با تور مجازی از جزایر راجه آمپات اندونزی دیدن کنید

زینب موحدی
زینب موحدی سه شنبه، ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی از جزایر راجه آمپات اندونزی دیدن کنید

مجمع‌الجزایر راجه آمپات، بهشتی کوچک در کشور اندونزی هستند که به‌خاطر تنوع زیستی بی‌نظیر و مرجان‌های متنوع، مشهور شده‌اند.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۱۱/۲۵ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۲/۱/۲۸ توسط پوریا محمدی پیوند به‌روزرسانی شده است.

جزایر راجه آمپات (Raja Ampat)، مجمع‌الجزایری کوچک واقع در آب‌های اقیانوس آرام در استان پاپوآی غربی اندونزی هستند. نام راجه آمپات به‌معنی «چهار پادشاه» است. طبق افسانه‌های محلی اندونزیایی، خاندان سلطنتی از تخم‌هایی بیرون آمدند که توسط یک زن پیدا شده بودند. این خاندان، چهار جزیره‌ بزرگ راجه آمپات را تصرف کردند؛ سه تخم دیگر هم وجود داشت که یک روح، یک زن و یک سنگ از آن‌ها پدید آمد. انسان‌های متمدن امروزی به‌سختی چنین افسانه‌ عجیب‌وغریبی را باور می‌کنند. مهم‌ترین ویژگی جزایر راجه آمپات، یعنی طبیعت شگفت‌آور آن نیز در این افسانه جایی نداشته است. با ما هماهنگ شوید تااز دریچه تور مجازی به بازدید از این منطقه رویایی بپردازیم.

تور مجازی: اندونزی؛ سفر به مجمع‌الجزایر راجه آمپات

راجه آمپات بخشی از (به‌اصطلاح) «مثلت مرجانی» است که شهرتش به تنوع زیستی غنی و بی‌همتا از نظر آبزیان دریایی برمی‌گردد. در حقیقت، آب‌های این جزیره زیستگاه بیشترین موجودات زنده است؛ گونه‌های جانداری که در آب‌های این منطقه زندگی می‌کنند، بسیار بیشتر از گونه‌های سایر مناطق مثلت مرجانی هستند. منظور از مثلث مرجانی، اندونزی، مالزی، فیلیپین، پاپوآ گینه‌ نو، جزایر سلیمان و تیمور شرقی است که محل زندگی بیش از ۵۰۰ گونه مرجان‌، ۱۰۰۰ گونه ماهی و حدود ۷۰۰ گونه از سخت‌پوستان و انواع نهنگ‌ها، دلفین‌ها و بسیاری از آبزیان دیگر به شمار می‌رود. همه‌ این‌گونه‌ها در کنار هم، این مجمع‌الجزایر را تبدیل به یکی از غنی‌ترین اکوسیستم‌های دریایی در جهان کرده‌اند.

گالری عکس‌های راجه آمپات؛ برای دیدن عکس‌ها در اندازه‌ واقعی، روی آن‌ها کلیک کنید

شهر ساحلی سورونگ (Sorong)، دروازه‌ ورود به راجه آمپات است که در ساحل شمال غربی پاپوآی غربی قرار دارد. در ابتدای سده‌ ۲۰، در این منطقه ذخایری از نفت و گاز کشف شد و از آن زمان تاکنون، سورونگ تبدیل به یکی از مهم‌ترین منابع نفت و گاز اندونزی شده است. در عین حال، این شهر را به‌سختی می‌توان یک شهر صنعتی دانست؛ چراکه خانه‌های کوچک و پراکنده‌ روی تپه‌های سرسبز، فضایی سرزنده و جذاب به وجود آورده‌اند.

متاسفانه، گردشگران نمی‌توانند کل ۱۵۰۰ جزیره‌ این مجمع‌الجزایر را از نزدیک تماشا کنند؛ با این حال شاید تصاویر پانوراما، قدری از شکوه طبیعت محلی راجه آمپات را به شما نشان دهد.

