راه اندازی شبکه تلویزیونی گردشگری

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان چهار شنبه، ۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۵
راه اندازی شبکه تلویزیونی گردشگری

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تفاهم با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد یک شبکه تلویزیونی مستقل گردشگری خبر داد.

معاون رئیس جمهوری، مونسان با رئیس سازمان صداوسیما تفاهم کردند تا یک شبکه تلویزیونی گردشگری راه‌اندازی کنند. 

رئیس موزه‌شناسی جهان (ایکوفوم) در سفر اخیر خود به ایران گفت:

ایران با همه داشته‌های تاریخی و تمدنی که دارد، هنوز برای مردم دنیا ناشناخته است.

مونسان در این رابطه بیان کرد:

این حرف درستی ست و به طور جدی یک ضعف بزرگ برای ما محسوب می‌شود. ما برای معرفی کشورمان در دنیا کار خاصی نکرده‌ایم. امروزه در دنیا به بحث تبلیغات به چشم سرمایه گذاری نگاه می‌شود نه هزینه؛ اما متأسفانه ما می‌اندیشیم که هزینه تبلیغات، هزینه مازاد و از دست رفته است.خوشبختانه سازمان برنامه و بودجه، اعتبارات امسال ما را نسبت به سال ۱۳۹۶ افزایش داده است& اگرچه این هم کفاف حداقل‌ها را نخواهد داد.

مونسان در ادامه در خصوص حضور ایران در نمایشگاه‌های بین المللی بیان کرد:

ما به دلیل بودجه محدود، کشورهای هدف تبلیغ خود را مشخص کرده‌ایم و یکی از بخش‌های مهم تبلیغی دیگر ما حضور در نمایشگاه‌های مهم بین‌المللی دنیا مثل «فیتور اسپانیا» و «آی. تی. بی آلمان» است. ما تاکنون به دلیل کمبود اعتبارات به قدری در نمایشگاه‌های توریستی جهانی، ضعیف حاضرشده‌ایم تا جایی که حضور پیدا نکردن ما ارجحیت داشت و از این مانور بزرگ گردشگری دنیا که محل عرضۀ داشته‌های فرهنگی هر کشور مثل موسیقی سنتی، غذاها، آیین‌ها و جذابیت‌ها است، بی‌نصیب ماندیم.

مونسان بر لزوم تبلیغات فراوان در سطح بین‌المللی تاکید کرد و بیان کرد:

ما و ترکیه به طور هم‌زمان کشور چین را که ۱۲۱ میلیون گردشگر خروجی دارد، جزء کشورهای هدف قرار داده‌ایم، ترکیه تبلیغات فراوانی در رسانه‌های عمومی چین دارد و ما هیچ. ترکیه هفته‌ای یک رویداد فرهنگی در چین برگزار می‌کند و ما به دلیل نبود اعتبارات، برنامه خاصی نداریم و به داشتن یک نمایشگاه کوچک سالیانه در چین محدود می‌شویم.

مونسان درباره استفاده از فضای مجازی بیان کرد: 

سال گذشته پرتال جامع گردشگری را به نشانی visitiran.ir راه‌اندازی کردیم و با وجود این که فعلا به زبان فارسی است، اما نتایج خوبی به همراه داشته است و به طور کلی درباره استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی برای تبلیغ، عزم خودمان را جزم کرده‌ایم.

مونسان در ادامه در رابطه با همکاری با صداوسیما اعلام کرد:

 مدتی است در شبکه‌های داخلی، تصاویر زیبایی از مناطق گردشگری ایران پخش می‌شود و جاذبه‌های گردشگری کشور به‌ویژه در باکس‌های (بخش‌ها) میان برنامه شبکه خبر معرفی می‌شود. در شبکه ۳ هم همراهی خوبی با ما انجام شده، اما با توجه به داشته‌های کشور و نیازهای ما در این زمینه باید به چندین برابر گسترش پیدا کند تا بتوانیم حداقل گردشگری داخلی را از این طریق رونق ببخشیم.

مونسان همچنین از راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی گردشگری خبر داد، به این ترتیب که  یکی از شبکه‌های سراسری سیما، دو تا سه ساعت در روز به تبلیغ گردشگری اختصاص پیدا کند و اگر نتایج مثبتی حاصل شد و جواب داد آن شبکه به طور کلی به «شبکه گردشگر» تبدیل شود.

این کار باید فعلا به زبان فارسی و با هدف توسعه گردشگری داخلی انجام شود و در آینده، دیگر زبان‌ها هم اضافه شود.

این رخداد مهم، به پشتیبانی‌های فنی و اعتبار نیاز دارد. 

مونسان خروج آمریکا از برجام و بازگشت احتمالی تحریم‌های آمریکای را بر موضوع میراث فرهنگی و صنایع دستی بی‌اثر دانست و اعلام کرد:

 تنها در بخش صادرات می‌توان دغدغه‌هایی داشت که البته تجربه تحریم‌های گذشته نشان می‌دهد که در این بخش هم ایمن هستیم.

مونسان همچنین خاطر نشان کرد، با توجه به جایگزینی یورو به جای دلار، گردشگران می‌توانند هم از یورو و هم دلار در ایران استفاده کنند.

 

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه