طرز تهیه نوشیدنی شیر و بادام زمینی؛ نوشیدنی ملی جمهوری دومینیکن

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۹ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
طرز تهیه نوشیدنی شیر و بادام زمینی؛ نوشیدنی ملی جمهوری دومینیکن

با طرز تهیه نوشیدنی شیر و بادام زمینی، یکی از نوشیدنی‌های گرم و لذیذ متعلق به جمهوری دومینیکن آشنا شوید و با مزه کردن آن در این روزهای سرد، وجودتان را گرم کنید.

یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های روزانه در فصول سرد سال، درست کردن و مزه کردن نوشیدنی‌های گرم و جدید در خانه است. انواع نوشیدنی‌های گرم و خوشمزه در گوشه و کنار دنیا و در کشورهای مختلف برای فصل زمستان تهیه و سرو می‌شوند که به احتمال زیاد، تاکنون حتی نام آن‌ها را نیز نشنیده‌اید. «شکلاته دِ مانی» (Chocolate de Maní)، یکی از همین نوشیدنی‌های متفاوت و بی‌نهایت لذیذ است که خاستگاه آن به کشور جمهوری دومینیکن برمی‌گردد. این نوشیدنی، جایگزین فوق‌العاده‌ای برای هات چاکلت است که می‌تواند تمام وجود شما را به‌محض نوشیدن، گرم کند.

معنی کلمه «شکلاته دِ مانی» در زبان اسپانیایی، «کاکائوی بادام زمینی» است؛ اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید در تهیه این نوشیدنی داغ از شکلات استفاده نمی‌شود و حضور کلمه «کاکائو» در نام این نوشیدنی، به داغ بودن آن اشاره دارد. «شکلاته دِ مانی» یا در واقع نوشیدنی «شیر و بادام زمینی»، یک نوشیدنی داغ محبوب و مشهور در کشور جمهوری دومینیکن است که با بادام زمینی‌های بوداده بدون نمک، شیر، شکر، دارچین، میخک و جوز هندی آسیاب شده درست می‌شود. این نوشیدنی شباهت زیادی به «پانچ بادام زمینی» (Peanut Punch) دارد که در کشورهای کارائیبی نوشیده می‌شود.

تهیه نوشیدنی «شیر و بادام زمینی»، بسیار ساده است و شما می‌توانید به سرعت آن را در خانه آماده کنید تا یک نوشیدنی داغ جدید برای سرو در مهمانی‌ها یا یک عصرگاه زمستانی در کنار اعضای خانواده داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه نوشیدنی «شیر و بادام زمینی» آشنا کنیم.

شکلاته دی مانی

 هرآنچه باید درباره نوشیدنی شیر و بادام زمینی بدانید:

نوشیدنی شیر و بادام زمینی و طرز تهیه آن

مواد لازم 

  • یک و نیم لیوان بادم زمینی بوداده بدون نمک
  • ۲ لیتر شیر کامل
  • یک سرانگشت نمک
  • یک لیوان شکر
  • ۲ عدد چوب دارچین
  • ۶ عدد میخک
  • یک قاشق چای‌خوری جوز هندی آسیاب شده

طرز تهیه نوشیدنی شیر و بادام زمینی

طرز تهیه نوشیدنی شیر و بادام زمینی

مرحله اول:

ترکیب کردن: بادام زمینی‌های بوداده، شیر، نمک و شکر را در یک مخلوط‌کن بریزید و آن‌ها را خوب با هم مخلوط کنید. سپس آن‌ها را در یک شیرجوش بریزید.

مرحله دوم:

حرارت دادن: چوب‌های دارچین و میخک را در شیرجوش بریزید و نوشیدنی را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا به جوش آید. سپس شعله گاز را کم کنید و نوشیدنی را برای ۱۰ دقیقه بجوشانید. سپس چوب دارچین و میخک‌ها را از شیرجوش دربیاورید.

مرحله سوم:

سرو: نوشیدنی شیر و بادام زمینی را در لیوان‌های سرو بریزید و روی آن‌ها را با جوز هندی آسیاب شده تزئین کنید.

نکات مهم برای تهیه نوشیدنی شیر و بادام زمینی

نکات مهم برای تهیه نوشیدنی شیر و بادام زمینی

  • برای تهیه نسخه گیاهی نوشیدنی شیر و بادام زمینی، به‌جای شیر از شیر بادام یا شیر سویا استفاده کنید.
  • شما می‌توانید به‌جای شکر از هر شیرین‌کننده دیگری برای تهیه نوشیدنی شیر و بادام زمینی استفاده کنید.
  • برای سرو، می‌توان نوشیدنی شیر و بادام زمینی را از یک صافی عبور داد تا تکه‌های درشت یا ریز بادام زمینی‌ها جدا شوند.
  • نوشیدنی شیر و بادام زمینی را بلافاصله به‌صورت داغ سرو کنید.

فواید نوشیدنی شیر و بادام زمینی

فواید نوشیدنی شیر و بادام زمینی

بادام زمینی، یک مغز خوشمزه از گیاهان بومی آمریکای‌ جنوبی است که می‌توان آن را در گروه آجیل‌ها طبقه‌بندی کرد. نام علمی این گیاه Arachis hypogea است که با نام‌های پسته‌‌شامی، بادام‌ خاکی یا بادام‌ کوهی نیز شناخته می‌شود. بادام زمینی، یکی از انواع گیاهان دولپه‌ای است که در گروه حبوبات نیز قرار‌ می‌گیرد. 

بادام زمینی دارای مقدار چربی و پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین است و منبعی غنی از بیوتین، مس، ویتامین B۳ یا نیاسین، ویتامین B۹ یا اسید فولیک، منگنز، ویتامین E، تیامین، فسفر و منیزیم به شمار می‌آید. شیر، یکی دیگر از مواد تشکیل‌دهنده اصلی این نوشیدنی نیز حاوی ویتامین‌های A، B۶، B۱۲، اسید‌فولیک، ویتامین E و D و مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، پتاسیم، آهن و منیزیم است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با برخی از خواص این نوشیدنی مفید آشنا کنیم.

خواص نوشیدنی شیر و بادام زمینی

  • کاهش وزن و کنترل اشتها: بادام زمینی با ایجاد حس سیری، منجر به کاهش و تثبیت وزن می‌شود و همچنین وجود مقادیر فیبر بالا، موجب کاهش ریسک ابتلا به‌اضافه ‌وزن و چاقی در افراد می‌شود.
  • سلامت قلب: بادام زمینی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد و چربی موجود در شیر، باعث افزایش میزان کلسترول خوب خون می‌شود. با مصرف روزانه این نوشیدنی می‌توانید از بیماری‌های قلبی و خطر ایجاد سکته دوری کنید..
  • تنظیم فشار خون: شیر، منبع خوبی از پتاسیم است که باعث تنظیم فشار خون می‌شود.
  • پیشگیری از تولید سنگ کیسه صفرا: بالابودن میزان کلسترول یکی از دلایل شایع تولید سنگ کیسه‌ صفرا است و بادام زمینی با کاهش کلسترول، شما را از این خطر، محافظت می‌کند.
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان: بادام زمینی دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدان و بیواکتیو (زیست‌فعال) است که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند.
  • تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها: شیر سرشار از کلسیم و ویتامین D است که باعث جذب بهتر کلسیم می‌شود و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. ویتامین D و کلسیم همچنین باعث جلوگیری از به ‌وجود آمدن پلاک باکتریالی دندان می‌شوند که عامل اصلی پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه‌ای به شمار می‌آید.
  • جلوگیری از پیری زودرس پوست: مواد موجود در شیر باعث هیدراته شدن پوست و روشنی و نرمی بیشتر آن می‌شوند.
  • درمان دیابت: قند شیر باعث افزایش ترشح انسولین در بدن می‌شود. در ضمن، شیر با تنظیم سطح قند خون، خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را در بزرگسالی کاهش می‌دهد.
  • کاهش استرس و اضطراب: پروتئین و لاکتیوم موجود در شیر، فشار خون را پایین می‌آورند و هورمون‌های ایجاد ‌کننده استرس و افسردگی را متعادل می‌کنند.
  • رشد و نگهداری بافت‌های بدن

طعم نوشیدنی شیر و بادام زمینی

 نوشیدنی شیر و بادام زمینی با بافتی خامه‌ای و غلیظ و طعمی منحصربه‌فرد، یک نوشیدنی فوق‌العاده برای سرو در این روزهای سرد سال است. اگر از طرفداران طعم بادام زمینی هستید، حتما ترکیب آن را با شیر امتحان کنید و مطمئن باشید که عاشق آن خواهید شد. نوشیدنی شیر و بادام زمینی، یک نوشیدنی داغ بی‌نظیر برای سرو در وعده صبحانه یا عصرانه است. 

طعم نوشیدنی شیر و بادام زمینی

اگر موفق به تهیه نوشیدنی شیر و بادام زمینی از مجموعه شربت‌ها و نوشیدنی‌های کجارو شدید، حتما در بخش نظرات همین مطلب، تجربه خود را برای ما و دیگران بنویسید یا از نوشیدنی گرم خوش‌طعم و زیبای خود عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، عکس‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه