طرز تهیه ریاژنکا؛ نوشیدنی محبوب و محلی اوکراین

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
طرز تهیه ریاژنکا؛ نوشیدنی محبوب و محلی اوکراین

با طرز تهیه نوشیدنی شیری ریاژنکا، سفری به کشورهای شوروی سابق از جمله اوکراین و بلاروس، ترتیب دهید و از طعم آن لذت ببرید.

هوس یک نوشیدنی شیری لذیذ و جدید به سرتان زده است؟ نمی‌دانید برای مهمانی چه نوشیدنی مجلسی و متفاوتی سرو کنید؟ با کجارو همراه شوید و بهترین نوشیدنی‌های ایران و جهان را در مجموعه شربت‌ها و نوشیدنی‌ها، در خانه و همراه با ما درست کنید. امروز قصد داریم طرز تهیه یک نوشیدنی بسیار خوشمزه و پرطرفدار را به نام «ریاژنکا» (ryazhenka) یا «شیر پخته تخمیرشده»، در اختیار شما قرار دهیم تا با درست کردن آن در منزل، روزی مملو از طعم‌های متفاوت را برای خود رقم بزنید.

شیر پخته (baked milk)، یک نوشیدنی محبوب و شیرین است که از حرارت دادن شیر به مدت زیاد به دست می‌آید و در واقع پایه تولید ریاژنکا است. شیر پخته از محبوبیت بالایی در کشور روسیه برخوردار است؛ اگرچه در کشورهای غیر از اتحادیه جماهیر شوروی سابق شناخته‌شده نیست. شیر پخته هم‌اکنون در تمام فروشگاه‌های کشور روسیه قابل خریداری است و بسیاری از افراد آن را به شیر ساده ترجیح می‌دهند.

ریاژنکا، یک فرآورده لبنی تخمیرشده در بلاروس، روسیه و اکراین است که از شیر پخته تخمیرشده توسط لاکتیک اسید درست می‌شود. شیر قبل از تخمیر، باید حرارت زیادی ببیند و سپس با خامه ترش، «کفیر» (kefir) یا دوغ کره (buttermilk) تخمیر شود.

ریاژنکا پس از آماده شدن، بافتی خامه‌ای و غلیظ، طعمی نسبتا شیرین و رنگ زرد و شیری دارد. این نوشیدنی خوشمزه روسی با طعمی منحصربه‌فرد، کاراملی و فوق‌العاده در بین کودکان بسیار محبوب است. اصلیت ریاژنکا به کشور اوکراین و قدمت آن به قرن هفدهم برمی‎گردد و این نوشیدنی از آنجا در بین کشورهای شوروی گسترش پیدا کرده است.

ریاژنکا را می‌توان به عنوان همراه با شام آخر شب، صبحانه یا حتی یک نهار سبک، با انواع غلات، میوه‌های خشک، توت‌ها، آجیل و نان سرو کرد. شما حتی می‌توانید از ریاژنکا به جای شیر، ماست یا کفیر در طبخ پنکیک، مافین، کیک یا وافل استفاده کنید تا یک شیرینی منحصربه‌فرد به دست بیاورید. برخی افراد حتی این فرآورده لبنی را با سبزیجات سالاد از جمله تربچه، خیار و گوجه فرنگی سرو می‌کنند. تهیه ریاژنکا به زمان زیادی احتیاج دارد؛ اما بسیار ساده است و شما تنها ۱۰ دقیقه در حین تهیه این نوشیدنی کار خواهید داشت.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

فرآیند تولید ریاژنکا

 تولید ریاژنکا از نوشیدنی های محبوب لبنی

فرآیند تولید ریاژنکا با پاستوریزه کردن شیر و جوشاندن آن روی حرارت ملایم گاز برای ۸ ساعت یا بیشتر آغاز می‌شود. در گذشته شیر را در قابلمه‌های سفالی می‌ریختند و برای یک روز در فرهای سنتی روسی قرار می‌دادند تا یک رویه قهوه‌ای شکل، روی شیر درست شود.

گرما سبب می‌شود تا واکنش میلارد بین آمینواسیدهای شیر و شکر رخ دهد و به این ترتیب رنگ کرم و طعم کاراملی شیر پخته شکل می‌گیرد. سپس به شیر پخته، خامه ترش می‌زدند تا عمل تخمیر در یک محیط گرم در این نوشیدنی انجام شود. ریاژنکا دارای حدود ۳ تا ۴ درصد چربی، حداقل ۳ درصد پروتئین و ۴ تا ۵ درصد کربوهیدرات است. جالب است بدانید که این نوشیدنی به هیچ‌وجه ترش نیست.

