کشف سلاح‌هایی از جنس استخوان انسان در نزدیکی هلند

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند شنبه، ۶ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۴
کشف سلاح‌هایی از جنس استخوان انسان در نزدیکی هلند

در آخرین تحقیقات کارشناسان، شواهدی مبنی بر استفاده انسان‌های عصر سنگ از سلاح‌های تیزی با جنس استخوان انسان به‌دست آمده است.

نتایج تحقیقات منتشر شده توسط «لایو ساینس» نشان می‌دهد که انسان‌های عصر سنگ، برای شکار از سلاح‌های تیزی با جنس استخوان انسان استفاده می‌کردند. این نتیجه با بررسی آثار به‌جای مانده از منطقه «داگرلند»، به‌دست آمده است. منطقه داگرلند که اکنون در جنوب «دریای شمال» واقع شده است. البته در گذشته، زمانی که سطح آب پایین‌تر بود، داگرلند منطقه‌ای پهناور برای زندگی حیوانات قلمداد می‌شد و حدود ۱۱,۰۰۰ سال پیش، در عصر سنگ از سکونتگاه‌های مهم انسان به‌شمار می‌رفت. با این‌که از دوران زندگی ساکنان این منطقه مدت‌ها گذشته است ، آثار به‌جامانده از آن‌ها از جمله سلاح‌ها در سواحل نزدیک هلند کشف می‌شوند.

بررسی‌ها روی ۱۰ سلاح کشف شده در این منطقه نشان می‌دهد که هشت سلاح از جنس استخوان حیوانات و دو مورد نیز از استخوان انسان ساخته شده است. علت استفاده از استخوان انسان‌ برای ساخت سلاح هنوز مشخص نیست؛ چراکه در قیاس با شاخ گوزن، استخوان انسان استحکام کمتری برای شکار و فعالیت‌های نظامی داشته است. در هر صورت دانشمندان معتقدند که از این استخوان‌ها برای ساخت سلاح‌های پرتابی چون نیزه یا تیروکمان استفاده می‌شده است.

گفتنی است که تاکنون قریب به هزار قطعه سلاح استخوانی در منطقه داگرلند کشف شده است که اندازه برخی از آن‌ها، از ۹ سانتی‌متر تجاوز نمی‌کند. قدمت آثار به‌دست آمده بین هشت تا ۱۱ هزار سال تخمین زده می‌شود.

استفاده از استخوان انسان به‌عنوان سلاح بسیار نادر است؛ اما این موضوع بی‌سابقه نیست و شواهدی دال بر استفاده اقوام گینه‌‌ نو از خنجرهایی با جنس استخوان انسان نیز یافت شده است. هرچند به‌نظر می‌رسد که ساخت چنین سلاح‌هایی در اقوام گینه نو، تنها از استخوان بزرگان و انسان‌های مهم صورت می‌پذیرفته و به‌نوعی، ادای احترام به‌ ایشان تلقی می‌شده است. محققان اذعان دارند که داده‌ها در خصوص سلاح‌های استخوانی داگرلند ناکافی است و کشف رازهای این پدیده، صرف زمان و تحقیقات بیشتری را طلب می‌کند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه