بزرگترین کشور جهان کجاست؟

رضا اردو
رضا اردو چهار شنبه، ۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۶
بزرگترین کشور جهان کجاست؟

بزرگترین کشور جهان در سطح دو قاره گسترده شده است و با سفر به آن می‌توانید دنیای وسیع‌تری را تجربه کنید.

بزرگترین کشور جهان، روسیه، حدود ۱۱ درصد از خشکی‌های جهان را در بر گرفته است. ۱۰ کشور بزرگ جهان روی هم رفته حدود نیمی از خشکی‌های جهان را پوشش داده‌اند. بزرگترین کشورهای جهان مناسب مسافرانی هستند که به مسیر بیشتر از مقصد بها می‌دهند؛ زیرا فاصله بین جاهای دیدنی آن‌ها بسیار زیاد است. اگر به این ۱۰ کشور سفر کنید، گویی نصف جهان را گشته‌اید. در این مقاله با ۱۰ کشور بزرگ جهان آشنا خواهیم شد.

۱۰. الجزایر

  • مساحت: ۲,۳۸۱,۷۴۱ کیلومتر مربع
  • پایتخت: الجزیره
  • شهرهای گردشگری: «وهران» (Oran)، «قسنطینه» (Constantine)، الجزیره، «غردایه» (Ghardaia)

الجزایر، کشوری در شمال آفریقا در منطقه مغرب، دهمین کشور بزرگ جهان به شمار می‌رود. الجزایر در شرق با تونس و لیبی و نیجر همسایه است. در غرب این کشور، مالی، موریتانی، مراکش و صحرای غربی قرار دارد؛ در شمال آن هم دریای مدیترانه واقع شده است.

به‌طور میانگین، سالانه حدود دو میلیون گردشگر به الجزایر سفر می‌کنند. این کشور حدود ۲۰۹ میلیون دلار از صنعت گردشگری درآمد دارد.

از جمله جاذبه‌های الجزایر می‌توان به «قصبه الجزایر» (Casbah of Algiers)، کلیسای جامع «بانوی ما» (Basilica of Our Lady of Africa) معروف به «نوتردام آفریقا» (Basilique Notre Dame d'Afrique)، شهر قسنطینه و باسیلیکای «آگوستین قدیس» (Saint Augustin Basilica) اشاره کرد.

قصبه الجزایر

منبع عکس: france24، عکاس: نامشخص

قصبه الجزایر در بافت قدیم شهر الجزیره، در واقع مجموعه‌ای از ارگ‌های شمال آفریقا است. قصبه الجزایر ارگی اسلامی با مسجد‌ها، کاخ‌ها و خانه‌های قدیمی است که با کوچه‌پس‌کوچه‌های باریک و مرموز به هم وصل شده‌اند. این جاذبه در سال ۱۹۹۲ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

۹. قزاقستان

  • مساحت: ۲,۷۲۴,۹۰۰ کیلومتر مربع
  • پایتخت: آستانه
  • شهرهای گردشگری: آستانه، «آلماتی» (Almaty)، «آق‌تاو» (Aktau)، «تراز» (Taraz)

قزاقستان کشوری در آسیای مرکزی و نهمین کشور بزرگ جهان است. قزاقستان در شمال و غرب با روسیه هم‌مرز است، چین و قرقیزستان در شرق آن قرار دارند و ازبکستان و ترکمنستان در جنوب آن واقع شده‌اند. قزاقستان در جنوب غربی یک خط ساحلی با دریاچه کاسپین هم دارد.

به‌طور میانگین، سالانه دو میلیون گردشگر به قزاقستان سفر می‌کنند و قزاقستان از این گردشگران نزدیک دو میلیارد دلار درآمد به دست می‌آورد.

آلماتی، بزرگ‌ترین شهر و قلب فرهنگی و اقتصادی قزاقستان، معمولا پایگاه نخستین مسافران است. «آکسو-ژاباگلی» (Aksu-Zhabagly)، قدیمی‌ترین ذخیره‌گاه طبیعی آسیای مرکزی، آستانه، یکی از مدرن‌ترین شهرهای آسیای مرکزی، و پارک ملی دریاچه «کولسای» (Kolsay) در ۲۵۰ کیلومتری آلماتی از جمله جاذبه‌های قزاقستان هستند.

آلماتی

منبع عکس: thediscoveriesof، عکاس: نامشخص

آلماتی موزه‌ها و مناظر تاریخی بی‌نظیری دارد. این شهر در دامنه کوه‌های «تیان‌ شان» (Tian Shan) واقع شده است و از این لحاظ طبیعت شگرفی هم دارد؛ بنابراین آلماتی هم طبیعت‌دوستان و هم تمدن‌دوستان را راضی می‌کند.

۸. آرژانتین

  • مساحت: ۲,۷۸۰,۴۰۰ کیلومتر مربع 
  • پایتخت: بوئنوس آیرس
  • شهرهای گردشگری: بوئنوس آیرس، «مندوزا» (Mendoza)، «اوسوایا» (Ushuaia)، «کوردوبا» (Cordoba)

آرژانتین دومین کشور بزرگ آمریکای جنوبی و هشتمین کشور بزرگ جهان است. کشور شیلی در غرب آن و بولیوی، پاراگوئه و برزیل در شمال آن هستند. کشور اروگوئه و اقیانوس اطلس نیز در شرق آرژانتین قرار دارند.

به‌طور میانگین، سالانه حدود هفت میلیون نفر به آرژانتین سفر می‌کنند و این کشور از صنعت گردشگری پنج میلیارد دلار درآمد دارد.

«آبشار ایگواسو» (Iguazu Falls)، یخچال طبیعی «پریتو مورنو» (Perito Moreno)، محله «لا بوکا» (La Boca) در بوئنوس آیرس و پارک ملی «تیرا دل فوئگو» (Tierra del Fuego) از جمله جاذبه‌های آرژانتین هستند.

آبشار ایگواسو

منبع عکس: destinationlestravel، عکاس: نامشخص

آبشارهای عظیم ایگواسو و پارک ملی ایگواسو در مرز آرژانتین با برزیل بدون تردید یکی از دیدنی‌ترین چشم‌اندازهای آمریکای جنوبی هستند که در میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده‌اند.

۷. هند

  • مساحت: ۳,۲۸۷,۵۹۰ کیلومتر مربع
  • پایتخت: دهلی نو
  • شهرهای گردشگری: بمبئی، «چنای» (Chennai)، جیپور، آگرا

هند، کشوری در جنوب آسیا، هفتمین کشور بزرگ و پرجمعیت‌ترین کشور جهان است. تمام جنوب هند توسط دریای عرب در جنوب غرب، اقیانوس هند در جنوب و خلیج بنگال در جنوب شرق، احاطه شده است. مرز زمینی هند نیز در غرب با پاکستان، در شمال با چین و نپال و بوتان و در شرق با بنگلادش و میانمار است. در اقیانوس هند، سریلانکا و مالدیو نزدیک این کشور هستند.

به‌طور میانگین، سالانه ۱۷ میلیون گردشگر به هند سفر می‌کنند و این کشور درآمد ۲۷ میلیارد دلاری از صنعت گردشگری دارد. تاج محل، شهر مقدس «بنارس» (Varanasi)، معبد طلایی و شهر طلایی از جمله جاذبه‌های هند هستند.

تاج محل

منبع عکس: britannica، عکاس: نامشخص

تاج محل شاید شناخته‌شده‌ترین بنای هند و همچنین مشهورترین گواه بر قدرت عشق باشد. پس از مرگ «ممتاز محل»، همسر محبوب «شاه جهان»، این بنای زیبا توسط ۲۰,۰۰۰ کارگر و در طول ۱۷ سال (۱۶۴۷ - ۱۶۳۲ میلادی) ساخته شد.

۶. استرالیا

  • مساحت: ۷,۶۹۲,۰۲۴ کیلومتر مربع
  • پایتخت: کانبرا
  • شهرهای گردشگری: سیدنی، ملبورن، «گلد کوست» (Gold Coast)، «بریزبن» (Brisbane)

استرالیا، شامل قاره استرالیا همراه با جزیره تاسمانی و تعدادی جزیره کوچک، بزرگترین کشور اقیانوسیه و ششمین کشور بزرگ جهان است. استرالیا مسطح‌ترین و خشک‌ترین قاره مسکون است و کمترین میزان خاک حاصلخیز را دارد. وسعت این کشور موجب شده است که چشم‌اندازها و اقلیم‌های متنوعی داشته باشد.

سالانه به‌طور میانگین ۹٫۴ میلیون گردشگر از استرالیا بازدید می‌کنند. این کشور ۴۱ میلیارد دلار از صنعت گردشگری درآمد دارد. تالار اپرای سیدنی، پارک دریایی «گریت بریر ریف» (Great Barrier Reef) (دیواره بزرگ مرجانی)، پارک ملی «اولورا کاتا جوتا» (Uluru-Kata Tjuta) و پل بندرگاه سیدنی از جمله جاذبه‌های استرالیا هستند.

تالار اپرای سیدنی

منبع عکس: tripsavvy، عکاس: ai_yoshi

وقتی حرف سیدنی استرالیا می‌شود، تالار اپرای سیدنی اولین چیزی است که به ذهن می‌آید؛ تالاری که شبیه به صدف‌های بزرگ یا بادبان‌های بلند طراحی شده است. تالار اپرای سیدنی جزو میراث جهانی یونسکو است.

۵. برزیل

  • مساحت: ۸,۵۱۵,۷۶۷ کیلومتر مربع 
  • پایتخت: برازیلیا
  • شهرهای گردشگری: ریو دو ژانیرو، «فلوریانوپلیس» (Florianopolis)، سالوادور، سائو پائولو

برزیل بزرگ‌ترین کشور آمریکای جنوبی و آمریکای لاتین و پنجمین کشور بزرگ جهان به شمار می‌رود. برزیل تنها کشور در قاره آمریکا محسوب می‌شود که زبان پرتغالی در آن زبان رسمی است. به‌خاطر مهاجرت‌های گسترده‌ای که در طول سده‌ها به این کشور شد، برزیل کشوری چندفرهنگی و چندقومی و پرجمعیت‌ترین کشور کاتولیک‌مذهب است.

سالانه حدود ۶ میلیون گردشگر به برزیل می‌آیند و نزدیک به ۶ میلیارد دلار درآمد این کشور از صنعت گردشگری است. تندیس مسیح، کوه «شوگر لوف» (Sugar Loaf)، آبشار ایگواسو و ساحل «کوپاکابانا» (Copacabana) از جمله جاذبه‌های برزیل هستند.

تندیس مسیح

منبع عکس: shoreexcursionsgroup، عکاس: نامشخص

تندیس مسیح بر فراز کوه «کورکووادو» (Corcovado) دستانش را باز کرده است؛ گویی می‌خواهد تمام بشریت را در بر بگیرد. تندیس مسیح که با نام مسیح نجات‌دهنده نیز شناخته می‌شود، رو به شهر ریو دو ژانیرو ایستاده است.

۴. آمریکا

  • مساحت: ۹,۳۷۲,۶۱۰ کیلومتر مربع
  • پایتخت: واشینگتن دی سی
  • شهرهای گردشگری: نیویورک، لس آنجلس، سان فرانسیسکو، میامی

آمریکا کشوری در قاره آمریکای شمالی و چهارمین کشور بزرگ جهان به شمار می‌رود. ایالات متحده در شمال با کانادا و در جنوب با مکزیک هم‌مرز است. همچنین این کشور مرزهای آبی با کشورهایی مثل باهاما، کوبا و روسیه دارد.

سالانه حدود ۶۰ میلیون گردشگر به ایالات متحده سفر می‌کنند و این کشور ۲۱۰ میلیارد دلار از صنعت گردشگری درآمد دارد. دره «گرند کنیون» (Grand Canyon)، آبشار نیاگارا، مجسمه آزادی و کاخ سفید از جمله جاذبه‌های ایالات متحده هستند.

گرند کنیون

منبع عکس: grandcanyonwest، عکاس: نامشخص

دره گرند کنیون یک جاذبه طبیعی شگفت‌انگیز و یکی از پربازدیدترین مکان‌های ایالات متحده محسوب می‌شود. در این منطقه رودخانه «کلرادو» (Colorado) دره را شکافته و دیواره‌های صخره‌ای شگرفی ایجاد کرده است.

۳. چین

  • مساحت: ۹,۷۰۶,۹۶۱ کیلومتر مربع
  • پایتخت: پکن
  • شهرهای گردشگری: پکن، شانگهای، «شی‌آن» (Xi An)، هنگ کنگ

چین، کشوری در شرق آسیا، دومین کشور پرجمعیت و سومین کشور بزرگ جهان است. کشور چین در پنج منطقه زمانی گسترده شده است و ۱۴ کشور همسایه دارد. مرز چین و روسیه یکی از طولانی‌ترین خطوط مرزی ثبت شده میان دو کشور است.

سالانه حدود ۶۰ میلیون نفر به چین سفر می‌کنند و درآمد ۳۲ میلیارد دلاری را برای آن به ارمغان می‌آورند. دیوار بزرگ چین، شهر ممنوعه، ارتش سفالین و کاخ تابستانی پکن از جمله جاذبه‌های چین هستند.

دیوار بزرگ چین

منبع عکس: britannica، عکاس: نامشخص

یک ضرب‌المثل چینی می‌گوید «هیچ‌کس نمی‌تواند قهرمان حقیقی شود مگر آنکه بر دیوار بزرگ پا بگذارد» که حاکی از اهمیت این بنای باستانی است. دیوار بزرگ چین یا به‌قول چینی‌ها «دیوار بلند» بیش از ۶,۰۰۰ کیلومتر طول دارد. بخش نزدیک به پکن دیوار سالم‌ترین بخش آن است.

۲. کانادا

  • مساحت: ۹,۹۸۴,۶۷۰ کیلومتر مربع 
  • پایتخت: اتاوا
  • شهرهای گردشگری: تورنتو، ونکوور، مونترآل، نیاگارا
کانادا طولانی‌ترین مرز زمینی بین‌المللی را با ایالات متحده دارد

کانادا در آمریکای شمالی دومین کشور بزرگ جهان است. این کشور در شرق با اقیانوس اطلس، در غرب با اقیانوس آرام و در شمال با اقیانوس منجمد شمالی محاصره شده است و بدین‌ترتیب طولانی‌ترین خط ساحلی را در میان کشورهای جهان دارد. کانادا دارای طولانی‌ترین مرز زمینی بین‌المللی با ایالات متحده است.

کانادا به‌طور میانگین سالانه ۲۲ میلیون نفر گردشگر به خود می‌بیند و درآمد آن از صنعت گردشگری ۲۰ میلیارد دلار است. آبشار نیاگارا، پارک ملی «بنف» (Banff)، برج سی‌‌ان و کبک قدیم از جمله جاذبه‌های کانادا هستند.

آبشار نیاگارا

منبع عکس: britannica، عکاس: نامشخص

آبشار نیاگارا مشهورترین جاذبه طبیعی کانادا است که هر ساله میلیون‌ها گردشگر را به‌خود جذب می‌کند. این آبشارهای عظیم ۵۷ متری در فاصله یک ساعت از تورنتو، در مرز کانادا با آمریکا، قرار دارند. آنجا می‌توانید از فاصله بسیار نزدیکی آبشارها را از زوایای مختلف ببینید.

۱. روسیه

  • مساحت: ۱۷,۰۹۸,۲۴۲ کیلومتر مربع 
  • پایتخت: مسکو
  • شهرهای گردشگری: مسکو، سن‌ پترزبورگ، کازان، سوچی
روسیه بزرگترین کشور جهان و پرجمعیت‌ترین کشور در میان کشورهای اروپایی است

روسیه بزرگترین کشور جهان است که در شرق اروپا و شمال آسیا گسترده شده است. روسیه ۱۱ منطقه زمانی و ۱۴ کشور همسایه دارد. این کشور از لحاظ جمعیت نهمین کشور جهان و پرجمعیت‌ترین کشور در میان کشورهای اروپایی به حساب می‌آید.

زمانی که جنگ و پاندمی نبود، روسیه سالانه بیش از ۶ میلیون گردشگر به خود می‌دید و درآمدی نزدیک به ۹ میلیارد دلار از صنعت گردشگری داشت. کلیسای جامع سنت باسیل، موزه ارمیتاژ، کاخ کرملین و شهر «سوزدال» (Suzdal) از جمله جاذبه‌های روسیه هستند.

کلیسای سنت باسیل

منبع عکس: dkfindout، عکاس: نامشخص

کلیسای سنت باسیل بین سال‌های ۱۵۵۵ تا ۱۵۶۱ میلادی در قلب مسکو ساخته شد و یکی از جاذبه‌های اصلی روسیه به حساب می‌آید. معماری منحصربه‌فرد کلیسا بیشتر از آثار درون آن توجه‌ها را جلب می‌کند. طرح کلیسا به‌شکل یک آتش بزرگ است و از این لحاظ، معماری‌ آن نه‌تنها برای زمان خودش بلکه برای دوره‌های بعد هم بی‌نظیر بود.

موزه ارمیتاژ

منبع عکس: locationscout، عکاس: نامشخص

آیا شما به این کشورهای بزرگ جهان سفر کرده‌اید؟ اگر امکانش را داشته باشید، انتخابتان سفر به کدام‌یک از کشورهای بزرگ جهان است؟ نظرات خود را با ما و دیگر کاربران کجارو در میان بگذارید.

پرسش‌های متداول

بزرگترین کشور جهان کجاست؟

روسیه بزرگترین کشور جهان است که در شرق اروپا و شمال آسیا گسترده شده است. روسیه ۱۱ منطقه زمانی و ۱۴ کشور همسایه دارد. این کشور از لحاظ جمعیت نهمین کشور جهان و پرجمعیت‌ترین کشور در میان کشورهای اروپایی به حساب می‌آید.

بزرگترین کشورهای جهان کدامند؟

به‌ترتیب روسیه، کانادا، چین، آمریکا، برزیل، استرالیا، هند، آرژانتین، قزاقستان و الجزایر

مطالب مرتبط:

دیدگاه