جاذبه هایی که در مریدا اسپانیا خواهید دید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۰
جاذبه هایی که در مریدا اسپانیا خواهید دید

مریدا (Mérida)، پایتخت ایالت مکزیکی یوتاکان در اسپانیا است که از جاذبه‌های متعدد تاریخی آن می‌توان به آثاری همچون تئاتر رومی، پل رومی، موزه ملی هنر رومی، آمفی تئاتر رومی و... اشاره کرد.

سایت‌های باستان‌شناسی مریدا که در فهرست یونسکو قرار دارند، دنیای هیجان‌انگیز عصر کلاسیک را به وجد می‌آورند، به‌خصوص که سازه‌های رومی بازسازی شده نیز در این شهر خودنمایی می‌کنند. شهر اِمِریتا اوگوستا (Emérita Augusta) به دستور امپراتور اوگوستوس در تاریخ ۲۵ قبل از میلاد مسیح و در زمان کشورگشایی‌های روم تا شبه جزیره ایبری، تاسیس شد. این منطقه پررونق با جمعیتی بالغ بر ۵۰ هزار نفر به بزرگ‌ترین پایگاه مرزی در ایبری و لوسیتانیا تبدیل شد.

میراث این گذشته غنی را می‌توان در تعداد زیاد آثار باستانی این شهر مشاهده کرد: تئاتر رومی، آمفی تئاتر، معبد دیانا و کازا دِل میترِئو. اکثر بقایای باستان‌شناسی رومی در بخش شرقی شهر قرار دارد و با یک بیلت می‌توان از نقاط مختلف این سایت بازدید کرد. در ادامه بیشتر به شما خواهیم گفت.

۱تئاتر رومی

مریدا اسپانیا

تئاتر رومی (Teatro Romano)، یک یادمان باستانی معرکه و عالی‌ترین سایت باستان‌شناسی در مریدا است و بهترین تئاتر رومی باقیمانده در اروپا به شمار می‌رود. ژنرال رومی به نام آغریپا (Agrippa)، این محل را در ۱۶ قبل از میلاد ساخت و بعد از یک حادثه آتش سوزی، در قرن اول بعد از میلاد بازسازی شد. جایگاه تماشاچیان به صورت شیب‌دار و نیم دایره بوده که گنجایش ۶ هزار نفر را داشته است. دیوار پشت صحنه، تزیینات مجسمه‌ای فوق‌العاده‌ای دارد و در گذشته باغی داشته که به عنوان مرکز تجمع استفاده می‌شد.

این تئاتر به خوبی نگهداری و بازسازی شده است و به همین دلیل گردشگران می‌توانند به راحتی اتفاقاتی که دو هزار سال قبل در این محل رخ داده را تجسم کنند. از این ساختمان هنوز هم برای اجرای نمایش، باله و کنسرت استفاده می‌شود. این تئاتر در طی ماه‌های جولای و آگوست به محلی خیره‌کننده برای برگزاری جشنواره‌ی معتبر تئاتر کلاسیک درمی‌آید. این جشنواره به سنت یونان-لاتین اختصاص دارد، هر چند که سایر هنرهای دراماتیک، اجراهای موسیقی و نمایش فیلم را نیز پوشش می‌دهد. حضار روی نیمکت‌های سنگی و قدیمی این تئاتر می‌نشینند و مستقیماً میراث فرهنگی یونان باستان و رم را تجربه می‌کنند.

۲موزه ملی هنر رومی

مریدا اسپانیا

موزه ملی هنر رومی (National Museum of Roman Art)، مجموعه‌ای فوق‌العاده از هنر رومی باستان است که در مقابل تئاتر رومی قرار دارد و در سال ۱۹۸۶ افتتاح شد. این موزه شامل تعداد قابل توجهی از آثار باستانی رومی می‌شود که از سایت‌های باستان‌شناسی شهر مریدا به دست آمده است. از سکه‌های باستانی، مجسمه، اشیاء شیشه‌ای و سرامیکی گرفته تا نقاشی‌های دیواری و سنگ قبرها، از زندگی روزمره در دوران رومی‌ها حکایت دارند.

بسیاری از آثار هنری نشان دهنده صنعتگری فوق‌العاده آن زمان است. از بهترین آثار این مجموعه می‌توان به نیم تنه‌ی امپراتور اوگوستوس که از سنگ مرمر حکاکی شده، نقاشی دیواری‌های تئاتر رومی و طیف متنوعی از موزاییک‌های کفپوش بسیار عالی اشاره کرد. این موزه روی یکی از بقایای باستان‌شناسی ساخته شده و در زیرزمین آن می‌توان پیشرفت کاوش‌های باستان‌شناسی را مشاهده کرد.

۳آمفی تئاتر رومی

مریدا اسپانیا

بقایای آمفی تئاتر رومی (Anfiteatro Romano) در نزدیکی تئاتر رومی قرار دارد. در این سازه بسیار بزرگ که در سال ۸ پیش از میلاد ساخته شد، ۱۵ هزار تماشاچی می‌توانستند مبارزات گلادیاتورها را تماشا کنند. در این آمفی تئاتر همچنین به تقلید از جنگ‌های دریایی، صحنه را پر از آب می‌کردند تا کشتی‌های بتوانند در آن حرکت کرده و مشغول جنگ شوند. در نهایت مسابقات گلادیاتورها ممنوع و این آمفی تئاتر برچیده شد. بقایای به جا مانده نشان دهنده فونداسیون سازه است و حس شکوه و بزرگی یک یادمان تاریخی را در هر بیننده‌ای ایجاد می‌کند.

در نزدیکی آمفی تئاتر رومی، خانه آمفی تئاتر قرار دارد که باقیمانده ویلای رومی باستان است. این سایت چندین اتاق بازسازی شده دارد که شامل نقاشی روی گچ، راهروهای سنگفرش با موزاییک و فضای بیرون با ستون‌هایی پوشیده از برگ‌های درخت انگور، بسیار زیبا و چشم‌نواز هستند. موزاییک‌های کفپوش اتاق غذاخوری نیز واقعاً معرکه است. بقایای حمام، آشپزخانه اصلی و لوله‌کشی آب را نیز حتماً ببینید.

۴معبد دیانا

مریدا اسپانیا

معبد دیانا (Temple of Diana)، زیباترین سایت رومی باستان در مریدا است. این معبد عظیم در طول دوره کلاسیک، یکی از سازه‌های مذهبی مهم به شمار می‌رفت و روی یک پایه مستطیلی ساخته شده است. شش ستون و سردر ورودی در معماری این سازه دیده می‌شود. دانشمندان معتقدند یک باغ دارای حوض در کنار این معبد وجود داشته است. معبد دیانا در قرن ۱۶ به قصر دوک کوربوس تبدیل شد، هر چند که ساختار باستانی آن هنوز هم پابرجا است. اینجا برای بازدید عموم باز است.

۵کازا دِل میترِئو

مریدا اسپانیا

کازا دِل میترِئو (Casa del Mitreo) در واقع یک ویلای بزرگ رومی بوده که به خانواده‌ای اشرافی تعلق داشته است. غاری زیر زمینی به نام «میترِئوم» که برای مناسک آیینی استفاده می‌شده نیز در محوطه این ویلا پیدا شده که به فرقه میترا مرتبط بوده است و به نوعی علت نامگذاری این خانه را توضیح می‌دهد.

این سازه پیرامون ۳ حیاط مملو از درخت ساخته شده که فضای زندگی را دلپذیرتر کرده است. این ویلا شامل بخش‌هایی برای اقامت خصوصی، پذیرایی، باغ‌ها و حمام‌های آب گرم است. موزاییک‌های پر زرق و برق و نقاشی‌های دیواری از تزیینات روی دیوارها هستند. روی زیباترین موزاییک‌ها می‌توان تصاویری از اصل دنیا مشاهده کرد که بهشت، زمین و دریا را نشان می‌دهند.

۶سیرک رومی

مریدا اسپانیا

سیرک رومی (Circo Romano) یا میدان اسب‌دوانی باستانی را می‌توانید در در شمال غربی آمفی تئاتر پیدا کنید که در اسپانیا منحصر به فرد است. این میدان اسب‌دوانی محل برگزاری مسابقه‌های ارابه‌رانی بود که بعدها برای بازی‌های دریایی استفاده می‌شد. این سیرک که در اصل با سنگ مرمر پوشیده شده بود، به شکل مستطیل است و با سکویی بلند از طول تقسیم شده است.

محل مسابقات و جایگاه تماشاچیان به راحتی قابل مشاهده است. اگر بازدیدکنندگان دقت بیشتری کنند می‌توانند درهایی را ببینند که شرکت‌کنندگانِ در مسابقات از آنجا وارد سیرک می‌شدند. با اینکه سایت بزرگی نیست، ولی یکی از بهترین سیرک‌های به جا مانده از دوران باستان است.

۷کلیسای سانتا ماریا دِلا آسونسیون

مریدا اسپانیا

کلیسای «سانتا ماریا دِلا آسونسیون» (Iglesia de Santa María de la Asunción) در فاصله قرن‌های ۱۳ تا ۱۵ ساخته شد. این کلیسا روی محوطه یک معبد بنا شد که برخی از عناصر قرن ۱۳ در آن به چشم می‌خورد، هر چند که قدمت بخش اعظمی از معماری آن به قرن ۱۷ و ۱۸ می‌رسد. در نمای نسبتاً ساده آن می‌توان طاق فرو رفته‌ای را با تصویر مریم باکره دید. فضای داخلی از سه سالن تشکیل شده که با ستون‌های مربعی تقسیم شده است و مقبره «دون آلونسو» (Don Alonso) و دوک و دوشس دِلا روکا در آنجا قرار دارد.

۸باسیلیکا سانتا اِئولالیا

مریدا اسپانیا

باسیلیکا سانتا اِئولالیا (Basilica de Santa Eulalia) را مسیحیان در قرن ۱۳ در زمان فتح اسپانیا ساختند. این بنای تاریخیِ مورد احترام روی یک کلیسای متعلق به قرن چهارم بنا شد. کلیسای اصلی به دست فرمانروای مسلمان اندلس تخریب شد. این کلیسا نمونه‌ای از معماری رومانسک را به نمایش می‌گذارد و از ۳ سالن بزرگ و یک تورفتگی نیم دایره تشکیل شده است. اطراف این نیم دایره، نمازخانه‌هایی قرار دارد که جزییات معماری گوتیک را نشان می‌دهند. در زیر این کلیسا، بقایای خانه‌های رومی و یک گورستان قدیمی مسیحی قرار دارد.

۹پل رومی

مریدا اسپانیا

پل رومی، یکی از زیباترین نقاط مریدا است که نقش یک راه مواصلاتی استراتژیک را بین شهر باستانی اِمریتا اوگوستا و تاراگونا ایفا می‌کند. این پل قدیمی در اصل در  دوران امپراتور اوگوستوس ساخته شد و در دوره‌های بعد مورد بازسازی قرار گرفت. این پل ۷۹۲ متر طول دارد و یکی از بزرگ‌ترین پل‌های رومی در اسپانیا محسوب می‌شود. این سازه از گرانیت ساخته شده و با ۶۰ طاق نیم دایره از روی رودخانه گوادیانا عبور کرده است. ستون‌های آن مدور هستند و متناسب با جریان آب ساخته شده تا توان تحمل آن را در زمانی که سطح آب بالا می‌آید، داشته باشند.

۱۰قنات معجزات

مریدا اسپانیا

قنات معجزات (Acueducto de los Milagros)، یک قنات باستانی رومی است که آب تازه را از آب انبار «پروسِرپینا» (Prosérpina) که در ۱۰ کیلومتری اِمریتا اوگوستا قرار دارد، به شهر هدایت می‌کند. سد باستانی رومی که سابقاً محل ذخیره آب رودخانه آبارِگاس بود نیز قابل مشاهده است. این قنات از گرانیت و آجر ساخته شده که یک سازه عظیم سه طبقه با طاق‌های نیم دایره دارد. علاوه بر این شامل مخزن ذخیره آب و چند برج نیز می‌شود. بقای به جا مانده از این سازه، ۳۷ ستون موج‌شکن و ۱۰ طاق است.

۱۱آلکاسابا

مریدا اسپانیا

آلکاسابا (Alcazaba) در امتداد رودخانه گوادیانا قرار دارد و در اصل یک قلعه قدیمی است که در پی گسترش یک بنای رومی، در سال ۸۸۵ ساخته شد. مورها (Moors)، آب انبار رومی موجود در زیر زمین این قلعه را بازسازی کرده و یکسری پله برای دسترسی به آن ساختند.

۱۲طاق تروجان

مریدا اسپانیا

طاق تروجان (Arco de Trajano)، یک طاق پیروزی رومی است که در مرکز شهر و در نزدیکی میدان اسپانیا ساخته شد. ارتفاع این طاق، ۱۵ متر است و ۴ ردیف ستون نیز دارد. این طاق در واقع دروازه شمالی این شهر رومی بوده است.

مطالب مرتبط:

منبع planetware

دیدگاه