برترین مقاصد گردشگری برای حامیان حیوانات کدامند؟

صنم وفقی
صنم وفقی پنجشنبه، ۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
برترین مقاصد گردشگری برای حامیان حیوانات کدامند؟

یکی از اصول اخلاقی در صنعت گردشگری حیوانات، رعایت حقوق آن‌ها و آسیب نرساندن به محیط زیست‌شان است. با سفر به مقاصد برتر گردشگری حامیان حیوانات، علاوه بر لذت بردن از همراهی با این موجودات دوست‌داشتنی، در بهبود زندگی آن‌ها سهیم شوید.  

از اورانگوتان‌‌های بورنئو گرفته تا فیل‌های تایلند، جاذبه‌های متعددی در سراسر جهان برای گردشگران حیوان ‌دوست وجود دارد. اما گاهی سودجویان برای کسب منافع بیشتر، حیوانات را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند. به‌عنوان مثال سواری گرفتن از فیل‌ها در تایلند، که به سنتی مرسوم در صنعت گردشگری این کشور تبدیل شده بود، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به این حیوانات دوست‌داشتنی و باهوش وارد می‌کرد. در این مقاله به معرفی مقاصد گردشگری برتر برای حامیان حیوانات می‌پردازیم؛ مقاصدی که نه تنها از این قاعده مستثنی هستند، بلکه تحت شرایطی کنترل‌ شده به بهبود حیات وحش حیوانات نیز کمک می‌کنند.

دیدار با خرس‌های قطبی در کانادا

مقاصد برتر گردشگری برای حامیان حیوانات

علاقه‌مندان به خرس‌های قطبی، برای تماشای این حیوانات خزپوش در زیستگاه اصلی خودشان، می‌توانند به کانادا سفر کنند. «زیستگاه طبیعی خرس‌های قطبی کاکرن» (Cochrane Polar Bear Habitat) از جالب‌ترین مقاصد گردشگری برای حامیان حیوانات محسوب می‌شود. این زیستگاه شامل ۷ هکتار محیط طبیعی است که در جنوب قطب شمال قرار دارد و بزرگ‌ترین زیستگاه حفاظت شده برای خرس‌های قطبی به‌شمار می‌رود.

مقاصد برتر گردشگری برای حامیان حیوانات

این زیستگاه، دریاچه‌ای بزرگ را دربردارد که سطح یخزده‌اش در طول ۷ ماه از سال، محیط خوبی را برای زندگی طبیعی خرس‌های قطبی فراهم آورده است. این منطقه هیچ شباهتی به باغ‌ وحش با نرده‌های فلزی و حیوانات اسیر ندارد و تنها به تحقیق و نگهداری از خرس‌های ‌قطبی اونتاریو شمالی اختصاص یافته است. برای بازدید از این زیستگاه می‌توانید به‌عنوان داوطلب در برنامه‌های حفاظت و نگهداری شرکت کنید و از تماشا و مراقبت از این خرس‌های سفید و پشمالو لذت ببرید.

مراقبت از لاک‌پشت‌های دریایی در کاستاریکا

مقاصد برتر گردشگری برای حامیان حیوانات

با داوطلب شدن در برنامه‌های مراقبت از لاک‌پشت‌های دریایی، می‌توانید در برنامه‌های جوجه‌کشی و برچسب زدن لاک‌پشت‌ها شرکت کنید

کاستاریکا مقصد گردشگری گرم‌تری برای حامیان حیوانات است؛ جایی که «مرکز حفاظت از حیوانات اوسا» (Osa Conservation) شانس داوطلب شدن برای نگهداری از لاک‌پشت‌های دریایی را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. ماموریت این مرکز حفاظت از گونه‌های مهم و متنوع آبزی و خشکی‌زی در شبه‌جزیره کاستاریکا است. این ماموریت شامل نظارت بر اکوسیستم، افزایش درک علمی از رفتار گونه‌ها، ارائه آموزش و ایجاد فرصت‌های درآمدزایی بدون آسیب زدن به محیط زیست حیوانات می‌شود. مرکز حفاظت اوسا پروژه‌های حفاظت از حیوانات گوناگونی را در برنامه‌های خود دارد که متشکل از قورباغه‌ها، گربه‌ سانان و نخستی‌ها است. با داوطلب شدن در برنامه‌های مراقبت از لاک‌پشت‌های دریایی می‌توانید در برنامه‌های جوجه‌کشی و برچسب زدن لاک‌پشت‌ها شرکت کنید.

تماشای ببرها در هند

مقاصد برتر گردشگری برای حامیان حیوانات

تایلند اصلی‌ترین مقصد برای گردشگرانی است که تمایل دارند به ببرها نزدیک شوند و رابطه‌ای شخصی با آن‌ها برقرار کنند. اما این صنعت سودجویانه آسیب‌های زیادی به این حیوانات وارد کرده است، تا آنجا که آوازه مرکز معروف «مرکز نگهداری ببر تایگر کینگدام» (Tiger Kingdom) در تایلند با سواستفاده و رسوایی آلوده شده است. خوشبختانه امروزه در هند مکان‌هایی وجود دارد که می‌توان بدون آزار ببرها، از تماشای این حیوانات لذت برد. شما می‌توانید از کمک موسسه راهنمایان طبیعت رانتامبور بهره ببرید و با تاریخ طبیعی غنی هند و حیات وحش «پارک ملی رانتامبور» (Ranthambore National Park) آشنا شوید. در این بازدید، بدون صدمه رساندن به ببرها، به منطقه حفاظت شده آن‌ها وارد خواهید شد.

شنا با کوسه‌نهنگ‌ها در مکزیک

مقاصد برتر گردشگری برای حامیان حیوانات

در لیست مقاصد برتر گردشگری حیوان دوستان، شنا با کوسه‌نهنگ‌ها از گزینه‌های اصلی محسوب می‌شود. اما پیدا کردن مکانی مناسب که بدون آسیب زدن به کوسه‌نهنگ‌ها بتوان با آن‌ها آبتنی کرد، مهم‌ترین اولویت به شمار می‌رود. «مرکز کوسه‌نهنگ مکزیک»، موسسه‌ای تحقیقاتی برای مطالعه الگوهای مهاجرت کوسه‌نهنگ‌ها در خلیج کالیفرنیا است. این موسسه همکاری نزدیکی با دولت مکزیک دارد و برنامه‌های آن شامل مدیریت امور در حفاظت از کوسه‌نهنگ‌ها در آب‌های مکزیک می‌شود. همچنین این مرکز با برگزاری برنامه‌های آموزشی برای موسسه‌های توریستی، به ایجاد فرصت‌های درآمدزایی بدون آسیب زدن به محیط زیست پرداخته است. علاقه‌مندان می‌توانند به سفرهای تحقیقاتی این مرکز بپیوندند.  

پرستاری از فیل‌های نجات یافته در تایلند

مقاصد برتر گردشگری برای حامیان حیوانات

پیش از این گردشگران به محض ورود به تایلند، با تعداد زیادی از برنامه‌های توریستی مواجه می‌شدند که شامل سواری گرفتن از فیل‌ها، برنامه‌های سیرک، نقاشی روی فیل‌ها و دیگر فعالیت‌های گردشگری بود. متاسفانه بسیاری از گردشگران حیوان دوست هیچ اطلاعی از رنج غیرقابل تصور فیزیکی و ضربه‌های روحی که با برگزاری چنین برنامه‌هایی به این حیوانات بزرگ‌ جثه و مهربان وارد می‌شد، نداشتند. در میان خیل عظیمی از افتضاح‌هایی که توریسم حیوانات موجب شده، خوشبختانه «پارک طبیعی فیل‌ها» (Elephant Nature Park) در چیانگ‌مای توانسته است، با رعایت حقوق حیوانات محیطی مناسب را برای گردشگران حامیان حیوانات فراهم آورد.

مقاصد برتر گردشگری برای حامیان حیوانات

هدف پارک ملی فیل‌ها، مبارزه با ظلم علیه این حیوانات و حفظ آن‌ها است. مسئولین این موسسه با جمع‌آوری فیل‌ها در پناهگاه خود که در شمال تایلند قرار دارد، تلاش می‌کنند تا محیطی آسوده را برای زندگی این جانوارن فراهم آورند. در این پارک خبری از سواری‌ گرفتن، شیرین‌کاری یا اجراهای اجباری آن هم تنها برای گرفتن سلفی نیست؛ بلکه به جای آن مردم می‌توانند اوقاتی آرام را با فیل‌ها بگذارنند و با دادن هندوانه با آن‌ها، در بهبود زندگی این حیوانات سهمی هر چند کوچک داشته باشند. گزینه‌های متنوع برای گردشگران شامل بازدید یک‌روزه، اقامت به مدت یک شب و همچنین شرکت در پروژه‌های داوطلبانه در پناهگاه‌های فیل، گربه یا سگ به مدت یک هفته است. پارک طبیعی فیل‌ها، نمونه‌ای عالی برای توریسم حیوانات به شمار می‌رود و خوشبختانه در این اواخر صنعت توریسم حیوانات در تایلند نیز به معیارهای اخلاقی بیشتر نزدیک شده است.

بازدید از اورانگوتان‌‌های وحشی در پارک ملی تانجانگ پوتینگ

مقاصد برتر گردشگری برای حامیان حیوانات

بورنئو یکی از مقاصد فوق‌العاده برای علاقه‌مندان به حیات وحش و حامیان حیوانات است و مناظر جادویی جنگل‌های پوشیده در مه آن در عکس‌های نشنال جئوگرافی و کانال دیسکاوری بسیاری را شیفته خود می‌کند. متاسفانه هر چند رشد صنعت روغن نخل و قطع درختان جنگلی خطری جدی برای زندگی اورانگوتان‌های بورنئو به شمار می‌رود؛ اما «پارک ملی تانجانگ پوتینگ» (Tanjung Puting National Park) پناهگاهی حفاظت شده برای این گونه دوست‌داشتنی است. شما می‌توانید در تورهای محلی شرکت کنید، با قایق‌های رودخانه‌ای وارد پارک ملی شوید و در «کمپ لکی» (Camp Leakey) که موسسه‌ای تحقیقاتی اورانگوتان در اعماق جنگل‌‌ است، اقامت کنید. در مسیر نیز می‌توانید از تماشای اورانگوتان‌های وحشی، میمون‌های دماغ دراز و بسیاری دیگر از حیوانات لذت ببرید.

مطالب مرتبط:

منبع Theculturetrip

دیدگاه