جزیره‌ پولائو مانسوآر (Pulau Mansuar) که درست در مرکز جزایر راجه آپات قرار گرفته است، فضاهای جذاب بسیاری برای غواصی دارد. گفته می‌شود جنگل‌های انبوه این جزیره، زیستگاه پرندگانی با شهرت جهانی است. گونه‌های متنوعی در جنگل‌های حرای این منطقه وجود دارند؛ از جمله ماهی‌هایی که تنها مختص این آب‌ها هستند. آنچه همه‌ این زیبایی‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد، انبوه مرجان‌هایی است که در گوشه‌وکنار جزیره دیده می‌شوند.

گالری عکس‌های راجه آمپات؛ برای دیدن عکس‌ها در اندازه‌ واقعی، روی آن‌ها کلیک کنید

مانگرو هوم‌استی (Mangrove Homestay)، اقامتگاه‌های سنتی در منطقه‌ پاپوآ هستند که معماری اندونزیایی را در این‌گونه جزایر نشان می‌دهند. خانه‌های مانگرو به خانه‌های ییلاقی گفته می‌شود که روی ستون بنا شده‌اند و حس زندگی به‌سبک محلی‌ها را پیشکش گردشگران می‌کنند. به هر حال، زمانی که امواج دریا فروکش می‌کنند، می‌توانید قدم‌زنان تا جزیره‌ کرای (KRI) بروید. نزدیکی این دو جزیره به هم و راه زمینی آن‌ها، عاملی است که جذابیت مانسوآر را دوچندان می‌کند.

جزایر فام (Fam Islands)، یکی از جاهای دیدنی اندونزی برای آشنایی با حیوان‌های دریایی و تنوع مرجانی هستند. از مهم‌ترین و پرطرفدارترین جزایر آن می‌توان به جزیره‌ پیانمو (Pianemo) اشاره کرد. جزیره‌ فام نیز چشم‌اندازی زیبا به جزایر کوچک پراکنده در تالاب زمردین منطقه دارد که به‌تنهایی، شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌ گردشگری کل مجمع‌الجزایر به شمار می‌آید. 

گالری عکس‌های راجه آمپات؛ برای دیدن عکس‌ها در اندازه‌ واقعی، روی آن‌ها کلیک کنید

قلعه‌ بلژیکی‌ها یا فورت بلجیکا (Fort Belgica)، در جنوب راجه آمپات و در یکی از جزایر باندا (Banda Islands) قرار دارد که بخشی از مجمع‌الجزایر ملوک (Maluku) محسوب می‌شود. تا اواسط قرن نوزدهم، جزایر باندا تنها منبع جوز هندی در جهان بودند و به همین دلیل، این جزایر به نام جزایر ادویه معروف شدند. هلندی‌ها در اواخر قرن هفدهم، پرتغالی‌ها را از این جزایر بیرون کردند و برای محافظت از مستعمره‌ جدید خود، قلعه‌ای در محل یک بنای قدیمی ساختند.

مجمع الجزایر راجه آمپات؛ اندونزی

زلزله‌های متعدد، رطوبت تمام‌نشدنی و استفاده از مواد بی‌کیفیت در ساخت قلعه موجب شد که این بنا نیاز به بازسازی مداوم داشته باشد؛ هرچند که این سازه هیچ‌گاه کارایی لازم را نداشت. ساخت این قلعه‌های سنگی پنج‌ضلعی در سال ۱۶۷۳ به پایان رسید. در سال ۱۷۹۶ و بدون شلیک حتی یک گلوله، قلعه به تسخیر بریتانیایی‌ها درآمد. در نهایت، درگیری‌هایی برای تصاحب قلعه در گرفت که خسارت‌هایی به آن وارد کرد.

در قرن بیستم، دولت اندونزی بودجه‌ای برای برنامه‌ بازسازی کامل بنا تخصیص داد و در سال ۲۰۱۵، این قلعه نیز به‌همراه سایر جزایر باندا، توجه کارشناسان یونسکو را به خود جلب کرد. آن‌ها تاریخچه‌ جزایر و مناظر دریایی آن را نامزد ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو اعلام کردند. پس از آنکه این گوشه از کره‌ زمین را از دریچه‌ تور مجازی مشاهده کردید، شما هم قطعا با نظر آن‌ها موافقت خواهید کرد.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه