راهنمای سفر به اندونزی

اندونزی مجموعه‌ای از ۱۳۰۰۰ جزیره نزدیک به هم و دارای جاذبه‌های گردشگری مختلف است. از شهرهای پرجمعیت و زیبا گرفته و زیستگاه‌های بکر طبیعی به‌همراه هزینه‌های کم، مکانی محبوب برای گردشگران است. 

برای سفر به اندونزی توصیه می‌کنیم که پیشتر اطلاعات کلی درباره این کشور به دست آورید. برای آشنایی با اندونزی و نکات گردشگری آن با کجارو همراه باشید.

بیشتر با اندونزی آشنا شوید:

درباره اندونزی

اطلاعات ضروری اندونزی

آب‌ و هوای اندونزی

بهترین زمان سفر  به اندونزی

هزینه‌ های سفر به اندونزی

تفریحات و جاهای دیدنی اندونزی

فرهنگ غذایی در اندونزی

درباره اندونزی 

کشور اندونزی با بیش از ۱۳۰۰۰ جزیره، برای انواع و اقسام گردشگران جاذبه‌های منحصربه‌فرد دارد. از شن‌های سفید و آتشفشان‌های خشن بالی گرفته تا شهر پر انرژی جاکارتا پایتخت این کشور و زمین‌های بکر سوماترا، همیشه می‌توانید چیزهای جدید و متنوع پیدا کنید. اندونزی زیستگاه گستره‌ زیادی از حیوانات بومی کمیاب از جمله اژدهای کومودو (Komodo Dragon) است.

معبد بوروبودور در هند

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Gunawan Kartapranata)

با وجود غذاهای محلی ارزان به‌همراه هزینه منطقی اقامت، جای تعجب نیست که اندونزی مقصد موردعلاقه‌ بسیاری از گردشگران است. اگر قصد سفر به اندونزی دارید، امیدواریم این راهنما برایتان مفید باشد. در نظر داشته باشید که یک بار سفر  برای دیدن همه جاهای دیدنی اندونزی کافی نخواهد بود. 

اطلاعات ضروری اندونزی

اختلاف ساعت با تهران

اندونزی سه منطقه‌ زمانی دارد:

مناطق غربی:  UTC +۷ 

مناطق مرکزی: UTC +۸

مناطق شرقی: UTC +۹

جاکارتا پایتخت اندونزی، در منطقه‌ زمانی UTC/GMT +۷ hours واقع شده و ۳ و نیم ساعت از تهران جلوتر است.

زبان رسمی

اندونزیایی

واحد پول

روپیه اندونزی

نوع برق شهری

ولتاژ برق شهری در اندونزی ۲۳۰ ولت و فرکانس استاندارد ۵۰ هرتز است. پریزها و دوشاخه‌ها در اندونزی از نوع C و F است.

پریز نوع c

پریز برق ترکیه

عکس از وب‌سایت netio-products.com

کد کشور

+۶۲

شماره‌های اضطراری

پلیس/ موارد اضطراری عمومی: ۱۱۰/۱۱۲ اس‌ام‌اس: ۱۷۱۷

آمبولانس و امداد و نجات: ۱۱۸

آتش‌نشانی: ۱۱۳

فوریت‌های پزشکی: ۱۱۹

جهت رانندگی: چپ

فرودگاه‌های بین‌المللی

    بالیک‌پاپان – فرودگاه سلطان آجی محمد سلیمان

    باندا آسه – فرودگاه سلطان اسکندر مودا

    باندونگ – فرودگاه بین‌المللی حسین ساسترانگارا

    دنپاسار – فرودگاه بین‌المللی انگوراه رای

    جاکارتا – فرودگاه بین‌المللی سوئکارنو-هتا

    ماکاسار – فرودگاه بین‌المللی سلطان حسن‌الدین

    مانادو – فرودگاه بین‌المللی سام رتولنگی

    ماتارام – فرودگاه بین‌المللی لومبک

    مدان – فرودگاه بین‌المللی پولونیا

    پادنگ، اندونزی – فرودگاه بین‌المللی مینانگکابو

    پالم‌بانگ – فرودگاه سلطان محمود بدرالدین دوم

    پکانبارو – فرودگاه بین‌المللی سلطان سیاریف قسیم دوم

    سمارانگ – فرودگاه بین‌المللی اچماد یانی

    سورابایا – فرودگاه بین‌المللی یواندا

    ساماریندا – فرودگاه بین‌المللی ساماریندا

    سوراکارتا – فرودگاه بین‌المللی ادیسومارمو

    یوگیاکارتا – فرودگاه بین‌المللی ادیسوسیپتو

آب‌ و هوای اندونزی

عامل اصلی که موجب تغییر آب‌و‌هوا در اندونزی می‌شود نه فشار هوا و نه دمای هوا است بلکه بارندگی تغییرات عمده‌ آب‌و‌هوایی در اندونزی را ایجاد می‌کند. اندونزی که با خط استوا به دو قسمت تقسیم می‌شود، درمجموع، آب‌و‌هوای گرم و استوایی دارد. میانگین دما در مناطق ساحلی، ۲۸ درجه و در نواحی کوهستانی، ۲۶ درجه است. در مناطق مرتفع‌تر و کوهستان‌های بلندتر میانگین دمای هوا، ۲۳ درجه است. میزان طوبت منطقه بسیار بالا و بین ۷۰ تا ۹۰ درصد است.

تغییرات عمده در بارندگی بر اثر بادهای موسمی ایجاد می‌شود. به‌طور کلی یک فصل خشک از ژوئن تا سپتامبر و فصل بارانی از دسامبر تا مارس در اندونزی جریان دارد. بخش‌های شمالی و غربی اندونزی، بیشترین میزان بارندگی را دریافت می‌کنند.

بهترین زمان سفر به اندونزی

بهترین زمان برای سفر به اندونزی با توجه به هوا و قابلیت دسترسی، فصل خشک سال است. بهترین زمان برای سفر از ماه ژوئن تا سپتامبر است. غیر از مقصدهایی مانند بالی و کالیمانتان، بهتر است که از سفر کردن به اندونزی از دسامبر تا فوریه اجتناب کنید. جاده‌ها شلوغ هستند، بسیاری از فرابرها کار نمی‌کنند و بعضی از پارک‌های ملی تعطیل هستند.

به خاطر نزدیکی به استوا، اندونزی تقریبا آب‌و‌هوای یکنواختی در تمام طول سال دارد. به همین دلیل، در تمام طول سال می‌توانید به اندونزی سفر کنید و به‌لحاظ آب‌و‌هوا محدودیت ندارید. با وجود این، زمان‌بندی سفر می‌تواند بر تجربیاتی که در طول سفر خواهید داشت، تاثیرگذار باشد. مثلا، جاده‌ها در فصل مرطوب مسدود می‌شوند یا صعود از آتش‌فشان‌ها به خاطر دلایل امنیتی، محدود می‌شود.

در این ایام بهتر است که به اندونزی سفر نکنید:

اگر زمان سفر شما انعطاف‌پذیر است، از دسامبر تا فوریه به اندونزی غیر از بالی و کالیمانتان سفر نکنید. در این دوره، بارندگی ممکن است شرایط را برای سفرتان سخت‌تر کند حتی در برخی از مناطق، سفر امکان‌پذیر نیست. برخی از مناطق مثل نوسا تنگارا (Nusa Tenggara)، فلورس (Flores)، پاپوآ و سوماترا به‌دلیل تعطیل بودن فرابرها و مسدود شدن جاده‌ها، غیرقابل دسترس هستند یا سفر به آن‌ها ممنوع می‌شود. پارک ملی کوه رینجانی (Rinjani)، که یک کوه آتش‌فشانی است و در جزیره‌ لومبوک قرار دارد، از ژانویه تا مارس بسته است.

اگر قصد دارید به منطقه‌ جاوه سفر کنید، بهتر است که ایام عید فطر را برای سفر انتخاب نکنید. در این ایام سفرهای داخلی افزایش پیدا می‌کند، وسایل حمل و‌ نقل عمومی شلوغ و بعضی از کسب‌و‌کارها تعطیل هستند. در تعطیلات عید فطر، چون گردشگری داخلی رونق پیدا می‌کند، هزینه‌ اقامتگاه‌ها و کلا هزینه‌های سفر افزایش پیدا می‌کند.

هزینه‌ های سفر به اندونزی

اقامت

هتل های اندونزی از تنوع خوبی برخوردار هستند و شما می‌توانید با توجه به موقعیت جغرافیایی و بودجه خود از میان آن‌ها انتخاب کنید. هاستل‌ها در حدود ۱۲۰ هزار روپیه بابت اقامت در خوابگاه، هزینه دارند. یک اتاق دوتخته‌ اختصاصی از ۲۰۰ هزار روپیه شروع می‌شود که این هزینه معمولا شامل وای‌فای رایگان و صبحانه‌ رایگان است. قیمت‌ها در نواحی دور از شهرهای بزرگ، به‌شکل قابل ملاحظه‌ای پایین‌تر هستند. از آنجایی که هاستل‌ها و مسافرخانه‌ها در اندونزی بسیار ارزان هستند، کمپینگ در این کشور چندان رواج ندارد مگر اینکه در دل طبیعت باشید و بخواهید شب را در طبیعت بگذرانید. هزینه‌ اقامت در هتل‌های ارزان از شبی ۲۰۰ هزار روپیه برای اتاق دوتخته شروع می‌شود. این هزینه معمولا شامل وای‌فای و صبحانه‌ رایگان است. هزینه‌ اقامت در هتل‌های زنجیره‌ای از شبی ۴۰۰ هزار روپیه شروع می‌شود. استفاده از سایت Airbnb هم رواج دارد. اجاره‌ یک آپارتمان کامل شبی ۴۰۰ هزار روپیه هزینه دارد.

هتل Havana Hideaway اندونزی

عکس از بوکینگ (عکاس: نامشخص)

خورد و خوراک

غذاهای محلی بسیار ارزان هستند. غذاهای خیابانی، کمتر از ۱۰ هزار روپیه قیمت دارند. یک وعده غذای ارزان در یک رستوان محلی از ۱۴ هزار روپیه شروع می‌شود. یک وعده غذای بهتر در رستوران میان‌رده به‌همراه نوشیدنی و سرویس میز در حدود ۸۰ هزار روپیه هزینه دارد. غذاهای غربی در رستوران های اندونزی گران‌تر هستند اما قیمت‌های معقولی دارند. یک وعده غذا به‌همراه نوشیدنی در حدود ۱۲۵ هزار روپیه است. فست فود در حدود ۴۵ هزار روپیه هزینه دارد. اگر بخواهید خودتان آشپزی کنید، هزینه‌ خرید مواد غذایی اولیه‌ مورد نیاز شما برای یک هفته در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار روپیه می‌شود. البته از آنجایی که غذا در اندونزی ارزان است، حتی اگر همه‌ وعده‌های غذایی را بیرون بخورید، هزینه‌ سفرتان زیاد نمی‌شود.

غذای اندونزیایی

عکس از Shutterstock (عکاس: Odua Images)

رفت و آمد

برای سفر بین جزیره‌ها، فرابرها در حدود ۷۰۰۰ روپیه و بالاتر برای بلیط جاوه‌ غربی تا بالی غربی هزینه دارند. یک سفر ۸ ساعته با اتوبوس هم ۷۰ هزار روپیه هزینه دارد. اتوبوس‌های شبانه از ۱۳۰ هزار روپیه شروع می‌شوند. پروازها به مقصد این کشور و از مبدا اندونزی، قیمت‌های ارزانی دارند. بلیط رفت به سنگاپور ۲۵۰ هزار روپیه قیمت دارد. بلیط رفت به استرالیا از ۵۰۰ هزار روپیه شروع می‌شود.

فعالیت‌های تفریحی

جاذبه‌های گردشگری در اندونزی زیاد گران نیستند. هزینه‌ ورودی پارک ملی Bromo-Tengger-Semeru در حدود ۲۲۰ هزار روپیه است. ورودی معبد بوروبودور، ۲۷۵ هزار روپیه است. کوهنوردی در کوه مشهور Batur بین ۵۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار روپیه هزینه دارد.

میانگین هزینه‌ روزانه: ۴۰۰ تا ۶۷۰ هزار روپیه

البته این هزینه در شرایطی محاسبه شده است که شما در هاستل اقامت کنید، در غرفه‌های خیابانی ارزان غذا بخورید، از تورهای گران استفاده نکنید و از وسایل نقلیه‌ عمومی استفاده کنید.

توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

غذای خیابانی بخورید: با پرداخت حدود ۱۰ هزار روپیه می‌توانید غذای لذیذ و محلی خیابانی بخورید. انواع سوپ، نودل و اسنک در غرفه‌های خیابانی عرضه می‌شوند که هم یک غذای کامل و هم بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. در بازارچه‌های محلی هم می‌توانید ارزان‌ترین غذاهای ممکن را پیدا کنید.

چانه بزنید: در اندونزی هر مبلغی که به شما اعلام کردند سریعا پرداخت نکنید. چانه بزنید و تخفیف بگیرید. اگر در این کار مهارت داشته باشید، خواهید دید که قیمت‌ها از آنچه که روی کالاها نوشته شده، ارزان‌تر هستند!

تفریحات و جاهای دیدنی اندونزی 

در بالی (Bali) ریلکس کنید

بالی مشهورترین جزیره‌ اندونزی است. جزیره‌ زیبایی که به بهشت می‌ماند و چشم‌اندازهای نفس‌گیر آن، چشم هر مسافری را خیره می‌کند. در سواحل این جزیره می‌توانید موج‌سواری کنید و از معابد مختلف بازدید کنید. بالی نسبت به سایر جزیره‌های اندونزی، گران‌تر است. رقص‌های محلی بالی را در اوبود، حتما ببینید. بالی برای بسیاری از افراد یادآور ساحل است. اما بالی غیر از سواحل زیبا، جاذبه‌های فرهنگی و سنتی هم دارد. به‌دلیل محبوبیت منطقه در بین گردشگران، در بالی هیچ کمبودی از نظر رستوران، اقامتگاه، جاذبه‌های گردشگری و فعالیت‌های تفریحی وجود ندارد.

به میان جزایر گیلی بروید

اگر می‌خواهید تعدادی از زیباترین جزایر دنیا و بهشت روی زمین را ببینید، به جزایر گیلی سفر کنید. ورود ماشین به این جزایر ممنوع است بنابراین برای سر زدن به گوشه و کنار جزیره‌ها باید از دوچرخه، اسب یا کالسکه استفاده کنید. بهترین امکانات غواصی اسکوبا و آزاد در این جزایر فراهم شده است. این جزایر مقصدی محبوب برای دوستداران ورزش‌های آبی است. زیبایی سواحل این جزایر با سواحل بالی رقابت می‌کند. در منطقه‌ حفاظت‌شده‌ می‌توانید با لاک‌پشت‌های دریایی شنا کنید. یکی دیگر از فعالیت‌های تفریحی پرطرفدار، قایق‌سواری است. کلاس‌های یوگا هم در برخی از نقاط این جزایر برگزار می‌شود. در واقع این جزایر تجربیاتی مشابه بالی ولی در آرامش بیشتر را برای شما رقم می‌زنند.

با اژدهای کومودو ملاقات کنید

حتما نام اژدهای کومودو را شنیده‌اید و مستندهای زیادی درباره‌ آن دیده‌اید. در اندونزی این فرصت برای شما وجود دارد که یکی از این حیوانات رعب‌آور را از نزدیک تماشا کنید. پارک ملی کومودو، میراث جهانی یونسکو است و تنها مکان در دنیا است که در آن می‌توانید بزرگ‌ترین مارمولک‌های دنیا را در زیستگاه طبیعی‌شان مشاهده کنید. هزینه‌ ورودی این پارک برای بزرگسالان در ایام هفته ۱۵۰ هزار روپیه است که آخر هفته‌ها به ۲۲۵ هزار روپیه می‌رسد. پارک ملی اژدهای کومودو، میراث جهانی یونسکو است. البته در این پارک غیر از تماشای اژدهای کومودو جاذبه‌های دیگری هم وجود دارد. پیاده‌گردی، غواصی و قایق‌سواری هم در این پارک طرفدار دارد. همچنین می‌توانید از روستاهای کوچک جزیره‌ها دیدن کنید. گردشگران باید با قایق خود را به این پارک برسانند. غیر از هزینه‌ ورودی، برای حمل و نقل و فعالیت‌های تفریحی مختلف هم باید هزینه‌ جداگانه بپردازید.

اژدهای کومودور

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Charles J. Sharp)

جاکارتا

پایتخت اندونزی یک شهر بزرگ و شلوغ با جمعیتی بیشتر از ۱۰ میلیون نفر است. در میدان فتهیلاه (Fatahillah Square) در باتاویای قدیمی کافه‌های زیادی با منظره میدان و ازدحام جمعیت آن وجود دارد. در محله‌ داچ (Dutch) معماری تاریخی و سرگرمی‌های خوبی پیدا خواهید کرد. در جاکارتا شما با انتخاب‌های گوناگون احاطه می‌شوید.

تماشای طلوع خورشید در پارک ملی ملی برومو تنگر سمرو (Bromo Tengger Semeru National Park)

یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی اندونزی، کوه برومو و پارک ملی است که این کوه در آن واقع شده است. منظره‌ این آتش‌فشان در میان دریایی از شن، زیبا و کم‌نظیر است. اگر می‌خواهید زیباترین منظره‌ طلوع خورشید را در تمام طول عمرتان ببینید، صبح زود به این پارک سر بزنید. ورودی پارک ۲۲۰ هزار روپیه است. البته این قیمت در روزهای آخر هفته و تعطیلات عمومی، بیشتر می‌شود. اندونزی روی کمربندی از آتش قرار گرفته است. تعدادی از فعال‌ترین آتش‌فشان‌های دنیا در این کشور قرار دارند. بسیاری از آتش‌فشان‌های این کشور مثل کوه مراپی، به خاطر فوران‌های عظیم و زیبایی مسحورکننده و البته خطرناکش شهرت دارد. کوه برومو یکی دیگر از کوه‌های مشهور اندونزی است. قله‌ برومو بر اثر یک فوران، از بین رفته است. این پارک میزبان قوم Tengger است.

مهم ترین پارک ملی و طبیعی اندونزی

 

در مبعد پرامبانان گشت بزنید

این معبد هندو در قرن دهم میلادی ساخته شده است. معبد اصلی از بروبودور بلندتر است. این مکان به‌لحاظ معماری، شگفت‌انگیز و جالب توجه است. فراموش نکنید که در این معبد سرگرم عکاسی نشوید، دوربین را کنار بگذارید و از زیبایی‌های آن با چشمان خودتان لذت ببرید. ورودی این معبد ۲۴۰ هزار روپیه برای بزرگسالان و ۱۲۰ هزار روپیه برای کودکان است.

از شگفتی‌های بروبودور دیدن کنید

این مجموعه‌ معبد بودایی یکی از مشهورترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری اندونزی است. قدمت این مجموعه‌ عظیم و شگفت‌انگیز به قرن نهم بر می‌گردد. این معبد از معبد آنگکور وات هم قدیمی‌تر است. این مجموعه در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. نقش‌برجسته‌هایی از آموزه‌های بودا و مجسمه‌های باشکوه این معبد را ببینید و از تماشای آن لذت ببرید. ورودی این معبد برای بزرگسالان ۲۷۵ هزار روپیه و برای کودکان ۱۳۵ هزار روپیه است. این معبد یکی از مهم‌ترین و باشکوه‌ترین مراکز آیین بودا است. این معبد باشکوه و عظیم‌، قرن‌ها فراموش‌شده باقی مانده بود چراکه به نظر می‌رسد بسیاری از جمعیت منطقه به خاطر فوران آتش‌فشانی به شرق جاوه مهاجرت کرده بودند. در نهایت این معبد در دهه‌ ۱۸۰۰ مجددا کشف شد.

بوروبودور

در بوناکن (Bunaken) غواصی کنید

اگر عاشق غواصی هستید، این پارک ملی دریایی بهترین مکان برای تفریح شما است. این آب‌های عمیق، قابیلت دید خوبی دارند و شما می‌توانید حین غواصی، منحصربه‌فردترین زندگی دریایی را تماشا کنید. ورودی این پارک برای بزرگسالان ۵۰ هزار روپیه و برای کودکان زیر ۱۰ سال، رایگان است.

اسپا

در اندونزی به‌خصوص در جزیره‌ بالی، اسپا و ماساژ رواج زیادی دارد. شما هم در سفر به این منطقه می‌توانید از اسپا و انواع خدمات درمانی و زیبایی در این مراکز استفاده کنید. هزینه‌ استفاده از این مراکز به خدماتی که دریافت می‌کنید بستگی دارد اما حداقل ۲۷۰ هزار روپیه باید برای اسپا در نظر بگیرید.

از یوگیاکارتا (Yogyakarta) دیدن کنید

این شهر که به‌طور خلاصه با نام یوگیا هم شناخته می‌شود، اصلی‌ترین شهر توریستی جاوه است. در این شهر زندگی  سنتی و مدرن در هم آمیخته است. رستوران، مراکز خرید، آثار تاریخی و موزه‌های متعددی در این شهر وجود دارد که مورد استقبال گردشگران قرار دارند.

یوگیاکارتا در اندونزی

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: CEphoto, Uwe Aranas)

در دنپاسار (Denpasar) خرید کنید

دنپاسار شهری در بالی مرکز توسعه و رشد اقتصادی در دو دهه‌ گذشته بوده است. این شهر پرجمعیت است و تعداد زیادی فروشگاه، مراکز هنری و موزه دارد.

به دیدن اورانگوتان‌ها در سوماترا بروید

اورانگوتان‌ها موجوداتی شگفت‌انگیز و دیدنی هستند که در جزیره‌ سوماترای اندونزی سکونت دارند. تجربه‌ تماشای زندگی این موجودات، یکی از بهترین بخش‌های سفر شما به اندونزی خواهد بود. به‌دلیل جنگل‌زدایی سریع و آتش‌سوزی در منطقه، زیستگاه این موجودات جالب، در خطر است. بنابراین، تا دیر نشده و نسل این موجودات رو به انقراض نرفته است، از فرصت استفاده کنید و برای دیدن‌شان به اندونزی سفر کنید. جزیره‌ بورنئو هم یکی از بهترین مکان‌ها برای تماشای اورانگوتان‌ها است. پارک ملی Tanjung Puting میزبان بزرگ‌ترین جمعیت اورانگوتان‌ها در دنیا است. علاوه بر اورانگوتان، پستانداران دیگر، خزندگان و انواع پرندگان هم در این پارک وجود دارند.

اورانگوتان

زندگی روستایی کالیبارو (Kalibaru) را مشاهده کنید

این روستا در جنوب شرقی جاوه قرار دارد. روستایی دنج و آرام که فرصتی عالی برای استراحت و تماشای مزارع کاکائو را برای شما فراهم می‌کند. در این روستا می‌توانید سبک زندگی روستایی در اندونزی را از نزدیک لمس کنید و از دیدن مزارع مختلف و طبیعت زیبا لذت ببرید.

آرامش را در باغ‌های بوتاینکال بوگور (Bogor Botanical Gardens) بیابید

چهل مایل دورتر از جاکارتا باغهای بوتانیکال بوگور با بیش از ۲۰۰ هکتار زمین و ۱۵۰۰۰ اصله از انواع گونه‌های درختان وجود دارد. این باغ‌ها بسیار زیبا بوده و برای آرامش و رهایی از استرس‎ مکان مناسبی هستند. ورودی این باغ ۱۳ هزار روپیه است.

باغ گیاه‌شناسی بوگور

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Ziegler175)

تانا تراجا (Tana Toraja)

بازدید از این منطقه شما را به سفری در دل زمان می‌برد. در این منطقه می‌توانید فرهنگ غنی و متنوع اندونزی را از نزدیک تماشا کنید. سبک‌های معماری Tongkonan که خانه‌هایی شبیه قایق هستند، بسیار جالب توجه‌اند. چیزی که بیشتر از سبک معماری توجه گردشگران را جلب می‌کند، اهالی مهربان و مهمان‌نواز این منطقه است. در آیین‌ها و جشن‌های سنتی این منطقه شرکت کنید و به تماشای رقص‌های سنتی بنشینید و غذاهای لذیذ محلی بخورید. علاوه بر تماشای روستاها و ارتباط برقرار کردن با اهالی، در این منطقه می‌توانید در طبیعت بکر و جنگلی، پیاده‌گردی کنید و از زیبایی‌های طبیعی لذت ببرید.

تانا تراجا

کالیمانتان (Kalimantan)، بورنئو

بورنئو از نظر محیط زیست، یکی از متنوع‌ترین مناطق دنیا است. تنوع گونه‌های جانوری در این منطقه بسیار جالب توجه است. علاوه بر حیات وحش، جاذبه‌های متعددی در این منطقه وجود دارد؛ دیدار با قبیله‌ها و گروه‌های قومی و گشت‌و‌گذار در دل طبیعت بکر. پارک ملی  Bukit Baka-Bukit Raya در غرب کالیمانتان دو کوه بلند برنئو را در دل خود جای داده است.

کالیمانتان

دریاچه‌ توبا (Toba)

یکی دیگر از شگفتی‌های طبیعت اندونزی، دریاچه‌ توبا است. این دریاچه در واقع هم یک ذخیره‌گاه آب و هم یک ابرآتش‌فشان است. این دریاچه که در یک دهانه‌ آتش‌فشانی واقع شده، بین ۶۹ هزار تا ۷۷ هزار سال پیش ایجاد شده است. این دریاچه، ۱۱۴۵ کیلومتر مربع وسعت و ۴۵۰ متر عمق دارد. هنوز هم به‌طور مرتب، فعالیت‌های آتش‌فشانی در این دریاچه ثبت می‌شود. در این دریاچه می‌توانید شنا، قایق‌سواری، اسکی روی آب و ماهیگیری را تجربه کنید یا در طبیعت اطراف دوچرخه‌سواری و پیاده‌گردی کنید.

دریاچه توبا

کوه کراکاتوآ (Krakatau)

فوران مشهورترین کوه آتش‌فشان اندونزی یعنی کوه کراکاتو در سال ۱۸۸۳، یکی از بی‌سابقه‌ترین فوران‌های آتش‌فشانی در دنیا است. این فوران، تغییراتی جدی در اقلیم و آب‌و‌هوای سراسر دنیا ایجاد کرد. این انفجار باعث زیان‌های مادی و جانی بسیاری شد. سواحل جزایر اطراف کراکاتوآ در برابر سونامی‌های به وجود آمده به‌شدت تخریب شدند. خاکسترهای آزاد شده تا فاصله‌ای به طول ۱۸۵۰ کیلومتر از آتشفشان به‌صورت باران فروریختند. بهمن توده‌های ابر داغ نیز باعث خسارات جانی بسیاری در جزایر اطراف شد. برآورد رسمی کشته‌شدگان این سانحه ۳۶٬۴۱۷ نفر بود. توده‌ ۲۷ کیلومتری خاکستر پرتاب‌شده آن‌قدر زیاد بود که باعث شد دمای متوسط جهانی در سال ۱۸۸۴، ۱٫۲۵ درجه‌ سلسیوس کاهش یابد. شرایط دمایی تا ۴ سال همین وضع را داشت. در این فوران، ۲۰ میلیون تن گوگرد آزاد شد، که باعث غروب‌های بسیار تابان و سرخ‌رنگ خورشید به‌مدت چندین ماه شد.

کوه کراکاتوآ در اندونزی

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Lord Mountbatten)

فرهنگ غذایی در اندونزی

اندونزی یکی از متنوع‌ترین و رنگارنگ‌ترین آشپزی‌های دنیا را دارد. غذاهای محلی این کشور، پر از عطر و طعم و رنگ هستند. طی قرن‌های متمادی، نژادها و فرهنگ‌های گوناگون در اندونزی حضور پیدا کرده‌اند و بر آشپزی این منطقه تاثیر گذاشته‌اند.

اندونزی

با وجود چندین هزار جزیره، تعجبی نیست که هر منطقه، غذای خاص و منحصربه‌فردی داشته باشد. اما درمجموع، بیشتر وعده‌های غذایی در اندونزی بر پایه‌ برنج تهیه می‌شوند. ناسی گورنگ (Nasi goreng)  که در زبان اندونزیایی و مالایایی به‌معنای «برنج سرخ ‌شده» است به برنج سرخ‌ شده یا نیمه‌پخته گفته می‌شود که معمولا از برنج تفت ‌داده شده در روغن‌های آشپزی یا مارگارین به‌همراه «کچاپ مانیس» (نوعی سس سویای شیرین)، موسیر، تمر هندی، فلفل تند و در کنار تخم‌مرغ، گوشت مرغ و میگو تهیه می‌شود. این غذا را غذای ملی اندونزی می‌دانند. در این کشور به هر کجا که سر بزنید این غذا را می‌توانید به‌راحتی پیدا کنید؛ از غرفه‌های خیابانی گرفته تا رستوران‌های بزرگ.

غذاهای سنتی اندونزی

عکس از وب‌سایت seriouseats.com (عکاس: Vicky Wasik)

دو خوراکی موردعلاقه‌ اندونزیایی‌ها عبارت است از تمپه (tempeh) و کروپوک (krupuk). تمپه یکی از فراورده‌های سنتی سویا است که با کشت طبیعی و فرایند تخمیر کنترل شده سویا در ظاهری شبیه به کیک تولید می‌شود که شباهتی به برگرهای تولید شده برای گیاه‌خواری دارد. این دو خوراکی خوشمزه را معمولا ابتدای شروع غذا، می‌خورند.

به‌دلیل رطوب هوا و وجود خاک‌های آتش‌فشانی، میوه‌های استوایی، انواع سبزیجات و ادویه‌های مختلف در اندونزی فراوان است. ادویه‌های متعددی مثل تخم گشنیز، هل، دارچین، زیره سبز، میخک و جوزهندی در تهیه‌ غذاهای روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر سبزیجات خشک، سبزی‌های تازه هم در غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نویسندگان: مجتبی ناصری و حمیده کریمی

از کجا شروع کنیم

نکاتی که باید پیش از سفر به اندونزی بدانیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map