منطقه دریای خزر، میزبان ۳۵ میلیون گردشگر بین المللی در سال ۲۰۱۸

نگین توکلی
نگین توکلی شنبه، ۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۵
منطقه دریای خزر، میزبان ۳۵ میلیون گردشگر بین المللی در سال ۲۰۱۸

منطقه دریای کاسپین در پنج کشور اطراف آن با رشدی بی‌نظیر در سال ۲۰۱۸، میزبان ۳۵ میلیون گردشگر بین‌المللی خواهد بود.

صنعت گردشگری در منطقه کاسپین در حال رشد است و حدود ۱۸ میلیارد دلار با میزبانی از ۳۵ میلیون گردشگر بین‌المللی در سال ۲۰۱۸، وارد این منطقه شده است.

بر طبق آمار سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۷، چهار کشور از پنج کشور حوزه دریای خزر، یعنی ایران، روسیه، قزاقستان و جمهوری آذربایجان، با دو درصد رشد به نسبت سال قبل، میزبان ۳۵ میلیون گردشگر بین‌المللی بوده‌اند.

در سطح جهانی، رکورد سفر در سال گذشته ۱٫۳۲ میلیارد گردشگر بوده است و این تعداد حدود ۱٫۳ هزار میلیارد دلار در سفرهایشان خرج کرده‌اند.

از این تعداد، ۲٫۴ میلیون نفر به جمهوری آذربایجان، ۴٫۸ میلیون نفر به ایران، ۳٫۵ میلیون نفر به قزاقستان و ۲۵ میلیون نفر به روسیه سفر کرده‌اند.

سال ۲۰۱۷، سال رکورد سفر گردشگران به جمهوری آذربایجان بود؛ کشوری که به‌دلیل وجود فراوانی ذخایر نفت و گاز طبیعی، اغلب آن را با عنوان سرزمین آتش می‌شناسند. گردشگران در سال ۲۰۱۷ در این کشور با سفر به شهرهایی چون باکو، پایتخت آذربایجان و مناطق کوهستانی داخلی در قفقاز جنوبی، حدود ۳ میلیارد دلار خرج کرده‌‍اند.

سایت‌های میراث جهانی یونسکو در جمهوری آذربایجان، واقع در ساحل غربی دریای خزر، شامل ساختمان‌های تاریخی و یافته‌های باستان‌شناسی از جمله معبد آتش زرتشتیان به نام معبد آتشگاه و کاخ شروان شاهان که هر دو در باکو واقع شده‌اند، می‌شوند.

اما دیدن مناظر جالب تنها دلیل سفر گردشگران به جمهوری آذربایجان نیست. از سال ۲۰۱۶، شهر باکو میزبان مسابقات سالانه فرمول یک است. مقامات و شرکت‌های تجاری امیدوار هستند که سال آینده با میزبانی از مسابقه فینال فوتبال لیگ اروپا ۲۰۱۹ در باکو، گردشگران بیشتری را به این شهر بکشانند.

سهم ایران در سال ۲۰۱۷ با تشکر از صنعت گردشگری، حدود ۵ میلیارد دلار بود. در سال ۲۰۱۶، سه شرکت هواپیمایی معتبر اروپایی به نام‌های بریتیش ایرویز، ایر فرانس و کی ال ام، پروازهای خود به‌سمت تهران را از سر گرفتند که متاسفانه پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از توافق هسته‌ای برجام در ماه می، متوقف شدند. طبق آمار تا پایان مارس سال ۲۰۱۸، حدود ۵ میلیون گردشگر وارد ایران شدند.

بازدیدکنندگان برای کاوش در گنجینه‌های فرهنگی ایران که از سال ۱۹۷۹ (انقلاب اسلامی) بر دیدگان غربی مخفی مانده بود، هجوم آوردند. ایران خانه ۲۲ سایت میراث جهانی یونسکو از جمله کاخ گلستان رنگارنگ تهران و آثار قابل‌توجه معماری در شهر اصفهان است.

ایران با جمعیتی حدود ۸۰ میلیون نفر به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ حوزه دریای خزر، قصد دارد تا سال ۲۰۲۵، بیش از ۲۰ میلیون گردشگر بین‌المللی به‌سمت خود جذب کند.

کمبود مکان‌های اقامتی یکی از مشکلاتی است که در حال حاضر دولت تلاش دارد با استفاده از مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی، آن را مرتفع کند. بخش گردشگری سازمان تامین اجتماعی ایران، یک طرح با ایتکار عمل تحت عنوان «۱۰۰ هتل، ۱۰۰ کسب و کار» را راه‌اندازی کرده است که شامل ۲۵۰ پروژه ساخت‌وساز هتل‌های ۴ و ۵ ستاره در سراسر ایران می‌شود.

درآمدهای صنعت گردشگری در قزاقستان در سال ۲۰۱۷، حدود ۱٫۷ میلیارد دلار بود. نمایشگاه جهانی اکسپو ۲۰۱۷ با میزبانی از تکنولوژی‌های دوستدار محیط زیست در سال گذشته در این منطقه برگزار شد. اما مطمئن باشید چیزهای بیشتری از اختراعات فناوری پیشرفته در این کشور پهناور وجود دارد.

جاذبه‌های طبیعی، گردشگران بیشتری را به‌سمت قزاقستان می‌کشانند. این کشور در کنار جاده باستانی ابریشم واقع شده است که شرق را به غرب متصل می‌کند و شامل چندین سایت تاریخی منحصربه‌فرد می‌شود. دولت در آستانه، پایتخت این کشور به‌صورت فعالی به‌دنبال شراکت‌های بخش دولتی و خصوصی است تا پتانسیل گرشگری کشور را تقویت کند.

سهم روسیه، بزرگترین کشور جهان در صدر لیست کشورهای حوزه دریای خزر در تعداد گردشگران، حدود ۹ میلیارد دلار بوده است. در عین حال، درآمدهای سال ۲۰۱۸ به‌دلیل میزبانی از چندین رویداد اصلی از جمله جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸، ممکن است از نمودارهای سال گذشته، بالاتر نیز برود.

دولت روسیه برای آماده شدن برای این رویداد چهارساله، فرودگاه بین‌المللی پالکوو سن پترزبورگ را بازسازی کرد و یک ترمینال جدید در فرودگاه بین‌المللی کورومچ در سامارا ساخت. این کشور همچنین میلیون‌ها دلار برای پروژه‌های زیرساختی بزرگراه‌ها خرج کرد.

در یک زمان مشترک، سرآشپزها، آشپزها و استادان آشپزی در سراسر کشور، یک نقشه غذایی خلق کردند که بهترین رستوران‌ها و اینکه بازدیدکنندگان کجا می‌توانند غذاهای ملی که بیانگر ویژگی‌های هر منطقه کشور هستند، را پیدا کنند را به نمایش می‌گذارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه