طرز تهیه آتوله؛ نوشیدنی سنتی و گرم مکزیکی

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
طرز تهیه آتوله؛ نوشیدنی سنتی و گرم مکزیکی

با طرز تهیه نوشیدنی خوشمزه و دلچسب آتوله، سفری به آمریکای مرکزی و کشور مکزیک برای خود و عزیزانتان ترتیب دهید و تمام وجودتان را گرم کنید.

هوس یک نوشیدنی گرم لذیذ و متفاوت به سرتان زده است؟ نمی‌دانید برای مهمانی بعدی خود چه نوشیدنی مجلسی و متفاوتی سرو کنید؟ با کجارو همراه شوید و بهترین نوشیدنی‌های ایران و جهان را در مجموعه شربت‌ها و نوشیدنی‌ها، در خانه و همراه با ما درست کنید و از آن‌ها لذت ببرید. امروز قصد داریم طرز تهیه یک نوشیدنی بسیار خوشمزه و پرطرفدار به نام «آتوله» (Atole) را  به شما آموزش دهیم تا با درست کردن آن در منزل، روزی مملو از طعم‌های منحصربه‌فرد را برای خود رقم بزنید.

آتوله، یک نوشیدنی سنتی داغ بر پایه ذرت یا خمیر نشاسته‌ای ذرت (masa) است که با نام‌های «آتولی» و «آتول دی الوت» (atol de elote) نیز شناخته می‌شود. خاستگاه این نوشیدنی به مکزیک و منطقه آمریکای میانه (Mesoamerican) برمی‌گردد.

نوشیدنی آتوله را معمولا با «تاماله»، یک غذای سنتی آمریکای جنوبی یا به‌عنوان صبحانه یا یک میان وعده پس از شام سرو می‌کنند. خوردن این نوشیدنی در روز مردگان (دوم نوامبر) و فصل تعطیلات کریسمس (Las Posadas) نیز بسیار رایج است. غلظت و بافت آتوله به نوع نشاسته‌ای که در تهیه آن استفاده می‌شود، بستگی دارد.

آتوله به‌صورت ایدئال باید غلیظ (مانند حلیم)، خامه‌ای و بدون هیچ گلوله‌ای باشد. در حال حاضر این نوشیدنی را می‌توان با شیر، آب یا ترکیب هر دو رقیق کرد. آتوله را به‌صورت سنتی با شیره درست شده از نیشکر شیرین می‌کنند؛ اما می‌توان از شکر قهوه‌ای، شکر سفید یا عسل و همچنین میوه، شکلات، انواع آجیل، وانیل، دارچین و دانه‌های مختلف برای تهیه انواع این نوشیدنی استفاده کرد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

نوشیدنی آتوله در کشورهای مختلف

مکزیک

آتوله شکلاتی

نوشیدنی آتوله در کشور مکزیک شامل ماسا (آرد ذرت سنتی مکزیکی)، آب، شکر نیشکر تصفیه نشده (piloncillo)، دارچین، وانیل و شکلات یا میوه می‌شود. آتوله را می‌توان به‌جای ماسا با برنج، گندم یا جو دوسر نیز درست کرد. در شمال مکزیک، نسخه‌ای از این نوشیدنی با آرد ذرت بوداده شیرین درست می‌شود که از محببویت بالایی برخوردار است. آتوله علاوه بر تعطیلات کریسمس و روز مردگان در وعده صبحانه و شام در تمام طول سال سرو می‌شود. این نوشیدنی در غرفه‌های غذای خیابانی مکزیک قابل خریداری است.

در بسیاری از بخش‌های کشور مکزیک و ایالات متحده آمریکا در جوامعی که ریشه‌های فرهنگی مکزیکی دارند، آتوله به‌عنوان یک غذای سنتی ساده مشهور است. این نوشیدنی را معمولا برای صبحانه یا یک اسنک سبک بعد از شام در روزهای سرد سال می‌خورند.

آتوله ذرت آبی در نیومکزیکو با آرد ذرت بوداده درست شده و با بافتی شبیه به حلیم به‌صورت گرم سرو می‌شود. آتوله ذرت آبی را با شکر شیرین کرده و با شیر رقیق می‌کنند. طبق باور قدیمی‌ها، نوشیدن آتوله انرژی‌زا است و شیر مادران را زیاد می‌کند.

آمریکای مرکزی

آتوله ذرت در گواتمالا، ال‌سالوادور و هندوراس، یک نوشیدنی محبوب به شمار می‌آید. آتوله آناناس نیز در گواتمالا خورده می‌شود. انواع ال‌سالوادوری این نوشیدنی شامل «آتول شوکو» (atol shuco) با رنگی تیره‌تر می‌شود که در منطقه کاباناس پرطرفدار است. در برخی از بخش‌های کشور هندوراس نیز، ذرت تازه آسیاب می‌شود و از مایع آن به‌عنوان پایه نوشیدنی به‌جای ماسا استفاده می‌شود.

مواد لازم

برای ۴ نفر

  • نصف پیمانه آرد ذرت
  • ۳ لیوان آب
  • یک لیوان شیر کامل
  • یک چهارم پیمانه شکر قهوه‌ای
  • یک قاشق چای‌خوری پودر دارچین
  • یک قاشق چای‌خوری عصاره وانیل

طرز تهیه

طرز تهیه آتوله

۱. شیر، آب، شکر قهوه‌ای، آرد ذرت و دارچین را در یک قابلمه کوچک بریزید و هم بزیند تا با هم مخلوط شوند. قابلمه را روی حرارت متوسط رو به بالای گاز قرار دهید تا به جوش بیاید و گاهی مواد داخل آن را هم بزنید تا شکر و آرد کاملا حل شوند و هیچ گلوله‌ای باقی نماند.

۲. پس از جوشیدن، شعله گاز را کم کنید و آتوله را برای ۵ تا ۱۰ دقیقه بپزید. گاهی این نوشیدنی را هم بزنید تا به غلظت مورد نظر خود برسید.

۳. آتوله را از روی حرارت بردارید و وانیل را به آن اضافه کنید.

۴. آتوله را به‌صورت سرد یا گرم با کمی پودر دارچین تزئین کرده و سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه آتوله

تهیه آتوله

  • اگر حس کردید نوشیدنی شما غلیظ است، می‌توانید کمی شیر یا آب به آن اضافه کنید.
  • نسبت شیر و آب در این نوشیدنی اختیاری است. شما می‌توانید برای تهیه آتوله تنها از شیر یا از آب هم استفاده کنید.
  • به‌جای پودر دارچین از چوب دارچین هم می‌توانید استفاده کنید.
  • برخی افراد از کمی نمک هم در تهیه آتوله استفاده می‌کنند.
  • شما می‌توانید آتوله را به‌جای لیوان در کاسه بریزید و با قاشق هم بزنید تا زودتر خنک شود. آتوله را با احتیاط سر بکشید و مراقب باشید که نسوزید.
  • برای درست کردن نسخه میوه‌ای آتوله، نصف پیمانه میوه پوره شده دلخواهتان را در زمان پخت به مواد اضافه کنید و هم بزنید. میوه‌های رایج در مکزیک معمولا شامل توت فرنگی، بلوبری، انبه، آناناس، آلو و گوآوا می‌شوند.
  • شما می‌توانید با افزودن کمی پودر کاکائو، آتوله شکلاتی درست کنید که با نام «شامپورادو» (champurrado) مشهور است.
  • برخی از سرآشپزان در مناطق جنوبی و مرکزی مکزیک، نسخه غیر شیرین آتوله را درست می‌کنند که بیشتر شبیه به یک سوپ است تا نوشیدنی. برای تهیه این نسخه از آتوله به‌جای میوه و شیره نیشکر از ادویه‌جات، سبزیجات معطر، فلفل تند چیلی و ذرت استفاده می‌شود.

فواید آتوله

  • آتوله به‌دلیل دارا بودن فیبر فراوان به هضم غذا و کاهش وزن، کاهش کلسترول و فشار خون، تثبیت سطح قند خون و مراقبت از قلب و عروق کمک می‌کند. اگر این نوشیدنی را با سبزیجات مصرف کنید، یک غذای سالم و مقوی خواهید داشت.
  • آتوله به‌دلیل وجود ذرت، منبع غنی کربوهیدرات است و انرژی شما در طول روز را فراهم می‌کند.
  • اگر آتوله را با ذرت یا آرد ذرت درست کنید، یک نوشیدنی بدون گلوتن خواهید داشت که برای افرادی که به گلوتن آلرژی دارند، یک نوشیدنی فوق‌العاده است.
  • این نوشیدنی حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که بدن را در مقابل رادیکال‌های آزاد مراقبت می‌کند. با نوشیدنی آتوله خود را از بیماری‌های عفونی، انواع سرطان و ویروس‌ها محافظت کنید.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • تقویت عضلات
  • تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها

سفر به مکزیک با طعم آتوله

آتوله یک نوشیدنی فوق‌العاده برای فصل زمستان است که در حال قدم زدن در خیابان‌های شلوغ و پرهمهمه مکزیک، شما را با عطر وانیل و دارچین به‌سمت خود می‌کشاند. این نوشیدنی که قدمت آن به دوره آزتک‌ها و مایاها برمی‌گردد، قطعا شما را با طعم پرملات خود شگفت‌زده خواهد کرد.

آتوله را برای صبحانه یا عصرانه در خانه درست کنید و مطمئن باشید که همه به‌خصوص بچه‌ها عاشق آن خواهند شد.

طعم آتوله

آیا موفق به تهیه نوشیدنی آتوله از مجموعه شربت‌ها و نوشیدنی‌ها شدید؟ اگر این نوشیدنی متفاوت و خوشمزه را در خانه درست کردید، حتما در بخش نظرات همین مطلب، تجربه خود را برای ما و دیگر کاربران کجارو بنویسید یا از نوشیدنی خوشمزه آتوله خود عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، عکس‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه