طرز تهیه بابل تی؛ نوشیدنی مشهور تایوانی

نگین توکلی
نگین توکلی جمعه، ۲۰ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
طرز تهیه بابل تی؛ نوشیدنی مشهور تایوانی

با طرز تهیه بابل‌تی یا چای حباب‌دار تایوانی آشنا شوید و با تهیه آن در منزل، یک روز خارق‌العاده برای خود و عزیزانتان بسازید.

دلتان یک چای متفاوت، خنک و رنگارنگ می‌خواهد؟ از گرمای تابستان فراری هستید و دوست دارید یک نوشیدنی جدید و بی‌نظیر را برای مهمانی خود سرو کنید؟ با کجارو همراه شوید و بهترین نوشیدنی‌های ایران و جهان را در مجموعه شربت‌ها و نوشیدنی‌ها درست کنید. امروز قصد داریم طرز تهیه یک نوشیدنی پرطرف‌دار در سطح جهانی به نام «بابل‌تی» (bubble tea) یا چای حباب‌دار را در اختیار شما قرار دهیم تا با درست کردن آن، یک مهمانی مجلسی راه بیندازید و همه را خوشحال کنید.

«بابل‌تی» که با عناوین چای شیری مروارید، چای شیر بابل یا «بوبا» (boba) نیز شناخته می‌شود، یک نوشیدنی بر پایه چای است که در کشور تایوان در دهه ۱۹۸۰ ابداع شده است. برای تهیه بابل‌تی، چای را با تکه‌های یخ هم می‌زنند تا حباب‌ها یا یک لایه کف‌آلود روی نوشیدنی تشکیل شوند. سپس به دلخواه می‌توان دانه‌های مروارید مانند گیاه «تاپیوکا» (tapioca balls) یا کاساوا، شیر یا آب‌میوه را به آن افزود. البته مرواریدهای تاپیوکا را می‌توان با ژله یا تخم ریحان نیز جایگزین کرد. 

نسخه‌های همراه با یخ بابل‌تی در ابتدا در فریزر گذاشته شده و سپس در یک مخلوط‌کن، همزده می‌شوند تا یک بافت یخ در بهشتی به وجود بیاید. بابل‌تی از تنوع زیاد و طعم‌های مختلفی در سراسر جهان برخوردار است. دو نسخه مشهور و پرطرفدار این نوشیدنی، چای شیری مروارید سیاه (black pearl milk tea) و چای شیری مروارید سبز (green pearl milk tea) نام دارند.

در ادامه قصد داریم به شما طرز تهیه چای شیری مروارید سیاه را آموزش دهیم تا با تهیه آن در منزل، سفری به حال و هوای تایوان برای خود و عزیزانتان ترتیب دهید و یک تجربه شگفت‌انگیز در حین نوشیدن آن کسب کنید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

تاریخچه بابل‌تی

بابل تی

دو روایت مختلف درباره خاستگاه اصلی بابل‌تی وجود دارد. چای‌خانه «هانلین» (Hanlin Tea Room) در شهر تاینان در کشور تایوان ادعا می‌کند که این نوشیدنی در سال ۱۹۸۶ ابداع شد، زمانی که «تو تسونگ» (Tu Tsong)، صاحب این چای‌خانه با دیدن مرواریدهای سفید تاپیوکا در فروشگاه «یا مو لیائو» (Ya Mu Liao) شگفت‌زده شده بود. او با همین دانه‌های مروارید تاپیوکا، بابل‌تی را درست کرد. با گذشت زمان، چای‌خانه هانلین، نسخه مرواریدهای سیاه بابل‌تی را با ترکیب با عسل یا شکر قهوه‌ای درست کرد.

بابل‌تی در دهه ۱۹۹۰ در بیشتر بخش‌های آسیا و جنوب شرقی آسیا و به‌خصوص ویتنام مشهور شد

روایت دوم از ابداع بابل‌تی، مربوط به یک چای‌خانه به نام «چون شوی تانگ» (Chun Shui Tang) در تایچونگ در کشور تایوان است. گفته می‌شود که «لیو هان چیه» (Liu Han-Chieh)، صاحب این چای‌خانه پس از سفر به ژاپن در دهه ۱۹۸۰، متوجه شد که در آنجا قهوه را به‌صورت سرد هم سرو می‌کنند، بنابراین پس از بازگشت به تایوان، چای سرد چینی را به منوی خود اضافه کرد. نوع سرو جدید چای باعث شد تا کسب‌وکار لیو هان، رونق بگیرد و او توانست چند شعبه دیگر نیز افتتاح کند و همین موضوع باعث گسترده‌شدن بابل‌تی شد. خالق بابل‌تی در واقع، «لین سیو هوی» (Lin Hsiu Hui)، مدیر توسعه محصولات چای‌خانه بود که به‌صورت اتفاقی در یک جلسه خسته‌کننده در سال ۱۹۸۸، ایده ابداع این چای به سرش زد.

این نوشیدنی در دهه ۱۹۹۰ در بیشتر بخش‌های آسیا و جنوب شرقی آسیا و به‌خصوص ویتنام مشهور شد. از دیگر کشورهای طرفدار  بابل‌تی می‌توان به مالزی و آمریکای شمالی اشاره کرد.

مواد لازم

برای ۴ نفر

  • ۸ عدد چای کیسه ای سیاه یا ۳ قاشق غذاخوری برگ چای سیاه
  • ۴ لیوان آب داغ
  • سه چهارم لیوان، مرواریدهای تاپیوکای زودپز (قابل تهیه از مغازه‌های فروش لوازم قنادی)
  • شیر کامل برای سرو
  • شیره ساده برای سرو (با هر شیرین‌کننده انتخابی دیگر)
  • چند پر نعنا برای تزئین

مواد لازم برای شیره ساده

  • نصف لیوان آب
  • نصف لیوان شکر

طرز تهیه

بابل تی

۱. آماده‌سازی چای: چای‌های کیسه‌ای یا برگ‌های چای را در ۴ لیوان آب تازه جوشیده‌شده بریزید و اجازه دهید که چای در آب رنگ بگیرد. چای‌ها باید تا زمانی که آب سرد شود، داخل آب باقی بمانند.

۲. آماده‌سازی شیره ساده: آب و شکر را داخل یک قابلمه کوچک مخصوص تهیه سس بریزید و آن‌ها را به سرعت باهم مخلوط کنید و هم بزنید. قابلمه را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا آب به جوش بیفتد و شکر کاملا در آن حل شود. قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا شیره خنک شود. سپس آن را داخل یک شیشه دربسته بریزید.

۳. آماده‌سازی مرواریدهای تاپیوکا: ۴ لیوان آب را داخل یک قابلمه بریزید و روی شعله زیاد گاز قرار دهید تا آب به جوش بیاید. سپس مرواریدهای تاپیوکا را داخل آن بریزید. مرواریدها را هم بزنید و منتظر بمانید تا روی سطح آب شناور شوند. سپس آن‌ها را به‌مدت ۵ دقیقه دیگر بپزید. یکی از مرواریدهای تاپیوکا را امتحان کنید تا متوجه شوید که به نرمی مطلوب شما رسیده است یا خیر. اگر مرواریدها کماکان سفت بودند، آن‌ها را به‌مدت چند دقیقه دیگر بپزید. از یک کفگیر سوراخ‌دار برای بیرون آوردن مرواریدها از آب داغ استفاده کنید. سپس به سرعت، مرواریدها را با آب، بشویید و آبکش کنید.

۴. درست کردن نوشیدنی: چای را صاف کنید و داخل یک پارچ بریزید.

۵. مرواریدهای تاپیوکای پخته‌شده را به چهار قسمت مساوی تقسیم کنید و داخل ۴ لیوان بزرگ بریزید.

۶. سپس، چند قطعه یخ به هر لیوان اضافه کنید.

۷. ۱ لیوان چای صاف‌شده را داخل هر لیوان بریزید. سپس ۱٫۵ قاشق غذاخوری شیر و ۱٫۵ قاشق غذاخوری شیره را به هر لیوان اضافه کنید.

۸. مواد داخل لیوان را هم بزنید و چای شیری خود را مزه کنید. طبق مزاج خود، شیر یا شیره بیشتری اضافه کنید.

۹. در هر لیوان، یک قاشق شربت‌خوری یا یک نی بلند قرار دهید تا بتوان بابل‌تی را هم زد و مرواریدهای تاپیوکا را بالا آورد.

۱۰. بابل‌تی آماده است! آن را با چند پر نعنا تزئین کنید و از نوشیدنی لذیذ و شیرین خود لذت ببرید.

نکات مهم برای تهیه بابل‌تی

بابل تی

  • اگر قرار است برای مهمانان خود، بابل‌تی سرو کنید، حتما یک شیشه شیره و شیر اضافی آماده داشته باشید تا آن‌ها بتوانند طبق سلیقه خود، طعم بابل‌تی را تنظیم کنند.
  • اگر شیره شما اضافه آمد، می‌توانید آن را به‌مدت ۳ تا ۴ هفته در یخچال نگهداری کنید.
  • برای تهیه شیره می‌توان از انواع شکر از جمله شکر قهوه‌ای یا شکر نارگیل هم استفاده کرد.
  • شما می‌توانید در حین طبخ شیره، چند تکه زنجبیل تازه به قابلمه اضافه کنید تا بابل‌تی، طعم ویژه‌تری به خود بگیرد.
  • همان طور که ملاحظه کردید، برای تهیه ۴ لیوان بابل‌تی از ۸ عدد چای کیسه‌ای استفاده شد، زیرا این نوشیدنی با شیر و قطعات یخ مخلوط می‌شود و طعم چای آن، کمی از بین می‌رود. به همین علت بهتر است که چای تا زمان سرد شدن آب در آن باقی بماند تا یک نوشیدنی قوی و تلخ به دست بیاید؛ اما اگر نگران طعم تلخ چای هستید، می‌توانید پس از ۵ دقیقه، چای‌های کیسه‌ای را از آب دربیاورید.
  • مرواریدهای تاپیوکا را بهتر است نهایتا از یک ساعت قبل از مرحله نهایی تهیه بابل‌تی آماده کنید و زودتر این کار را انجام ندهید؛ اما اگر مجبور هستید که مرواریدهای تاپیوکا را زودتر بپزید، به خاطر داشته باشید که آن‌ها را آبکش نکنید. اجازه دهید که مرواریدها داخل آب گرم باقی بمانند تا حرارت آب، مرواریدها را نرم نگه دارد.
  • اگر از طعم و بافت مرواریدهای تاپیوکا خوشتان می‌آید، می‌توانید ۱ لیوان از آن‌ها را برای این طرز تهیه استفاده کنید.
  • شما می‌توانید مرواریدهای تاپیوکا را پس از آبکش کردن در شیره بریزید و به‌مدت طولانی‌تری نگه دارید.
  • جویدنی‌ترین فرم مرواریدهای تاپیوکا زمانی حاصل می‌شوند که آن‌ها را به‌مدت چند ساعت بپزید. البته باید آن‌ها را بلافاصله در شیره ریخت تا سفت نشوند و سپس در دمای اتاق نگهداری کرد. این ترکیب را به‌هیچ‌وجه در یخچال قرار ندهید زیرا به سرعت سفت می‌شود. 
  • شما می‌توانید از چای سبز نیز برای تهیه بابل‌تی استفاده کنید. البته بهتر است که طعم چای سبز شما قوی باشد تا در بابل‌تی، آن را احساس کنید.
  • اگر از عسل برای شیرین کردن بابل‌تی استفاده می‌کنید، بهتر است آن را در مرحله اول که چای کماکان داغ است به نوشیدنی اضافه کنید تا کاملا در چای حل شود. برای هر ۲ لیوان چای، ۲ قاشق غذاخوری عسل کافی است.
  • شیر کامل، طعمی فوق‌العاده به بابل‌تی می‌دهد، البته باید بدانید که خامه پرچرب، بهترین گزینه برای اضافه کردن به بابل‌تی به شمار می‌آید؛ اما اگر احساس می‌کنید که خامه آن را خیلی سنگین می‌کند، می‌توانید از ترکیب ۵۰ درصد خامه و ۵۰ درصد شیر استفاده کنید.
  • گیاهخواران نیز می‌توانند با استفاده از شیر نارگیل یا شیر سویا، بابل‌تی درست کنند.
  • برای تهیه یک بابل‌تی میوه‌ای به‌جای شیر از آب‌میوه یا نکتار میوه استفاده کنید.
  • هر لیوان بابل‌تی شیر، حدودا حاوی ۳۰ گرم قند و ۲۹۹ کالری انرژی است.
  • طعم و مزه بابل‌تی کاملا به طعم میوه یا شربتی که شما انتخاب می‌کنید، بستگی دارد. طعم‌دهنده‌ها می‌توانند طعمی شیرین، تلخ یا حتی ترش داشته باشند.

فواید بابل‌تی

  • انرژی‌زا: شکر و کافئین موجود در بابل‌تی انرژی زیادی تولید می‌کند. البته بهتر است برای نوشیدن یک بابل‌تی سالم در تهیه آن از شکر کمتری استفاده کنید.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: چای سبز یکی از پرطرفدارترین انواع چای به شمار می‌آید و منبع غنی طیف گسترده‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند کاتچین‌ها و پلی‌فنول‌ها است که می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند. بعلاوه، اگر از میوه‌های تازه‌ای چون انبه، توت‌فرنگی یا کیوی در چای خود استفاده کنید، ویتامین C مورد نیاز بدن خود را نیز تامین می‌کنید که خود باعث تقویت بیشتر سیستم ایمنی بدن می‌شود.
  • جلوگیری از سرطان: پلی‌فنول‌های موجود در بابل‌تی چای سبز، می‌توانند اثرات قابل توجهی بر رادیکال‌های آزاد شناور در بدن بگذارند. این رادیکال‌های آزاد، منجر به بیماری‌های مزمن و سرطان می‌شوند و به همین علت، اضافه کردن چای سبز به رژیم غذایی می‌تواند شما را در برابر بیماری‌ها محافظت کند.
  • محافظت از سلامت قلب: کالری و قند، برای سلامتی قلب و عروق، مضر هستند.  آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی بابل‌تی از ایجاد پلاک در شریان‌ها جلوگیری کرده و دیواره‌های رگ‌های خونی را نیز تقویت می‌کنند. توجه داشته باشید که اگر این چای را با مقدار زیادی شکر یا شیرین‌کننده مصرف کنید، از فواید این چای، بهره‌ای نخواهید برد.

انواع بابل‌تی

بابل تی

بابل‌تی‌ها در دو دسته کلی قرار می‌گیرند؛ چای‌ها (بدون شیر) و چای‌های شیری. هر دو دسته را می‌توان با چای سیاه، سبز یا «اولونگ» (oolong) و با طعم‌های مختلف (با میوه یا بدون میوه) درست کرد. چای‌های شیری شامل شیر تغلیظ‌شده، شیر خشک، شیر بادام، شیر سویا، شیر نارگیل، شیر ۲ درصد، شیر خشک بدون چربی یا شیر تازه می‌شوند.

برخی از مغازه‌ها، نسخه‌های بابل‌تی همراه با کافی‌میت بدون لبنیات را نیز به مشتریان خود ارائه می‌کنند. جالب است بدانید که بسیاری از چای‌های شیری در آمریکای شمالی با کافی‌میت بدون لبنیات درست می‌شوند. البته برخی از مغازه‌های بابو فروشی نیز، اسموتی‌های به سبک آسیایی را در این منطقه سرو می‌کنند که شامل یکی از محصولات لبنی و میوه تازه یا عصاره میوه از جمله لیمو و شهد گیاهی می‌شوند و چای در تهیه آن‌ها نقشی ندارد. در حال حاضر، نسخه‌های گرم بابل‌تی نیز در بیشتر مغازه‌ها در دسترس هستند.

قدیمی‌ترین بابل‌تی شناخته‌شده از ترکیب چای سیاه داغ تایوانی، دانه‌های مرواریدی تاپیوکا، شیر تغلیظ‌شده و شیره یا عسل درست می‌شده است. البته با گذشت زمان، انواع مختلف بابل‌تی در نقاط مختلف جهان ابداع شدند.

رایج‌ترین نوع بابل‌تی به‌صورت سرد و نه گرم سرو می‌شود. دانه‌های مرواریدی تاپیوکا از نشاسته کاساوا درست می‌شوند که از آمریکای جنوبی در دوران استعمار ژاپن در سال‌های ۱۸۹۵ تا ۱۹۴۵ به تایوان وارد شد. بابل‌تی، اولین بار در دهه ۱۹۸۰ در تایوان به محبوبیت رسید، اما ابداع‌کننده اصلی این نوشیدنی، مشخص نیست.

دانه‌های مرواریدی بزرگ‌تر تاپیوکا به مرور زمان، جایگزین دانه‌های مرواریدی کوچک‌تر شدند و طعم‌های مختلف به‌خصوص طعم‌های میوه‌ای این نوشیدنی به شهرت رسیدند. طعم‌های دیگر ممکن است به فرم پودری، پالپ میوه یا شیره به چای سیاه، سبز یا اولونگ اضافه شوند و سپس با یخ در یک مخلوط‌کن دستی هم بخورند. ترکیب چای در نهایت در یک لیوان ریخته شده و همراه با تزیینات زیبا سرو می‌شود. در حال حاضر، بستنی بابل‌تی و آبنبات بابل‌تی نیز از محبوبیت بسیاری در تایوان برخوردار هستند.

یک نسخه دیگر از بابل‌تی در هنگ کنگ وجود دارد که با نام «یوئن یونگ» (yuenyeung) شناخته می‌شود و از مواد تشکیل‌دهنده آن می‌توان به چای سیاه، قهوه و شیر اشاره کرد. دیگر نسخه‌های این نوشیدنی، چای ترکیب‌شده با بستنی یا اسموتی‌های متشکل از چای و میوه هستند.

اگرچه اصلیت بابل‌تی به کشور تایوان برمی‌گردد اما برخی از مغازه‌های بابل‌تی فروشی، طعم‌هایی را از دیگر کشورهای جهان به این نوشیدنی افزودند. به‌طور مثال، ترکیب زعفران، هل، گلاب و گل بامیه با بابل‌تی در حال حاضر از محبوبیت بالایی در برخی نقاط جهان برخوردار هستند.

تاپیوکا (بوبا) و جایگزین‌های آن

بابل تی

مرواریدهای تاپیوکا، اجسام جویدنی کره‌ای شکلی هستند که برای تهیه نوشیدنی بابل‌تی به کار می‌روند. البته گزینه‌های بسیار دیگری نیز وجود دارند که می‌توان از آن‌ها به‌جای تاپیوکا برای به دست آمدن یک بابل‌تی با بافتی مشابه استفاده کرد.

دانه‌های مرواریدی تاپیوکا معمولا سیاه رنگ هستند، زیرا تاپیوکا با شکر قهوه‌ای مخلوط می‌شود. مرواریدهای سبز، طعمی شبیه به چای سبز دارند و سفت‌تر از دانه‌های تاپیوکای سنتی هستند. مرواریدهای سفید با عصاره جلبک دریایی درست می‌شوند و به همین علت، سالم‌تر هستند؛ اما بافت آن‌ها کمی تردتر است.

به‌جای تاپیوکا می‌توان از ژله‌های میوه‌ای و طعم‌های مختلف، «پاپینگ بوبا» و عصاره ماش یا لوبیای آزوکی نیز استفاده کرد

ژله به‌شکل‌های مختلفی از جمله مکعب‌ها، ستاره‌ها یا مستطیل‌های کوچک و طعم‌های متنوع مانند انبه، قهوه، چای سبز، نارگیل، «کون نیاکو» (konjac) و سرخالو درست می‌شود و جایگزین مناسبی برای تاپیوکا به شمار می‌آید.

عصاره ماش یا لوبیای آزوکی معمولا به‌عنوان تزئین روی دسرهای یخ‌های تراشیده تایوانی استفاده می‌شوند و می‌توان از آن‌ها به‌عنوان جایگزین تاپیوکا در بابل‌تی استفاده کرد.  گیاه «آلوئه» (Aloe)، پودینگ تخم‌مرغ یا کاستارد، ژله «گرس» (grass jelly) و نشاسته نخل «ساگو» (sago) نیز می‌توانند در تهیه بابل‌تی به کار بروند.

«پاپینگ بوبا» (Popping Boba)، اجسام کروی شکلی هستند که داخل آن‌ها با آب‌میوه یا شیره پر شده است. از این ماده غذایی نیز می‌توان برای تهیه بابل‌تی استفاده کرد. از طعم‌های مختلف پاپینگ بوبا می‌توان به انبه، توت‌فرنگی، سرخالو، سیب سبز، انار، پرتقال، توت آبی، قهوه، شکلات، کیوی، ماست، موز، لیمو، گیلاس، آناناس، طالبی، میوه گل ساعتی (passion fruit) و «گواوای قرمز» (red guava) اشاره کرد.

محبوبیت بابل‌تی

در تایوان

بابل‌تی، یکی از نمادهای ملی کشور تایوان است. جالب است بدانید که تصویر یک بابل‌تی طلایی، یکی از طرح‌های پیشنهادی کاور پاسپورت این کشور بوده است.

در خارج از تایوان

بسیاری از مهاجران تایوانی در کالیفرنیا زندگی می‌کنند و به همین دلیل، مغازه‌های بابل فروشی بسیاری در اطراف لس‌آنجلس در طی سال‌ها افتتاح شده‌اند. بابل‌تی، همچنین به‌عنوان نمادی از شهروندان چینی آمریکایی لس‌آنجلس شناخته می‌شود و آن را با عنوان بوبا در کالیفرنیا می‌شناسند.

بابل‌تی از سال ۱۹۹۲ در سنگاپور فروخته می‌شود؛ اما اوج محبوبیت آن به سال ۲۰۰۱ برمی‌گردد. جالب است بدانید که بیش از ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ لیوان بابل‌تی در کشور سنگاپور به‌صورت روزانه خورده می‌شوند.

سفر به تایوان با طعم بابل‌تی

تایوان با نوشیدنی بابل‌تی در سراسر جهان شناخته می‌شود. طعم منحصربه‌فرد چای سرد درکنار شیر پرچرب، عصاره میوه و مرواریدهای جویدنی تاپیویکا، قطعا شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

به‌محض مزه‌کردن بابل‌تی در یکی از روزهای گرم تابستانی در یکی از کافه‌های دنج شهر تایپه، پایتخت تایوان، عاشق آن خواهید شد؛ به‌طوری که هر روز به‌دنبال خوردن این نوشیدنی خواهید رفت.

بابل تی

اگر موفق به تهیه بابل‌تی از مجموعه شربت‌ها و نوشیدنی‌ها شدید، حتما در بخش نظرات همین مقاله، تجربه خود را برای ما و دیگران بنویسید یا از چای خوش‌طعم و زیبای خود عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، عکس‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه