ونیز بلیطی شد | فروش بلیط ۵ یورویی برای ورود گردشگران

احسان رستمی‌پور
احسان رستمی‌پور جمعه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۲
ونیز بلیطی شد | فروش بلیط ۵ یورویی برای ورود گردشگران

ونیز نخستین شهر در جهان است که برای بازدید از آن باید بلیط بخرید.

ونیز از روز گذشته مقررات خرید بلیط برای گردشگران را اجرایی کرده است. 

بازدیدکنندگانی که در شهر ونیز اقامت ندارند، از این به بعد باید برای ورود به بخش تاریخی شهر ونیز که در فهرست میراث جهانی نیز ثبت شده است، بلیط پنج یورویی بخرند و نگهبانان در نقاط ورودی این بلیط‌ها را بررسی خواهد کرد.

آن‌طور که اعلام شده این وضعیت به‌صورت آزمایشی برای ۲۹ روز در طی سال ۲۰۲۴ اجرایی خواهد شد و هدف آن مدیریت زمان برای حضور گردشگران است. همچنین هیچ محدودیتی برای تعداد بلیط‌ها وجود ندارد. 

 مقامات شهر ونیز اعلام کردند تا پیش از شروع این طرح از پنجشنبه هفته گذشته، ۱۰ هزار بلیط برای ورود به بخش تاریخی شهر ونیز فروخته شده است.

برخی از ساکنان ونیز اما معترض این وضعیت هستند و فروش بلیط برای ورود به شهر را اقدامی در تعارض با آزادی رفت و آمد می‌دانند. با این حال «لوئیجی بروگنارو»، شهردار ونیز گفته طرح جدید یک آزمایش است.

مقامات ونیز با تشویق به خرید غیرحضوری بلیط درصدد هستند تا از ایجاد صف ورودی به شهر پرهیز کنند؛ با این حال دکه‌های فروش بلیط نیز فعال شدند. همچنین در صورتی که گردشگران بدون خرید بلیط وارد بخش تاریخی شهر شوند، جریمه ۵۰ تا ۳۰۰ یورویی انتظار آن‌ها را می‌کشد.

ونیز در سال ۱۹۸۷ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و همواره با حضور انبوه گردشگران روبه‌رو بوده است. شب‌های ونیز میزبان ۱۰۰ هزار گردشگر است که این عدد دو برابر میزان جمعیت ونیز محسوب می‌شود. در سال‌های گذشته یونسکو هشدار داده است به‌دلیل مشکلات گردشگری انبوه برای این شهر و همچنین بالا آمدن آب به‌دلیل تغییرات اقلیمی، ونیز را در فهرست میراث در خطر خواهد گذاشت.

مطالب مرتبط:

دیدگاه