ایرلاین‌ها چطور مسیرهای جدید پرواز را انتخاب می‌کنند؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
ایرلاین‌ها چطور مسیرهای جدید پرواز را انتخاب می‌کنند؟

ایرلاین‌ها برای راه‌اندازی مسیرهای جدید پرواز، سال‌ها زمان صرف می‌کنند و فقط در صورتی که یک مسیر سودآور بوده و تقاضای کافی برای آن وجود داشته باشد، آن را اجرایی می‌کنند.

عوامل متعددی وجود دارد که مشخص می‌کند یک پرواز جدید بدون توقف، چگونه و چه زمانی آغاز شود. اگر تابه‌حال این سؤال برایتان پیش آمده است که چرا ایرلاین‌ها، مسیرهای جدیدی را بین برخی شهرها راه‌اندازی می‌کنند، آن هم در شرایطی که برخی مسیرهای دیگر منطقی به نظر می‌رسد، باید بگوییم که این روند بخشی از یک فرمول پیچیده است. نقشه‌های مسیر پرواز که در پشت مجله‌ی داخل هواپیما قرار دارد، به‌صورت تصادفی انتخاب نشده‌اند؛ در واقع نتیجه‌ی تجزیه‌وتحلیل دقیق صنعت هستند و پیش از آنکه پرواز افتتاحیه انجام شود، برای انتخاب هر یک از مسیرها به‌طور بالقوه سال‌ها زمان صرف شده است. عوامل مختلفی در موفقیت یک مسیر جدید پروازی موثر هستند که در ادامه‌ی این مقاله از کجارو به آن‌ها می‌پردازیم.

همواره می‌توانید از طریق موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو، ارزان‌ترین بلیط هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خرید کنید.

شبکه‌های ایرلاین چطور کار می‌کنند؟

شرکت های هواپیمایی

ایرلاین‌ها از دو راه اصلی برای راه‌اندازی یک شبکه استفاده می‌کنند؛ رایج‌ترین روش، مدل قطب و اقماری است که پروازها را به شهرهای قطب حمل‌ونقل هدایت می‌کنند و مسافران می‌توانند از این طریق به سایر شهرهای آن شبکه وصل شوند. به اختصار باید بگوییم که شبکه‌ی قطب و اقماری، یک سیستم ارتباطات به‌شکل چرخ دوچرخه است که در آن تمام حرکت، در امتداد پره‌های متصل به مرکز چرخ صورت می‌گیرد.

یونایتد ایرلاینز، با توجه به قطب‌های حمل‌ونقلش در کلان‌شهرهای مهم سراسر آمریکا نظیر شیکاگو، دنور، هیوستون، نیوآرک، سان فرانسیسکو و واشینگتن دی‌سی، نمونه‌ی خوبی محسوب می‌شود؛ درست مثل امریکن ایرلاینز که در شهرهای قطب حمل‌ونقل مثل لس آنجلس و دالاس - فورت وورث فعالیت می‌کند. در واقع این ایرلاین‌ها‌، مسافران شهرهای کوچک‌تر را در یک‌جا جمع می‌کنند تا از طریق پروازهای بزرگ‌تر به سایر شهرهای اصلی آمریکا نظیر سیاتل و میامی یا مقاصد دیگر در سراسر دنیا مسافرت کنند. منطق این کار در چیست؟ پرکردن هواپیماهایی که از شهر فرزنو به سان فرانسیسکو و از سانفرانسیسکو به ناپل در ایتالیا پرواز دارند، بسیار آسان‌تر از پرکردن هواپیمایی است که مستقیماً از فرزنو به ناپل حرکت می‌کند.

در سال جاری، شرکت هواپیمایی یونایتد به‌دنبال اضافه‌کردن پروازهای بدون توقف از نیوجرسی (قطب حمل‌ونقل خود در نیوآرک) به‌سمت ناپل و پراگ بود. این شرکت هواپیمایی در ماه مارس، پرواز مستقیمی از سان فرانسیسکو به آمستردام و همین طور پرواز بدون توقفی به پاپیته (مرکز پلی‌نزی فرانسه) راه‌اندازی کرد. در هر یک از این شهرهای قطب حمل‌ونقل، نه‌تنها از نظر بازار محلی، بلکه از لحاظ شبکه‌ی اقماری که آن را تغذیه می‌کند، به‌اندازه‌ی کافی تقاضا وجود دارد تا موفقیت این پروازها را در پی داشته باشد.

ایرلاین‌های دیگر، در شبکه‌ای نقطه به نقطه فعالیت دارند، نظیر الیجنت ایر و فرانتیر ایرلاینز که مسافران را به قطب‌های متصل‌کننده نمی‌برند و فقط آن‌ها را بین سایر شهرها جابه‌جا می‌کنند. این پروازها تا حد قابل‌توجهی به مسافران تفریحی متکی هستند و احتمالاً به‌صورت روزانه انجام نمی‌شوند.

هر دو مدل ذکرشده موفق بوده‌اند، هرچند که استراتژی‌های متفاوتی را نشان می‌دهند.

چگونه یک شرکت هواپیمایی، مسیرهای جدیدش را انتخاب می‌کند؟

شبکه ایرلاین

پاتریک کوئیل (Patrick Quayle) از هواپیمایی یونایتد، مسئولیت بسیاری از تصمیمات مربوط به توسعه‌ی مسیر را بر عهده دارد؛ او مسئول برنامه‌ریزی مسیرهای بین‌المللی برای این شرکت هواپیمایی است و برای پیداکردن مقصدهای بالقوه برای پرواز از یکی از چندین قطب جهانی شرکت یونایتد، با تیمی ۵۰ نفره کار می‌کند. تیم او تصدیق می‌کند که همیشه تعداد زیادی مسیر بالقوه روی میز کارشان وجود دارد که باید سودآوری آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند. برخی از ملاحظاتی که افراد تیم باید در نظر بگیرند عبارت‌اند از: تعداد مسافرانی که قصد سفر به شهر مربوطه را دارند و اینکه آن‌ها برای انجام این سفر مایل به پرداخت چه مبلغی برای خرید بلیط هواپیما هستند. با این حال، رقابت، ناوگان و هزینه‌های عملیاتی نیز مهم هستند؛ چراکه به‌عنوان مثال شما نمی‌توانید یک بوئینگ ۷۷۷ با حدود ۳۰۰ صندلی را در مسیر جدیدی مورد استفاده قرار دهید که فقط ممکن است ۱۵۰ مسافر داشته باشد. در ادامه به عواملی اشاره خواهیم کرد که منجر به راه‌اندازی پروازهای جدید می‌شوند.

لابی کردن

پرواز بدون توقف

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی، منابع زیادی را برای پشتیبانی از پروازهای جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند. از آنجا که افتتاح مسیر پروازی جدید، یک ریسک بزرگ مالی به حساب می‌آید و با توجه به اینکه پتانسیل رونق گردشگری برای هر دو شهر مبدا و مقصد وجود دارد، منطقی است که برخی از مقاصد مایل به مشارکت در این مسئولیت باشند. گاهی اوقات دفاتر گردشگری ممکن است از شرکت‌های مسافرتی محلی که مشتریان زیاد دارند، بخواهند از پرواز جدید حمایت کنند. شهرهای مقصد نیز ممکن است، به‌منظور تبلیغ پرواز جدید یا حتی تضمین اینکه مسیر جدید، حداقل درآمد را تولید خواهد کرد، بودجه‌ی بازاریابی و تبلیغات را تأمین کنند. این احتمال هم وجود دارد که این مقاصد، مابه‌التفاوت هزینه‌ها در یکی دو سال اول را بپردازند تا اینکه تقاضای کافی برای پرواز جدید شکل بگیرد و این پرواز بتواند روی پای خود بایستد.

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی، منابع زیادی را برای پشتیبانی از پروازهای جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند

به‌عنوان مثال، چارلستون در کارولینای جنوبی، اخیراً یک پرواز جدید با هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ (دریم‌لاینر) بریتیش ایرویز را به مقصد هیترو لندن تجربه کرد. اداره‌ی بازدیدکنندگان و کنوانسیون محلی، نقش مهمی در لابی‌کردن برای انجام این پرواز و تبلیغ شهر چارلستون به‌عنوان یک مقصد گردشگری جذاب برای اروپایی‌ها داشت. حتی در رویدادهای صنعتی ویژه‌ای که در سراسر جهان برگزار می‌شود، نمایندگان ایرلاین‌ها با فرودگاه‌های مقصد بالقوه دیدار می‌کنند تا امکان افزودن خدمات جدید را مورد بررسی قرار دهند. چنین دیداری، یک نوع قرار ملاقات سریع است که طی آن، نماینده‌های هواپیمایی از غرفه‌ای به غرفه‌ی دیگر می‌روند و در جلساتی کوتاه راجع به قابلیت‌های بالقوه‌ی مسیرهای جدید، اطلاعات کسب می‌کنند.

رقابت

ایرلاین یونایتد

آیا شرکت‌های هواپیمایی دیگری هم هستند که در مسیری خاص پرواز کنند؟ آیا برای حمایت از بیش از یک شرکت هواپیمایی، تقاضای کافی وجود دارد تا دیگر نیازی به کاهش کرایه‌های سودآور نباشد؟ زمانی که شرکت هواپیمایی یونایتد، مسیر پروازی نیوآرک به ریکیاویک ایسلند را راه‌اندازی کرد، در برابر سایر رقبای هواپیمایی خود مانند ایسلندایر قرار گرفت. با این اوصاف، هواپیمایی یونایتد به‌واسطه‌ی تعداد مسافرانی که می‌تواند از شهرهای اقماری خود، در نیوآرک به هم متصل کند، در این مسیر جدید موفق بود.

کنیا ایرویز در سال ۲۰۱۸، پرواز بدون توقفی را بین نایروبی و نیویورک افتتاح کرد که نقطه‌عطفی برای این ایرلاین و همین طور کشور کنیا به حساب می‌آمد. این ایرلاین با بهره‌برداری از مسیر جدید خود توانست در مقایسه با رقبای خود که اکثراً در اروپا توقف دارند، زمان پرواز را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. علاوه بر این، مسیر جدید مایه‌ی غرور ملی شد و میزان تجارت بین دو کشور را افزایش داد.

مدیریت عملیاتی

مسیر جدید پرواز

از دغدغه‌های دولت‌ها می‌توان به درخواست مجوز پرواز برای استفاده از فضای هوایی کشورهای دیگر اشاره کرد که اغلب هزینه‌بردار است. ایرلاین‌ها نیز برای اطمینان از اینکه می‌توانند پرواز جدیدی را در زمان خاصی انجام دهند باید با فرودگاه‌ها همکاری کنند؛ چراکه در بسیاری از فرودگاه‌ها به‌منظور کنترل ترافیک، هواپیماها فقط در زمان‌های از پیش تعیین‌شده قادر به بلندشدن از روی باند فرودگاه هستند.

ایرلاین یونایتد، به بازخورد مشتریان اصلی خود اهمیت می‌دهد؛ به‌عنوان مثال این شرکت هواپیمایی در مسیر جدید سان فرانسیسکو به دهلی، شاهد استقبال فوری صنعت محلی و مسافران متداول بود. در موردی دیگر، بسیاری از مشتریان این ایرلاین در ساحل غربی آمریکا، برای سفر به آمستردام اغلب مجبور بودند که از نیوآرک یا شیکاگو به این شهر سفر کنند. همین تقاضا برای سفر به آمستردام باعث شد که پرواز مستقیمی از سان فرانسیسکو به این شهر هلندی راه‌اندازی شود.

شرکت هواپیمایی چطور تصمیم می‌گیرد که کدام مسیر سودآور است؟

سفر هوایی

کوئیل می‌گوید که اقتصاد و روابط بین‌المللی بین کشورها از جمله عوامل مهم در تصمیم‌گیری مسیرهای جدید پروازی هستند و با توجه به نوع تحلیلی که برای آن به کار می‌رود، آن را «تئوری بازی» می‌نامد. شهری با رشد سریع و یک صحنه‌ی اقتصادی پررونق، تا زمانی یک گزینه‌ی مطلوب تلقی می‌شود که از یکی از قطب‌های خود، با هواپیمای مناسب فعالیت کند. شهر ناپل ایتالیا یک نمونه‌ی عالی به شمار می‌رود، چراکه یک قطب تجاری و گردشگری در حال رشد است. یونایتد، تنها ایرلاینی خواهد بود که از آمریکا به‌سمت جنوب ایتالیا پرواز می‌کند و به این شهر یک مزیت منحصربه‌فرد می‌دهد.

