زیباترین قبرستان های دنیا؛ عجیب ترین جاذبه های گردشگری

نسیبه گودرزی
نسیبه گودرزی چهار شنبه، ۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
 زیباترین قبرستان های دنیا؛ عجیب ترین جاذبه های گردشگری

در ذهن بیشتر مردم قبرستان یک مکان ترسناک است، اما قبرستان‌های هم وجود دارند که به خاطر دلایل خاصی تبدیل به جاذبه گردشگری شدند و هر ساله افراد زیادی از آن‌ها بازدید می‌کنند.

وقتی صحبت از گردشگری و سفر باشد، اکثر افراد به طبیعت زیبا و مکان‌های تفریحی فکر می‌کنند، اما همیشه این‌گونه نیست و گاهی اوقات رفتن به گوشه‌ فراموش شده شهر می‌تواند یک تجربه متفاوت، زیبا و البته غافلگیرکننده باشد. قبرستان‌ها در سراسر دنیا بخش جدانشدنی از تاریخ و فرهنگ هر جامعه‌ای هستند، اما در برخی نقاط دنیا به قبرستان‌ها توجه ویژه‌ای شده و مردم آن منطقه سعی کرده‌اند زیبایی را در قبرستان هم جلوه دهند. در حدی زیبا که برخی از این قبرستان‌ها به زیباترین جاذبه گردشگری برخی از شهرها تبدیل شده‌اند. 

معمولا اسم قبرستان که می‌آید، احساس خوبی به آدم‌ها دست نمی‌دهد، پس طبیعی است که گردشگران کمتری در سفر به نقاط مختلف دنیا بخواهند از قبرستان‌ها دیدن کنند، اما در جهان قبرستان‌های عجیب زیادی هست که بازدید از آن‌ها برای کسانی که بخواهند کمی طعم ترس را تجربه کند، می‌تواند جالب باشد. در این مقاله قبرستان‌های عجیب که ارزش بازدید دارند به شما معرفی شده‌اند. اگر می‌خواهید واقعا یک کار عجیب انجام دهید،‌ بهترین کار این است یک گورستان را به‌عنوان بخشی از برنامه سفر خود تعیین کنید. نگران نباشید، شما قرار نیست جادوگری کنید یا به شکار ارواح بروید، ولی در اینجا به کمک افراد مشهور مرده، خواهید دید چگونه معماری و طراحی حتی در قبرستان‌ها هم می­‌تواند هنر را خلق کند. در این مقاله چند مورد مورد از زیباترین گورستان‌­های سراسر دنیا را خواهید دید:

گورستان «اوکونیون»، کوه کویا، ژاپن

قبرستان های عجیب

گورستان «اوکونیون» (Okunoin) بزرگ‌ترین گورستان در ژاپن و مرکز فرقه بودایی کویاسان شینگون است. این گورستان در کوه مقدس کویا، در منطقه‌ی واکایاما  واقع شده و دارای حدود ۲۰۰ هزار قبر است که در اطراف یک مقبره اختصاص داده شده به کوبو دایشی، بنیان­گذار فرقه بودایی قرار دارند. بسیاری از مردم، از جمله راهبان و لردهای فئودال، می­‌خواستند که قبرهای خود را در اینجا بنا کنند تا به کوبو دایشی نزدیک باشد. آن‌ها باور داشتند انجام این کار سبب رستگاری­‌شان می‌شود. با گشت­ زدن در اطراف گورستان، می‌­توان گورهایی را مشاهده کرد که به‌وسیله سنگ و مجسمه­‌های کوچک تزئین شده‌­اند.

گورستانی در «هالت اشتات» اتریش

قبرستان های عجیب

این گورستان در کلیسای کاتولیک «هالت اشتات» (Hallstatt) کشور اتریش قرار دارد و فقط مکانی برای عزاداری نیست، زیرا دریاچه زیبایی در این منطقه قرار دارد و قلب خسته و غمگین هر بازدیدکننده‌ای را آرام می‌­کند. با این حال، این گورستان برای جای دادن صدها نفر خیلی کوچک است، بنابراین اجساد پس از ۱۰ سال یا بیشتر جابه‌جا می­‌شوند تا جای خالی برای اجساد جدید فراهم شود. حدود ۲ هزار جمجمه افراد دفن شده در این قبرستان در موزه‌ای در این شهر با عنوان «باین هاوس» (Beinhaus) قرار دارد که دقیقا در کلیسای کوچک «سن مایکل» به معرض نمایش گذاشته شده‌ است.

گورستان «وِیوِرلی»، سیدنی، استرالیا

قبرستان های عجیب

گورستان «وِیوِرلی» (Waverley) در استرالیا مانند موزه‌­ای است که روی صخره ایستاده باشد. گورستان «وِیوِرلی» سیدنی دارای ۱۷ هکتار آثار باستانی سنگ مرمر مربوط به دوره ویکتوریا و ادوارد است و روی صخره‌ه­ای قرار گرفته است که منطقه را به ساحل «باندی» متصل می­‌کند. علاوه بر این، این محل جایی است که شما می‌­توانید قبرهای نمادین استرالیایی از شخصیت­‌های ادبی گرفته تا نیروهای نظامی معروف را ببینید. از سال ۱۸۷۷ بیش از ۸۰ هزار مورد خاک­سپاری در این گورستان صورت گرفته است. این قبرستان با قرار گرفتن در شیب خشکی و نمای زیبایی از دریا به‌عنوان یکی از زیباترین قبرستان‌های دنیا شناخته می‌شود که واقعا چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

گورستان «سیمیتورال وِسِل» رومانی

قبرستان های عجیب

گورستان «سیمیتورال وِسِل»  (Cimitrul Vesel) در رومانی به‌معنای «گورستان شاد» است و از هیچ کس سوال نکنید که چرا مردم باید در یک سرزمین پر از مرده، خوشحال باشد. چون با نگاه کردن به حال‌و‌هوای قبرستان هر کسی به‌راحتی متوجه این نام‌‌گذاری می‌شود. بله این واقعیت دارد، در رومانی یه قبرستان وجود دارد با سنگ قبرهای آبی، همین رنگ باعث شده تا به آن قبرستان آبی هم بگویند، اما نکته جالبی که وجود دارد اینکه که افراد با خنده‌ای بزرگ روی صورت‌شان از اینجا بیرون می‌آیند. داخل این قبرستان مرگ به شوخی گرفته شده و به آن مثل یه بازی نگاه شده است، بازی اینکه هرکی زودتر بمیرد می‌بازد و افراد بازمانده‌ رازها و خصوصیات بدش را به شعری طنز تبدیل می‌کنند و روی سنگ قبر وی می‌نویسند. واقعا خنده‌دار و باورنکردنی است، اما حقیقت دارد. 

در گورستان شاد رومانی، مرگ به شوخی گرفته شده است

گورستان شاد، گورهایی دارد که همیشه روی آن‌ها با رنگ آبی آسمانی تزئئین می‌شود. همچنین سنگ قبرهای کنده­‌کاری شده و نقاشی‌شده با تصویر اشخاص و یک شعر، در این گورستان به‌وفور یافت می‌شود که بیانگر کاری است که فرد فوت شده در زمان حیات انجام می‌­داد. برخلاف اکثر قبرستان‌های دنیا که روی محل تدفین سنگ نصب می‌کنند، در این قبرستان روی قبرها نشانه‌‌های بزرگ چوبی تزئین شده با نقش و نگار، تصویر فرد فوت شده و شعر‌هایی در وصف او نصب می‌شود.

گورستان «رِسولتا» بوینس آیرس، آرژانتین

قبرستان های عجیب

مقبره‌­هایی با کنده‌­کاری عجیب و نزدیک به یکدیگر که سبب ایجاد راه‌­هایی باریک در گورستان «رِسولتا» (Cementerio de la Recoleta) شده و آن را به مارپیچی پر از انواع مختلف سبک‌­های معماری مانند مثل باروک و نئو گوتیک تبدیل کرده است. این گورستان با ۵٫۵ هکتار وسعت دارد و حاوی ۴۹۶۱ گنبد است که ۹۴ مورد از آن­‌ها به‌عنوان آثار تاریخی ملی توسط دولت آرژانتین ثبت شده است. از مهم‌ترین قبرهای ثبت شده می‌توان به گورهای اشخاص مهمی مثل «اوا پرون» نیز اشاره کرد. آرامگاه رکوله‌تا یادآور دوران طلایی بین سال ۱۸۹۰ تا ۱۹۳۰ میلادی شهر بوینس آیرس است& چون در آن دوره این شهر جزو ثروتمندترین شهرها بود. مقبره بسیاری از بزرگان و مشاهیر آرژانتینی در این قبرستان وجود دارد.

گورستان «پر-لاشز» پاریس، فرانسه

قبرستان های عجیب

ادیت پیاف، چاپین، بالزاک، پروست، پیزارو، جیم موریسون، صادق هدایت و یک فهرست طولانی از افراد مهم در بزرگ­‌ترین گورستان پاریس در کشور فرانسه یعنی گورستان «پر-لاشز» (Père Lachais) آرام گرفته‌اند. این گورستان همچنین به‌عنوان اولین گورستان باغی و اولین گورستان شهری نیز شناخته می‌­شود. این گورستان اولین بار در ۲۱ مه ۱۸۰۴ افتتاح شد و تنها ۱۳ گور داشت، چون مردم از قراردادن مردگان خود در آن امتناع کردند آن هم به این دلیل که در آن زمان بسیار دورافتاده و به‌وسیله کلیسا تقدیس نشده بود. در حال حاضر به‌دلیل محبوبیت زیاد گورستان، تقریبا یک میلیون نفر در اینجا دفن شده‌­اند و تنها چند قطعه در فهرست انتظار دارای جای خالی است. این قبرستان زیبا وسعتی حدود ۴۴ هکتار دارد و ساعت‌ها می‌توانید در آن به جستجوی نام‌های مشاهیر روی سنگ‌ها بپردازید.

گورستان «های گیت»، لندن، انگلستان

قبرستان های عجیب

گورستان «های گیت» (Highgate) در شهر لندن در کشور انگلستان در هر دو سوی خیابان «سوئین» در منطقه‌ی های­ گیت در کنار پارک «واترلو» و اقع شده است. شهرت این گورستان به‌دلیل آن هست که افراد برجسته­‌ای از جمله کارل مارکس، جرج الیوت و پاتریک کافیلد در آن دفن شده‌­اند. در این گورستان حدود ۵۳ هزار گور وجود دارد و تقریبا ۱۷۰ هزار نفر در آن دفن شده‌اند. این گورستان به دو بخش تقسیم می‌­شد، گورستان غربی و گورستان شرقی که هر دو دارای مقبر‌ه‌­ها و ساختما‌­های شگفت­‌انگیز گوتیک هستند.

قبرستان «آبنِی پارک»، لندن، انگلیس

قبرستان های عجیب

بیشتر گردشگرانی که به لندن می‌روند قبرستان های گیت را می‌شناسند، اما کمتر کسی به سراغ گورستان «آبنِی پارک» (Abney Park) می‌رود. با اینکه ورود به های گیت اختصاص به تورها دارد، اما ورود به آبنِی پارک برای عموم آزاد است. قبرستانی پوشیده از بوته‌ها و درختان قدیمی، یک کلیسای متروکه و راه‌های پر پیچ‌و‌خم که از آن یک یک گورستان سینمایی را ساخته است.

گورستان «گرین وود»، بروکلین، نیویورک، ایالات متحده آمریکا

قبرستان های عجیب

گورستان «گرین وود» (Green-Wood) در کشور آمریکا در سال ۱۸۳۰ میلادی تاسیس و ناگهان در اوایل دهه ۱۸۶۰ تبدیل به یک جاذبه توریستی شد. این گورستان نه‌تنها یک گورستان معمولی نیست، بلکه یک نشان تاریخی ملی است که هر ساله ۵۰۰ هزار بازدیدکننده را به سوی خود می­‌کشد. این گورستان از چشم‌­انداز پارک مانندی برخوردار است که از طبیعت اطراف گورستان «کوه آبرن» در کمبریج در ایالت ماساچوست الهام گرفته شده است. بعضی از سایبان‌­های چوبی آن به سبک دوره احیای گوتیک طراحی شد­ه‌­اند. این گورستان، محل آرمیدن برخی افراد مشهور مثل لئونارد برنشتاین و ژان میشل باسکویه است.

گورستان «وود لند» استکهلم، سوئد

قبرستان های عجیب

مقبره‌­های بزرگی در گورستان «وود لند» (Woodland) استکهلم در کشور سوئد دیده نمی‌­شوند. به‌جای دیدن بلوک‌­های بزرگ سنگ مرمر، شما در طبیعت زیبا با درختان کاج بلندِ گورستان و گل­‌های وحشی به گشت‌و‌گذار خواهید پرداخت. این گورستان به خاطر ترکیب عناصر گیاهی و معماری در سال ۱۹۴۴ میلادی به‌عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد. طراحی این گورستان نشانگر تبدیل از سبک کلاسیک «نوردیک» به سبک «کارکردگرای بالغ» است.

قبرستان پونتا آرناس، شیلی 

قبرستان های عجیب

قبرستانی در کشور شیلی که پر از درخت‌های سرو هرس شده‌ و زیبا است. بخش بزرگ معماری قبرستان پونتا آرناس را آرمگاه‌های سنگی بزرگ می‌سازند. قبرستان زیبایی که در جنوبی‌ترین منطقه شهر واقع شده است و منظره شگفت‌انگیزی در اطراف آن وجود دارد.

قبرستان جنوبی کلکته، هند

قبرستان های عجیب

این قبرستان در سال ۱۷۶۷ میلادی یعنی دوران استعمار هند ساخته شده و امروز به یک مکان فراموش شده و پر از درخت و سبزه تبدیل شده است. در این قبرستان نقش‌آفرینان و میارزان دوران استعمار دفن شده‌اند.

گورستان «نپتون» کی بیسکاین، آمریکا

قبرستان های عجیب

گورستان «نپتون» (Neptune Memorial Reef) تنها گورستان زیرآبی جهان، جایی در نزدیکی ساحل کی بیسکاین قرار گرفته است.

گورستان نپتون تنها گورستان زیر آبی جهان است

اگر انتظار دیدن سنگ‌های قبر دارید، اشتباه می‌کنید. در این گورستان خاکستر جسدهای سوزانده شده در ساخت مجسمه‌هایی مثل شیر قرار داده و بعد به زیر آب منتقل داده می‌شوند. در واقع این گورستان بخشی از یک پروژه ساخت صخره‌های نمادین زیر آبی است.

گورستان نووودویچی، مسکو، روسیه

قبرستان های عجیب

نووودویچی قبرستانی کهن و مشهور در قلب روسیه و شهر مسکو است. نکته‌ای که این مکان را از دیگر گورستان‌های دنیا مجزا می‌کند وجود مجسمه‌های گوناگون در آن است، اینجا روی هر قبر بر اساس شخصیت فردی که در آن گور خوابیده تندیسی قرار داده می‌شود تا عابران بیشتر با شخصیت‌های مردگان آشنا شوند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه