هماهنگی ایران برای بازسازی مقبره ابوریحان بیرونی در افغانستان

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند دوشنبه، ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۴
هماهنگی ایران برای بازسازی مقبره ابوریحان بیرونی در افغانستان

بنا بر دستور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، هماهنگی‌های لازم برای بازسازی مقبره ابوریحان بیرونی با دولت افغانستان انجام می‌شود.

علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دستور داد تا هرچه سریع‌تر هماهنگی‌های لازم با کشور افغانستان برای بازسازی مقبره ابوریحان بیرونی، دانشمند و ریاضیدان ایرانی در شهر غزنی این کشور انجام شود. وی با اشاره به وضعیت نامناسب و ویرانی آرامگاه ابوریحان بیرونی، اذعان داشت:

با هماهنگی معاونت میراث فرهنگی با کشور افغانستان، درخصوص بازسازی آرامگاه این دانشمند بزرگ ایرانی هرچه سریع‌تر اقدام خواهیم کرد.

مونسان با اشاره به دانش خوب کارشناسان ایرانی در خصوص مرمت و بازسازی اماکن تاریخی، اظهار داشت:

در بازسازی اصولی مقبره ابوریحان بیرونی به کشور افغانستان کمک می‌کنیم تا شاهد مقبره‌ای در خور شأن این دانشمند برجسته ایرانی باشیم.

ابوریحان محمد بن احمد بیرونی، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان تمام دوران شناخته می‌شود. او که به پدر علم انسان‌شناسی شهرت دارد، پس از ۸۰ سالگی در غزنه افغانستان دار فانی را وداع گفت و همان جا نیز به‌خاک سپرده شد. گفتنی است که بنا بر ادعای رسانه‌های افغانستانی، چندین بار پروژه مرمت آرامگاه این دانشمند بزرگ در دستور کار قرار گرفته است؛ اما هر بار به‌علت کاستی شرکت‌های پیمانی، این پروژه ناتمام باقی مانده و تاکنون تنها یک‌بار محوطه باغ این آرامگاه بازسازی شده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه