طرز تهیه قهوه سفید ایپوه؛ نوشیدنی خاص و معطر مالزی

نرجس  اکبری
نرجس اکبری پنجشنبه، ۶ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۷
طرز تهیه قهوه سفید ایپوه؛ نوشیدنی خاص و معطر مالزی


قهوه سفید ایپو همان طور که از اسم آن مشخص است، ریشه در شهر ایپوه در ایالت پراک مالزی دارد؛ اما برخلاف اسمش، سفید نیست.

در این مقاله، کجارو قصد دارد شما را با نوع خاصی از انواع قهوه به نام قهوه سفید ایپوه (یا ایپو) آشنا کند. این نوشیدنی با بافت نرم خود باعث شده است که ایپوه به‌عنوان یکی از سه شهر برتر قهوه در آسیا شناخته شود و زنجیره‌ای از کافه‌ها را در مالزی ایجاد کند. شهر قدیمی ایپوه با قهوه سفید ایپوه معروف بوده و یکی از پیشگامان تولید قهوه سفید در دنیا است.

این اسم از تکنیک بودادن آن آمده است که دانه‌های قهوه قبل از دم کردن در شیر، کمی در کره بوداده می‌شود و شیرین سرو می‌شود و رنگ آن بژ است. البته این نوشیدنی به‌صورت پودرهای فوری نیز در بازار وجود دارند. اصل این شیوه بودادن مربوط به مهاجران چینی در مالزی است، که تکنیک کلاسیک را تعدیل کردند تا یک نوشیدنی ملایم‌تر و سبک‌تر با عطر و طعم قهوه کرم‌دار، درست کنند. قهوه سفید ایپوه معمولا با شیر تغلیظ شده غنی می‌شود و باید کمی کف روی آن باشد.

این نوشیدنی نباید با اصطلاح کلی قهوه سفید اشتباه شود؛ چراکه معمولا به هر قهوه‌ای که با شیر و خامه اضافه سرو شده باشد نیز قهوه سفید می‌گویند.

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

تاریخچه قهوه سفید ایپوه

قهوه سفید ایپوه نپشیدنی گرم متفاوت

اصطلاح قهوه سفید از ترجمه تحت‌اللفظی اسم چینی آن آمده است و در قرن نوزدهم و در دوره استعمار انگلیس، به‌وسیله مهاجران چینی که برای کار در معدن قلع به آن محل آمده بودند، معرفی شد. رنگ نوشیدنی از شیری که در پایان به مواد اضافه می‌شود، ناشی شده است.

در مالزی قهوه سفید اصل در ایپوه به وجود آمد و از دانه‌های قهوه بوداده در کره و دم شده با شیر تغلیظ شده و شیرین، درست شده است. این نوع قهوه کم کم در سراسر کشور محبوب شد. با این حال قهوه سفید در مالزی، بیشتر اشاره به نوع آماده‌سازی آن دارد.

برخلاف قهوه سیاه که با کره و شکر بو داده می‌شود، قهوه سفید ایپوه تنها با کره بو داده می‌شود در نتیجه رنگ آن روشن‌تر است

اصطلاح عمومی قهوه سفید ایپوه در زبان چینی معمولا به معنی سفید است؛ اما ربطی به رنگ آن ندارد؛ بلکه به روشی که قهوه بو داده می‌شود اشاره دارد و در زبان چینی به این معنی است که در مراحل بو دادن، چیزی به قهوه اضافه نمی‌شود. این نوشیدنی به‌دلیل تکنیک متمایز بو دادن، دم کردن و هم زدن آن، به رنگ بژ است. در مالزی قهوه سفید فقط به‌معنای رنگ روشن‌تر آن است. برخلاف قهوه سیاه که با کره و شکر بو داده می‌شود، قهوه سفید ایپوه تنها با کره بو داده می‌شود؛ در نتیجه رنگ آن روشن‌تر است.   

از آنجایی که توریست‌های خارجی دانه‌های قهوه بوداده شده با کره را به خاطر طعم کرم‌دار آن، غیرقابل توصیف یافتند، به اشتباه فکر کردند نوعی دانه قهوه بومی مالزی به نام دانه قهوه سفید وجود دارد. در صورتی که این دانه‌ها، همان دانه‌های همیشگی هستند که به رنگ روشن بو داده می‌شود.

هم‌اکنون تولیدکنندگان محلی پودر قهوه فوری با خامه غیرلبنی و شکر را مخلوط کرده و مخلوط ۳ در ۱ را به‌عنوان قهوه سفید عرضه می‌کنند. اهالی مالزی این مخلوط را برای استفاده در خانه و محل کار ترجیح می‌دهند؛ زیرا راحت و آسان آماده می‌شود. البته مصرف مخلوط قهوه فوری با خامه غیرلبنی و شکر به‌طور روزانه زیر سوال رفته است؛ در نتیجه بعضی از تولیدکنندگان شکر را از مخلوط حذف کرده و مخلوط ۲ در ۱ را با عنوان بدون شکر، عرضه می‌کنند.

مواد لازم

برای ۴ فنجان

  • یک پیمانه پودر قهوه سفید
  • یک پیمانه خامه تبخیر شده
  • نصف پیمانه شیر تغلیظ شده
  • ۳ پیمانه آب 

طرز تهیه

طرز تهیه قهوه سفید نوشیدنی اندونزی

۱- ۳ پیمانه آب را جوش آورید.

۲- آب جوش را در لیوان ریخته و پودر قهوه سفید را اضافه کرده و هم بزنید.

۳- در لیوان را بسته و ۱۰ دقیقه صبر کنید.

۴- بعد از ۱۰ دقیقه در لیوان را برداشته و دوباره کمی هم بزنید.

۵- قهوه را ۵ تا ۶ بار صاف کنید تا کاملا با آب مخلوط شود.

۶- خامه تبخیر شده و شیر تغلیظ شده را اضافه کرده و خوب هم بزنید.

۷- قهوه را سرو کرده و از آن لذت ببرید.

اگر قهوه را گرم سرو می‌کنید، برای گرم کردن دوباره قهوه کمی آب جوش در آن بریزید و اگر سرد سرو می‌کنید چند تکه یخ به قهوه اضافه کنید. 

فواید قهوه سفید ایپوه

قهوه سفیدی که در ایپوه درست می‌شود با قهوه معمولی که در هر جای دیگری درست می‌شود متفاوت است و این تفاوت، به خاطر دمای پایین و بو دادن آرام آن در مراحل تولید است. وقتی که شما قهوه سفید را می‌نوشید، طعم متفاوت آن را حس می‌کنید؛ زیرا غلیظ و معطر است. همچنین از آنجایی که قهوه سفید ایپوه افزودنی کمتری دارد سالم‌تر به‌نظر می‌رسد.

قهوه سفید ایپوه که با شیر تغلیظ شده و شیرین سرو می‌شود و به‌دلیل بو دادن آن در دمای پایین کمی تلخ است؛ ولی طعم آن در دهان بسیار جذاب است. این قهوه نرم، کف‌دار و غنی با طعم دودی و معطر خود، تعادل خوبی با شیر و قهوه به‌وجود می‌آورد.

به‌طور سنتی، اهالی مالزی قهوه سیاه بوداده را از بودادن دانه‌های قهوه با شکر، کره و گندم به‌دست می‌آوردند. از طرف دیگر، قهوه سفید فقط با کره و بدون شکر تولید می‌شود؛ در نتیجه، کمتر تیره شده و طعم متمایزی به قهوه می‌دهد. قهوه سفید ایپوه عمدتا به‌صورت پودر فوری در دسترس است و معمولا بعد از شام مصرف می‌شود. 

سفر به مالزی با طعم قهوه سفید ایپوه

مالزی کشوری منحصربه‌فرد است که در آن فرهنگ‌ها ، نژادها و عقاید مختلفی وجود دارد و آن را کانونی برای دوستداران غذا تبدیل می‌کند. یکی از معروف‌ترین خوردنی‌های مالزی، قهوه سفید ایپوه است که می‌توان گفت نوشیدنی ملی مالزی محسوب می‌شود. اگر بخواهیم قهوه سفید ایپوه را توصیف کنیم، باید بگویم یک قهوه ملایم، شیرین، دلچسب و کاراملی است.

شاید به نظر عجیب برسد که یک نوشیدنی گرم، یکی از جاذبه‌های شهر ایپوه است؛ ولی باید بدانید که حقیقت دارد. اینکه قهوه سفید ایپوه را کجا بنوشید بسیار مهم است؛ زیرا هر تولیدکننده تفاوت‌های قابل توجهی در میزان شیرینی، تلخی و نوع بافت قهوه سفید ایجاد می‌کند. قهوه‌خانه‌ها یکی از جذابیت‌های بزرگ ایپوه هستند. این قهوه‌خانه‌های قدیمی بیشتر شبیه سالن‌های غذاخوری هستند و دکوراسیون متفاوتی با کافی‌شاپ‌های غربی دارند. هیچ تجربه‌ای در این شهر زیباتر از این نیست که شانه به شانه افراد محلی بنشینی و نوشیدنی گرم و ملایم خود را بنوشی.

در میان کسانی که پیشگام قهوه سفید بودند، سه کافی شاپ (کپییتام) شناخته شده وجود دارد: کافی شاپ Sin Yoon Loong و قهوه سفید Nam Heong و قهوه سفید Old Town. در طول نسل‌ها، بحث و گفت‌وگوی بی‌پایان بین متخصصان قهوه، گردشگران و افراد محلی وجود دارد که  کدام‌یک طعم بهتری دارد.پودر قهوه فوری قهوه سفید ایپوه

آیا موفق به تهیه نوشیدنی قهوه سفید ایپوه از مجموعه شربت‌ها و نوشیدنی‌ها شدید؟ اگر این نوشیدنی خاص و معطر را در خانه درست کردید، حتما در بخش نظرات همین مطلب، تجربه خود را برای ما و دیگر کاربران کجارو بنویسید یا از قهوه سفید ایپوه خود عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، عکس‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه