طرز تهیه فراپه؛ قهوه لذیذ و خنک یونانی

نگین توکلی
نگین توکلی جمعه، ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
طرز تهیه فراپه؛ قهوه لذیذ و خنک یونانی

با طرز تهیه قهوه سرد فراپه یونانی آشنا شوید و با نوشیدن آن در منزل به‌همراه اعضای خانواده، یک تجربه بی‌نظیر برای خود رقم بزنید.

دلتان یک قهوه خنک، متفاوت و خوشمزه می‌خواهد؟ دوست دارید یک نوشیدنی جدید و منحصربه‌فرد را امتحان کنید و از قهوه‌های معمولی خسته شده‌اید؟ با کجارو همراه شوید و بهترین نوشیدنی‌های ایران و جهان را در مجموعه شربت‌ها و نوشیدنی‌ها درست کنید. امروز قصد داریم طرز تهیه قهوه فراپه را به شما آموزش دهیم که نوعی قهوه یخ‌زده کف‌دار است.

اگر از طرفداران قهوه هستید، مطمئن باشید که عاشق فراپه خواهید شد. فراپه نوع خاصی از قهوه یخ‌زده است که خاستگاه اصلی آن به کشور یونان برمی‌گردد. این نوشیدنی در یونان و قبرس، طرفداران زیادی دارد و نمادی از فرهنگ یونان به شمار می‌آید. این نوع قهوه را با نام‌های کافه فراپه یا فراپه یونانی نیز می‌شناسند.

فراپه از قهوه فوری، شکر، آب و تکه‌های یخ درست می‌شود و می‌توان آن را با یک شیکر قهوه یا یک همزن دستی درست کرد. آب سرد و تکه‌های یخ در انتهای سرو، به فراپه اضافه می‌شوند. البته می‌توان از شیر نیز به‌جای آب خنک، برای تهیه فراپه استفاده کرد. استفاده از قهوه فوری در طرز تهیه فراپه، منجر به تولید قسمت کفی روی سطح این نوشیدنی می‌شود. قهوه فوری فاقد هرگونه روغنی است و همین ویژگی، امکان به وجود آوردن قسمت کفی بالایی فراپه را فراهم می‌کند. برای سرو فراپه از لیوان‌های بلند و نی استفاده می‌شود و روی آن را با خامه یا کف شیر تزئین می‌کنند.

فراپه

فراپه در سراسر جهان از محبوبیت بالایی برخوردار است و می‌توان آن را با انواع طعم‌دهنده‌ها، میوه‌ها، کارامل، شکلات و غیره ترکیب کرد. بعضی از کشورها نسخه فراپه مخصوص به خودشان را دارند. به‌طور مثال در بلغارستان گاهی از کوکاکولا به‌جای آب سرد و در دانمارک از شیر بیشتری استفاده می‌کنند. از بهترین انواع فراپه‌ می‌توان به فراپاچینو، موکا فراپاچینو، فراپه کارامل، فراپه شکلاتی و فراپه وانیلی اشاره کرد. در ادامه انواع فراپه را به شما معرفی خواهیم کرد و طرز تهیه فراپه سنتی یونانی را در اختیار شما خواهیم گذاشت.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

تاریخچه فراپه

قدمت فراپه به قرن نوزدهم برمی‌گردد. فراپه‌ها در واقع، فرمی از یک نوشیدنی قدیمی به نام «اسلاش» (Slush) یا همان یخ در بهشت‌ هستند. اسلاش‌ها، اولین نوشیدنی‌های خنک غرب مدرن به شمار می‌آیند. فراپه‌ها بعد از اسلاش، وارد بازار شدند و با نوشیدنی‌های خنک دیگر، یک تفاوت مهم داشتند و آن هم، جایگزین شدن طعم قهوه به‌جای طعم میوه‌ بود.

جالب است بدانید که اختراع فراپه مانند دیگر اختراعات فوق‌العاده، یک تصادف بود

قدمت فراپه به قرن نوزدهم برمی‌گردد؛ با این حال، فراپه یونانی در سال ۱۹۵۷ اختراع شد و در نمایشگاه بین‌المللی «تسالونیکی» (Thessaloniki)، دومین شهر بزرگ یونان به مردم معرفی شد. مخترع این نوشیدنی منحصر‌به‌فرد و بی‌نظیر، «دیمیتریس واکوندیوس» (Dimitris Vakondios)، یکی از نمایندگان کمپانی نستله (Nestle) بود.

فراپه

جالب است بدانید که اختراع فراپه مانند دیگر اختراعات فوق‌العاده، یک تصادف بود. در اصل، «جیانیس دریتساس» (Giannis Dritsas)، سرپرست دیمیتریس به‌دنبال درست کردن یک محصول جدید و هیجان‌انگیز برای کودکان بود. او می خواست که یک نوشیدنی شکلاتی فوری را خلق کند که با استفاده از شیکر درست شود.

دیمیتریس در ساعات استراحت خود، قصد داشت قهوه فوری درست کند، ولی به آب داغ دسترسی نداشت. برای همین، از آب سرد و تکه‌های یخ استفاده کرد و آن‌ها را همراه با قهوه فوری در یک شیکر ریخت و بدین صورت، فراپه، نوشیدنی محبوب جهانی خلق شد. واژه فراپه، فرانسوی است و به نوشیدنی خنک شده با یخ اشاره دارد. 

انواع فراپه

۱. فراپه تمشک و ترافل

درست کردن فراپه تمشک و ترافل در مقایسه با دیگر قهوه‌ها به زمان بیشتری احتیاج دارد؛ اما مطمئن باشید که مزه کردن طعم فوق‌العاده این نسخه از فراپه، ارزش زمانی که صرف می‌کنید را خواهد داشت. 

فراپه تمشک و ترافل از یخ، تمشک تازه، شکلات آب‌شده، شکر، عصاره وانیل، شیر کامل، آب و اسپرسو فوری یا هر قهوه برشته‌شده دیگری تشکیل می‌شود. برای تهیه این نوشیدنی لذیذ، کافی است یخ، تمشک، شکلات داغ، شکر، عصاره وانیل و شیر کامل را در مخلوط‌کن بریزید. سپس قهوه را با آب و اسپرسو فوری آماده کنید. در نهایت این دو مخلوط را با یکدیگر ترکیب کنید و از طعم آن، لذت ببرید.

۲. فراپه برش موز با موکا

 فراپه برش موز با موچا

شاید در نگاه اول، ترکیب موز و قهوه جالب به نظر نرسد، اما فراپه برش موز با موکا از آن دسته نوشیدنی‌هایی است که شما را عاشق خود خواهد کرد. فراپه برش موز با موچا، شیرین‌ترین نسخه فراپه است و طرفداران بسیاری دارد.

فراپه برش موز با موچا، متشکل از یخ، بستنی وانیلی، موز، شکلات داغ شده، شیر کامل، آب و قهوه برشته‌شده است. برای تهیه این فراپه، در ابتدا باید قهوه را با استفاده از آب و قهوه برشته‌شده موردعلاقه‌تان آماده کنید. سپس یخ، بستنی وانیلی، موز، یک قاشق غذاخوری شکلات داغ شده و شیر را در مخلوط‌کن بریزید و آن‌ها را با هم مخلوط‌ کنید. در ادامه قهوه را به این ترکیب اضافه کنید و در یک شیکر بریزید. فراپه برش موز با موکا را با برش‌هایی از موز و بیسکویت‌های شکلاتی تزئین کرده و سرو کنید.

۳. فراپه شکلاتی

فراپه شکلاتی، یک نوشیدنی محبوب و مناسب برای فصل تابستان است که به افراد علاقه‌مند به شکلات و بستنی توصیه می‌شود. این نسخه از فراپه از یخ، بستنی شکلاتی یا وانیلی، شیر، شکر، قهوه، شکلات تخته‌ای و شکلات رنده‌شده تشکیل می‌شود. 

برای درست کردن فراپه شکلاتی، شکلات تخته‌ای را در یک شیرجوش به‌همراه آب جوش قرار دهید و مرتب آن را هم بزنید تا شکلات کاملا آب شود. سپس شکلات ذوب‌شده خنک، بستنی، یخ خرد شده، شیر، قهوه فوری یا نسکافه و شکر را در مخلوط‌کن بریزید و آن‌قدر هم بزنید تا یک ترکیب کف مانند ایجاد شود. فراپه شکلاتی را برای سرو در لیوان‌های بلند بریزید و آن را با شکلات رنده‌شده، تزئین کنید.

۴. فراپه گیلاسی  (The cherry Surprise Frappe)

فراپه گیلاسی

فراپه گیلاسی، علاوه بر فراهم کردن مقدار مورد نیاز کافئین روزانه شما، تمام ویتامین‌های لازم را به بدن شما می‌رساند

ترکیب قهوه و گیلاس، واقعا هیجان‌انگیز است. فراپه گیلاسی، هر سلیقه‌ای را راضی می‌کند و هیچ‌کس نمی‌تواند در برابر این نوشیدنی مقاومت کند. این نسخه از فراپه، علاوه بر فراهم کردن مقدار مورد نیاز کافئین روزانه شما، تمام ویتامین‌های لازم را به بدن شما می‌رساند.

از مواد تشکیل دهنده فراپه گیلاسی، می‌توان به یخ، بستنی وانیلی، گیلاس تازه، شکر، سیروپ گیلاس، آب و قهوه برشته‌شده تیره اشاره کرد. برای درست کردن این فراپه، ابتدا قهوه یخ‌زده را با ترکیب قهوه برشته سیاه و آب، درست می‌کنند. سپس تکه‌های یخ، بستنی وانیلی، گیلاس، شکر و سیروپ گیلاس را در مخلوط‌کن می‌ریزند و با هم مخلوط می‌کنند. در نهایت، مخلوط قهوه و گیلاس را در شیکر می‌ریزند تا فراپه گیلاسی آماده شود. این نوع فراپه را باید پیش از ریختن در لیوان، به‌خوبی تکان داد.

۵. فراپه «سوئیت توث» (The Sweet tooth Frappe)

فراپه «سوئیت توث»، فراپه مخصوصی است که ما آن را به افرادی پیشنهاد می‌کنیم که عاشق چیزهای شیرین هستند. این نسخه از فراپه از قهوه برشته‌شده تیره، آب، یخ، شربت کارامل، کنستانتره شربت سیب یخ‌زده، عصاره وانیل و شیر کامل تشکیل می‌شود.

برای درست کردن فراپه «سوئیت توث»، قهوه را با ترکیب قهوه برشته و آب درست کنید. سپس تکه‌های یخ، شربت کارامل، کنستانتره یخ‌زده شربت سیب، عصاره وانیل و شیر کامل را در مخلوط‌کن بریزید و آن‌ها را با هم مخلوط‌ کنید. در نهایت، قهوه و ترکیب کاراملی را در شیکر بریزید و آن‌ها را با هم تکان دهید تا کاملا ترکیب شوند.

۶. فراپه کارامل کاپوچینو

فراپه کارامل کاپوچینو

فراپه کارامل کاپوچینو، یک گزینه مناسب دیگر برای افرادی است که به شیرینی علاقه دارند. این نسخه از فراپه، شامل یخ، سس کارامل، عصاره وانیل، شیر کامل، آب و قهوه برشته‌شده تیره می‌شود. فراپه کارامل کاپوچینو، ترکیب بینظیری از تجربه طعم گرم قهوه با خنکی لذت‌بخش یخ در روزهای گرم تابستان است.

شما می‌توانید در ابتدا قهوه را با ترکیب کردن قهوه برشته‌شده تیره و آب درست کنید. سپس مانند دیگر فراپه‌ها، تکه‌های یخ، سس کارامل، عصاره وانیل و شیر کامل را در مخلوط‌کن بریزید. در ادامه، قهوه و ترکیب کاراملی را در یک شیکر بریزید و آن‌ها را با هم مخلوط ‌کنید تا فراپه شما آماده شود.

۷. فراپه کره بادام‌زمینی (The ultimate peanut butter Frappe)

اگر به کره بادام‌زمینی علاقه دارید، فراپه کره بادام‌زمینی، نوشیدنی موردعلاقه شما خواهد شد. این فراپه حاوی مقدار مناسبی از کره بادام‌زمینی و همچنین قهوه برشته‌شده تیره موردعلاقه شما است. برای تهیه این نوشیدنی، پس از آماده کردن قهوه، تکه‌های یخ، شکر، کره بادام‌زمینی و شیر کامل را در مخلوط‌کن بریزید و تا زمان نرم شدن ترکیب و یکنواخت شدن آن به مخلوط کردن ادامه دهید. سپس ترکیب بادام‌زمینی و قهوه را در شیکر بزنید و حسابی تکان دهید.

۸. فراپه آیس موکا

فراپه آیس موکا

برای تهیه فراپه آیس موکا، قهوه دم‌کرده غلیظ و سرد شده را به‌همراه شیر، شکلات صبحانه، شکر و یخ را در مخلوط‌کن بریزید و کاملا مخلوط‌ کنید تا مایع صاف و یکدستی به دست آید. سپس تکه‌های یخ را به مخلوط قهوه بیفزایید و آن‌قدر مخلوط‌ کنید تا یخ کاملا خرد و ریز شود. این فراپه را باید بلافاصله سرو کنید. در ضمن، بهتر است بدانید که کالری فراپه آیس موکا، نصف دیگر نسخه‌های فراپه است.

۹. فراپه موکا و شیر نارگیل

روش درست کردن فراپه موکا و شیر نارگیل، مانند دیگر فراپه‌ها است. شما باید اسپرسو را به‌همراه شیر نارگیل، شیر، شربت شکلات و شکر را در یک لیوان بریزید و مخلوط کنید. سپس یک لیوان بلند دیگر را پر از یخ کنید و مخلوط موکای نارگیل را روی یخ بریزید و هم بزنید. شما می‌توانید این نوشیدنی را با خامه زده‌شده، نارگیل تست شده و چند قطره شربت شکلات تزئین کرده و سرو کنید.

۱۰. فراپه وانیلی خانگی

فراپه وانیلی خانگی از شیر کامل، شکر، یخ، عسل، عصاره وانیل و قهوه فوری تشکیل می‌شود. 

۱۱. پانچ موکا

پانچ موکا، یک میلک‌شیک و یک فراپه است. برای درست کردن این نوشیدنی لذیذ،  باید سس شکلات، خامه، شکر و قهوه فوری را در آب جوش بریزید و آن‌ها را هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند. سپس این مخلوط را به‌مدت ۳ ساعت، در ظرفی در بسته در یخچال نگهداری کنید. ۲۰ دقیقه قبل از سرو، مواد شکلاتی سرد را در ظرف مورد نظر خود بریزید، سپس بستنی را با اسکوپ‌های بزرگ به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا بستنی ذوب شود و کف بستنی، روی پانچ را بگیرد. کف بستنی را در وسط ظرف جمع کنید و روی نوشیدنی را با تراشه‌های شکلات بپوشانید.

انواع دیگر فراپه

  • فراپه آناناس
  • فراپه پرتقال
  • فراپه هندوانه

مواد لازم

برای ۱ نفر

  • ۲ قاشق غذاخوری قهوه فوری
  • ۲ قاشق غذاخوری شکر
  • دو سوم لیوان آب سرد
  • تکه‌های یخ به مقدار لازم
  • ۲ قاشق غذاخوری شیر کامل

طرز تهیه

فراپه

۱. قهوه فوری را به‌همراه شکر، چند تکه یخ، آب سرد و شیر کامل در یک شیکر قهوه یا مخلوط‌کن بریزید. درب آن را ببندید و به‌مدت ۳۰ ثانیه، تکان دهید تا یک لایه کف‌مانند غلیظ به دست بیاید و یخ‌ها کاملا خرد شوند.

۲. چند تکه یخ دیگر در یک لیوان بلند بریزید و قهوه کف‌دار را به آن بیفزایید. 

۳. فراپه شما آماده است. آن را بلافاصله سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه فراپه 

  • شما می‌توانید شیر را از طرز تهیه حذف کنید.
  • استفاده از نی سایز بزرگ، نوشیدن را ساده‌تر خواهد کرد.
  • فراپه را می‌توان با خامه زده‌شده، شکلات رنده‌شده یا تکه‌های شکلات و یک اسکوپ بستنی تزئین کرد.
  • فراپه را می‌توان با قهوه معمولی دم‌کرده نیز درست کرد، البته در طرز تهیه اصلی فراپه یونانی از قهوه فوری استفاده می‌شود.
  • فراپه تهیه شده با قهوه، طعم ملایم‌تری دارد و اثری از اسیدیته تند قهوه‌های فوری در آن دیده نمی‌شود. این نوع فراپه معمولا شیرینی کمتری نسبت به قهوه‌های فوری دارد. البته باید بدانید که فراپه تهیه شده با قهوه فوری، کف بیشتری می‌کند، ظاهر زیباتری دارد و زودتر آماده می‌شود.
  • قهوه اسپرسو در حالت سرد، عطر و طعم جالبی ندارد و به همین علت به شما توصیه می‌کنیم که از قهوه فوری برای تهیه فراپه استفاده کنید.
  • برای شیرین کردن فراپه، می‌توان از عسل یا هر شیرین‌کننده دیگری مانند انواع سیروپ‌ها، سس شکلات یا کارامل استفاده کرد.
  • فراپه را می‌توان با آب‌میوه‌های مختلف، چای و هات‌چاکلت‌ها به‌جای قهوه درست کرد.

تفاوت میلک‌شیک و فراپه

فراپه

  • میلک‌شیک‌ها، طعم‌های مختلفی دارند و از ترکیب بستنی با شیر با طعم‌دهنده‌های متنوع درست می‌شوند. به‌طور مثال برای درست کردن میلک‌شیک توت‌فرنگی، شیر و بستنی را با هم ترکیب می‌کنند و سپس به آن، شیره توت‌فرنگی می‌افزایند. 
  • فراپه‌ها معمولا از ترکیب ۳ عنصر ساده، یعنی شیر، یخ و قهوه درست می‌شوند و به نسبت میلک‌شیک، بافت یخی‌تری دارند. فراپه‌ها در ترکیب خود بستنی ندارند و غلظت مورد نظر خود را از یخ می‌گیرند. در تهیه فراپه از طعم‌دهنده‌های مصنوعی مانند سیروپ‌ها (syrup) استفاده می‌کنند.
  • فراپه‌ها غلظت کمتری نسبت به میلک‌شیک دارند. برای تهیه فراپه، آن را آن‌قدر میکس می‌کنند تا یک غلظت خامه مانند به دست بیاید.
  • البته باید بدانید که در برخی از کشورها، برای میلک‌شیک و فراپه استثناهایی نیز وجود دارند. به‌طور مثال در کشور یونان، فراپه به ترکیب قهوه فوری با شکر، کمی شیر و یخ فراوان گفته می‌شود، در حالی که در بوستون آمریکا، فراپه همان میلک‌شیک است.
  • فراپه به‌دلیل نداشتن بستنی، کالری کمتری دارد، پس اگر در رژیم هستید، به‌جای میلک‌شیک، فراپه بنوشید. البته باید بدانید که فراپه، کافئین زیادی دارد و می‌تواند خواب شما را مختل کند.

سفر به یونان با طعم فراپه

فراپه، یک نوشیدنی پرطرفدار، خنک و بسیار لذیذ در یونان است که به‌هیچ‌وجه نباید امتحان کردن آن را در سفر به این کشور باستانی از دست بدهید. طعم و مزه فراپه به‌قدری منحصربه‌فرد است که هر روز شما را به‌سمت کافه‌ها می‌کشاند، به‌خصوص اگر در روزهای گرم تابستانی به یونان سفر کنید.

هر بار که به کافه می‌روید، یک نوع از فراپه را برای خود سفارش دهید تا نسخه موردعلاقه‌تان را پیدا کنید. فراپه، یک نوشیدنی مجلسی و فوق‌العاده خنک برای روزهای تابستانی است و شما می‌توانید آن را به‌جای انواع شربت، برای دوستان یا مهمانانتان سرو کنید. فراپه، دقیقا همان نوشیدنی است که برای پذیرایی از عزیزانتان و درخشیدن در مهمانی‌ها نیاز دارید؛ پس دست به کار شوید و به آشپزخانه بروید و در عرض تنها چند دقیقه یک نوشیدنی عالی درست کنید.

فراپه

اگر موفق به تهیه قهوه فراپه از مجموعه شربت‌ها و نوشیدنی‌ها شدید، حتما در بخش نظرات همین مقاله، تجربه خود را برای ما و دیگران بنویسید یا از قهوه لذبذ خود عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، عکس‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه