فرودگاه ارومیه ؛ معرفی فرودگاه های ایران و جهان

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا پنجشنبه، ۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
فرودگاه ارومیه ؛ معرفی فرودگاه های ایران و جهان

فرودگاه ارومیه یکی از فرودگاه‌های مهم شمال غرب ایران است و به‌عنوان مرز هوایی محسوب می‌شود.

ارومیه، مرکز و بزرگ‌ترین شهر استان آذربایجان غربی، از نظر قدمت با شهرهای تاریخی و باستانی سارد و نینوا برابری می‌کند. همچنین استان آذربایجان غربی به‌دلیل همسایگی با سه کشور خارجی از نظر هوایی و زمینی جزو مرزهای کشور محسوب شده و از این‌رو، به‌دلیل موقعیت استراتژیک صنعت حمل و نقل به‌ویژه در زمینه هوایی از اهمیت ویژه‌ای در ارومیه برخوردار است.

فرودگاه ارومیه

عکس از سینا جوانبخت

فرودگاه ارومیه

فرودگاه ارومیه که به‌عنوان یکی از فرودگاه‌های مهم شمال غرب است و به‌دلیل همسایگی با سه کشور خارجی مرز هوایی محسوب می‌شود. این فرودگاه قابلیت پذیرش انواع هواپیماهای پهن پیکر (متناسب با CAT ایمنی زمینی فرودگاه) و هواپیماهای متوسط و هواپیماهای بدنه باریک و هواپیماهای سبک و انواع هلی‌کوپتر را دارد.

در حال حاضر نزدیک به ۳۰۰۰۰ مسافر از ترمینال داخلی این فرودگاه تردد می‌کنند. پروازهای داخلی فرودگاه ارومیه به تهران و مشهد و پرواز خارجی به ترکیه، عربستان و دبی دایر است.

undefined

هواپیمایی ایران ایر

تاریخچه فرودگاه ارومیه

فرودگاه بین‌المللی شهید باکری ارومیه در سال ۱۳۴۲ در شمال شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی در ۳۴۳ هکتار ساخته شد و سه سال بعد در سال ۱۳۴۵ به بهره‌برداری رسید.

مشخصات فرودگاه

  • نوع فرودگاه: همگانی (مسافری) / نظامی
  • کد یاتا: OMH
  • کد ایکائو: OITR
  • ارتفاع از سطح دریا: ۱۳۲۴ متر
  • فاصله هوایی ارو تا تهران: ۷۶۶ کیلومتر در حدود یک ساعت پرواز

پایانه‌ها و امکانات فرودگاه ارومیه

فرودگاه ارومیه

فرودگاه ارومیه دارای دو ترمینال داخلی به مساحت ۴۲۰۰ مترمربع و ترمینال خارجی به مساحت ۴۴۰۰ مترمربع است و هر دو ترمینال مجهز به دستگاه‌های تفتیش بار و مسافر هستند.

باند ۳۲۵۰ متری این فرودگاه با عرض ۴۵ متر مجهز به چراغ‌های آستانه و کناره باند (جهت استفاده در ساعات شب یا شرایط دید کم) جهت فرود مناسب پروازها باند فرودگاه و دارای چراغ‌های نشان‌دهنده شیب فرود (PAPI) و سیستم پیشرفته ILS همراه با ۹۰۰ متر چراغ نشان‌دهنده سمت باند است. سیستم پیشرفته ILS سیستمی است که جهت فرود ایمن هواپیماها در شرایط عادی یا شرایط دید کم در این فرودگاه نصب شده است.

سنگین‌ترین و پهن‌ترین هواپیمای قابل پذیرش در این فرودگاه B747 SP هستند و نوع فضای ارائه سرویس مراقبت پرواز D است.

محدوده کنترل پروازی این فرودگاه به شعاع ۴۰ کیلومتر و برج مراقبت پرواز فرودگاه نیز مجهز به دستگاه AMD است و پرسنل مراقبت پرواز توسط این دستگاه کلیه تحرکات هواپیماها را در این محدوده زیر نظر دارند.

موقعیت جغرافیایی و شماره‌های تماس

این فرودگاه در شمال شهر و در فاصله ۱۵ کیلومتری جاذبه های ارومیه قرار دارد.

  • تلفن پاسخگوی شبانه‌روزی: ۱۹۹
  • تلفنخانه: ۳۲۷۷۷۷۶۶-۰۴۴
  • مدیر ترمینال: ۲۳۲
  • اطلاعات پرواز: ۲۲۰
  • تحویل بار: ۲۵۶
  • دفتر آتا: ۳۴۴
  • دفتر آسمان: ۲۳۷

اطلاعات پرواز

شرکت هواپیماییمقصدهای پروازی
آتامهرآباد، استانبول
ایران ایرمهرآباد
فلای پرشیامشهد
آسمانمهرآباد
قشممهرآباد

اگر قصد خرید بلیط هواپیما ارزان  از ایرلاین‌های داخلی یا خارجی را دارید، می‌توانید از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو، بلیط هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر تهیه کنید. استفاده از کجارو باعث می‌شود تا نیازی نباشد برای پیدا کردن بهترین قیمت پروازهای داخلی یا خارجی، چندین سایت را بررسی کنید و آخرین قیمت‌ها از آژانس‌های سرشناس را یک‌جا مشاهده کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه