طولانی ترین پل های جهان کدامند؟

ندا مرتضوی
ندا مرتضوی دوشنبه، ۱۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
طولانی ترین پل های جهان کدامند؟

طولانی‌ترین پل‌های جهان غالبا در کشورهای شرقی خصوصا کشور چین ساخته شده‌اند. در ادامه فهرستی از این پل‌ها در سراسر جهان را به شما معرفی خواهیم کرد.

در روز بیست و هفتم ماه مه سال ۱۹۳۷، جمعیت کثیری از اهالی سانفرانسیسکو در خیابان‌های این شهر جمع شدند تا افتتاح پل گلدن گیت را که در آن زمان نقطه‌ی عطفی در معماری و یکی از عجایب جهان مدرن محسوب می‌شد، جشن بگیرند. امروزه، این پل معروف که بیش از ۱۲۰۰ متر طول دارد، حتی در فهرست پل‌های طولانی جهان نیز قرار نمی‌گیرد. در ادامه فهرستی از ۱۱ پل طولانی جهان تا به امروز، از کوتاه‌ترین به طولانی‌ترین، آورده شده است.

۱۱. پل مانچاک سوامپ (Manchac Swamp Bridge)

پل 1

طول: ۳۶,۵۷۶ متر

پل مانچاک سوامپ، در ایالت لوئیزیانا در آمریکا واقع شده است. این سازه که ساخت آن در سال ۱۹۷۹ به پایان رسید، از روی باتلاق مانچاک عبور می‌کند و ستون‌های آن در بعضی نقاط تا عمق ۸۰ متری نیز می‌رسند! پل مانچاک سوامپ، یک پل جاده‌ای محسوب شده و بخشی از بزرگراه میان-ایالتی ۵۵ است.

۱۰. پل متروی ووهان ( Wuhan Metro Bridge)

پل2

طول: ۳۷,۷۹۵ متر

این پل نقاط مختلف کلان‌شهر ووهان را که حدودا ۱۰٫۶ میلیون نفر جمعیت دارد و در کشور چین واقع شده است، به هم متصل می‌کند. ووهان، واقع در استان پرجمعیت هوبی، پنجمین شهر چین بود که یک خط آهن مترو ساخت. پل متروی ووهان که در سال ۲۰۰۹ افتتاح شد، از روی رودخانه‌ یانگ تسه و رودخانه هان عبور می‌کند. ووهان مرکز عمده نقل و انتقالات در چین بوده و در طی حمله‌ی ژاپن به چین پایتخت جنگی این کشور محسوب می‌شد.

۹. پل میان‌گذر دریاچه پونچاترین (Lake Pontchartrain Causeway)

پل3

طول: ۳۸,۴۰۴ متر

 این پل که ساخت آن در سال ۱۹۶۹ تکمیل شد، تا سال ۲۰۱۱، طولانی‌ترین پل آبی جهان محسوب می‌شد. این میان‌گذر، منطقه «متاری» در حومه‌ی نیواورلئان را به «ماندویل»، که به‌عنوان ساحل شمالی نیز شناخته می‌شود، متصل می‌کند. همان طور که ملاحظه می‌کنید «پل میان‌گذر دریاچه پونچاترین» و «پل مانچاک سوامپ» تنها پل‌های آمریکایی این لیست هستند.

۸. پل بزرگ بیجینگ (Beijing Grand Bridge)

pol

طول: ۴۸,۱۵۸ متر 

این پل بخشی از پروژه‌ی عظیم خط آهن تندروی پکن به شانگهای است که در سال ۲۰۱۰ تکمیل شد.

۷. بزرگراه بانگ نا (Bang Na Expressway)

پل6

طول: ۵۳,۹۴۹ متر

این پل که در سال ۲۰۰۰ ساخته شد تا سال ۲۰۰۴ طولانی‌ترین پل جاده‌ای در جهان بود؛ اما در سال ۲۰۰۴ با افتتاح پل چانگوا کائوسیونگ در تایلند، عنوان طولانی‌ترین پل جهان به این سازه تعلق گرفت. بانگ نا (که به‌طور رسمی بزرگراه Burapha Withi نامیده می‌شود) از شهر بانکوک  عبور کرده و توسط کنسرسیومی متشکل از کشورهای تایلند، آلمان، آمریکا و سوئد ساخته شده است؛ این بزرگراه، آخرین پل جاده‌ای در این فهرست است.

 ۶. پل هنگ کنگ-ژوهای (Hong Kong-Zhuhai bridge) 

پل 11

طول: حدود ۵۵,۰۰۰ متر

این پل که هنگ کنگ را به ماکائو و شهر چینی ژوهای وصل می‌کند، در اکتبر ۲۰۱۸ رسما توسط رئیس‌جمهوری چین Xi Jinping افتتاح شد. پل هنگ کنگ - ژوهای که ساختش در سال ۲۰۰۹ آغاز شد، در حال حاضر طولانی‌ترین پل آبی جهان محسوب می‌شود.

۵. پل بزرگ وینان وایهه 

پل وینان
طول: ۷۹,۵۵۲ متر

این پل عظیم دو بار از رودخانه وی (Wei River) عبور کرده و بخشی از خط آهن تندروی Zhengzhou-Xi'an است. این پل در سال ۲۰۰۸ تکمیل شد و تا سال ۲۰۱۰ به‌عنوان طولانی‌ترین پل جهان شناخته می‌شد.

۴. پل بزرگ تیانجین (Tianjin Grand Bridge)

پل 10

طول: ۱۱۳,۶۹۰ متر

این پل در سال ۲۰۱۰ تکمیل شده و در سال ۲۰۱۱ رسما افتتاح شد. تیانجین، چهارمین شهر بزرگ چین است که در امتداد ساحل و بین شهرهای پکن و شانگهای واقع شده است.

۳. پل بزرگ Cangde

پل 12

طول: ۱۱۵,۸۲۴ متر

این پل نیز بخشی از پروژه خط آهن تندروی پکن - شانگهای است که ساخت آن در سال ۲۰۱۰ تکمیل شد. این پل حدود ۳,۱۰۰ پایه داشته و مقاوم به زلزله  است. 

2. پل چانگوا کائوسیونگ (Changhua-Kaohsiung Viaduct) 

پل 8

طول:۱۵۷,۲۷۶ متر

پل چانگوا کائوسیونگ در سال ۲۰۰۴ در تایوان ساخته شد و تا سال ۲۰۱۰ طولانی‌ترین پل جهان بود. این پل که یک خط راه‌آهن سریع‌السیر است، بخشی از شبکه خط آهن تندروی تایوان محسوب می‌شود که در سواحل غربی این جزیره قرار دارد. کل خط راه آهن (از جمله این پل) توسط مهندسان تایوانی با استفاده از تکنولوژی ژاپنی ساخته شده است.

۱. پل بزرگ دان یانگ کانشان (Danyang–Kunshan Grand Bridge) 

پل 9

طول: ۱۶۴,۵۹۲ متر

این پل که در سال ۲۰۱۰ ساخته شد، همانند چند پل دیگر ذکر شده در اینجا، جزو پروژه‌ی خط آهن تندروی پکن - شانگهای است که بخش مهمی از این فهرست بوده است. پل بزرگ دان یانگ کانشان، بین شانگهای -که پایتخت مالی چین محسوب می‌شود و نانجینگ، شهری در همسایگی آن، قرار دارد. این دو شهر جزو منطقه‌ی دلتای رودخانه‌یانگ تسه هستند که یکی از مهدهای تمدن‌ بشری است (باستان‌شناسان خاطرنشان کرده‌اند که چین دارای دو مهد تمدن بشری است: یکی در رودخانه‌ی Yellow و دیگری در رودخانه‌یانگ تسه). منطقه‌ی دلتای رودخانه‌یانگ تسه، از یک ناحیه مثلثی شکل شامل شانگهای، استان جیانگسو، و استان زیجیانگ تشکیل شده و یکی از مناطق ویژه‌ی اقتصادی چین است. جمعیت ناحیه دلتا به حدود ۱۴۰ میلیون نفر می‌رسد و در واقع، موتور رشد و خلاقیت اقتصادی چین به شمار می‌رود. پروژه‌ی عظیم مهندسی «پل بزرگ دان یانگ کانشان» نشان‌دهنده‌ی سهم غیرقابل‌انکار ناحیه دلتا در پیشرفت دانش مهندسی جهان است.

همان طور که مشاهده می‌شود هفت مورد از طولانی ترین پل های جهان در کشور چین ساخته شده‌اند و به نظر می‌رسد که این تعداد در سال‌های آینده نیز افزایش پیدا کند. این امر نشان‌دهنده‌ی تغییری برجسته در طول ۵۰۰ سال اخیر، از منظر تعداد پل‌های ساخته شده در شرق نسبت به غرب است. این قضیه، در واقع مدرک بصریِ پیشی گرفتن چین از قدرت اول غرب یعنی آمریکا، در صنعت پل‌سازی است و می‌تواند به آسانی موجب اضطراب غربی‌هایی بشود که مدت‌ها به شماره یک بودن عادت داشته‌اند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه