طرز تهیه قهوه دالگونا؛ قهوه لذیذی از کره جنوبی

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۲۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
طرز تهیه قهوه دالگونا؛ قهوه لذیذی از کره جنوبی

با طرز تهیه قهوه دالگونا یا قهوه هم‌زده، یکی از نوشیدنی‌های گرم و لذیذ کره جنوبی آشنا شوید که در دوران همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ به شهرتی جهانی رسید.

قهوه «دالگونا» (Dalgona coffee)، یک نوشیدنی بسیار لذیذ است که با هم زدن نسبت‌های مساوی از پودر قهوه فوری، شکر و آب داغ تهیه می‌شود. این مواد به‌قدری هم زده می‌شوند تا قهوه یک بافت خامه‌ای پیدا کند و در نهایت، این قهوه هم‌زده به شیر گرم یا سرد اضافه می‌شود. قهوه دالگونا را معمولا با پودر قهوه، پودر کاکائو، بیسکویت خرد شده و عسل تزئین می‌کنند. درست کردن قهوه دالگونا با استفاده از دانه‌های قهوه آسیاب شده، امکان‌پذیر نیست و این وجود قهوه فوری است که لایه‌ای متراکم و کف مانند را ایجاد می‌کند. دلیل این مسئله نیز تا حد زیادی به روند خشک کردن دانه‌های قهوه مربوط می‌شود.

قهوه دالگونا در زمان همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ از طریق شبکه‌های اجتماعی به شهرت رسید؛ زمانی که مردم در قرنطینه خانگی بودند و شروع به ساخت ویدئوهایی از درست کردن قهوه هم‌زده بدون استفاده از هیچ وسیله الکتریکی و با دست کردند. نام این نوشیدنی خوشمزه از «دالگونا»، یک آبنبات کره‌ای شکری گرفته شده است. ظاهر و طعم این قهوه شباهت زیادی به آبنبات دالگونا دارد؛ اگرچه در تهیه این نوشیدنی از دالگونا استفاده نمی‌‌شود.

طرز تهیه قهوه دالگونا بسیار ساده است و شما می‌توانید آن را با یک همزن برقی یا حتی بدون آن هم در خانه درست کنید. این نوشیدنی هم به‌صورت گرم و هم به‌صورت سرد سرو می‌شود و برای تهیه آن تنها به چهار ماده یعنی شیر، شکر، قهوه فوری و آب نیاز دارید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه قهوه دالگونا و تاریخچه آن آشنا کنیم.

قهوه هم زده

هرآنچه باید درباره قهوه دالگونا بدانید:

قهوه دالگونا گرم و طرز تهیه آن

مواد لازم برای یک نفر

  • یک قاشق غذاخوری قهوه فوری
  • یک قاشق غذاخوری شکر
  • یک قاشق غذاخوری آب داغ
  • سه چهارم لیوان یا یک لیوان شیر گرم

طرز تهیه قهوه دالگونا گرم

طرز تهیه قهوه دالگونا گرم

مرحله اول:

قهوه فوری، شکر و آب داغ را در یک کاسه بریزید و با استفاده از همزن برقی با سرعت زیاد، آن‌ها را هم بزنید.

مرحله دوم:

هم زدن را برای دو دقیقه ادامه دهید تا بافت قهوه شما خامه‌ای شود. با استفاده از یک قاشق، موادی که روی دیواره کاسه جمع شده است را در وسط کاسه جمع کنید و با همزن همه مواد را خوب هم بزنید.

مرحله سوم:

مخلوط هم‌زده را مزه کنید. توجه داشته باشید که این مخلوط، طعمی بسیار قوی دارد؛ اما نگران نباشید؛ زیرا قرار است آن را با شیر رقیق کنید. در صورت تمایل، مقدار بیشتری شکر به آن اضافه کنید.

مرحله چهارم:

شیر گرم را در لیوان مورد نظر خود بریزید و مخلوط هم‌زده قهوه را به آن اضافه کنید.

مرحله پنجم:

با استفاده از یک قاشق یا نی، قهوه و شیر را هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. نوش جان!

نکات مهم برای تهیه قهوه دالگونا 

نکات مهم برای تهیه قهوه دالگونا 

  • شما می‌توانید قهوه دالگونا را بدون استفاده از همزن برقی و با قاشق نیز هم بزنید؛ فقط باید بدانید که این کار حدود ۲۰ دقیقه زمان می‌برد و نیاز به یک بازوی قوی دارد.
  • درست کردن قهوه دالگونا با همزن دستی به حدود هشت تا ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد.
  • شما می‌توانید مخلوط قهوه هم‌زده بدون شیر را برای چند روز در یک ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید. البته این مخلوط در نهایت ته‌نشین خواهد شد؛ اما برای چند روز، حالت خامه‌ای خود را حفظ می‌کند.
  • برای تهیه قهوه دالگونا می‌توان از شکر سفید، شکر قهوه‌ای، شکر تصفیه نشده و شکر نارگیل نیز استفاده کرد.
  • شما می‌توانید شکر را از طرز تهیه قهوه دالگونا حذف کنید. البته باید بدانید که این نسخه از این نوشیدنی، تنها برای حدود دو دقیقه بافت کف‌آلود خود را حفظ می‌کند و به سرعت حل می‌شود تا دوباره به‌شکل مایع دربیاید؛ در حالی که بافت کف‌آلود نسخه با شکر قهوه دالگونا، برای بیش از دو ساعت، باقی می‌ماند.
  • برای تهیه نسخه گیاهی قهوه دالگونا، به‌جای شیر از شیر سویا، شیر بادام، شیر جو دوسر یا شیر نارگیل استفاده کنید.

قهوه دالگونا سرد و طرز تهیه آن

قهوه دالگونا سرد

مواد لازم برای یک نفر

  • یک قاشق غذاخوری قهوه فوری
  • یک قاشق غذاخوری شکر
  • یک قاشق غذاخوری آب داغ
  • سه چهارم لیوان یا یک لیوان شیر سرد
  • یخ به مقدار لازم

طرز تهیه قهوه دالگونا سرد

طرز تهیه قهوه دالگونا سرد

مرحله اول:

شکر، قهوه فوری و آب داغ را در یک کاسه خوب مخلوط کنید. این کار را با همزن برقی و سرعت بالا برای حدود دو تا چهار دقیقه انجام دهید تا روی مخلوط قهوه، استیف پیک (stiff peak) شکل بگیرد. در این مرحله، مخلوط قهوه کاملا سفت می‌شود و اگر پره همزن را از کاسه همزن بیرون بیاورید و برعکس کنید، نوک قله ایجاد شده بالا می‌ماند و برنمی‌گردد.

مرحله دوم:

یخ را در لیوان مورد نظر خود بریزید. سپس شیر را روی آن بریزید. در انتها نیز، قهوه هم‌زده را با قاشق روی شیر بریزید و آن را سرو کنید.

کاربردهای مخلوط قهوه همزده

کاربردهای مخلوط قهوه هم‌ زده

شما می‌توانید با استفاده از مخلوط قهوه هم‌زده، علاوه بر درست کردن قهوه دالگونا، خوراکی‌های خوشمزه دیگری نیز درست کنید. به‌طور مثال، برخی افراد از این مخلوط برای تزئین کیک براونی یا درست کردن انواع کلوچه و بستنی قهوه استفاده می‌کنند. مخلوط قهوه هم‌زده، همچنین یک همراه عالی برای انواع نان‌های میوه‌ای در وعده صبحانه به شمار می‌آید.

تاریخچه قهوه دالگونا

تاریخچه قهوه دالگونا

به اشتراک گذاری و وایرال شدن طرز تهیه‌ها و تصاویری از درست کردن قهوه خود در خانه، اولین بار در زمان اجرای قانون فاصله‌گذاری اجتماعی در کره جنوبی دیده شد و به همین علت، نام این نوشیدنی‌ها را «نوشیدنی قرنطینه» یا «قهوه قرنطینه» گذاشتند. ابداع این نام به «جونگ لی وو» (Jung Il-woo)، بازیگر اهل کشور کره جنوبی نسبت داده می‌شود که در زمان حضور خود در یک برنامه تلویزیونی آشپزی به نام (Stars' Top Recipe at Fun-Staurant) در شبکه KBS2، در یک غذاخوری در ماکائو، یک قهوه هم‌زده سفارش داد و طعم و مزه آن را به «دالگونا»، تافی یا آبنبات شکری کره‌ای تشبیه کرد. پس از آن، نسخه‌های خانگی قهوه دالگونا با هشتگ «چالش قهوه دالگونا» (#dalgonacoffeechallenge) در سراسر کانال‌های یوتیوب کشور کره جنوبی گسترش یافتند و بعدها در شبکه اجتماعی «تیک تاک» (TikTok) وایرال شدند.

در دوران قرنطینه، درست کردن قهوه دالگونا تبدیل به ترندی در شبکه‌های اجتماعی شد و تماشا کردن آن‌ها، آثاری آرام‌بخش و شبیه به ویدئوهای «واکنش ارادی اوج‌گیری حسی» (ASMR) بر ذهن بیننده‌ها داشت. اگرچه این نوشیدنی به‌عنوان یک نسخه خانگی از قهوه هم‌زده به محبوبیت جهانی رسید، در حال حاضر راه خود را به منوی بسیاری از کافی‌شاپ‌های کره جنوبی باز کرده است.

خاستگاه دالگونا

قهوه دالگونا از یک قهوه هندی به نام «فنتی هوی» (phenti hui)، «فیتی هوی» (phitti hui) یا قهوه هم‌زده الهام گرفته شده است و تنها تفاوت آن‌ها این است که در زمان درست کرده قهوه «فنتی هوی»، شیر روی مخلوط هم‌زده ریخته می‌شود؛ اما برای تهیه قهوه دالگونا، مخلوط هم‌زده قهوه را روی شیر می‌ریزند.

در حالی که بیشتر قهوه‌های دالگونا شامل آبنبات دالگونا نمی‌شوند، یک کافه در کره جنوبی، با مخلوط کردن چای یا قهوه با آبنبات دالگونا، یک نوشیدنی جدید را به مهمانان خود ارائه می‌دهد. درست کردن قهوه دالگونا با استفاده از دانه‌های قهوه آسیاب شده، امکان‌پذیر نیست و این وجود قهوه فوری است که لایه‌ای متراکم و کف مانند را ایجاد می‌کند. دلیل این مسئله نیز تا حد زیادی به روند خشک کردن دانه‌های قهوه مربوط می‌شود.

طعم قهوه دالگونا

قهوه دالگونا با بافتی خامه‌ای و ظاهری کاراملی رنگ، به‌قدری زیبا و دلربا است که به‌محض سرو کردن، چشم‌ها را به خود خیره خواهد کرد. مخلوط قهوه هم‌زده کف‌آلود روی شیر و تزئینی از تکه‌های بیسکویت، چیپس شکلاتی، کمی دارچین یا پودر کاکائو، این نوشیدنی را تبدیل به یک اثر هنری می‌کند.

درست کردن و مزه کردن قهوه دالگونا در خانه در این روزهای خانه‌نشینی و در یک عصرگاه سرد زمستانی، کاری بس دلچسب است که امکان ندارد عاشق آن نشوید. قهوه دالگونا، یک نوشیدنی گرم فوق‌العاده لذیذ است که می‌توانید آن را از قبل آماده کنید تا بدون اتلاف وقت در مهمانی به مرحله سرو کردن برسد.

طعم قهوه دالگونا

اگر موفق به تهیه نوشیدنی قهوه دالگونا از مجموعه شربت‌ها و نوشیدنی‌های کجارو شدید، حتما در بخش نظرات همین مطلب، تجربه خود را برای ما و دیگران بنویسید یا از نوشیدنی گرم خوش‌طعم و زیبای خود عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، عکس‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه