موزه های سگ در کجای دنیا قرار دارند؟

مهتاب خسروشاهی
مهتاب خسروشاهی سه شنبه، ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۵
موزه های سگ در کجای دنیا قرار دارند؟

در شهرهای مختلف دنیا موزه‌هایی برپا است که در آن آثار هنری مربوط به سگ‌ها به نمایش درآمده یا می‌شود آنجا با سگ‌ها بازی کرد. 

سال ۲۰۱۸ برای هر کس خوب نباشد، برای دوست‌داران موزه‌ی سگ خوب بوده است. امسال دو موزه‌‌ی تازه در آلمان و آمریکا افتتاح شده‌اند که داشهوند، پودل، گلدن رتریور و خلاصه همه‌ی دوستان خوب انسان را دور هم جمع کرده‌اند.

این دو موزه به جمع موزه‌های دیگری اضافه شدند که با الهام از سگ‌ها برپا شده‌‌اند و ارزش دارند برای دیدن‌شان دنیا را بگردیم.

موزه مربوط به حیوانات در دنیا کم نیست. از ژاپن تا سوئیس ۶ موزه به سگ‌ها اختصاص یافته است. این مکان ها برای دوست‌داران سگ‌ها بهترین جا هستند، مکان‌هایی که می‌توانند با دوستان پشمالوی چهارپا حسابی وقت بگذرانند یا آثار هنری را تماشا کنند. اکنون چمدان‌تان را بردارید تا در سفری خیالی به دور دنیا به موزه‌های سگ برویم.

مارتینی، سوئیس

موزه سگ سوییس

اگر هنوز کارتون بل و سباستین را در خاطر دارید، پس سگ‌های سنت برنارد را می‌شناسید. نخستین بار در قرن ۱۷ در مسیر گریت سنت برنارد (Great St. Bernard Pass) بود که راهب‌ها سگ‌های سنت برنارد را پرورش دادند. این سگ‌ها به نجات کوهنوردان گم‌شده یا مجروح معروف هستند.

کار سگ‌های سنت برنارد، نجات کوهنوردان گم‌شده یا مجروح است

هنوز هم در بری‌لند (Barryland) این سگ‌های اورجینال را پرورش می‌دهند. بری لند یک مرکز اختصاصی سنت برنارد است که در پای کوه آلپ سوئیس ساخته شده است و موزه سگ های سنت برنارد (Musee et chiens du Saint Bernard) در آن قرار دارد.

موزه سگ سوییس

این موزه که در سال ۲۰۰۶ ساخته شد، تاریخچه‌ی سگ ملی سوئیس را با نمایش‌های مناسب بچه‌ها در زمینه‌ی ادبیات و هنر تعریف می‌کند. اما جذابیت اصلی بری‌لند سگ‌های واقعی هستند که آنجا نگهداری می‌شوند. در طبقه‌ی اول لانه‌های سگ ساخته شده‌اند. این لانه‌ها به محوطه‌ی بیرونی که توله‌های سنت برنارد در آن آزادانه بازی می‌کنند، متصل هستند. نوازش کردن توله‌ها مجاز است و حسابی به بازدیدکنندگان خوش می‌گذرد. هزینه‌ی ورودی بزرگسالان ۱۳ دلار و بچه‌ها ۷ دلار است.

نورث آدامز، ماساچوست، آمریکا

موزه سگ

در موزه سگ نورث آدامز (Museum Of Dog) که در ساختمانی قرن نوزدهمی  برپا شده، مجموعه‌ی خصوصی شامل بیشتر از ۱۸۰ اثر هنری با الهام از سگ‌ها وجود دارد که شامل نقاشی، طراحی،‌ مجسمه، عکس و لوازم جانبی حیوانات خانگی هستند.

در میان آثار معروف این موزه، تصاویری از ویلیام وگمن (William Wegman) دیده می‌شود. او عکاس زاده‌ی ماساچوست است که برای پرتره‌های تحسین‌شده‌اش از سگ‌ها مشهور است.

همچنین مجسمه‌های مری انجل (Mary Engel) در آن به‌نمایش درآمده که به‌خاطر ساخت مجسمه‌های حیواناتی معروف است که با اشیایی که پیدا و سر هم کرده، ساخته است.

موزه برکشایرز در ژانویه ۲۰۱۸ درست در چند قدمی بزرگ‌ترین موزه هنری ماساچوست، یعنی موزه هنر معاصر افتتاح شد. اینجا تورهای علاقه‌مندان به سگ‌ها‌ از موزه بازدید می‌کنند. مبلغ ورودی بزرگسالان ۵ دلار، کودکان ۱ دلار و همانطور که می‌شود حدس زد، ورود کوچولوهای پشمالو رایگان است.

پاساو، ایالت بایرن، آلمان

موزه سگ آلمان

ابتدای سال ۲۰۱۸ بود که شهر پاساو عشق خود را به سگ‌های داشهوند با برپا کردن موزه‌ای که به این نژاد اختصاص داشت، ثابت کرد. در موزه سگ داشهوند که به آلمانی Dackelmuseum نام دارد، ۴۵۰۰ اثر مربوط به داشهوند به‌نمایش درآمده است. داشهوند‌ها نخستین بار در قرن ۱۷ در آلمان پرورش یافتند.

موزه حیوانات

موسسان این موزه یوزف کوبلبک (Josef Küblbeck) و اولیور شورتز (Oliver Storz) می‌گویند در این موزه بزرگ‌ترین مجموعه‌ی لوازم جانبی سگ‌های سوسیسی جمع‌آوری شده است. اما داشته‌های موزه به این محصولات مصنوعی محدود نمی‌شود. سگ سوسیسی خود کوبلبک و شورتز به‌طور مرتب به موزه می‌آید و بازدیدکنندگان می‌توانند او را ببینند. البته مردم هم می‌توانند سگ‌های‌شان را به اینجا بیاورند. بزرگسالان برای ورود به موزه ۶ دلار می‌پردازند و ورود بچه‌های زیر ۱۲ سال رایگان است.

Mondragone، ایتالیا

موزه سگ ایتالیا

نخستین موزه‌ی اروپایی که هم به سگ‌ها اختصاص دارد و هم نقش پناهگاه را بازی می‌ند، موزه‌ سگ فوف (Foof) در ایتالیا است. این‌ موزه به نام سگ دوران کودکی معمارش فوف نامیده شده است. اینجا از موزه‌روها دعوت می‌کند رابطه‌ی میان انسان‌ها و سگ‌ها را از دریچه‌ی هنر تماشا کنند.

 از سوی دیگر، این امکان به بازدیدکنندگان داده می‌شود که بتوانند همین‌جا سرپرستی سگی را قبول کنند. نمایشگاه‌های موزه‌ی فوف شامل نمایش بیشتر از ۱۲۰ قلاده‌ی زیبای سگ است که قدمت آن‌ها به دوره‌ی رم باستان می‌رسد؛ همچنین مجموعه عکسی از خانواده‌های سلطنتی، سیاستمدارها و افراد مشهوری که همراه سگ‌شان هستند و نیز مجسمه‌های مختلفی که با الهام از سگ‌ها ساخته‌ شده‌اند، شامل کارهای مشهوری که هنرمند معاصر جف کانز (Jeff Koons) خلق کرده، به نمایش درآمده است. قیمت بلیت ورودی این موزه ۶ دلار برای بزرگ‌ترها و ۴ دلار برای بچه‌ها است.

آکیتا، ژاپن

موزه حیوانات ژاپن

موزه‌‌ سگ آکیتا (Akita Dog Museum) در ژاپن تنها موزه‌ی این کشور است که به مشهورترین نژاد سگ یعنی آکیتا اینو اختصاص دارد. این موزه که در شهر اودیت (Odate) در آکیتا که زادگاه این نژاد است قرار گرفته، موزه‌ی کوچک اما بسیار مفیدی است که انجمن حفاظت از سگ‌های آکیتا آن‌را اداره می‌کند.

سگ وفاداری در ژاپن ۹ سال بعد از مرگ صاحبش، همچنان هر روز عصر به ایستگاه قطار می‌رفت و منتظر می‌ماند صاحبش از سر کار برگردد

موزه‌ی آکیتا نمایشگاه‌هایی برپا می‌کند که در آن نقش مهم این سگ‌ها در تاریخ و زندگی سنتی ژاپن به نمایش درمی‌‌آید. بیرون موزه مجسمه‌ای از آکیتای معروف و هاچیکو قرار گرفته، سگی که در ژاپن به وفاداری واقعی نسبت به صاحب خود معروف است. این سگ ۹ سال بعد از مرگ صاحبش، همچنان هر روز عصر به ایستگاه قطار می‌رفت و انتظار صاحبش را می‌کشید. قیمت بلیت ورودی موزه برای بزرگ‌ترها ۲ دلار و برای بچه‌ها ۱ دلار است.

سنت لوییس، میزوری

موزه سگ ها

موزه‌  سگ AKC یا موزه سگ کنل کلاب آمریکایی بزرگ‌ترین مجموعه‌ی هنری مربوط به سگ‌ها را به نمایش گذاشته است. این موزه در مکانی به مساحت حدود ۱۳۰۰ متر مربع در سنت لوییس برپا شده و شامل مجسمه، عکس و نقاشی با الهام از سگ‌ها به‌نمایش گذاشته است.

همچنین آرشیو بیشتر از ۳ هزار کتاب و نشریه‌ در مورد سگ‌ها در کتاب‌خانه‌ی موزه نگهداری می‌شود. از هشتم مهر این موزه تعطیل می‌شود تا ابتدای سال ۲۰۱۹ در مکانی جدید در مانهاتان کارش را آغاز کند. هزینه‌ی ورودی برای بزرگسالان ۶ دلار و برای بچه‌ها ۱ دلار است. 

مطالب مرتبط:

منبع afar.com

دیدگاه