در مسیرهای جدید پروازی، علاوه بر مسافران، احتمال‌های اتصال نیز اهمیت دارد. به‌گفته‌ی کوئیل، آن‌ها بیش از ۳۰ شهر در آمریکا و کانادا را مشخص کرده‌اند که تقاضای اتصال به ناپل را داشته‌اند. اگر این شهرها خیلی کوچک باشند، پس امکان پرواز مستقیم از آن شهرها به ناپل وجود نخواهد داشت. در مواردی که یک شهر به‌اندازه‌ی کافی بزرگ به نظر می‌رسد، رقابت ممکن است باعث پایین‌آمدن کرایه‌ها شود و به این ترتیب راه‌اندازی چنین مسیری، دیگر سودآور نباشد یا ایرلاین برای این پرواز طولانی، هواپیمای مناسب یا خدمه‌ی آموزش‌دیده‌ی کافی برای کار در چنین هواپیمای خاصی را در اختیار نداشته باشد.

علاوه بر این، مدت‌زمان پرواز نیز باید لحاظ شود. با توجه به تعداد معدود هواپیماها در ناوگان یک ایرلاین، انجام پروازهای طولانی‌تر، هزینه‌ی بیشتری را به‌همراه خواهد داشت، چراکه این پروازها، منابع سایر پروازها را به خود اختصاص می‌دهند. هواپیمایی یونایتد به‌زودی، پروازهایی نظیر سان فرانسیسکو به ملبورن را کلید می‌زند و برای پرواز در این مسیر جدید به دو هواپیما نیاز دارد، چراکه این دو هواپیما باید به‌طور هم‌زمان از هر دو شهر به پرواز درآیند. با توجه به مسائل مالی یک مسیر جدید، ایرلاین‌ها نمی‌توانند به‌منظور درآمدزایی از این پرواز، برای مدتی طولانی منتظر بمانند. برخی مسیرها ممکن است مدت‌زمان زیادی به خدمات‌رسانی بپردازند تا سودآور شوند، اما از برخی دیگر انتظار می‌رود که بلافاصله عملکرد خوبی داشته باشند. همین موضوع برای پرواز سان فرانسیسکو به پاپیته نیز صدق می‌کند که به‌عنوان پرواز فصلی آغاز به کار کرد، اما اکنون به‌حدی رواج یافته است که در کل سال پرواز دارد. پاتریک کوئیل دراین‌باره می‌گوید:

برای داشتن یک ایرلاین سودآور، باید زیرک و انطباق‌پذیر باشید. اگر راهی برای بهبود اوضاع پیدا نکنیم، به‌خصوص زمانی که می‌توانیم منابع‌مان را در جای بهتری هزینه کنیم، از ایجاد تغییرات نمی‌ترسیم.

هنگام یک پرواز جدید، چه اتفاقی می‌افتد؟

مسیرهای جدید پروازی

پرواز افتتاحیه برای مسیری جدید، اغلب با جشنی در گیت خروج و خدمات VIP انجام می‌شود. مقامات دولتی، هیئت‌های گردشگری، تیم‌های حسابداری و بازاریابی یک شرکت هواپیمایی و برنامه‌ریزان مسیر، چندین سال زمان برای وقوع چنین لحظه‌ای صرف کرده‌اند. در واقع کارهایی که برای یک مسیر جدید پروازی باید انجام شود، شامل ترکیب مناسبی از تحقیقات، برآورد شرایط سیاسی و اقتصادی و تقاضای مصرف‌کننده است تا بتواند در نهایت یک پرواز موفقیت‌آمیز را رقم بزند.

یه یاد داشته باشید برای مقایسه قیمت تمامی بلیط‌های هواپیما از آژانس‌های هوایی معتبر و جست‌و‌جوی بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود، می‌توانید از بزرگ‌ترین موتور جست‌و‌جوی پرواز در کجارو استفاده کرده و با اطمینان کامل از فروشنده‌های معتبر خرید کنید.

مطالب مرتبط:

منبع afar

دیدگاه