قطار کافه گربه در ژاپن

سودا سلیمی
سودا سلیمی جمعه، ۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
قطار کافه گربه در ژاپن

قطار کافه گربه روشی جالب برای جذاب کردن سفر با قطار و ارتباط بیشتر با حیوانات است که برای اولین بار در یکی از شرکت‌های حمل و نقل ژاپنی اجرا شده و مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. برای آشنایی بیشتر با این قطار عجیب همراه ما باشید.

«بیل آدلر»، (Bill Adler) سه سال پیش از واشنگتن به توکیو نقل مکان کرد. او محل جدید زندگی خود را در چند لغت خلاصه می‌کند:

کشوری زیبا، غذای خوب، مردم جالب و قطار کافه گربه.

آدلر و تعدادی از دوستان جوان او چندی پیش سوار قطار کافه گربه شدند. در این واگن حدود ۳۰ گربه‌ زندگی می‌کنند که در طول سفر از سر و کول مسافران بالا می‌روند، در واگن با هم بازی می‌کنند یا مشغول چرت زدن در آغوش مسافران هستند.

قطار کافه گربه

آدلر مسیر ۹۰ دقیقه‌ای از شهر توکیو را طی کرده بود تا به شهر کوچک «اگاکی»، (Ogaki) که مبدا حرکت این قطار است، برسد. او با گربه‌ها کاملا آشنا و اخت است و خودش هم یک گربه دارد. شاید او این علاقه به گربه‌ها را از زادگاهش به ارث برده، جایی که مدیران در حالی که با گربه‌ها محاصره شده‌اند، چای می‌نوشند و شیرینی می‌خورند.

قطار کافه گربه

او برای سوار شدن به این قطار خیلی کنجکاو و مشتاق بود و در این مورد می‌گوید:

من و دوستانم بسیار کنجکاو بودیم که این تجربه چگونه خواهد بود. قطار و گربه؟ بسیار عجیب است.

بعد از تجربه، به این نتیجه رسیدیم که بسیار هم عالی بود. بر خلاف گربه‌های بالغ که بسیار تنبل بودند، گربه‌های کوچک بسیار جنب و جوش داشتند. آن‌ها در مورد همه چیز بسیار کنجکاو بودند. سه بچه گربه در طول سفر یک خانم را محاصره کرده و از دست و پای او بالا می‌رفتند و به همه چیز سرک می‌کشیدند. مسافر دیگری بود که گربه‌ای سیاه را در طول سفر چند ساعته در آغوش گرفته بود.

قطار کافه گربه

آدلر اضافه می‌کند:

در ژاپن واژه‌ی پرکاربرد «کاوایی»، (kawaii) به معنی بانمک است و این واژه در این قطار بیش از هرجایی استفاده می‌شد. این قطار واقعا بانمک بود.

این قطار محصول هم‌فکری یک سازمان غیردولتی و مردمی و شرکت حمل و نقل  «یورو»، (Yoro Railway Co Ltd) است. سازمان غیردولتی به امید افزایش حمایت مردم برای سرپرستی از گربه‌های بی‌سرپرست شهر است و شرکت حمل و نقل هم به فکر افزایش گردشگر و جذب مسافران است.

قطار کافه گربه

برای رسیدن به این اهداف شرکت حمل و نقل، خدامات دیگری مانند غذای رایگان، سرویس بهداشتی در میانه‌ی راه و مناظر زیبای چمنزارها و کوه‌ها را هم ارائه می‌دهد.

ولی از نظر آدلر همه‌ی این امکانات و خدمات ارائه شده بی‌خود است. او در این باره توضیح می‌دهد:

هیچ کدام از مسافران، اسنک نمی‌خوردند. هیچ کس به سرویس بهداشتی نرفت و هیچ کس به مناظر بیرون توجه نمی‌کرد، زیرا توجه همه‌ی مسافران جلب گربه‌ها و شیرین‌کاری‌های آن‌ها بود.

قطار کافه گربه

این شرکت حمل و نقل در واقع بسیار موفق است. من مطمئنم که گربه‌ها اصلا متوجه حرکت قطار و سفر نبودند و جالب اینجا است که ما نیز متوجه سفر و گذر زمان نبودیم.

مطالب مرتبط:

منبع atlasobscura

دیدگاه