تمرکز ایران بر جذب بیشتر گردشگران عراق و افغانستان

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان شنبه، ۳ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
تمرکز ایران بر جذب بیشتر گردشگران عراق و افغانستان

دو کشور عراق و افغانستان، رکورد سفر به ایران را از ابتدای سال تاکنون شکسته‌اند.

با کاهش ۲۴ درصدی سفر اورپایی‌ها به ایران، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیشترین تمرکز را روی کشورهای چین، عمان، عراق، آلمان، روسیه و آذربایجان برای جذب گردشگر گذاشته است.

بر اساس آمار سازمان میراث‌فرهنگی، در سه ماه بهار امسال یک میلیون ۴۴۰ هزار نفر به ایران سفر کرده‌اند که در این میان عراقی‌ها ۷۵ درصد، آذربایجانی‌ها ۳۰ درصد، افغانستانی ۲۸ درصد و ترک ها ۲۴ درصد نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، بیشتر به ایران سفر کرده‌اند.

عراق و افغانستان از جمله کشورهایی هستند که به عقیده تورگردانان، نظام تبادل گردشگر با آن‌ها به ساماندهی نیاز دارد. هر چند بیشترین ورودی از این کشورها نیروی کار و مهاجران گذری بوده یا با انگیزه تجارت، درمان و زیارت صورت گرفته است.

محمدابراهیم لاریجانی، مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این‌باره گفته است:

بر اساس پروتکل همکاری‌های گردشگری بین دو کشور، نخست عراق و افغانستان به مبادله سند همکاری دراز مدت اقدام می‌کنند و پس از آن، برنامه اجرایی معمولا ۳ تا ۵ ساله‌ای را مبادله خواهند کرد که برای اجرای این برنامه عملیاتی، معمولا کمیته فنی هر شش ماه یک بار به میزبانی یکی از طرفین برای بررسی روند اجرای برنامه‌ها تشکیل می‌شود.

او در ادامه افزود:

در همین راستا و در حاشیه رویداد همدان ۲۰۱۸ که پنجم تا هفتم شهریور برگزار می‌شود، کمیته فنی عراق - ایران برای بررسی روند برنامه اجرایی مبادله شده قبلی، تشکیل خواهد شد. درباره کشور افغانستان با توجه به وجود سند همکاری، در نشست همدان، دو طرف برنامه اجرایی را بررسی و امضا خواهند کرد.

بر اساس گفته‌های لاریجانی، موضوعات مورد علاقه گردشگران عراقی حول محور دو محصول سلامت و طبیعت (توریستی - تفریحی) و زیارت می‌گردد، که این موضوعات در مذاکرات نیز گنجانده شده است. در مورد افغانستان نیز همین موضوع‌های مشابه مورد بررسی قرار گرفته است.

لاریجانی همچنین افزود:

به جز این موضوعات، اقدامات فرهنگی-تبلیغی، حضور متقابل در نمایشگاه‌های یکدیگر، همکاری در تربیت و تامین نیروی انسانی، همکاری‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و موارد دیگری نیز در دستور کار طرفین قرار دارد.

نشست کمیته فنی مشترک ایران-عراق صبح سه‌شنبه ششم شهریور و نشست تبادل برنامه اجرایی ایران-افغانستان در عصر همان روز در هتل باباطاهر همدان برگزار می‌شود.

عکس: ایسنا

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه