بلیط چارتر ؛ نکات خرید و دیگر موارد مرتبط با آن

کسری مجیدی
کسری مجیدی چهار شنبه، ۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۰
بلیط چارتر ؛ نکات خرید و دیگر موارد مرتبط با آن

احتمالا تاکنون بارها واژه‌ی «چارتر» را شنیده‌اید. در این مقاله قصد داریم بدانیم چارتر چیست تا با نکات پروازهای چارتر آشنا شویم.

امروزه واژه‌ چارتر را به عناوین گوناگون بارها از آژانس‌های مسافرتی و پیامک‌های تبلیغاتی شنیده و دیده‌ایم. بسته‌های مسافرتی هیجان‌انگیزی که با قیمت‌های مناسب توسط شرکت‌های مسافرتی پیشنهاد داده می‌شوند تا علاقه‌مندان سفر را وسوسه کنند. از طرفی ناگفته نماند که بخش قابل‌توجهی از پروازهای کشورمان به واسطه‌ی این شرکت‌ها توسط پروازهای چارتر انجام می‌شود. 

ولی سوالی که شاید برای بسیاری از افراد مطرح می‌شود این است که بلیط چارتر چیست و چرا پرطرفدار است؟ یا بلیط چارتر به کدام دسته از بلیط‌ها اطلاق می‌شود؟ در ادامه، درباره چارتر، ویژگی‌ها و نکات مرتبط با آن توضیحاتی را خواهیم داد.

البته اگر شما نیز قصد خرید بلیط چارتر را دارید، با استفاده از کجارو می‌توانید بلیط هواپیما چارتر ارزان به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر تهیه کنید.

چارتر

چارتر چیست؟

قبل از هر موردی لازم است به معنی واژه‌ی چارتر اشاره کنیم. «چارتر» (Charter) در لغت به معنی «دربست کرایه دادن» است. حال آن‌که منظور از این واژه در صنعت گردشگری و هواپیمایی، اجاره‌ هواپیما و مشخصا صندلی‌های آن در پروازهای گوناگون است. در واقع آژانس‌های مسافرتی همه یا تعدادی از صندلی‌های یک هواپیما را از یک ایرلاین اجاره کرده و بلیط آن‌ها را در قالب پرواز چارتر، مستقیما به مسافران می‌فروشند.

چارتر در لغت به معنی دربست کرایه دادن است

طبیعتا با این تعریف، شرکت‌های مسافرتی سعی در چارتر کردن پروازهای پرطرفدار، در بازه‌های زمانی مناسبت‌تر، دارند. آژانس‌های مسافرتی می‌توانند بسته به این عوامل، پروازها را برای مدت مشخصی اجاره کنند. برای مثال، پروازهای تهران - استانبول از جمله پروازهایی است که همواره در طول سال مسافران متعددی را به خود می‌بیند؛ ازاین‌رو معقولانه‌تر است که شرکت‌های هواپیمایی این پرواز را سالانه اجاره کنند. لازم به اشاره است که شرکت‌های هواپیمایی با چارتر کردن پروازها، به‌رغم ارائه‌ی بلیط‌های ارزان‌تر، سود خود را می‌برند؛ چراکه می‌توانند تا جای ممکن صندلی‌های هواپیما را پر کنند. به همین دلیل است که هرچه به زمان پرواز نزدیک‌تر می‌شود، قیمت بلیط هواپیما کاهش پیدا می‌کند؛ زیرا شرکت‌های هواپیمایی هزینه‌ی تک‌تک صندلی‌ها را به ایرلاین پرداخته‌اند و قصد جبران پول خود را به بهترین نحو دارند.

هواپیما چارتر

از طرف دیگر مسافران نیز می‌توانند با خرید بلیط‌های چارتر سود ببرند و در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی کنند، با این تفاوت که پرواز چارتر انعطاف‌پذیری پروازهای معمولی را ندارد. در حالت معمول برای خرید بلیط پروازهای سیستمی، مسافر می‌تواند ماه‌ها قبل از سفر، با توجه به نیاز خود و همچنین مقصد و زمان سفر، بلیط مدنظر را خریداری کند و حتی به هر دلیلی پس از خرید، آن را با کسر مبلغی پس دهد. در حالی که در پرواز چارتری چنین انعطاف‌پذیری‌هایی وجود ندارد. در پرواز چارتر امکان تغییر تاریخ و زمان پرواز وجود ندارد و اگر مسافر به هر دلیلی پس از خرید، از سفر خود منصرف شود، امکان استرداد وجه بلیط وجود ندارد و در واقع پول بلیط می‌سوزد. 

برنامه‌ریزی سفر

سفر چارتر

پروازهای وسط هفته، هزینه پایین‌تری نسبت به پروازهای آخر هفته دارند

به‌دلیل عدم انعطاف‌پذیری پروازهای چارتر، چاره‌ای وجود ندارد جز آن‌که مسافر در برنامه‌ریزی‌های خود انعطاف‌پذیری به خرج دهد. برای سفرهای کاری و ضروری، خرید بلیط چارتر تا حدی مشکل است؛ زیرا این سفرها در زمان مشخص و تحت عوامل به‌خصوصی صورت می‌گیرند. اما در سفرهای تفریحی و غیر اضطراری، مسافر می‌تواند با اندکی تغییر در برنامه‌ی خود، سود به مراتب بیشتری ببرد.

از آنجایی که تعیین زمان پرواز چارتر دست مسافر نیست، پس بهتر است مسافر حساسیت کمتری در این مورد به خرج دهد. به‌طور کلی به یاد داشته باشید، پروازهایی که در روزهای وسط هفته صورت می‌گیرند هزینه‌ پایین‌تری از پروازهای آخر هفته دارند. در هر صورت با رصد کردن پروازهای چارتر و انعطاف در برنامه‌های خود، می‌توانید با بهترین قیمت‌ها سفر کنید.

ظرفیت هواپیما

صندلی چارتر

همان طور که اشاره شد شرکت‌های مسافرتی اقدام به خرید صندلی‌های هواپیمای یک ایرلاین در پرواز مشخصی می‌کنند. به همین دلیل تا ساعات نزدیک به پرواز نیز اقدام به فروش بلیط می‌کنند. تورهای معروف به تور لحظه آخری نیز به همین منظور بلیط‌ها را در بسته‌های تخفیفی بسیار ارزان‌قیمت‌تر از حالت معمول ارائه می‌دهند. این نکته را به یاد داشته باشید که به‌طور معمول فروش بلیط‌های چارتر از حدود یک ماه پیش از پرواز آغاز می‌شود.

خوب جست‌وجو کنید

پرواز چارتر

امروزه در بسیاری از زمینه‌ها فضای رقابتی قابل‌توجهی به وجود آمده است. این موضوع در خرید بلیط‌های پروازهای چارتر نیز صدق می‌کند. به همین دلیل برای خرید بلیط چارتر به هر شیوه‌ای جست‌وجو کنید. از آژانس‌های مسافرتی گوناگون گرفته تا گشت‌وگذار در اینترنت و فضاهای مجازی، گزینه‌هایی هستند که باید امتحان کنید. با این کار می‌توانید بلیط‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید تا بهترین خرید و بالاترین سود را کرده باشید. با کمی وقت گذاشتن و دقت به خرج دادن می‌توانید بلیط مناسب خود را از میان سایت‌ها و مراکز متعدد مربوطه خریداری کنید.

در انتها یادآوری می‌شویم که با کمی حوصله و دقت به خرج دادن و همین طور رعایت موارد ذکر شده، می‌توانید با هزینه‌ی به مراتب کمتری، با جیب‌های به مراتب پرپول‌تری، سفر به مراتب راحت‌تری را تجربه کنید!

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه