بهترین زمان برای خرید بلیط ارزان هواپیما چه زمانی است؟

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا جمعه، ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
بهترین زمان برای خرید بلیط ارزان هواپیما چه زمانی است؟

جست‌و‌جو و یافتن بلیط هواپیمای ارزان کار چندان دشواری نیست و با رعایت چند نکته ساده همیشه می‌توان خرید بلیط هواپیما را به‌راحتی انجام داد.

یکی از دغدغه‌هایی که همیشه برای خرید بلیط هواپیما وجود دارد این است که «بهترین فرصت برای خرید بلیط هواپیما» چه زمانی است؟ زیرا اغلب مردم به‌جز موارد اورژانسی به‌دنبال تهیه بلیط ارزان هواپیما هستند. در این رابطه، ایرلاین‌ها با استفاده از ابزارهای پیشرفته مدیریتی و تیم‌های تحلیل سوابق مسیرهای پروازی را بررسی کرده و بر اساس نتایج به دست آمده درباره افزایش یا کاهش قیمت‌ها تصمیم می‌گیرند.

توانایی پیش‌بینی قیمت این امکان را برای شرکت‌های هواپیمایی فراهم می‌کند تا پیش از بسته شدن گیت پرواز به نحو احسن درآمد خود را از فروش بلیط تامین کنند، زیرا هر صندلی در هواپیما مانند کالایی دارای تاریخ مصرف معین است که در صورت خالی ماندن فاسد می‌شود.

با وجود اینکه قیمت بلیط هواپیما بستگی مستقیم به میزان تقاضا و فصل سفر دارد، ولی با رعایت نکته‌هایی می‌توان بلیط هواپیما با قیمت ارزان در تمام طول سال تهیه کرد.

بلیط هواپیما

چند هفته قبل از سفر باید بلیط هوایپما تهیه کنیم؟

برای پروازهای خارجی معمولا بهترین فرصت خرید بلیط چند ماه قبل از سفر است و معمولا شانس کاهش قیمت از سه هفته قبل از پرواز بسیار کم است. از طرفی، تعدادی از مسافران معمولا بلیط خود را چند روز قبل از پرواز با قیمت بالاتری تهیه می‌کنند و شرکت‌های هواپیمایی قسمت اعظم سود خود را از این راه به دست می‌آورند.

بهترین روش برای خرید بلیط ارزان در این شرایط جست‌و‌جوی لیست پروازها از طریق وب‌سایت‌های معتبر مانند موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو و... است. در این حالت می‌توانید ضمن مشاهده لیست پرواز کلیه ایرلاین‌ها، روند افزایش و کاهش قیمت‌ بلیط‌ها را نیز مقایسه کرده و در نهایت بلیط خود را با پایین‌ترین قیمت ممکن خریداری کنید.

البته به عقیده تعدادی از متخصصان قیمت بلیط در برخی از روزهای هفته نسبت به دیگر روزها ارزان‌تر است. واقعیت این است که افزایش و کاهش قیمت‌ها تا حدودی رقابتی است. درمجموع، ایرلاین‌ها ۹۰ تا ۱۲۰ روز قبل از پرواز در مورد کلیه جزئیات فروش بلیط هواپیما تصمیم‌گیری می‌کنند و این بازه بهترین فرصت برای رصد تغییرات قیمت‌ها محسوب می‌شود.

بلیط هواپیما

از کجا بلیط ارزان هوایپما بخریم؟

در سال‌های اخیر، پدیده‌ای به نام خرید اینترنتی بلیط هوایپما رواج یافته که روزانه بر تعداد مشتریان آن‌ افزوده می‌شود. مرجع فروش نیز معمولا ایرلاین‌ها، فروشندگان اینترنتی بلیط یا موتورهای جست‌و‌جوی پرواز هستند. نحوه عملکرد وب‌سایت ایرلاین‌ها به این شکل است که با انتخاب بازه زمانی، مبدا و مقصد سفر بلیط‌های موجود ایرلاین مورد نظر نمایش داده شده و مسافر می‌تواند بلیط دلخواه خود را خریداری کند.

وب‌سایت‌های فروش بلیط هواپیما و موتورهای جست‌و‌جوی پرواز عملکرد مشابهی دارند، با این تفاوت که در آن‌ها می‌توان فهرستی از بلیط‌های ایرلاین‌ها را در تاریخ مشخص به مقصد مورد نظر مشاهده کرد. همچنین، مسافر در این حالت می‌تواند قیمت بلیط‌ها را نیز مقایسه کرده و ارزان‌ترین بلیط موجود به مقصد خود را انتخاب کند.

نکته قابل‌توجه اینکه در موتورهای جست‌و‌جوی پرواز، وب‌سایت، مرجع مستقیم فروش بلیط نیست و به‌عنوان رابطی میان مسافر و ایرلاین‌ها عمل می‌کند. به عبارت دیگر، موتور جست‌و‌جوی پرواز، فهرست مفید و جامعی از فروشنده‌های معتبر را در اختیار مسافر قرار می‌دهد تا بتواند به‌راحتی پس از مقایسه زمان و قیمت پروازها بلیط خود را با پایین‌ترین قیمت خریداری کند.

بلیط هواپیما

چگونه از بلیط‌های ارزان باخبر شویم؟

ایرلاین‌ها به‌خوبی از این موضوع باخبر هستند که باید در زمان‌های خاص مانند پس از تعطیلات سریع‌تر برای فروش بلیط‌های خود اقدام کنند، زیرا در این مواقع قیمت بلیط هواپیما به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. برای نمونه، می‌توانید روند نزولی قیمت‌ها پس از تعطیلات سال جدید را مشاهده کنید. البته بعضی از پروازها به خودی‌خود بنا به دلایلی مانند محدودیت بار همراه یا امکانات داخل پرواز ارزان هستند.

همچنین، پروازهای وسط هفته به‌دلیل کاهش سفرهای اداری و تجاری نسبتا ارزان هستند. مقصد نیز نقش موثری در تعیین قیمت پرواز دارد.

بلیط هواپیما

آیا باید در لحظه خرید بلیط را انجام دهیم یا منتظر فرصت‌های بهتری باشیم؟

شاید این سوال یکی از پراسترس‌ترین مسائل به هنگام برنامه‌ریزی سفر باشد. اگر عادت دارید تا همیشه یک وب‌سایت خاص را چک کنید، بهتر است تا کوکی‌های (cookies) مرروگر خود را پاک کنید، زیرا بعضی از وب‌سایت‌ها مدام نوتیفیکیشن‌های تخفیف را برای کاربران ارسال می‌کنند.

هیچ‌گاه از روی نقشه چیدمان صندلی‌ها در مورد پرشدن صندلی‌های پرواز تصمیم نگیرید، زیرا ممکن است تعدادی از مسافران هنوز پرداخت نهایی خود را انجام نداده باشند و ممکن است از خرید نهایی بلیط منصرف شوند. به عبارت دیگر این امکان وجود دارد تا قیمت بلیط‌ها کاهش پیدا کند.

یکی دیگر از راه‌های خرید بلیط با قیمت ارزان‌تر آغاز جست‌و‌جو با یک نفر و سپس افزایش تعداد نفرات یکی پس از دیگری است (در صورتی‌که تمایل به سفر گروهی دارید)؛ زیرا برخی اوقات خرید بلیط انفرادی از خرید گروهی مقرون‌به‌صرفه‌تر است. در صورت عدم وجود بلیط به تعداد کافی، ایرلاین‌ها مسافران را به کلاس پروازی بالاتر یا پروازی با تخفیف کمتر ارجاع می‌دهند. در این موارد سعی کنید تا جایی‌که امکان دارد بلیط‌های بیشتری را از پرواز ارزان‌تر خریداری کنید.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما را دارید، با استفاده از موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو می‌توانید بلیط هواپیما چارتر یا سیستمی ارزان به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌ معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع AFAR

دیدگاه