مصرف کدام داروها با سلامت مسافران در پرواز تداخل دارد؟

زینب موحدی
زینب موحدی دوشنبه، ۵ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
مصرف کدام داروها با سلامت مسافران در پرواز تداخل دارد؟

لختگی خون در حین پرواز به‌واسطه کاهش فشار خون، اکسیژن، کم‌آبی بدن و کم‌تحرکی اندام‌ها به وجود می‌آید که مصرف داروهای هورمونی احتمال بروز آن را تشدید میکند.

روزانه بیش از ۱۰ میلیون نفر، سفر هوایی انجام می‌دهند. با اینکه سفر هوایی، امن‌تر از سایر روش‌های سفر شناخته می‌شود، مصرف چند داروی خاص و قرار گرفتن در شرایط محیطی ویژه می‌تواند به تهدید جان مسافران بینجامد. داروهای مورد نظر شامل هر نوع دارویی با پایه‌ی هورمونی مانند قرص‌های ضدبارداری و برخی از داروهای باروری و داروهای مورد استفاده برای جلوگیری از حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی است. مصرف آنتی‌هیستامین‌ها برای راحت‌تر خوابیدن در زمان پرواز نیز به مسافران توصیه نمی‌شود. شرح کامل این توصیه‌ها را در ادامه‌ی این مطلب از کجارو بخوانید.

اگر قصد سفر دارید، برای خرید بلیط ارزان هواپیما به مقاصد مختلف داخلی و خارجی از آژانس‌های هوایی معتبر از موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو استفاده کنید. استفاده از کجارو این امکان را به شما می‌بخشد که پروازهای مختلف از ایرلاین‌های مختلف را با قیمت‌ها و امکانات متنوع یک‌جا مشاهده و مناسب‌ترین بلیط هواپیما را خریداری کنید.

تفاوت سفر هوایی با سایر سفرها 

با وجودی که پرواز، یکی از ایمن‌ترین روش‌های سفر است؛ اما خطرهای این نوع سفر نیز (فارغ از مدت پرواز) کم نیست. شرایط جوی که هواپیماهای مسافربری را تحت فشار قرار می‌دهد، معمولا مشابه همان شرایطی است که در ارتفاع ۱۱ هزار متری وجود دارد. در این ارتفاع، سطح اکسیژن موثر به ۱۴٫۳ درصد می‌رسد که بسیار کمتر از نرخ ۲۰٫۹ درصد موجود در سطح زمین است.

خطر دیگر سفر هوایی، کاهش فشار خون ناشی‌ از نداشتن تحرک کافی و نشستن طولانی‌مدت در صندلی تنگ و شرایط نامناسب است. البته این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که شما شانس یا امکانات کافی برای سفر با پروازهای فرست کلاس و بیزینس کلاس را نداشته باشید. کم‌آبی بدن نیز از جمله عارضه‌های جانبی شایع در پرواز است که در اثر کمبود رطوبت در هوای داخل هواپیما اتفاق می‌افتد.

مصرف دارو پیش از پرواز

همه شرایط فوق در کنار یکدیگر، به‌ تشدید خطر ابتلا به ترومبوز سیاه‌رگی عمقی کمک می‌کنند که به نام DVT نیز شناخته می‌شود. این حالت، نوعی لخته خونی است که در سیاه‌رگ‌های عمقی بدن و عمدتا در پاها رخ می‌دهد و به‌شکل ورم پا ظاهر می‌شود. ایجاد لخته خونی می‌تواند به مسدود شدن جریان خون به‌سمت ریه‌ها، قلب یا مغز بینجامد که این حالت نیز به نوبه‌ی خود، به حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی منتهی خواهد شد.

قرص‌های ضد بارداری و سایر داروهای هورمونی

با توجه به خطر ذاتی لخته‌شدن خون در رگ‌ها به هنگام پرواز در ارتفاع بالا، مسافران باید داروهایی که می‌توانند این خطر را افزایش دهند، با احتیاط مصرف کنند. گفته می‌شود برخی از انواع داروهای ضدبارداری، احتمال ایجاد لخته خون را افزایش می‌دهند؛ هرچند، این احتمال به‌طور کلی بسیار کم است. با اینکه بیشترین خطر را مربوط به هورمون استروژن می‌دانند؛ اما بررسی شواهد پزشکی در سال ۲۰۱۴ بیانگر این مطلب است که همه انواع داروهای ضدبارداری، این خطر را با خود به‌همراه دارند.

به همین ترتیب، درمان‌های جایگزین هورمونی، به‌ویژه مواردی که دارای استروژن هستند یا برخی داروهای باروری مانند گنادوتروپین نیز احتمال ایجاد لخته خون را افزایش می‌دهند. مصرف هرکدام از این داروها به این معنی نیست که نباید به سفر هوایی بروید یا مصرف دارو را متوقف کنید. میلیون‌ها مسافر زن در سراسر جهان که مصرف‌کننده این داروها هستند، برای سفرهای خود به پرواز روی می‌آورند و دچار بیماری هم نمی‌شوند.

داروهای ضدبارداری در پرواز

در صورت استفاده از داروهای هورمونی، پیش از پرواز با پزشک مشورت کنید

در سفر هوایی، خطر ایجاد لخته خون در زنان مصرف‌کننده‌ی داروهای فوق، زمانی شدت می‌گیرد که فرد به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع دو و بیماری‌های قلبی مبتلا بوده و دارای سابقه‌‌ی حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی باشد. علاوه بر این، مسافرانی که برای پیشگیری از حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی نیز دارو مصرف می‌کنند، باید پیش از پرواز، مشورتی با پزشک خود داشته باشند.

اگر در معرض خطر لختگی خون قرار دارید، استفاده از داروی ضدپلاکت می‌تواند برای شما مفید باشد. این نوع داروها مانع از چسبیدن سلول‌های خونی به یکدیگر می‌شوند. داروهایی مانند وارفارین و کلوپیدوگرل و داروهای متداولی مانند آسپرین‌های با دوز کم نیز می‌توانند برای رفع این مشکل موثر باشند.

آنتی‌هیستامین‌ها

مسافران بسیاری در هنگام پرواز با بی‌خوابی دست به گریبان هستند؛ مشکلی که بیشتر در پروازهای طولانی دردسرساز می‌شود. والدینی که با کودکان کم‌سن‌وسال سفر می‌کنند نیز نگران نخوابیدن یا ناآرامی کودکان و ایجاد مزاحمت برای سایر مسافران هستند. در این موارد، بسیاری به‌سمت استفاده از آنتی‌هیستامین‌های آرام‌بخش مانند پرومتازین روی می‌آورند تا فرزند خود را بدون دردسر بخوابانند؛ هرچند که استفاده از این داروها، اصلا ایده‌ی خوبی نیست.

مصرف دارو پیش از پرواز

انجمن پزشکی استرالیا (The Australian Medical Association) به والدین توصیه می‌کند بدون تجویز پزشک، به کودکان‌شان آنتی‌هیستامین ندهند؛ چراکه مصرف این داروها در برخی موارد اثر معکوس دارد و کودکان را کم‌خواب‌تر و در عین حال، فعال‌تر می‌کند. گفته می‌شود این نوع آنتی‌هیستامین‌ها، مشکلاتی در تنفس ایجاد می‌کنند و می‌توانند در محیط‌های کم‌اکسیژنی مانند هواپیما، بسیار خطرناک باشند. اگر فکر می‌کنید خودتان یا یکی از اعضای خانواده در زمان پرواز نیاز به آرام‌بخش دارید، آنتی‌هیستامین مصرف نکنید. از پزشک بخواهید داروی مناسب‌تری به شما معرفی کند که از آن جمله می‌توان به قرص‌های خواب مانند ملاتونین یا درمان‌های طبیعی مانند سنبل‌الطیب اشاره کرد.

کلام آخر...

اگر دارو مصرف می‌کنید، توصیه می‌شود پیش از پرواز با پزشک خود ملاقات و درباره‌ی آن صحبت کنید. شاید مصرف آن‌ها خطر زیادی نداشته باشد، پزشک داروی دیگری تجویز کند یا داروی جدیدی برای کاهش احتمال لختگی خون در پرواز پیشنهاد دهد.

در طول پرواز، از مصرف آنتی‌هیستامین بپرهیزید و با نوشیدن آب زیاد، انجام حرکت‌های کششی روی صندلی و راه رفتن در کابین، احتمال لختگی خون در رگ‌های خود را کم کنید.

نکته‌ی پایانی اینکه سعی کنید چای، قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار کمتری بنوشید. آن‌ها باعث کم‌شدن آب بدن و دشوارترشدن خوابیدن می‌شوند.

یه یاد داشته باشید برای مقایسه قیمت تمامی بلیط‌های هواپیما از آژانس‌های هوایی معتبر و جست‌و‌جوی بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود، می‌توانید از بزرگ‌ترین موتور جست‌و‌جوی پرواز در کجارو استفاده کرده و با اطمینان کامل از فروشنده‌های معتبر خرید کنید.

مطالب مرتبط:

منبع theconversation

دیدگاه