مواد لازم

  • شیر کامل تازه (پاستوریزه یا محلی) به مقدار لازم
  • یک قاشق غذاخوری خامه ترش یا کفیر به ازای ۲ لیوان شیر پخته

طرز تهیه

طرز تهیه ریاژنکا

۱. شیر را در آرام‌پز بریزید و درب آن را نصفه بگذارید تا بخار از آن خارج شود. سپس کمترین درجه آن را روشن کنید و شیر را برای ۸ تا ۱۰ ساعت بپزید تا یک رویه طلایی روی شیر شکل بگیرد و رنگ آن کاراملی شود.

۲. رویه شیر را بردارید و آن را نوش جان کنید؛ زیرا بسیار لذیذ و خوش‌طعم است.

۳. شیر پخته را در یخچال قرار دهید تا خنک شود. در این مرحله، چربی شیر سفت می‌شود و شما می‌توانید آن را از شیر جدا کنید.

۴. شیر را از یک صافی عبور دهید و در یک ظرف شیشه‌ای بریزید.

۵. برای هر دو لیوان شیر پخته، یک قاشق غذاخوری خامه ترش یا کفیر در شیر بریزید. درب ظرف را محکم ببندید و آن را برای ۴ تا ۱۲ ساعت در دمای اتاق رها کنید تا غلیظ شود. بافت نهایی شیر پس از تخمیر شبیه به همان رویه طلایی رنگ آن است.

۶. ریاژنکا را در لیوان بریزید و سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه ریاژنکا

  • شما می‌توانید شیر را به مدت ۴ تا ۵ ساعت در آرام‌پز با آخرین درجه بپزید.
  • شما همچنین می‌توانید شیر را در یک دیگ چدنی بریزید و آن را در طبقه وسط فر قرار دهید. فر را با دمای ۲۲۵ درجه فارنهایت روشن کنید و شیر را برای ۶ تا ۸ ساعت بپزید تا یک رویه طلایی قهوه‌ای روی شیر ایجاد شود.
  • در گذشته، ریاژنکا را در قابلمه‌های سفالی کوچک می‌پختند تا روی هرکدام از آنها، یک رویه خوشمزه طلایی شکل بگیرد.
  • شما می‌توانید شیر را در یخچال قرار ندهید و چربی آن را جدا نکنید. البته انجام دادن این مرحله کمک می‌کند تا ریاژنکای شما بافتی خامه‌ای‌تر و دلچسب‌تر پیدا کند.
  • تخمیر در دمای بالاتر، سریع‌تر رخ می‌دهد.
  • بافت نهایی ریاژنکا شبیه به ماست سفت است. اگر دوست دارید نوشیدنی شما رقیق‌تر باشد، می‌توانید آن را خوب تکان دهید.
  • شما می‌توانید ریاژنکا را برای ۲ تا ۳ هفته در یخچال نگهداری کنید.

فواید ریاژنکا

ریاژنکا منبع غنی بتاکاروتن، ویتامین‌‌های گروه B، کلسیم و پروتئین است. از فواید نوشیدنی ریاژنکا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مراقبت از مو
  • جلوگیری از پوکی استخوان، مراقبت از استخوان‌ها و دندان‌ها
  • جلوگیری از فشار خون
  • جلوگیری از انسداد عروق
  • تامین نیاز بدن به کلسیم
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • جلوگیری از انواع عفونت بخصوص در فصل سرما
  • مفید برای مری، کلیه و معده
  • بهبود هضم و کمک به متابولیسم بدن، کاهش وزن
  • درمان انواع سردرد و میگرن
  • رفع دل درد
  • رفع گرسنگی و تشنگی

سفر به اوکراین با طعم نوشیدنی ریاژنکا

ریاژنکا بیشتر شبیه به یک دسر است تا نوشیدنی و طعم آن علی‌رغم فرآیند تخمیر، به هیچ‌وجه ترش نیست. شما می‌توانید ریاژنکا را با نان‌های شیرین یا همراه با یک شام سبک مانند یک کاسه حلیم و میوه خشک یا حتی یک اسموتی نوش جان کنید.

از نام پیچیده این نوشیدنی نترسید، ریاژنکا بهترین فرآورده لبنی است که می‌توانید در اوکراین امتحان کنید و از طعم خامه‌ای و کاراملی آن بینهایت لذت ببرید. همانطور که دیدید، تهیه این نوشیدنی بسیار ساده است، پس درنگ نکنید و به آشپزخانه بروید تا یک محصول لبنی متفاوت و خوشمزه را درست کنید.

طعم نوشیدنی ریاژنکا

آیا موفق به تهیه نوشیدنی ریاژنکا از مجموعه شربت‌ها و نوشیدنی‌ها شدید؟ اگر این نوشیدنی متفاوت و خوشمزه را در خانه درست کردید، حتما در بخش نظرات همین مطلب، تجربه خود را برای ما و دیگر کاربران کجارو بنویسید یا از نوشیدنی زیبای ریاژنکا خود عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، عکس‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه