حقایق جالب در مورد غذای خلبان ها و خدمه پرواز

سودا سلیمی
سودا سلیمی پنجشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
حقایق جالب در مورد غذای خلبان ها و خدمه پرواز

برای امنیت بیشتر پرواز، بهتر است غذای خلبان‌ها از یکدیگر و همین‌طور از مسافران متفاوت باشد.

سرنوشت هر کسی در آسمان نه تنها به مهارت خلبان بلکه به شام او نیز بستگی دارد. شاید خلبان‌ها و پروازها مانند فیلم‌های هالیوودی نباشند، ولی تنها موردی که در فیلم‌ها واقعی است، این است که غذای هیچ یک از کادر پرواز‌ هواپیما نباید یکسان باشد.

بعد از اتفاقات ناگواری که شاید تا حدی نیز خنده‌دار بودند و تا قبل از سال ۱۹۸۰ اتفاق افتادند، قرار شد که خلبان‌ها هیچگاه غذای یکسان نخورند، شاید بعضی استیک و بعضی دیگر نیز لازانیا بخورند، ولی هیچگاه غذای آن‌ها یکسان نخواهد بود.

آیا احتمال مسموم بودن غذای کادر پرواز واقعا وجود دارد که چنین قوانینی وضع شده است؟ آیا کادر پرواز و خلبانان می‌توانند از غذای مسافران بخورند؟ به هر حال مشخص است که این مسئله در شرکت‌های هواپیمایی بسیار جدی گرفته می‌شود. خلبان هرگاه که بخواهد می‌تواند کادر پرواز را برای اینکه غذای یکسان نخورند، کنترل کند.

هواپیما

سخنگوی شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک (Virgin Atlantic) می‌گوید:

اگر خلبان‌های یک پرواز سفارش غذای یکسانی بدهند، کادر پرواز‌ هواپیما باید این موضوع را جدی گرفته و این سفارش غذا را لغو کنند.

او ادامه می‌دهد:

اگر در منوی غذا مورد قابل توجهی نبود و هر دو خلبان فقط به یک غذا علاقه داشتند، می‌توانند سفارش غذای یکسانی بدهند، ولی به این شرط که در زمان‌های متفاوتی غذای خود را سفارش بدهند.

علت این قانون این است که اگر غذای خلبان‌ها مسموم شده بود، خلبان‌ها همزمان دچار مشکل نشوند و البته اگر این مشکل پیش آمد، پرواز حداقل یک خلبان سالم و آماده به تصمیم‌گیری داشته باشد.

کابین هواپیما

برای این موضوع در بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی جهان قانونی وضع نشده است ولی بیشتر آن‌ها از این اصل پیروی می‌کنند.

سخنگوی ایروفلات (Aeroflot) در این باره می‌گوید:

غذای خلبان‌ها با سایر کادر پرواز متفاوت است و این یکی از اقدام‌های احتیاطی برای جلوگیری از خطرات احتمالی در مقابل مسمومیت است.

سخنگوی خطوط هواپیمایی انگلیس می‌گوید:

غذای خلبان‌ها باید از هم متفاوت سفارش داده شود. آیا این قانون برای خطوط هواپیمایی اجبار شده است؟ جواب منفی است. ولی در کل به خاطر اتفاقاتی که در تاریخ افتاده است، بیشتر خطوط هواپیمایی خود را ملزم به رعایت این مسئله می‌دانند.

غذای هواپیما

برای مثال در فوریه سال ۱۹۷۵ میلادی، ۱۹۶ مسافر و کادر پروازی بعد از خوردن املت در پرواز خطوط هواپیمایی ژاپن، از توکیو به پاریس مسموم شدند. ژامبون غذا با باکتری استافیلوکوک (Staphylococci bacteria) آلوده شده بود و زمانی که هواپیما برای سوخت‌گیری در کپنهاگ متوقف شد، ۱۴۳ مسافر به اندازه‌ای بدحال شده بودند که به بیمارستان منتقل شدند.

در اثر خوش‌شانسی فراوان، خلبان‌ها از این غذا نخورده بودند ( آن‌ها برای سفارش استیک اصرار کرده بوند، زیرا ساعت بدن آن‌ها برای خوردن صبحانه آماده نبود) و این مسئله باعث شد که هواپیما به سلامت فرود آید. بعد از این اتفاق با اینکه کسی کشته نشد، ولی داستان پایان تاریکی داشت و آشپزی که این غذاها را درست کرده بود، بعد از مدتی کوتاه خودکشی کرد.

در گزارش منتشر شده در سال ۲۰۱۰ از قول یک مقام شرکت هواپیمایی ارتش چنین نقل شده است که سالانه حدود ۳۰ تا ۵۰ خلبان در پروازهایی که به انگلیس یا از انگلیس انجام می‌شود، مسموم می‌شوند. برای مثال در پرواز A747 خلبان مسموم شده و به‌صورت اضطراری به اکسیژن احتیاج پیدا کرد و هواپیما به ناچار در مالاگا (Malaga) به زمین نشست.

علاوه بر اینکه خلبان‌ها و کادر پرواز غذای متفاوتی از یکدیگر سفارش می‌دهند، اغلب سعی بر این است که غذای آن‌ها از غذای مسافران نیز متفاوت باشد. برای این کار آن‌ها در بیشتر مواقع مجبور می‌شوند غذاهای ارزان‌تر منو را سفارش بدهند، پس اگر خورش خود را دوست نداشتید، بدانید که خلبان غذای بدتری می‌خورد.

سخنگوی شرکت هواپیمایی ویرجین می‌گوید:

چون کادر پرواز و خلبان‌های ما به‌صورت هفتگی پرواز دارند، ما برای آن‌ها غذای متفاوتی تدارک می‌بینیم. این غذاها شامل ساندویچ‌ها و انواع سالاد است که می‌تواند گرم یا سرد سرو شود. علاوه بر غذا، میوه، آجیل و شکلات‌هایی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که کادر پرواز و خلبان‌ها غذای خود را کجا می‌خورند؟ متاسفانه در اغلب هواپیماها برای این موضوع محلی در نظر گرفته نشده است و خلبان‌ها در کابین و کادر پرواز در صندلی‌های خود و در زمان استراحت غذای خود را میل می‌کنند.

کابین هواپیما

شرکت‌های هواپیمایی به کادر پرواز اجازه می‌دهند که غذایی را که خود تهیه کرده‌اند، بخورند.

استیو دربی (Steve Derebey)، خلبان آمریکایی می‌گوید:

بعد از ۳۵ سال سابقه کار و تجربه‌ شش مسمومیت غذایی، دیگر به هیچ وجه غذای کادر پرواز را نخورده و غذا را خودم تهیه می‌کنم.

او توضیح می‌دهد:

من در مورد امنیت آشپزخانه‌های شرکت‌های هواپیمایی شکی ندارم. مشکل زمانی شروع می‌شود که غذا از آشپزخانه خارج می‌شود. بیشتر اوقات غذاها بعد از خروج از آشپزخانه در دمای نامناسب نگهداری می‌شوند که باعث فاسد شدن مواد غذایی می‌شود. غذاهای بین‌الملی وضعیت بهتری دارند، ولی آن‌ها هم از نظر کیفیت قابل قبول نیستند. من قبل از هر پرواز سعی می‌کنم کاملا سیر باشم و مقداری غذا با خود همراه داشته باشم که در صورت نیاز تا مقصد بعدی از آن استفاده کنم.

درسی که باید از این موضوع گرفت، این است که غذای بیشتر شرکت‌های هواپیمایی کیفیت مطلوب را ندارد، پس باید سعی کرد از غذای سرو شده در هواپیما نخورد؛ همچنین، مقدار بسیار زیادی زباله و پلاستیک در این وعده‌های غذایی تولید می‌شود.

اولین غذای هواپیمایی در سال ۱۹۱۹ میلادی و در پروازی از لندن به پاریس سرو شده بود و قیمت آن سه شیلینگ بود.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما را دارید، با استفاده از کجارو می‌توانید بلیط هواپیما چارتر یا سیستمی ارزان به مقصد مورد نظر خود را یافته و به آسانی از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه