید یا از نوشیدنی گرم خوش‌طعم و زیبای خود عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، عکس‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط:

دیدگاه