رونمایی «تبریز ۲۰۱۸» در چهارشنبه

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر یکشنبه، ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۵۰
 رونمایی «تبریز ۲۰۱۸» در چهارشنبه

چهارشنبه با حضور رییس جمهور تبریز ۲۰۱۸ رونمایی می‌شود.

علی‌اصغر مونسان معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت:

تبریز با هفت رأی اعضای کمیته نهمین اجلاس کشورهای اسلامی از بین رقبایی چون مالزی، بنگلادش، ترکیه و عربستان انتخاب شد که علت اصلی آن وجود مناطق نمونه گردشگری، زیرساخت‌های مناسب شامل هتل و مهمان‌پذیرها، دو اثر ثبت جهانی (بازار و کلیساها)، مجتمع‌های خدماتی و رفاهی، موزه‌های غنی، چشم‌اندازهای طبیعی و برگزاری رویدادهای فرهنگی، کثرت آثار تاریخی، آداب و رسوم، تعدد استان‌ها، انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش و آمار ورود و خروج گردشگران بوده است.

به گفته او آیین پیش‌رویداد تبریز با هدف فراهم کردن مقدمات آن در دی ماه ۹۶ در سال ۲۰۱۸ اجرا شد و به همین منظور نیز کمیته‌های تخصصی در حوزه‌های زیرساخت و توسعه شهری، فرهنگی و اجتماعی، تبلیغات و علوم بین‌الملل، اقتصادی و سرمایه‌گذاری، آموزش، ارزیابی و نظارت و سمن‌ها در ۲۰ ماه گذشته با ۴۵۰ مصوبه تشکیل شده‌اند.

او تبلیغ تبریز در شرکت هواپیمایی ترکیه، تغییر کاربری خانه‌های قدیمی شهر به بوم‌گردی و هتل‌های سنتی، آماده‌سازی مبلمان شهری، ارائه بسته‌های عیدانه که شامل تخفیف خرید فرش، کیف و کفش و سرور غذاهای سنتی می‌شود، بازدید از اماکن و موزه‌ها، راه‌اندازی فستیوال‌ها در خیابان‌ها را از جمله اقداماتی برشمرد که همزمان با این رویداد انجام می‌شود.

مونسان افزود:

مجوز فعالیت شبانه صنوف مرتبط با گردشگری در تبریز به صورت پایلوت همزمان با سال ۲۰۱۸ اعطا می‌شود که در صورت اجرای موفق آن، این طرح به سایر شهرها تعمیم داده خواهد شد هر چند که رشت در نوروز چنین طرحی را اجرا کرده بود.

مجید خدابخش استاندار آذربایجان شرقی نیز در ادامه با اشاره به اثرات مثبت ثبت تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ بیان کرد:

این اتفاق در تسریع پروژه‌های زیرساختی بسیار اثرگذار بود. ضمن آنکه تا پیش از این، صنعت مهمترین محور توسعه در تبریز به شمار می‌آمد، اما اکنون گردشگری چنین جایگاهی را پیدا کرده و سبب گرایش سرمایه‌گذارانی در بخش هتل‌سازی شده است.

او افزود:

در نوروز سال گذشته ۵۵ درصد هتل‌ها تکمیل ظرفیت شده بودند در حالی که امسال ضریب اشغال به ۸۵ درصد رسید. اگرچه تعداد گردشگران داخلی بیشتر بود.

خدابخش ادامه داد:

قرار بر این است که به تورگردان‌ها برای جذب گردشگر خارجی بیشتر به این استان ۳۰ دلار تشویقی داده شود.

او عنوان کرد:

هیأت دولت کمیته‌ای را به این منظور تشکیل داده که یکی از دستاوردهای آن مشارکت وزارتخانه‌های ورزش و فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجرای رویدادهای بین‌المللی و آسیایی در سال ۹۷ (۲۰۱۸) در شهر تبریز است.

استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد:

سفیرانی به مشهد، اصفهان، تهران و شیراز فرستاده شده‌اند تا خلأ تبلیغاتی این رویداد را پوشش دهند.

او تصریح کرد:

رویداد ۲۰۱۸ باعث شده به برخی از آثار اعتبار ویژه‌ای تخصیص داده شود که کاوش «رَبع رشیدی» با مشارکت آلمانی‌ها از آن جمله بوده است. در کنار توجهاتی که به آثار تاریخی نشان داده می‌شود شهر گردشگر نیز یکی از اهداف بزرگ استان به شمار می‌آید که البته دست یافتن به آن زمان‌بر است. برای نمونه تغییر ساعت کار بازار تبریز که ثبت جهانی شده و یکی از جاذبه‌های مورد توجه گردشگران خارجی به شمار می‌آید از جمله برنامه‌هایی است که در راستای شهر گردشگر اجرا خواهد شد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه