نوسانات ارزی چه مشکلاتی را در زمینه گردشگری ایجاد کرده است؟

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان شنبه، ۳۰ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
نوسانات ارزی چه مشکلاتی را در زمینه گردشگری ایجاد کرده است؟

درحال حاضر شرایطی در خرید و فروش ارز وجود دارد که مسافران نمی‌توانند ارز مورد نیاز خود را از طریق سامانه نیما تهیه نمایند.

علی سنگینیان، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران درباره وضعیت ارز گفت:

با وجود نوساناتی که در چند هفته گذشته در ارز به وجود آمده است، برخی از آژانس‌های مسافرتی در قبال معرفی تورهای قیمت پایین به مشتریان خود، از آن‌ها عرض دریافت می‌کردند.

تا پیش از اجرای سیاست‌های ارزی جدید، در ماه‌های پایانی سال گذشته و فروردین امسال، بسیاری از مردم به بهانه تهیه ارز مسافرتی در مقابل صرافی‌ها صف می‌کشیدند و حتی مقررات سختگیرانه‌ای مانند ممهور به ویزا، افزایش قیمت عوارض خروج و بلیت مسافرتی نیز مانع ادامه این روند نشد. تا اینکه در نهایت در شامگاه ۲۰ فروردین، دولت سیاست ارزی خود را تغییر داد.

بر اساس این دستورالعمل جدید، پرداخت ارز مسافرتی به صورت اسکناس به مسافران هوایی به مقصد جمهوری آذربایجان، ارمنستان، استونی، بلاروس، لتونی، لیتوانی، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، اوکراین، ازبکستان، ترکیه، افغانستان، بحرین، قطر، کویت، پاکستان، عمان، امارات متحده عربی و قبرس به مبلغ ۵۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها انجام شده، و ارز مورد نیاز زائران عتبات عالیات نیز به دینار و به مبلغ ۲۵۰ هزار دینار عراقی تعیین شده بود.

در طول سه ماه گذشته یعنی از ۲۱ فروردین تا ۲۳ تیر ماه ۹۷، در مجموع معادل ۳۱۲ میلیون دلار ارز مسافرتی تخصیص یافته است، در حالی که ارز تخصیصی برای واردات خودرو که به موضوعی جنجال برانگیز تبدیل شده بود، ۱۲۰ میلیون و ۸۴۵ هزار و ۸۴ یورو ارز دولتی بود.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه