۱۰ حیوانی که مورد آزار صنعت گردشگری قرار می‌گیرند

سعید میرزاپور | شنبه, ۱۷ بهمن ۹۴ ساعت ۱۴:۳۰

سالانه گردشگران زیادی به‌ سرتاسر جهان سفر می‌کنند و از جاذبه‌های طبیعی بازدید می‌نمایند اما باید توجه داشت که هدف گردشگران باید تعامل با طبیعت و حیوانات باشد، نه‌تماشای آن‌ها. در حال حاضر تفریحات بسیاری با استفاده از حیوانات انجام می‌شود که در این بین می‌توان به فیل‌سواری، نمایش دلفین‌ها یا سلفی‌گرفتن با ببر‌ها اشاره کرد. انجام چنین کار‌هایی در حال حاضر بسیار پرسود است اما در مقابل نقش آزار‌دهنده‌ای نیز برای حیوانات دارد.

کیت ناستد (Kate Nustedt)، مدیر بخش حیات وحش در سازمان حمایت جهانی از حیوانات، در این خصوص می‌گوید:

با وجود اینکه انجام چنین کار‌هایی باعث آزار حیوانات می‌شود، خطرات بسیاری نیز برای گردشگران دارد.

در طول روز‌های گذشته شاهد کشته‌شدن یکی از گردشگران در جریان فیلم‌سواری در تایلند بودیم. در حقیقت چنین موضوعاتی نیز قابل پیش‌بینی است، زیرا برخی تلاش دارند تا حیوانات وحشی را در جریان سفر گردشگران قرار داده و از طریق آن‌ها باعث سرگرمی و تفریح این افراد شوند و در مقابل مقداری نیز پول به‌دست بیاورند. این در حالی است که حیوان مورد نظر اهلی نیست و ممکن است مشکلاتی را به‌وجود بیاورد.

سازمان حمایت جهانی از حیوانات معتقد است که در حال حاضر بیش از ۵۵۰ هزار حیوان در سرتاسر جهان به‌ دلیل گردشگری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. براساس اطلاعات منتشر شده، سالیانه حدود ۱۱۰ میلیون گردشگر از جاذبه‌های تفریحی‌ای که توسط حیوانات آماده می‌شوند، بازدید می‌کنند. باید توجه داشت که این گردشگران اغلب به‌ ظاهر ماجرا نگاه می‌کنند و از سو‌ء‌استفاده‌هایی که از حیوانات توسط دست‌اندرکاران صورت می‌گیرد، بی‌خبر هستند.

چندی پیش سازمان حمایت جهانی از جانوران لیستی از ۱۰ حیوانی را که توسط گردشگران مورد آزار قرار می‌گیرند، منتشر کرد. ناستد در این خصوص می‌گوید:

بسیار واضح است که هزاران گردشگر از حیوانات مختلف بازدید می‌کنند اما اغلب آن‌ها بی‌خبر از اتفاقاتی هستند که در پشت پرده صورت می‌گیرد. ما لازم است برای حمایت از فیل‌ها در مقابله با تفریح فیل‌سواری و سایر تفریحات مربوط به آن گام برداریم. به‌آغوش کشیدن و سلفی گرفتن با ببر‌ها نیز پشت پرده دردناکی دارد. اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که فیل‌سواری می‌کنید یا با حیوانات وحشی سلفی می‌گیرد، بدانید که اقدام ظالمانه‌ای را انجام می‌دهید و بهتر است که با چنین کار‌هایی تفریح نکنید.

در ادامه همراه کجارو باشید تا با ۱۰ حیوانی که بیشترین اذیت را از گردشگران و صاحبانشان می‌بینند، آشنا شویم.

فیل‌سواری

آزار حیوانات توسط صنعت گردشگری

برای اینکه گردشگران بتوانند فیل‌سواری کنند، افراد این حوزه فیل‌ها را در دروان بچگی از مادرشان جدا می‌کنند و تحت آموزش‌های سخت که به‌عنوان The Crush نامیده می‌شود، قرار می‌دهند. قرار دادن آن‌ها در قفس‌های کوچک یا بستنشان با طناب و زنجیر از جمله کار‌هایی است که آموزش دهندگان برای اجرای فرامین انجام می‌دهند. این افراد برای آموزش سریع‌تر نیز اغلب از قلاب‌های فلزی یا تکه‌های چوب استفاده می‌کنند. فرآیند آموزش فیل‌ها ممکن است چند روز یا چند هفته به‌طول انجامد. انجام چنین آموزش‌هایی روی فیل‌های کوچک باعث می‌شود که از همان ابتدا روحیه خود را از دست دهند و سوارشدن گردشگران یا ارتباط مستقیم با آن‌ها را قبول کنند. البته برخی فیل‌ها نیز شرایط آموزش را تحمل می‌کنند و در حقیقت اهلی نمی‌شوند. برخی از فیل‌ها نیز گاهی بعد از عبور از دوران بهره‌برداری می‌توانند از لحاظ روحی به‌حالت عادی خود بازگردند.

البته اگر آموزش‌های انجام شده بعد از مدتی فراموش شوند، فرآیند آموزش مجدد روی فیل‌ها انجام می‌شود. در پارک‌های مربوط به‌ فیل‌ها مسئولان مانع روابط طبیعی بین آن‌ها می‌شوند و این خود تاثیرات منفی زیادی در زمینه سلامت جسمی و روحی آن‌ها دارد. این فیل‌ها همیشه یا در قفس‌های کوچک هستند یا با زنجیر بسته شده‌اند و نمی‌توانند همانند ذات‌شان آزادانه پرسه بزنند.

برخلاف تصور عمومی، فیل‌ها یکی از حیواناتی هستند که رسیدگی و نگهداری از آن‌ها کار بسیار سختی است. به‌ همین جهت مسئولان نگهداری آن‌ها از میله‌هایی تیز (Bull Hooks) برای ضربه‌زدن و آموزش استفاده می‌کنند. انجام این کار باعث می‌شود که فیل‌ها زخمی شده و حتی گاهی بیمار شوند. نگهداری فیل‌ها تحت این شرایط اغلب با مراقبت‌های دامپزشکی بسیار کمی نیز مواجه است و به‌ همین دلیل یک بیماری کوچک ممکن است سریعا تبدیل به مشکلی بزرگ شود. چنین مواردی است که باعث می‌شود فیل‌ها در صورت مریض شدن در شرایط این چنینی دوره‌های درمان طولانی را بگذرانند.

یکی از اصلی‌ترین مراکز فیل‌سواری در جهان کشور تایلند است و البته در سایر کشور‌های آسیایی نیز شاهد این موضوع هستیم. در طول ده سال گذشته فیل‌سواری در جنوب آفریقا نیز رواج یافته است.

سلفی‌ گرفتن با ببر‌ها

آزار حیوانات توسط صنعت گردشگری

توله‌ ببر‌ها در دوران بچگی از مادرشان جدا می‌شوند و این خود عاملی است تا در آینده در برابر به‌ آغوش گرفتن‌شان توسط گردشگران عکس‌العمل خاصی از خود نشان ندهند. گردشگران این ببر‌ها را به‌آغوش می‌کشند و با آن‌ها تصاویر سلفی می‌گیرند. محل نگهداری این ببر‌ها نیز اغلب قفس‌هایی کوچک با کفی از جنس بتن است. براساس گزارش منتشر شده، محققان در تایلند تنها ۱۰ سالن نگهداری برای محافظت از ۶۱۴ ببر موجود یافته‌اند. آزار رساندن به‌ ببر‌ها در تایلند رونق بسیاری دارد اما در بخش‌هایی از آسیا، استرالیا، مکزیک و آرژانتین نیز شاهد انجام چنین ظلمی در حق ببر‌ها هستیم.

بازی‌کردن با شیر‌ها

آزار حیوانات توسط صنعت گردشگری

توله شیر‌ها در ماه اول تولدشان از مادر جدا می‌شوند. صنعت توریسم در حال حاضر استقبال زیادی از شیر‌ها می‌کند و همین موضوع نیز باعث افزایش انجام این کار و ظلم کردن به شیر‌ها شده است. جنوب آفریقا یکی از اصلی‌ترین مناطقی است که گردشگران در آن می‌توانند با شیر‌ها بازی کنند. چندین ساعت برای رسیدگی به این توله‌ها سپری می‌شود و در صورتی که آن‌ها از خود حالتی عصبانی نشان‌دهند، مورد تنبیه و آزار مسئولان قرار می‌گیرند. مدتی بعد این توله‌ها بزرگ می‌شوند و گردشگران می‌توانند با آن‌ها بازی‌کنند و به‌آغوش‌شان بکشند. اما آن‌ها همچنان جوان هستند و نیاز به‌ کنترل دارند. در نهایت این شیر‌ها برای قدم‌زدن با توریست‌ها بدون اینکه به‌آن‌ها آسیبی برسانند، آماده می‌شوند. این شیر‌ها تمام عمر خود را در اسارت می‌گذرانند و هیچ وقت وارد طبیعت نخواهند شد.

بازدید از پارک خرس‌ها

آزار حیوانات توسط صنعت گردشگری

خرس‌ها در چاله‌های نسبتا عمیق نگهداشته می‌شوند و همین باعث تغییر رفتارشان می‌شود. این چاله‌ها نیز به‌ شدت پرازدحام هستند و تعداد زیادی از خرس‌ها در هر چاله نگهداری می‌شوند. طبیعت خرس‌ها بدین شکل است که دوست‌دارند اغلب تنها باشند و قرارگیری چندین خرس در کنار یکدیگر نیز مخالف این طبیعت است و باعث درگیری و ایجاد زخم در بدن آن‌ها می‌شود.

استرس ناشی از شرایط اسارت باعث افزایش استعداد بیماری در این حیوان وحشی می‌شود و بیماری‌هایی به‌دلیل عفونت‌های باکتریایی در آن به‌وجود می‌آید. گاهی اوقات نیز این خرس‌ها مجبور می‌شوند تا لباس دلقک‌ها را بپوشند و کار‌هایی برای سیرک انجام دهند. دوچرخه‌سواری و حفظ تعادل روی توپ از جمله فعالیت خرس‌ها در سیرک است.

بازی با لاک‌پشت‌های دریایی

آزار حیوانات توسط صنعت گردشگری

آخرین لاک‌پشت‌های دریایی در منطقه توریستی جزیره کیمن (Cayman) قرار دارند و گردشگران نیز می‌توانند آن‌ها را به‌دست بگیرند یا به‌ عنوان وعده‌غذایی میل کنند. نگهداشتن این لاک‌پشت‌های دریایی در دست باعث می‌شود که میزان استرس آن‌ها افزایش یابد و در نتیجه قدرت سیستم ایمنی‌شان کاهش یافته و باعث بیمار شدنشان شود. اخیرا حدود ۱۳۰۰ لاک‌پشت دریایی در این منطقه به‌ دلیل باکتری کلستریدیوم (Clostridium) کشته شدند. این جانوران به‌ صورت ذاتی ترسو هستند و زمانی که گردشگران آن‌ها را به‌دست می‌گیرند بسیار وحشت می‌کنند و باله‌های خود را به‌شدت تکان می‌دهند که این خود نیز می‌تواند باعث شکستگی باله‌های این جانور شود. گاهی اوقات این لاک‌پشت‌ها از دست گردشگران به‌ زمین می‌افتند و همین موضوع نیز آسیب زیادی در آن‌ها ایجاد می‌کند که در این بین می‌توان به‌شکستگی لاک اشاره کرد. گفتنی است که با شکستن لاک این لاک‌پشت‌ها، زندگی آن‌ها نیز به‌ اتمام می‌رسد.

نمایش دلفین‌ها

آزار حیوانات توسط صنعت گردشگری

میلیون‌ها گردشگر از دلفیناریوم‌ها بازدید می‌کنند ولی آن‌ها از آزاری که این دلفین‌ها متحمل می‌شوند، بی‌خبر هستند. ایالات متحده یکی از چند کشوری است که نمایش دلفین‌ها را ممنوع کرده و دلیل این کار نیز آزار دلفین‌ها توسط دست‌اندرکارانشان بود. دلفین‌ها ابتدا با قایق‌های سریع دنبال می‌شوند و آموزش‌های سختی را نیز پشت سر می‌گذارند. استرس یکی از عواملی است که باعث می‌شود دلفین‌ها در حین انتقال به‌ محل مورد نظر جان خود را از دست بدهند. به‌ کارگیری دلفین‌ها در دلفیناریوم نیز برای تمام طول عمرشان است و با ورود به این زمینه هرگز به‌ زندگی عادی خود باز نخواهند گشت. آن‌ها تمام عمر خود را در مکانی به‌ وسعت استخر می‌گذرانند و این مکان بسیار محدودتر از محیط مناسب برای زندگی آن‌ها است. استخر‌ها نیز اغلب با کلر تمیز می‌شوند و همین کار باعث ایجاد بیماری‌های پوستی یا چشمی در دلفین‌ها می‌شود.

دلفین‌هایی هم که در استخر‌های سرباز نگهداری می‌شوند، اغلب از مشکل آفتاب سوختگی رنج می‌برند. زیرا نمی‌توانند به اعماق اقیانوس برای جلوگیری از برخورد نور آفتاب پناه ببرند. انعکاس صدای بسیاری نیز در دلفیناریوم وجود دارد و دلفین‌ها نمی‌توانند از طریق حسگر‌های خود موقعیت‌یابی کنند. انعکاس صدا در تانکر‌ها به‌هیچ وجه شبیه به‌ اقیانوس و سنگ‌ها و مرجان‌های آن نیست. بسیاری از دلفین‌ها با بیماری‌های مربوط به‌استرس دست و پنجه نرم می‌کنند و اغلب از حمله‌قلبی و زخم معده رنج می‌برند.

رقص میمون‌ها

آزار حیوانات توسط صنعت گردشگری

بسیاری از گونه‌های پستانداران برای تفریح‌های خیابانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما در این بین بسیاری از آن‌ها و مخصوصا میمون‌ها مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. میمون‌های جوان تحت شرایط سخت و دردناکی آموزش می‌بینند. تمام این آموزش‌ها نیز در جهت این هستند که میمون‌ها بتوانند به‌خوبی راه‌ بروند و رفتاری شبیه به انسان داشته باشند. گاهی به‌ این میمون‌ها لباس می‌پوشانند و مجبورشان می‌کنند که برقصند و کار‌های جالبی را برای جلب توجه گردشگران انجام دهند.

اگر میمون‌ها به‌فرامین پاسخ مناسبی ندهند، مورد تنبیه قرار می‌گیرند و صاحبانشان آن‌ها را در قفس‌های کوچک می‌گذارند یا با زنجیر‌های کوتاه می‌بندند. با بزرگ شدن میمون‌ها این زنجیر در پوست آن‌ها اثراتی را می‌گذارد و باعث ایجاد عفونت و بیماری‌های مختلف می‌شود.

تور زباد در مزارع قهوه

آزار حیوانات توسط صنعت گردشگری

یک لیوان قهوه زباد یا Kopi Luwak قیمتی در حدود ۱۰۰ دلار دارد. زباد یا گربه مُشکین، پستانداری گوشت‌خوار و از خانواده راسویان است. این حیوان قهوه‌ها را از درختان قهوه می‌خورد و مدفوع و غذای خورده شده توسط این حیوان Kopi Luwak نام دارد که بسیار نیز گران قیمت است. زباد علاقه بسیاری به‌ خوردن گیلاس‌های قهوه دارد و قهوه زباد نیز از دانه‌های موجود در داخل این گیلاس‌های قهوه تهیه می‌شود. تا اینجای کار هیچ خشونتی به‌ چشم نمی‌خورد اما برای اینکه افراد بتوانند قهوه زباد بیشتری را از این حیوان به‌ دست آورند آن‌ها را در قفس‌های کوچکی قرار می‌دهند و سپس آنها را مجبور می‌کنند که پرخوری کنند و در نتیجه محصول بیشتری را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند.

این اقدام آزار‌دهنده باعث ایجاد صدماتی به‌ زباد می‌شود و با انجام این کار زباد از لحاظ ایمنی ضعیف شده  و به بیماری‌هایی مبتلا می‌شوند. افزایش میزان استرس در این حیوان نیز باعث می‌شود که به خودزنی رو بیاورد. در حال حاضر صنعت توریسم در حال کشیده شدن به‌ این بخش است و گردشگران در اندونزی به‌ بازدید از این قفس‌ها می‌پردازند و می‌توانند نمونه‌هایی از قهوه زباد را مشاهده کنند. این موضوع باعث می‌شود که کشاورزان زباد‌های بیشتری را زندانی کنند و در نتیجه آزار بیشتری به این حیوان برسانند.

مار‌های بامزه و بوسیدن کبرا

آزار حیوانات توسط صنعت گردشگری

بازی با مار چندین هزار سال است که یک سرگرمی خیابانی به‌ حساب می‌آید و اخیرا بوسیدن کبرا در تایلند به‌ این سرگرمی اضافه شده است. گفتنی است که کبرا یک مار سمی است و در صورت گزش انسان می‌توان مرگ‌آفرین باشد. این افراد کبرا‌ها را از طبیعت می‌گیرند و سپس با انبر‌های فلزی محل خروج زهر آن‌ها را مسدود می‌کنند یا از بین می‌برند و این کار نیز اغلب با دستگاه‌های نامتعارف و در شرایط نامناسب انجام می‌شود. انجام چنین کاری باعث ایجاد عفونت در کبرا و حتی مرگ آن می‌شود.

مزارع کروکودیل

آزار حیوانات توسط صنعت گردشگری

مزارع کروکودیل به‌مکان‌هایی گفته می‌شود که در آن کروکودیل‌های بسیاری وجود دارد و اغلب دلیل نگهداری آن‌ها استفاده از پوستشان برای صنعت مد است. البته گوشت کروکودیل نیز استفاده می‌شود. این مزارع برای گردشگران در زمینه حیات‌وحش بسیار جالب است و دوست‌ دارند تا از نزدیک کروکودیل‌ها را مشاهده کنند و سپس در رستوران موجود در محل، گوشت آن‌ها را نیز میل نمایند.

در این مزارع اغلب ازدحام بسیار زیادی از کروکودیل‌ها وجود دارد و شرایط بسیار غیربهداشتی است. شیوه نگهداری نیز بسیار مخوف است و در این مزارع، کروکودیل‌ها در چاله‌های بتنی نگهداری می‌شوند. گفتنی است که کروکودیل‌ها در زمینه استرس بسیار حساس هستند و این مزارع نیز اغلب محیطی پر از استرس برای این حیوانات به‌ حساب می‌آید. استرس باعث ایجاد بیماری گند خونی (Septicaemia) در کروکودیل‌ها می‌شود. اگر این حیوان در شرایط استرس‌بار سکونت داشته باشد، دیگر نمی‌تواند با بیماری‌های کشنده مقابله کند و این بیماری در بدنش پیشرفت خواهد کرد.

به‌ دلیل منابع غذایی محدودی که برای این کروکودیل‌ها در نظر گرفته می‌شود، آن‌ها اغلب برای خوردن آب و غذا با یکدیگر رقابت می‌کنند و درگیر می‌شوند و همین کار نیز گاهی باعث کشته شدن یکی آن‌ها می‌شود. گاهی اوقات نیز کروکودیل‌ها دست همدیگر را می‌خورند که ایجاد زخم‌های این چنینی نیز باعث کشته شدن تمساح می‌شود.

همان‌طور که در این مقاله از کجارو مطالعه کردید، با ۱۰ حیوانی که توسط گردشگران و افراد سودجو آزار داده می‌شوند آشنا شدیم. نظر شما در خصوص این موضوع چیست و آیا چند دقیقه تفریح را به‌چندین سال اذیت حیوانات ترجیح می‌دهید؟

منبع:huffingtonpost

مطالب مرتبط:

دیدگاه