راهنمای سفر به آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی یکی از توریستی‌ترین استان‌های کشورمان و محل زندگی اقوام آذری و کرد ایران است. مرکز این استان شهر ارومیه است (به معنی شهر آب‌). این شهر با بیش از ۳ هزار سال قدمت قدیمی‌ترین شهر در منطقه شمال‌ غرب ایران به شمار می‌آید که هنوز پابرجا است. این استان با داشتن جاذبه‌های طبیعی، تاریخی گوناگون می‌تواند یکی از مناسب‌ترین مقاصد گردشگری به شمار رود.

درباره استان آذربایجان غربی بیشتر بخوانید:

درباره استان آذربایجان غربی

آب و هوای آذربایجان غربی

جاهای دیدنی استان آذربایجان غربی

شهرها و روستاهای استان آذربایجان غربی

سوغات استان آذربایجان غربی

غذاهای محلی استان آذربایجان غربی

اقامت در استان آذربایجان غربی

رستوران های استان آذربایجان غربی

آداب و رسوم مردم استان آذربایجان غربی

راهنمای سفر به استان آذربایجان غربی

درباره استان آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی یکی از استان‌های مرزی ایران در ناحیه‌ی شمال غرب است که از شمال با کشور جمهوری آذربایجان و از غرب با کشور ترکیه و کشور عراق هم‌مرز است. این استان از شرق به استان آذربایجان شرقی، در گوشه جنوب شرقی به استان زنجان و از جنوب به استان کردستان منتهی می‌شود. استان آذربایجان غربی که سیزدهمین استان بزرگ کشور است، در منطقه اذربایجان واقع شده و طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، بیش از ۳ میلیون و ۲۶۵ هزار نفر است.

تخت سلیمان

عکس از ویکی‌مدیا (عکاس: مهدی صفایی)

اکثر ساکنان استان آذربایجان غربی به زبان آذری سخن می‌گویند، اما شهرهای مهاباد، سردشت و پیرانشهر که در جنوب این استان قرار دارند، همسایه استان کردستان و کردنشین هستند. مردمان این استان را غالبا مسلمانان شیعه و سنی تشکیل می‌دهند و پیروان ادیان دیگر مانند مسیحی، زرتشتی و یهودی نیز از اقلیت‌های مذهبی این استان هستند.

قره کلیسا

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: محمدرضا دومیری گنجی)

تاریخ آذربایجان غربی را به دوران ماد و پیش از آن نسبت می‌دهند. در وجه تسمیه آذربایجان غربی و به طور کلی منطقه «آدربایجان» چنین می‌گویند که ریشه در «آذرآبادگان» به معنی «سرزمین آتش» دارد و وجود قدیمی‌ترین و بزرگترین آتشگاه های جهان در این منطقه از جنوب در تخت سلیمان تا شمال در باکو، گواه این ادعاست. برخی دیگر نیز نام «آذربایجان» را به سردار آتروپاد یا آتورپاد نسبت می‌دهند که حدود ۲۳۰۰ سال پیش، بعد از غلبه اسکندر مقدونی، در این منطقه ظهور کرد و حکومت وی و جانشینانش با نام «آتورپاتگان» تا زمان اشکانیان ادامه یافت.

آب و هوای استان آذربایجان غربی

استان آذربایجان شرقی از مناطق سردسیر ایران به شمار می‌آید. بنابراین نیمه اول سال، خصوصا ماه‌های خرداد تا شهریور را می‌توان به عنوان بهترین زمان سفر به آذربایجان غربی در نظر گرفت. البته در روزهای تابستان که گرمترین اوقات سال هستند، دمای هوا ممکن است تا ۳۵ درجه هم برسد اما میانگین دما در این ماه‌ها تقریبا ۲۴ درجه سانتیگراد است. همچنین در نظر داشته باشید که به دلیل خنک و مطلوب بودن دما در این منطقه، فصل تابستان شلوغ‌ترین زمان سفر است.

تپه حسنلو

عکس از ویکی‌مدیا (عکاس: مهدی رهنورد)

جشنواره‌های گوناگونی هم در بعضی مناطق این استان برگزار می‌شود. همچون جشنواره انگور که هر سال در نیمه دوم شهریورماه برگزار می‌شود یا جشنواره میوه‌های چهارفصل که در تیرماه در ارومیه برگزار می‌شود و میوه‌های فصل و مشتقات آنها عرضه می‌شود. اگر در این تاریخ‌ها قصد سفر به آذربایجان غربی را دارید، می‌توانید از این جشنواره بازدید کنید.

چنانچه ترجیح می‌دهید در زمانی خلوت‌تر به این استان زیبا سفر کنید، نیمه اول مهرماه را به شما پیشنهاد می‌کنیم. زمانی که هنوز سرمای هوا طاقت‌فرسا نیست و از شلوغی گردشگران تابستانی هم خبری نیست.

جاهای دیدنی استان آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی، با طبیعت چشم‌نواز و هزاران سال تاریخ، دیدنی‌های بسیاری از جمله سه اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو را در دل خود جای داده است. در ادامه، برخی از مشهور‌ترین جاهای دیدنی استان آذربایجان غربی را معرفی می‌کنیم.

جاذبه های تاریخی و فرهنگی آذربایجان غربی

مجموعه تاریخی تخت‌سلیمان را می‌توان از معروف‌ترین آثار تاریخی استان آذربایجان غربی برشمرد. این شهر تاریخی که از آثار ثبت‌شده در میراث جهانی یونسکو نیز به شمار می‌آید، در نزدیکی تکاب قرار گرفته و در دورا‌ن‌های مختلف حکومتی از مادها تا مغولان، در شکوه و تمدن به سر می‌برده است. تخت سلیمان با نام باستانی شهر «شیز»، در زمان ساسانیان بیشتر مورد توجه قرار گرفت و آتشکده آذرگشنسب که هنوز هم یکی از معروف‌ترین پرستشگاه‌های زرتشتیان به شمار می‌آید، یادگار آن دوران است.

سایت‌های و تپه‌های باستانی بسیاری در این منطقه وجود دارند که همگی گواه پیشینه تاریخی آن هستند. از جمله، می‌توان به تپه حسنلو در نزدیکی نقده اشاره کرد که از معروف‌ترین سایت‌های باستان‌شناسی ایران است. قدمت آثار یافت شده در تپه حسنلو به بیش از ۷ هزار سال پیش باز می‌گردد و جام طلای حسنلو، مشهورترین یافته‌ این سایت باستانی است.

دژ بسطام

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Fabien Dany)

قره کلیسا نیز ار دیگر آثار تاریخی استان آذربایجان غربی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و با نام کلیسای «تادئوس مقدس» نیز شناخته می‌شود و در شهرستان چالدران قرار دارد. این کلیسا مقبره یکی از حواریون حضرت مسیح، با نام تادئوس مقدس است و از زیارتگاه‌های مهم مسیحیان ایران و جهان قلمداد می‌شود.

باغچه جوق نیز از دیگر آثار تاریخی معروف آذربایجان غربی است که در نزدیکی شهر ماکو قرار گرفته که مربوط به دوره قاجاریه است و به‌خاطر معماری‌ و تزیینات به کار رفته در آن و همچنین باغ مشجری که این ساختمان در آن قرار گرفته است، امروزه به موزه‌ای به همین نام تبدیل شده است.

آراماه شمس تبریزی که در شهرستان خوی قرار دارد، به اعتقاد برخی، مدفن این صوفی است و به نماد شهر خوی تبدیل شده است. هرساله علاقمندان از ایران و سراسر جهان در این آرامگاه گرد هم می‌آیند و مراسم بزرگداشت شمس تبریزی را برگزار می‌کنند.

بازار ارومیه هم که در بافت قدیمی شهر ارومیه قرار گرفته است و قدمت آن به دوره صفویه می‌رسد، نه تنها برای علاقمندان به خرید بسیار جذاب و وسوسه‌کننده است، که از مظاهر فرهنگی شهر ارومیه و استان آذربایجان غربی به شار می‌رود و با گردش در میان تیمچه‌ها و سراهای آن می‌توانید در زمان سفر کنید.

سنگ‌نگاره ساسانی خان‌تختی

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Ehsan franklyn)

از دیگر دیدنی‌های معروف آذربایجان غربی می‌توان به دژ بسطام در شهریتان چایپاره، سه گنبد ارومیه، سنگ نگاره ساسای خان تختی و... اشاره کرد.

جاذبه های طبیعی آذربایجان غربی

مسلما دریاچه ارومیه، شناخته‌شده‌ترین جاذبه طبیعی استان آذربایجان شرقی است که در نزدیکی شهر ارومیه و بین استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرار دارد. این دریاچه، که از معروف‌ترین جاذبه های طبیعی ایران است، بزرگ‌ترین دریاچه داخلی کشور است و در فهرست پارک‌های ملی ایران به ثبت رسیده است. این دریاچه همچنین ششمین دریاچه بزرگ آب‌شور در دنیاست که در رده آثار طبیعی فهرست میراث جهانی یونسکو  نیز ثبت شده است.

دریاچه ارومیه

عکس از خبرگزاری تسنیم (عکاس: نامشخص)

دریاچه تخت سلیمان نیز که در داخل مجموعه تاریخی تخت سلیمان قرار دارد از دیگر زیایی‌های منحصر به‌فرد این استان، در نزدیکی تکاب است. این دریاچه که به دریاچه اسرار و دریاچه گنج هم معروف است، یکی از پدیده‌های طبیعی جذاب در ایران به شمار می‌رود. اید=ن دریاچه در اصل یک چشمه رسوبی است که بیش از ۱۱۲ متر عمق دارد. دو پدیده طبیعی مشابه این دریاچه با نا‌م‌های زندان سلیمان (معروف به زندا دیو) و زندا برنجه نیز در همین منطقه قرار دارند که اکنون خالی از آب هستند و بازدید از آن‌ها مملو از هیجان است.

غارسهولان از زیباترین غارهای آبی کشور است که در نزدیکی شهر بوکان و در مجاورت روستایی به نام سهولان قرار گرفته است. گوشه و کنار این غار مملو از قندیل های زیبا و تماشایی است و آب زلال و شفافی که در غار جریان دارد، زیبایی آن را دوچندان می کند.

غار سهولان

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Sarbaze naja)

آبشار شلماش نیز که درون دره‌ای سرسبز و خنک در نزدیکی شهر شلماش جاری است، یکی از دیدنی ترین جاذبه های طبیعی منطقه به شمار می‌رود که هرساله پذیرای گردشگران بسیاری خصوصا در فصل بهار است.

چمن متحرک چملی نیز که در زبان محلی به نام چملی گول شهرت دارد، از دیدنی های عجیب این استان است که در نزدیکی شهر تکاب و روستای بدرلو قرار گرفته است. این چمن در واقع جزیره کوچک شناوری با وسعت هشتاد متر مربع است که به واسطه جریانات هوا و وزش باد روی برکه‌ای با نیزارهای بلند، در حرکت است.

از دیگر دیدنی‌های معروف طبیعی آذربایجا غربی می‌توان به غارها، ابشارها و شه‌های متعدد اشاره کرد که در جای جای این استان قرار گرفته‌اند.

شهرها و روستاهای استان آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی دارای ۱۷ شهرستان است که شمالی‌ترین آن شهرستان ماکو و جنوبی‌ترین آنها شهرستان‌های تکاب و سردشت هستند. مرکز استان آذربایجان غربی شهر ارومیه است و بعد از آن، شهرهای خوی، میاندوآب، بوکان و مهاباد به ترتیب پر جمعیت‌ترین شهرهای این استان محسوب می‌شوند. از دیگر شهرهای مهم این استان می‌توان به سلماس، پیرانشهر، نقده، سردشت، ماکو، شاهین‌دژ، تکاب، اشنویه، شوط، قره ضیاالدین، سیه‌چشمه و پلدشت اشاره کرد.

ارومیه

شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی و پرجمعیت‌ترین شهر این استان است. اور در زبان آشوری به معنای شهر است و میه به معنای آب. ارومیه در زبان آشوری به معنای «شهر آب» است. نام این شهر در شروع دوره پهلوی به دلیل علاقه رضاشاه به این شهر به رضائیه تغییر یافت و بعد از انقلاب اسلامی دوباره به ارومیه برگشت. این شهر بیش از ۳ هزار سال قدمت دارد و به سبب قرارگیری در شاه‌راه ارتباطی قفقاز، میان‌رودان و آسیای صغیر قرار، درگذشته از مراکز تجاری منطقه به شمار می‌رفته و به دلیل موقعیت استراتژیک این شهر، ۸ دروازه برای تامین امنیت آن در بیرون شهر قرار داشته است. اکثریت مردم ارومیه را ترک‌های آذربایجانی و نیز اقلیتی از کردها، آشوری‌ها و ارامنه تشکیل می‌دهند.

بازار ارومیه

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: mahila h)

خوی

شهر خوی یکی از شهرهای مهم و تاریخی استان آذربایجان غربی است که در نزدیکی مرز ترکیه قرار دارد و بعد از ارومیه، دومین شهر مهم استان آذربایجان غربی به شمار می‌آید. قدمت خوی به بیش از ۳ هزار سال می‌رسد. در دوران باستان، این منطقه تحت حکومت اورارتوها و سپس مادها بود و پس‌ازآن به ساسانیان رسید. شهر خوی در مسیر جاده ابریشم قرار داشته است و به همین دلیل در زمره شهرهای مهم ایران بوده است. در دوره قاجار و جنگ جهانی اول نیز، خوی، به دلیل نزدیکی به مرز روسیه، از اهمیت بالایی برخوردار بود. به دستور فتحعلی شاه‌، دیوار دفاعی در دور شهر خوی بنا شد که هنوز هم بقایای آن پا برجاست.

آرامگاه شمس تبریزی در خوی

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: محمد جمادی)

میاندوآب

شهر میاندو‌آب سومین شهر پرجمعیت استان آذربایجان غربی است که به دلیل واقع شدن در مسیر ارتباطی تبریز ـ مراغه ـ سنندج و ارومیه و تهران و پیوند دادن استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و زنجان و کردستان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در دوران باستان نیز میاندوآب از شهرهای پررونق منطقه به شمار می‌رفته است و سنگ‌نوشته‌ای مربوط به بیش از ۳هزار سال پیش و به زبان اورارتویی که در نزدیکی این شهر یافت شده است، قدیمی‌ترین سند موجود است که به این شهر اشاره می‌کند. دلیل نام‌گذاری میاندو‌آب، قرارگیری آن در میان دو رود زرینه‌رود و سیمینه‌رود است.

بوکان

بوکان از شهرهای مهم استان آذربایجان غربی است که در جنوب این استان و در جنوب دریاچه ارومیه قرار دارد. بوکان، همچون بیشتر شهرهای جنوبی استان آذربایجان غربی، از شهرهای کردنشین این استان محسوب می‌شود و زبان مردم آن، کردی سورانی است. در نزدیکی بوکان کتیبه‌هایی از دوره اوراراتویی یافت شده است و در دوره‌های اشکانیان و ساسانیان نیز بوکان به عنوان پایگاهی مورد استفاده بوده است. علاوه بر یافته‌های باستان‌شناسان، وجود آتشکده‌های زرتشتی در شهر نیز گواه چنین پیشینه‌ای است.

سد بوکان

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: me)

مهاباد

مهاباد از دیگر شهرهای جنوبی استان آذربایجان غربی و از شهرهای مهم این استان به شمار می‌رود. مهاباد نیز از شهرهای کردنشین استان محسوب می‌شود و زبان اهالی آن، کردی سورانی است. موقعیت جغرافیایی منطقه‌ای که شهر مهاباد در آن قرار گرفته و برخورداری از جلگه‌ها و دشت‌های حاصلخیز، آن را به یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های بشر در ایران تبدیل کرده است. پس از حمله آشوریان به منطقه و نابود شدن تمدن‌های اورارتو و مانا، مردم آشور به این منطقه مهاجرت کردند و برای محافظت از خود دژهایی ساختند که بقایای آن‌ها همچنان پابرجاست.

فقرگاه

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Peshawa Aziz)

سوغات استان آذربایجان غربی

محبوب‌ترین سوغات استان آذربایجان غربی، صنایع دستی آن است. در این استان به دلیل همسایگی با استان آذربایجان شرقی، هنر قالب‌بافی متداول است و شهرهای تکاب و میاندو‌اب، در کنار مناطق روستایی این استان، از مراکز عمده قالیبافی در آذربایجان غربی به شمار می‌‌‌آیند. از دیگر هنرهای زیبای این منطقه می‌توان به گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی، رنگرزی و چاپ‌های سنتی، رودوزی و ممقان‌دوزی اشاره کرد.

خوراکی‌های محلی و محصولات باغی و زراعی شهرهای مختلف نیز، با توجه به مقصد سفرتان،‌ می‌توانند رهاوردهای خوبی برای شما باشند. معروف‌ترین سوغات خوراکی آذربایجان غربی، به‌ویژه شهر ارومیه، نقل است که تولید آن در استان، سابقه‌ای دیرینه دارد. حلوای هویج، حلوای گردو و لوزانک نیست از یرینی های پرطرفدار منطقه هستند که در شهرهای مختلف از جمله ارومیه امکان تهیه آن مهیاست. شهر خوی بزرگترین تولیدکننده تخمه‌ آفتابردان و تخمه کدو در کشور است و تخمه خوی در میان گردشگران و اهالی، مشهور است. عسل و عرقیات گیاهی نیز از دیگر سوغات محبوب آذربایجان غربی هستند که به واسطه موقعیت جغرافیایی و پوشش گیاهی منطقه، جزو محصولات مرغوب این استان به شمار می‌آیند.

حلوای هویج

عکس از وب‌سایت negarinfood.com (عکاس: نامشخص)

غذاهای محلی استان آذربایجان غربی

غذاهای سنتی استان آذربایجان غربی از آن دسته غذاهای خوشمزه‌ای هستند که می‌توان آن‌ها را باب میل همه دانست. انواع آش و شوربا (در ربان ترکی به معنی سوپ)، از رایج‌ترین غذاهای محلی این منطقه هستند که از این میان می‌توان یارما شورباسی (سوپ بلغور)، یرتخلی یا تورشولی آش (آش کلم) و آش دوغ را برشمرد. یپراخ دلماسی نیز دلمه برگ موی معروف ترکی است که از غذاهای محبوب سنتی و مجلسی آذربایجان غربی به شمار می‌آید.

یپراخ دلماسی

عکس از وب‌سایت ghazaland.com (عکاس: نامشخص)

گیزاتما، یتیمچه و گوزلمه از خوراک‌های آسان و فوری آذربایجان غربی به شمار می‌آیند که در عین سادگی، از طعم‌های هوس‌انگیزی برخوردارند. ارومیه خورش و شورجه ارومیه هم از خوراک‌های محبوب سنتی ارومیه هستند که در دیگر شهرهای ایتان آذربایجان غربی نیز پرطرفدارند و از چشیدن آن‌ها پشیمان نمی‌شوید.

اقامت در آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی به واسطه قرارگیری در مرز ایران با کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق، از نقاط پرتردد ایران قلمداد می‌شود و همواره در ایام مختلف سال، پذیرای مسافران ایرانی و خارجی بسیاری است که با اهداف گردشگری یا تجاری به این استان سفر یا از آن گذر می‌کنند.

از این رو هتل‌ها و اقامتگاه‌های بسیاری در شهرهای مختلف این استان وجود دارد که معروف‌ترین و با کیفیت‌ترین آن‌ها در مرکز این استان، یعنی شهر ارومیه قرار گرفته‌اند و هتل آنا، هتل باری، هتل آریا و هتل پارک از جمله بهترین آن‌ها هستند.

هتل پارک ارومیه

عکس از جاباما (عکاس: نامشخص)

از دیگر هتل‌ های استان آذربایجان غربی می‌توان به هتل تارا در مهاباد، هتل روناک در پیرانشهر و هتل شهریار در بازرگان اشاره کرد.

همچنین اگر از طرفداران اقامت در روستاها و مناطق دور از شهرهای بزرگ هستید و از تجربه اوقاتی متفاوت با زندگی روزمره خود و نزدیکتر به بومیان روستاهای استان لذت می‌برید، با توجه به برنامه سفر خود می‌توانید از میان ده‌ها اقامتگاه بومگردی استان آذربایجان غربی، گزینه‌هایی را انتخاب کنید و اقامتی به دور از هیاهوی شهر را تجربه کنید.

رستوران های استان آذربایجان غربی

برای چشیدن طعم لذیذ غذاهای، می‌توانید سری به رستوران های استان آذربایجان غربی بزنید. از معروف‌ترین رستوران‌های این استان می‌توان به سفره‌خانه کشکول، رستوران دیاکو و رستوران مولوی اشاره کرد. رستوران‌های سپیدار و روبار در مهاباد، رستوران سرچنار در پیرانشهر و رستوران جلالی در خوی نیز از بهترین رستوران‌های استان به شمار‌ می‌آیند.

رستوران دیاکو ارومیه

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: Diyako Restaurant)

آداب و رسوم مردم استان آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی با پیشینه طولانی و اقوامی که در طول تاریخ در آن ساکن بوده‌اند، روزگار پرفراز و نشیبی را به خود دیده است و عقاید، باورها و آداب و رسوم مختلفی در گذر زمان، سینه به  سینه در میان آنان نقل شده است. هرچند شلوغی روزگار شهرنشینی ممکن است غبار فراموشی روی برخی از این سنن نشانده باشد، هنوز هم بسیاری از اهالی این خطه، به آیین‌های قومی خود پایبند هستند.

شعر و موسیقی همواره بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ مردم آذربایجان بوده است و مناسبت‌های مختلف از جمله عید نوروز، شب چله، چهارشنبه‌سوری و همچنین مراسم مذهبی همگی با حضور موسیقی و بداهه‌نوازی‌های عاشیق‌های آذربایجان همراه است.

چهارشنبه سوری در آذربایجان غربی

عکس از همشهری آنلاین (عکاس: نامشخص)

در کنار اعیاد مختلف مذهبی، مردم آذربایجان غربی اهمیت ویژه‌ای به عید نوروز و مراسم مربوط به فرارسیدن سال نو نیز می‌دهند. در این استان، اسفندماه را با عنوان ماه عید می‌دانند و به هفته اول اسفند "چیله قووان" می‌گویند؛ یعنی هفته‌ای که چله زمستان را فراری می‌دهد. چهارشنبه‌سوری نیز در آذربایجان غربی با مراسم مختلفی همراه بوده است که بعضی از آن‌ها هنوز هم انجام می‌شوند. مانند شال اندازی که در آن شال‌های خود را از پشت‌بام‌ها به طرف پنجره خانه‌ها آویزان می‌کردند تا صاحبخانه آن را با تنقلات پر کند.

از دیگر مراسمی که متاسفانه در دست فراموشی است می‌توان به «تکم چی» اشاره کرد که به مناسبت عید نوروز و سال نو انجام می‌شود و طی آن با اشعار و آوازهای ترکی، نوید فرارسیدن عید را می‌دهند.

همچنین افرادی که عزادار هستند، از عید نوروز به عنوان «قره بایرام» یا عید سیاه یاد می‌کنند و چند روز قبل از سال نو، بر مزار ار دست‌رفتگان خود می‌روند.

راهنمای سفر به استان آذربایجان غربی

برای سفر به استان آذربایجان غربی می‌توانید از هواپیما، اتوبوس‌های بین شهری یا خودروی شخصی استفاده کنید. همچنین، تورهای مسافرتی بسیاری به مقصد ارومیه و دیگر شهرهای این استان یا گشت و گذار در دامان طبیعت‌ چشم نواز آن برگزار می‌شوند.

سفر هوایی به آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی به دلیل اهمیتی که در حمل و نقل هوایی کشور دارد، دارای سه فرودگاه فعال در سه شهر مختلف است و شما در صورت تمایل به سفر هوایی به این استان، می‌توانید نزدیکترین فرودگاه به مقصد نهایی سفر خود را انتخاب و به یکی از سه شهر ارومیه، خوی یا ماکو پرواز کنید و برای رسیدن به دیگر شهرهای استان آذربایجان غربی، فاصله باقیمانده تا شهر مقصد را به صورت زمینی بپیمایید.

فرودگاه ارومیه با قرارگیری در ۱۵ کیلومتری شمال مرکز استان آذربایجان غربی، از فرودگاه‌های مهم شمال غرب ایران به حساب می‌آید که علاوه بر پرواز‌های داخلی، پروازهای رفت و برگشت به ترکیه، عربستان و دبی نیز در این فرودگاه دایر است. زمان پرواز تهران به ارومیه حدود یک ساعت و ۱۰ دقیقه به طول می‌انجامد.

فرودگاه ارومیه

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: Mahdi Nimayiofficial)

فرودگاه خوی نیز از دیگر فرودگاه‌های مسافربری استان است که در حال حاضر پروازهای رفت و برگشت از مبدا تهران در آن برقرار است. این فرودگاه در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر خوی و در میانه راه خوی به سلماس قرار گرفته است.

فرودگاه ماکو که در ۴۵ کیلومتری شرق شهر ماکو قرار گرفته است نیز دیگر فرودگاه مسافربری استان آذربایجان غربی است که در حال حاضر پروازهای رفت و برگشت از مبدا تهران در آن برقرار است.

سفر زمینی به آذربایجان غربی

 اگر از علاقمندان به قطار هستید، متاسفانه امکان سفر ریلی به این استان هنوز امکان‌پذیر نیست اما خبر خوب برای شما این است که پروژه راه‌اندازی مسیر قطار در این استان تا حد زیادی انجام شده و به زودی دسترسی‌های ریلی فراهم خواهد شد.

همچنین امکان سفر به شهرهای مختلف این استان از طریق شرکت‌های مختلف اتوبوسرانی بین‌شهری وجود دارد و با مراجعه به پایانه‌های اتوبوسرانی، می‌توانید از برنامه زمانی حرکت آن‌ها مطلع شوید. بیشتر شهرهای بزرگ، سرویس‌های رفت و برگشت به ارومیه، مرکز این استان را فراهم کرده‌اند و امکان سفر مستقیم به دیگر شهرهای این استان نیز از برخی کلانشهرها مانند تهران، اصفهان یا تبریز مهیاست.

ترمینال ارومیه

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: حسن محمودی)

اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید، ساکن هر کجای ایران که هستید، لازم است خود را به شمال‌غربی‌ترین نقاط کشور برسانید! برای سفر به ارومیه، به عنوان مرکز استان، از تهران وارد اتوبان قزوین-زنجان-تبریز شوید و سپس از تبریز با گذر از روی دریاچه ارومیه، خود را به ارومیه برسانید. فاصله تهران تا ارومیه حدود ۷۶۰ کیلومتر است و پیمودن این مسیر، بدون احتساب توقف و در شرایط معمولی جاده، بین ۸ تا ۹ ساعت طول می‌کشد.

چنانچه از شهرهای استان خراسان یا از شهرهای شمالی کشور در استان‌های گلستان، مازندران و گیلان راهی آذربایجان غربی هستید، بهترین مسیر این است که خود را به تهران برسانید و از اتوبان قزوین-زنجان-تبریز به طرف ارومیه ادامه مسیر دهید.

چنانچه ساکن شهرهای مرکزی، شرقی، جنوب شرقی یا جنوبی کشور هستید، مسیر سفر شما از اصفهان می‌گذرد و سپس می‌توانید از اتوبان ساوه، به ساوه بروید. پس از آن مسیر ساوه-تاکستان-زنجان، از جاده قدیم قزوین، کوتاهترین مسیر برای شما خواهد بود. از زنجان هم به طرف تبریز و سپس شهر ارومیه رهسپار خواهید شد. فاصله اصفهان تا ارومیه از این مسیر، بیش از هزار کیلومتر است.

اگر ساکن هریک از استان‌های غربی کشور هستید، با عبور از شهرهای کرمانشاه، سنندج و بوکان، به ارومیه خواهید رسید.

عکس‌های گالری از گوگل مپ و Unsplash؛ عکاسان: نصر رازقی، شاهین قنبری، امید، محمدتقی، فرهاد فلاح زاد

 

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map