طرز تهیه ناسی گورنگ؛ پلوی سرخ شده خوشمزه از اندونزی

نگین توکلی
نگین توکلی چهار شنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۰
طرز تهیه ناسی گورنگ؛ پلوی سرخ شده خوشمزه از اندونزی

در مجموعه غذای ملل، با دستور پخت یکی از غذاهای جهان به آن کشور سفر می‌کنیم. امروز با طرز تهیه غذای ملی ناسی گورنگ، به اندونزی در جنوب شرق آسیا سفر خواهیم کرد.

امروز در کجارو قرار است به اندونزی سفر کنیم و غذای ملی شیرین، پرادویه و وسوسه‌کننده «ناسی گورنگ» (nasi goreng) را بپزیم و طرز تهیه آن را به شما آموزش دهیم.

ناسی گورنگ چیست؟

ناسی گورنگ در زبان اندونزیایی و مالایایی به‌معنای «برنج سرخ‌شده» است و به برنج سرخ‌شده یا نیمه‌پخته‌ای گفته می‌شود که معمولا از برنج تفت ‌داده شده در روغن یا مارگارین به‌همراه «کچاپ مانیس» (نوعی سس سویای شیرین)، موسیر، تمبر هندی، فلفل تند و در کنار تخم‌مرغ، گوشت مرغ و میگو و گاهی ماهی نمک‌سود تشکیل می‌شود. این غذا در مالزی، هلند و سنگاپور نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است.

ناسی گورنگ، یک صبحانه سنتی اندونزیایی است که برای استفاده از برنج باقی‌مانده از غذاهای روز قبل به وجود آمد. طعم این غذا با خمیر میگو و سویا سس شیرین بسیار اشتهاآور و وسوسه‌کننده است و به‌سادگی طبخ می‌شود.

مواد لازم

برای ۲ نفر

  • ۲ قاشق غذاخوری روغن بادام‌زمینی یا نباتی
  • ۱ قاشق چای‌خوری خمیر میگو یا ۲ قاشق غذاخوری سس ماهی
  • ۱ عدد پیاز متوسط طلایی پوست‌کنده و به‌صورت خلالی نازک خردشده
  • ۲ عدد حبه سیر پوست‌کنده و ریز خردشده
  • ۱ قاشق چای‌خوری فلفل قرمز تند ریز خردشده
  • ۴ پیمانه برنج سرد پخته‌شده دانه بلند
  • ۱ قاشق غذاخوری سویا سس شیرین
  • ۲ عدد تخم‌مرغ
  • ۲ عدد پیازچه کاملا خردشده
  • نمک به مقدار لازم
  • نصف یک خیار خردشده برای سرو
  • کراکر میگو برای سرو (به‌صورت آماده قابل خرید است و می‌توانید خودتان هم آن را درست کنید)

مواد لازم برای کراکر میگو

  • ۲۵۰ گرم میگوی ریز
  • ۲ قاشق غذاخوری آب ‌لیمو
  • ۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
  • ۲ قاشق غذاخوری جعفری ساطوری
  • ۱۶ عدد بیسکوئیت کراکر
  • ۴ ورقه پنیر موتزارلا ورقه‌ای

دستور پخت کراکر میگو

کراکر میگو

۱. مقدار ۱ لیتر آب را به‌همراه ۲ قاشق غذاخوری نمک و ۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید به جوش آورده و میگو را ۴ تا ۵ دقیقه در آن بجوشانید، سپس آن را آبکش کنید.

۲. ۱۶ عدد از میگوها را نگه‌ داشته و بقیه را نگینی خرد کنید. میگوی خردشده را با آب‌لیمو، جعفری و نمک و فلفل مخلوط کنید.

۳. مایه‌ میگو را به ۱۶ قسمت تقسیم کرده و هر قسمت را روی بیسکوئیت‌ها پخش کنید. پنیرها را از قطر ۴ قسمت کنید تا هر تکه به‌شکل مثلث درآید. هر تکه را روی یکی از بیسکویت‌ها قرار داده و یکی از میگوهای درسته را روی آن قرار دهید.

۴. کراکرها را حدود ۳ دقیقه گریل کنید تا پنیر آب شود.

دستور پخت

ناسی گورنگ

ناسی گورنگ در اصلبا استفاده از برنج باقی‌مانده از غذای روز فبل به‌عنوان صبحانه به وجود آمد. عکس از «ریویانو آدیترا پوترا» (reviano auditra putra)

۱. یک قاشق غذاخوری روغن در یک ماهیتابه بریزید و آن را روی شعله کم گاز قرار دهید. سس ماهی را به آن اضافه کنید و کمی بپزید تا بوی آن دربیاید.

۲. پیاز و سیر را اضافه کنید و تا زمانی که به رنگ قهوه‌ای طلایی دربیایند، آن‌ها را هم بزنید و سرخ کنید.

۳. ابتدا فلفل خردشده و سپس برنج را به آن اضافه کنید. روی حرارت متوسط، این ترکیب را هم بزنید تا برنج گرم شود و همه مواد باهم به‌خوبی ترکیب شوند. اگر احساس کردید برنج برای گرم‌شدن به آب نیاز دارد، کمی آب اضافه کنید.

۴. سویا سس را اضافه کنید و آن را هم بزنید تا کاملا پخش شود. کمی نمک به آن اضافه کنید.

۵. بقیه روغن را در یک ماهیتابه دیگر بریزید و تخم‌مرغ‌ها را سرخ کنید.

۶. برنج را در کاسه‌های سرو بریزید و روی آن را با پیازچه، یک تخم‌مرغ سرخ‌شده و چند تکه خیار تزئین کرده و آن را با کراکر میگو سرو کنید.

ویدیو

دانلود ویدیو 720p360p

سفر به اندونزی با طعم ناسی گورنگ

ناسی گورنگ را می‌توان در سراسر اندونزی در چرخ‌دستی‌های سرو غذای خیابانی، در «وارونگ» (warung) یا دکه‌های غذای خیابانی و در منوی بهترین رستوران‌ها و همچنین بر سر میز تمام خانواده‌ها پیدا کرد.

یک ناسی گورنگ ویژه سفارش دهید که با تخم‌مرغ سرخ‌شده سرو می‌شود. حواستان به نسخه «پداس» (pedas) این غذا باشد، زیرا سفارش‌دادن آن مانند بازی‌کردن با آتش است. این نسخه از ناسی گورنگ با فلفل تازه چیلی تند و آتشین پخته می‌شود و اشک را از چشمانتان جاری خواهد کرد.

ناسی گورنگ در نسخه‌های متفاوتی سرو می‌شود. ناسی گورنگ «آیام» (Nasi goreng ayam)، متشکل از مرغ سرخ‌شده تند است و ناسی گورنگ «ایکان بیلیس» (nasi goreng ikan bilis)، غذایی محبوب در جزیره فلورس، قلمرو اژدهای کومودو به شمار می‌آید و از ماهی‌های انچووی کوچک خشک‌شده تشکیل می‌شود.

ناسی گورنگ «گیلا» (Nasi goreng gila) یا «برنج سرخ‌شده دیوانه» را به‌ندرت می‌توان در خارج از ایالت جاکارتا پیدا کرد. این نسخه از سوسیس، تخم‌مرغ هم‌زده، کوفته قلقلی گوشت، سنگدان مرغ، گوشت گوساله دودی و هر چیز دیگری که سرآشپز دوست داشته باشد، تشکیل می‌شود. این تنوع، ناسی گورنگ را به غذایی منحصربه‌فرد تبدیل کرده است که با هر موادی قابل طبخ است.

بالی

کمی از ناسی گورنگ بچشید و تصور کنید در حال استراحت در سواحل بالی در  اندونزی هستید

در بخش نظرات این مقاله، از تجربیات خود در خصوص هریک از غذاهای اندونزیایی برای ما و دیگر خوانندگان کجارو بنویسید یا اگر تاکنون موفق شده‌اید هریک از غذاهای بین‌المللی ارائه‌شده در مجموعه ۵۰ غذای خوشمزه دنیا را طبخ کنید، از غذاهای خود عکس بگیرید و  با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (@mykojaro)، تصاویر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه