چطور می‌توان آزار حیوانات در صنعت گردشگری را متوقف کرد

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۱۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۰
چطور می‌توان آزار حیوانات در صنعت گردشگری را متوقف کرد

چنانچه به عنوان گردشگر از شرایط حیوانات در مراکز تفریحی اطلاعات بیشتری داشته باشیم و نسبت به آزار آن‌ها اعتراض کنیم، حتما می‌توانیم باعث تغییر رفتار مسئولان آن مکان شویم.

همه ما دوست داریم هنگام سفر، با حیوانات بازی کرده و آن‌ها را تماشا کنیم. برای همین سافاری، بازدید از باغ وحش، معابد ببر، فیل‌سواری، تماشای گوریل‌ها و غیره برای گردشگران جذاب هستند. چه کسی نمی‌خواهد تا این اندازه به این حیوانات زیبا نزدیک شود؟ حیوانات، دوست داشتنی و اکثرا پشمالو هستند. اما مشکل اینجا است که ما هیچ اطلاعی از وضعیت حیوانات در این مکان‌ها نداریم. در ادامه می‌خواهیم تجربه شخصی فردی را با شما در میان بگذاریم که قطعا دید شما را تغییر خواهد داد.

زمانی که در رستورانی در سیگیریا سریلانکا مشغول خوردن یکی از غذاهای خوشمزه محلی بودم، صحنه فیل‌سواری گردشگرانی را خارج از رستوران دیدم که قبلا بارها شاهد آن بودم. آن‌ها خبر نداشتند ولی همان لحظه که با خوشحالی فیل‌سواری می‌کردند در واقع در حال آزار و اذیت آن حیوان بودند.

صنعت گردشگری

اما خبر بد اینجا است که گردشگری مبتنی بر حیوانات در جهان باعث آزار حیوانات شده و به آن‌ها صدمه می‌زند. آن‌ها معمولا در شرایط وحشتناک نگهداری شده و توسط افرادی بی‌تجربه تربیت و کنترل می‌شوند. گردشگران فقط برای سرگرمی خودشان به این مکان‌ها می‌روند و اهمیتی به وضعیت حیوانات نمی‌دهند.

حالا فکر نکنید که من یک قدیس هستم، من هم سوار فیل شده‌ام، معبد ببرها را دیده‌ و با دلفین‌ها شنا کرده‌ام. احساس گناه می‌کنم که با وجود این سابقه الان به شما توصیه می‌کنم از این رفتارها اجتناب کنید. اما هر چه بیشتر وارد صنعت گردشگری می‌شوم و اطلاعاتم راجع به گردشگری حیوانات زیادتر می‌شود، تازه می‌فهمم که این روش تا چه حد معیوب و آزاردهنده است. اگر اطلاعات امروز را در گذشته داشتم، هیچ‌گاه این فعالیت‌ها را انجام نمی‌دادم.

راه رفتن با شیر

بسیاری از گردشگران هم قصد آزار حیوانات را ندارند و فقط می‌خواهند با آن‌ها بازی کنند. ولی با رفتن به این موسسه‌ها در واقع همدست آن‌ها شده و به چرخه آزار حیوانات ادامه می‌دهند. عدم اطلاع از شرایط زندگی این حیوانات باعث می‌شود که آن‌ها کاری برای اصلاح این سیستم نکنند.

مطمئنا همه ما می‌خواهیم باور کنیم که مکان‌هایی که از آن‌ها بازدید می‌کنیم، برای حیوانات بی‌ضرر هستند. هیچ‌کس به آزار حیوانات اعتراف نخواهد کرد، اگر هم تحقیق کنید می‌بینید که کارکنان نیز از رفتار مهربان خود نسبت به حیوانات می‌گویند.

گردشگری

خرج نگهداری فیل‌ها سنگین است و وقتی بدهی‌ها زیاد می‌شود، مربیان به راحتی برای درآمد بیشتر به فیل‌ها فشار می‌آورند. با وجودی که شاید این مربیان انسان‌های رئوف و خوش‌قلبی باشند، ولی در بسیاری از کشورهای در حال پیشرفت، افراد آموزش ندیده و فقیری هستند که فقط می‌خواهند با کار کردن شکم خانواده خود را سیر کنند.

شاید شنیده باشید که در ساموئی یک فیل باعث مرگ یک نفر شد. آن حیوان مجبور بود در گرمایی غیرقابل تحمل کار کند و نباید هیچ مسافری را حمل می‌کرد، اما مربیان فیل جزو فقرایی بودند که به نان شب خود محتاج بودند. با این که این مربیان ذاتا افراد خوبی به حساب می‌آمدند، ولی سود حاصل از این شغل برای رییس یا شرکت آن‌ها نسبت به وضعیت فیل ارجحیت داشت.

گردشگری

در نمونه‌ای دیگر می‌توان به اعتراض گروه‌های حقوق حیوانات نسبت به معبد ببر در تایلند اشاره کرد. گزارش‌هایی مبنی بر آزار حیوانات بیرون آمده بود، ولی گردشگران این اخبار را باور نداشته و می‌گفتند مگر می‌شود که راهب‌ها به حیوانات صدمه بزنند و همچنان از آنجا بازدید می‌کردند.

بعد از افزایش فشارها، دولت به این معبد حمله کرد و با تعدادی ببر مرده و مورد آزار قرار گرفته رو به رو شد، در ضمن مدارکی از قاچاق و پرورش غیرقانونی حیوانات پیدا کرد. با وجودی که نقش این معبد در تجارت غیرقانونی حیوانات ثابت شد، اما بازدید گردشگران از این مکان متوقف نگردید.

پس به همه شما توصیه می‌کنم از فیل‌سواری، بازدید از معبد ببرها، راه رفتن با شیرها، تماشای نمایش میمون‌ها، مبارزه اورانگوتان‌ها، دلفین‌های تربیت شده در آکواریوم، سیرک‌ها و به طور کلی هر مکانی که از حیوانات برای سرگرم کردن بازدیدکننده استفاده می‌کنند، پرهیز کنید.

گردشگری

ده‌ها سال است که فیل‌سواری یک سرگرمی رایج در تایلند بوده که توانسته گردشگران زیادی را به خود جذب کند، اما مکان‌هایی نظیر پارک طبیعی فیل متفاوت هستند، آن‌ها برای حیواناتی که مورد آزار بوده‌اند، محلی امن فراهم کردند؛ علاوه بر این سطح اطلاعات بازدیدکنندگان را ارتقا داده و تجربه همراهی با فیل‌ها را بدون آسیب به این حیوانات ایجاد کرده است.

با توجه به درآمد این پارک طبیعی، سایر پارک‌ها نیز به تدریج به سمت تغییر رفتار خود حرکت کرده‌اند، به این ترتیب که ضمن همکاری با پارک طبیعی فیل، با روش‌های کم ضررتر برای حیوانات آشنا شده‌اند. با وجودی که این تغییرات فراگیر نشده‌اند، ولی از آنجا که پول حرف اول را در این صنعت می‌زند و برای این که درآمد بیشتری داشته باشند، در آینده رویکردهای خود را بیشتر تغییر خواهند داد.

گردشگری

پس ما نیز باید سعی و پول خود را بر حمایت از سازمان‌هایی قرار دهیم که رفتار درستی با حیوانات دارند. اگر متحد باشیم و خواستار تغییر و اصلاح رفتار با حیوانات باشیم، قطعا این موضوع اتفاق خواهد افتاد. معبد ببر بالاخره تعطیل شد، سی ورلد (Seaworld) با توقف برنامه تولید مثل در اسارت موافقت کرد و مکان‌هایی نظیر پارک طبیعی فیل افزایش یافتند. این تغییرات به واسطه‌ی اعتراض مردم صورت گرفت و منجر به اصلاح رفتار دست‌اندرکاران این برنامه‌ها شد و بر رویکر اصلی کسب و کار آن‌ها تاثیر گذاشت.

پس می‌بینید که همه چیز به آموزش برمی‌گردد. چنانچه ما به عنوان گردشگر اطلاعات بیشتری از این شرایط داشته باشیم و اعتراضات بیشتری نسبت به آن کنیم، می‌توانیم باعث تغییر شویم. خوشبختانه تعدادی گروه و منابع آنلاین وجود دارد مانند «اسپانا» (SPANA)، گردشگری صحیح (Right Tourism)، نجات فیل (Save Elephant) و غیره که به گردشگران در زمینه تجربیات اخلاقی نسبت به حیوانات اطلاع‌رسانی می‌کنند.

گردشگری

هنگام سفر حتما دوست دارید حیوانات را ببینید و با آن‌ها رابطه برقرار کنید که هیچ هم ایرادی ندارد، اما این کار را به صورت درست و مسئولانه انجام دهید. اگر می‌خواهید خاطره‌ای خوش از سفرتان را با خانواده و دوستان خود در میان بگذارید، مطمئن شوید حیواناتی که این خاطره‌ها را برای شما می‌سازند، زنده باشند و به حیات خود ادامه دهند.

مطالب مرتبط:

منبع nomadicmatt

دیدگاه