آسیب ۱۸ میلیارد تومانی باران به میراث سیستان و بلوچستان

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۲
آسیب ۱۸ میلیارد تومانی باران به میراث سیستان و بلوچستان

بارندگی‌های اخیر بیش از ۱۸ میلیارد تومان به بناهای تاریخی سیستان و بلوچستان خسارت زد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت:

بر اثر بارندگی های سیل‌آسای اخیر بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال به بناها و آثار تاریخی استان آسیب وارد شده است.

محمدهادی طهرانی‌مقدم اظهار کرد:

طی بارندگی‌های شدیدی که هفته‌های اخیر در استان رخ داد، بخش زیادی از بناها و آثار تاریخی استان خسارت‌هایی از ۱۵ تا ۹۰ درصد دیده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان افزود:

در همین راستا و پس از ارزیابی و بررسی‌های کارشناسان میراث فرهنگی استان، مسجد تاریخی عبدالقادر واقع در شهرستان نیکشهر با ریزش حصار، دیوارها و نفوذ آب مواجه شد. طبق ارزیابی کارشناسان این مسجد حدود ۹۰ درصد دچار خسارت شده که بیشترین خسارت را در میان آثار دیده است.

او ادامه داد:

قلعه فیروزآباد راسک و آتشکده کله گنگ نیز به‌دلیل ریزش دیوارها ۵۰ درصد تخریب شده‌اند. همچنین بافت قلعه نو زهک، قلعه کنت سراوان و مقابر سورو و شیشه‌ریز سیب و سوران به‌دلیل ریزش دیوارها و نفوذ آب و رطوبت و از بین رفتن کاهگل‌ها تا ۴۵ درصد دچار تخریب شده‌اند.

به گفته طهرانی‌مقدم، برج‌ها و دیوارها و فضاهای داخلی بناهایی مانند قلعه‌ انوشیروان چابهار، دانش‌سرای مقدماتی زاهدان، قلعه تیس چابهار و قلعه بمپور هم به دلایلی همچون شست‌و‌شوی کاهگل‌ها، نفوذ آب و ریزش دچار تخریب شده و خسارت‌هایی تا ۴۰ درصد به هرکدام از این بناها وارد شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان بیان کرد:

درمجموع بارندگی‌های اخیر به ۶۰ اثر و بنای تاریخی در سطح استان سیستان و بلوچستان خسارت‌هایی بین ۱۵ تا ۹۰ درصد وارد کرده است.

او تصریح کرد:

تا این لحظه میزان برآورد خسارت وارده شده به این بناها بر اثر بارندگی و سیلاب‌ها بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال تخمین زده شده است و بر اساس پیش‌بینی های هواشناسی ممکن است بارندگی‌هایی که در روزهای آینده خواهیم داشت، میزان خسارت را افزایش دهد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه