باورهای غلطی که درباره خرید بلیط ارزان هواپیما وجود دارد

زینب موحدی
زینب موحدی سه شنبه، ۶ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
باورهای غلطی که درباره خرید بلیط ارزان هواپیما وجود دارد

در اینترنت، راهکارهای زیادی برای خرید بلیط ارزان هواپیما وجود دارد؛ اما، همه آن‌ها مبتنی‌ بر یافته‌های پژوهشی یا حقایق تجربی نیستند. 

برخی از مسافران، نشستن در صندلی‌های میانی هواپیما را ترجیح می‌دهند؛ عده‌ای نیز صندلی‌های کنار پنجره را دوست دارند؛ اما آنچه در میان همه مسافران سفرهای هوایی مشترک است، تمایل برای خرید ارزان‌ بلیط هواپیما است. در واقع قیمت بلیط هواپیما به میزان زیادی به زمان خرید و نوع شرکت هواپیمایی، بستگی دارد.

به احتمال زیاد، تاکنون راهکارهای زیادی برای خرید بلیط ارزان هواپیما شنیده یا خوانده‌اید؛ مثلا اینکه در کدام روزهای هفته، بلیط بخرید یا اینکه چند ماه پیش‌ از پرواز، بلیط خود را انتخاب کنید. تا به امروز هرچه درباره‌ی خرید ارزان‌ترین بلیط هواپیما شنیده‌اید، فراموش کنید. آنچه در ادامه‌ی این مقاله از کجارو می‌خوانید، شماری از متداول‌ترین باورهای غلط درباره‌ی این موضوع و دلایلی در رد آن‌ها است.

به‌جای جست‌و‌جو در سایت‌های مختلف فروشنده‌ی بلیط هواپیما، تمام فروشنده‌های بلیط مورد نظر خود را در موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو ببینید.

شایعه‌ خرید بلیط ارزان در سه‌شنبه‌ها صحت دارد؟

بلیط ارزان هواپیما

خرید بلیط در روزهای سه‌شنبه لزوما به معنی خرید ارزان نیست

شایعه‌ای قدیمی وجود دارد که می‌گوید سه‌شنبه، بهترین روز هفته برای خرید بلیط هواپیما است؛ ظاهرا شرکت‌های هواپیمایی، بلیط‌های جدید را عصرهای دوشنبه اعلام می‌کنند و سایر شرکت‌ها تا ظهر سه‌شنبه مشغول تطبیق قیمت‌هایشان با آن‌ها هستند. بنابراین، عصرهای سه‌شنبه به‌عنوان بهترین زمان برای خرید بلیط ارزان به حساب می‌آید.

با اینکه خرید بلیط در روزهای وسط هفته معمولا ارزان‌تر از سایر روزها است؛ اما آژانس‌ها لزوما به کسانی که وسط هفته خرید می‌کنند، بلیط ارزان‌تر نمی‌فروشند. شاید در گذشته این‌طور بود؛ ولی این موضوع در حال حاضر دیگر صادق نیست. اطلاعات شرکت‌های پیش‌بینی‌کننده‌ی قیمت بلیط هواپیما نشان می‌دهد که حتی در صورت چنین موضوعی، باید به‌سرعت اقدام به خرید کنید؛ در غیر این صورت، چندان به‌صرفه نخواهد بود.

بلیط‌ کدام روزها ارزان‌تر است؟

بلیط ارزان هواپیما

پنجشنبه‌ها، روزی مهم در تقویم پروازهای بین‌المللی است

با توجه به اطلاعات فوق، شاید بتوان پنجشنبه‌ها (به وقت بین‌المللی، نه وقت محلی ایران) را بهترین روز برای خرید بلیط ارزان‌قیمت دانست. طبق اطلاعات شرکت هاپر که در زمینه‌ی رزرو بلیط هواپیما فعالیت می‌کند، قیمت بلیط در برخی پنجشنبه‌ها ارزان‌تر از سایر روزهای هفته بوده است؛ هرچند، برای پروازهای بین‌المللی، خرید در روزهای دوشنبه ترجیح داده می‌شود. البته، احتمال تغییر این اطلاعات وجود دارد.

چرا نمی‌توان برای خرید بلیط، بهترین روز را پیدا کرد؟

بلیط ارزان هواپیما

تصمیم‌گیری درباره‌ی قیمت و فروش بلیط سفرهای هوایی تا حد زیادی به‌صورت خودکار اتخاذ و اعمال می‌شود

پاتریک سوری (Patrick Surry)، داده‌پرداز ارشد شرکت هاپر، با اشاره به اینکه در حال حاضر روز خاصی به‌عنوان «بهترین روز» برای رزرو بلیط هواپیما وجود ندارد، می‌گوید در گذشته، مدیران اختیار عمل بیشتری برای اعمال تخفیف‌های فراوان در قیمت بلیط‌ها داشتند و این اتفاق، معمولا روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه اتفاق می‌افتاد. او در ادامه می‌افزاید:

این تصمیم‌ها در حال حاضر تا حد زیادی به‌‌صورت خودکار گرفته می‌شوند.

 چه موقعی، بهترین زمان برای خرید بلیط است؟

خرید بلیط لحظه آخری

قیمت بلیط‌ها در هر  دقیقه تغییر می‌کند

در حین جست‌و‌جو برای یافتن بهترین قیمت بلیط، احتمالا می‌بینید که قیمت‌ها چندین بار در طول روز تغییر می‌کنند؛ اما هیچ ساعت خاص و از پیش تعیین شده‌ای وجود ندارد که طی آن بتوان ارزان‌ترین بلیط ممکن را خرید. قیمت بلیط‌ها در هر دقیقه و هرروز تغییر می‌کنند و صندلی‌های ارزان هم تابع همین رویه هستند.

همه‌چیز به تعداد بلیط‌های موجود بستگی دارد

در شرایط فعلی، بیشتر شرکت‌های هواپیمایی این اجازه را به مشتریان خود می‌دهند که تا ۲۴ ساعت پیش از پرواز، بلیط خود را لغو کنند و تمام هزینه‌ی پرداختی خود را پس بگیرند. جورج هابیکا (George Hobica)، یکی از مسئولان شرکت SmarterTravel، دراین‌باره توضیح می‌دهد که اگر مسافر در روز دوشنبه، بلیطی را با قیمت ارزان بخرد و آن را ۲۴ ساعت قبل از پرواز لغو کند، بلیط مربوطه با قیمت همان روز کنسلی، دوباره به فروش گذاشته می‌شود.

یافتن بلیط لحظه آخری ارزان غیرممکن نیست

بلیط رفت و برگشت هواپیما

خرید بلیط لحظه آخری آسان نیست؛ اما شدنی است

باور رایج در میان مردم آن است که بلیط‌های لحظه آخری، گران‌تر هستند. با وجودی که انجام این کار آسان نیست، اما می‌توان بلیط لحظه آخری را با قیمت ارزان تهیه کرد. شرکت‌های هواپیمایی معمولا قیمت این بلیط‌ها را بالا نگه می‌دارند تا همه مسافران تا لحظه آخر برای خرید بلیط صبر نکنند؛ هرچند امکان پیدا کردن چنین بلیط‌هایی، به‌ويژه در پروازهای بین‌المللی، وجود دارد. فقط باید به‌روز باشید و قیمت‌های جدید ایرلاین‌ها را از دست ندهید. 

برای خرید ارزان، نیازی به خرید بلیط دوطرفه نیست

در بیشتر شرکت‌های هواپیمایی امکان خرید بلیط‌های یک‌طرفه‌ای وجود دارد که قیمت‌شان نصف قیمت بلیط دوطرفه است. بنابراین، نیازی نیست برای صرفه‌جویی، بلیط رفت‌وبرگشت خود را با هم تهیه کنید.

چندین بار مرور یک سایت، قیمت‌ها را گران‌تر نمی‌کند

بلیط ارزان هواپیما

برای مشاهده‌ی بلیط‌های ارزان، نیازی به پاک کردن حافظه کش لپ‌تاپ نیست

به احتمال زیاد شما هم این شایعه را شنیده‌اید که اگر برای مشاهده‌ی قیمت بلیط‌ها، بیشتر از یک بار به سایتی مراجعه کنید، قیمت‌ها در هر بار بازدید به‌طرزی شگفت‌آوری بالاتر می‌روند؛ اما کارشناسان سایت SmarterTravel در بررسی‌های خود روی چندین سایت مختلف به هیچ مدرک موثقی برای اثبات این ادعا دست نیافتند. به حرف آن‌ها اعتماد کنید و دیگر پس از هر بازدید، به‌سراغ پاک کردن کش مرورگر خود نروید.

خرید مستقیم، همیشه بهترین راهکار نیست

شاید در نگاه اول این‌گونه به نظر برسد که با خرید بدون واسطه‌ی بلیط از وب‌سایت‌های شرکت‌های هواپیمایی می‌توانید در مخارج خود صرفه‌جویی کنید؛ اما این موضوع همیشه نیز صادق نیست و از همه مهم‌تر آنکه، به‌طور مثال شرکت هواپیمایی دلتا به مشتریان نمی‌گوید که ایرلاین آلاسکا، بلیط‌های ارزان‌تری نسبت به آن‌ها دارند. برای فهمیدن این موضوع، باید در سایت‌های مختلف جست‌و‌جو کنید، ضمن اینکه می‌توانید از سایت‌هایی مانند Orbitz یا Kayak کمک بگیرید. 

آژانس‌های مسافرتی، مشاوران خوبی هستند

پرواز

آژانس‌های مسافرتی، ترفندهای زیرکانه‌ی این صنعت را به‌خوبی می‌شناسند

سهولت یافتن بلیط ارزان هواپیما در سایت‌های آنلاین و البته رایگان بودن این خدمات، همیشه خریداران را وسوسه می‌کند که به‌جای سپردن این کار به آژانس‌های مسافرتی، خود اقدام به خرید بلیط کنند؛ در صورتی که آژانس‌ها معمولا ترفندهای زیرکانه‌ای رو می‌کنند و به خاطر روابط کاری گسترده‌ای که با همکاران خود دارند، می‌توانند تسهیلات و امکانات بیشتری در اختیار شما قرار دهند.

گرفتن تخفیف را فراموش کنید

در گذشته بین شرکت‌های هواپیمایی بزرگ جهان مرسوم بود که در صورت ارائه‌ی مدارک لازم برای اثبات فوت یکی از بستگان درجه اول، تخفیف زیادی در زمان فروش بلیط به مسافر می‌دادند تا بتواند خود را به مراسم تدفین برساند. طبق اطلاعات سایت SmarterTravel، بیشتر شرکت‌های هواپیمایی دنیا این‌گونه تخفیف‌ها را کنار گذاشته‌اند و حتی اگر بتوانید شرکتی را پیدا کنید که به این بهانه به شما تخفیف بدهد، مقدار آن بسیار ناچیز خواهد بود.

فرودگاه‌های کوچک، گران‌تر از فرودگاه‌های بزرگ نیستند

فرودگاه

بعضی از فرودگاه‌های منطقه‌ای، بلیط ارزان و در عین حال، امکانات قابل‌قبولی دارند

در برخی از سفرها، فرود آمدن در قطب‌های بزرگ فرودگاهی جهان بهترین کار ممکن برای کاستن از هزینه‌ها است؛ اما نه در همه سفرها. گاهی وقت‌ها، فرودگاه‌های کوچک منطقه‌ای بسیار ارزان‌تر هستند. بنابراین، هیچ‌وقت بدون دلیل دور آن‌ها خط نکشید.

جنگ قیمت‌ها همچنان به قوت خود باقی است

در سال‌های گذشته، چندین شرکت هواپیمایی بزرگ با هم ادغام شده‌اند. هرچند، این بدان معنا نیست که رقابت بین آن‌ها به خط پایان رسیده است؛ بلکه رقابت بر سر قیمت‌های مشتری‌پسند همچنان بین ایرلاین‌ها ادامه دارد.

هر ایرلاین، سیاست‌های قیمت‌گذاری خود را دارد

فقط به این خاطر که ایرلاینی، بلیط‌های خود را با تخفیف می‌فروشد، دلیل نمی‌شود که سایر شرکت‌ها بخواهند با او رقابت کنند و قیمت‌های خود را کاهش دهند. دقیقا به همین دلیل است که باید برای خرید، بیشتر جست‌و‌جو کنید.

بهترین زمان برای خرید بلیط چه زمانی است؟

بهترین زمان برای خرید بلیط

بلیط هواپیمای خود را حداقل ۲۰ روز زودتر بخرید، نه ۱۵۰ روز...

نوسان در قیمت بلیط هواپیما امری محتمل است. حتی این امکان وجود دارد که قیمت‌ها هفته به هفته تغییر کنند؛ اما اگر تاریخ سفر خود را از مدت‌ها پیش تعیین کرده‌اید، سعی کنید حداقل سه هفته و حداکثر پنج ماه جلوتر بلیط بخرید. خرید بلیط، آن هم پنج ماه پیش از تاریخ سفرتان، کار عاقلانه‌ای نیست. قیمت‌ها با توجه به میزان تقاضا در بازه‌های زمانی پنج‌ماهه تغییر می‌کند و در نتیجه، زود خریدن بلیط لزوما به‌ صرفه‌جویی در هزینه‌ها نمی‌انجامد.

یه یاد داشته باشید برای مقایسه قیمت تمامی بلیط‌های هواپیما از آژانس‌های هوایی معتبر و جست‌و‌جوی بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود، می‌توانید از بزرگ‌ترین موتور جست‌و‌جوی پرواز در کجارو استفاده کرده و با اطمینان کامل از فروشنده‌های معتبر خرید کنید.

مطالب مرتبط:

منبع cheatsheet

دیدگاه