استفاده از بوئینگ بازنشسته ۷۴۷ برای آزمایش موتورهای نسل جدید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۲۷ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
استفاده از بوئینگ بازنشسته ۷۴۷ برای آزمایش موتورهای نسل جدید

شرکت رولز رویس به‌منظور ارزیابی و امتحان عملکرد نسل جدیدی از موتورها، از یک بوئینگ از رده‌خارج‌شده‌ی 747 به‌عنوان بستر آزمایش استفاده خواهد کرد.

با بازنشسته‌شدن هواپیماها، آن‌ها کاربردهای مختلفی از هتل تا هنرهای چیدمان زیرآب پیدا می‌کنند. در این میان با اینکه تغییر کاربری بوئینگ 747 چندان باشکوه به نظر نمی‌رسد، اما آینده‌ی جالبی خواهد داشت.

این هواپیما بیش از ۷۰ میلیون کیلومتر برای شرکت کانتاس پرواز و در این مدت حدود ۲.۵ میلیون مسافر را جابه‌جا کرد و پس از ۲۰ سال فعالیت برای این شرکت، اکنون توسط بخش عملیات هوافضای شرکت رولز رویس به کار گرفته شده است تا به‌عنوان بستر آزمایش برای موتورهای آینده‌گرایانه مورد استفاده قرار گیرد.

آخرین پرواز تجاری بوئینگ ۷۴۷ از سیدنی به لس آنجلس بود و حالا این هواپیما در مرکز پرواز AeroTEC درست خارج از سیاتل استفاده خواهد شد. در واقع قرار است که در مدت‌زمان دو سال و با هزینه‌ای بالغ بر ۷۰ میلیون دلار، تغییر و تحولاتی روی این بوئینگ انجام شود و سپس برای راه‌اندازی نسل بعدی موتورهای جت رولز رویس به کار برود؛ به‌طوری که کادری از خلبانان ویژه‌ی آزمایش از هواپیمای مذکور برای امتحان موتورهای تجاری و بیزینس در سرعت‌های فوق‌العاده زیاد و ارتفاعات بالا استفاده خواهند کرد.

این هواپیما به بوئینگ ۷۴۷ دیگر رولز رویس ملحق خواهد شد که به‌عنوان بستر آزمایش پرواز، ۲۸۵ پرواز آزمایشی را پشت سر گذاشته است.

به‌گفته‌ی شرکت رولز رویس، آزمایش موتور اولترافن (UltraFan) روی این بوئینگ، دنیای موتورهای جت را متحول خواهد کرد. این موتور در مقایسه با موتورهای استاندارد هواپیما، بزرگ‌تر است. کارولین دی (Caroline Day)، رئیس بازاریابی، استراتژی و برنامه‌های آینده در شرکت رولز رویس، می‌گوید:

قطر این موتور ۳.۵ متر است که در مقایسه با موتور ایکس‌دابلیوبی با قطر ۳ متر، واقعاً بزرگ به حساب می‌آید.

بوئینگ ۷۴۷

کارولین دی طی بازدید خود از کارخانه‌ی هوافضای رولز رویس در داربی انگلستان اذعان کرد که این شرکت در حال ساخت تعدادی موتور اولترافن برای آزمایش است. او افزود:

این برنامه اهمیت زیادی دارد و صدها نفر مشغول کار روی آن هستند، چراکه می‌خواهیم تا پایان دهه‌ی بعدی آن را آماده کنیم. تیم ما مطمئن هستند که موتور جدید، ایمن‌، روان‌ و از نظر سوخت بهینه‌تر خواهد بود.

هواپیمای سابق کانتاس برای اینکه به‌عنوان بستر آزمایش به کار رود، باید مجهز به تجهیزات و سیستم‌هایی شود که امکان ارزیابی عملکرد موتور در هنگام پرواز را فراهم کند. لی هیومن (Lee Human)، مؤسس و رئیس مرکز پرواز AeroTEC، می‌گوید:

با استفاده از این آزمایشگاه هوابرد امکان توسعه و تأیید‌ فناوری‌های جدید و بسیار پیشرفته‌ی موتور را خواهیم داشت که برای افزایش کارایی و کاهش اثرات زیست‌محیطی طراحی شده‌اند. تیم‌های مهندسی، تطبیق و آزمایش ما در سیاتل و موسس لیک واشینگتن هم‌اکنون سخت مشغول کار هستند تا رویایی رولز رویس را به واقعیت تبدیل کنند.

برای خرید بلیط هواپیما در مسیرهای پروازی داخلی و خارجی، همیشه می‌توانید از طریق موتور جست‌وجوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه