برگزاری نمایشگاه ایران مهد تمدن در هلند

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان یکشنبه، ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۵
برگزاری نمایشگاه ایران مهد تمدن در هلند

نمایشگاه ایران: مهد تمدن، شب گذشته شنبه ۲۶ خرداد در موزه درنتز هلند افتتاح شد.

نمایشگاه ایران: مهد تمدن شب گذشته شنبه ۲۶ خرداد در موزه درنتز هلند افتتاح شد و قرار است ۱۹۶ شیء تاریخی از موزه ملی ایران به‌مدت پنج ماه در این موزه نمایش داده شوند.

این نمایشگاه که با حضور جهانگیری، سفیر جمهوری اسلامی ایران، محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی، جبرئیل نوکنده، رئیس کل موزه ملی ایران، معاون استاندار شهر درنته، شهردار شهر آسن، مدیران موزه درنتز و مقامات محلی استان درنته افتتاح شد، ۱۹۶ اثر باستانی از بیش از ۶۰ مکانِ باستانی ایران را نمایش می‌دهد.

نمایشگاه ایران در هلند

نوکنده، در آیین افتتاحِ این نمایشگاه توضیح داد:

در این نمایشگاه ۱۹۶ اثر از بیش از ۶۰ مکان باستانی ایران به نمایش درآمده است که نمایش این آثار در هفت گالری طبقه‌بندی شده شامل «شروع استقرار در ایران در دوران پارینه‌سنگی»، «یکجانشینی و استقرار در روستاها»، «شهرنشینی»، «دوره عیلام و ماد»، «دوران طلایی، دوره هخامنشی، نوزایی ایران و دوره‌ی پارت و ساسانی» و دوره «ایران و اسلام» به نمایش درآمده‌اند.

وی با تأکید بر این‌که فضای گالری‌های نمایشگاه بر اساس معماری بازار ایرانی طراحی شده است و در کنار نمایشگاه، در سالن معرفی، فیلم مستندی درباره ایران به‌مدت ۱۳.۵ دقیقه پخش می‌شود. افزود:

کاتالوگ نمایشگاه با ۱۷ مقاله از پژوهشگران ایرانی و سایر کشورها در ۲۰۸ صفحه و به زبان هلندی منتشر شده است و نسخه فارسی آن نیز به‌زودی توسط موزه ملی ایران منتشر می‌شود.

نمایشگاه ایران در هلند

دست­اندرکاران موزه پیش­بینی کرده­اند که بیش از ۱۵۰ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید می‌کنند.

بر اساس اعلام موزه ملی ایران و بر اساس تفاهم‌نامه‌ی امضا شده‌ی دو طرفه بین موزه ملی ایران و موزه درنتز هلند، قرار است در آینده‌ای نزدیک نمایشگاهی از آثار کشور هلند در موزه ملی ایران برگزار شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه