رکود ترامپی عامل تقویت گردشگری اسپانیا

زینب موحدی
زینب موحدی سه شنبه، ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۰
رکود ترامپی عامل تقویت گردشگری اسپانیا

اگرچه سیاست‌های تبعیض‌آمیز ترامپ تاثیرات منفی بر بخش گردشگری این کشور داشته، اما ظاهرا اسپانیا از این موضوع نفع برده است. 

پیش‌بینی می‌شود که اسپانیا بتواند با گذشتن از ایالات متحده، به رتبه‌ی دومین مقصد گردشگری محبوب جهان ارتقاء یابد؛ گلوبال دیتا (GlobalData)، یک شرکت اطلاعاتی و تحلیلی پیشرو، «رکود ترامپی» (Trump Slump) را باعث سقوط بزرگی می‌داند که گریبانگیر صنعت گردشگری ایالات متحده شده است.

رشد سریع گردشگری، نوید سال بسیار خوبی را برای این صنعت می‌دهد. با این حال همان‌طور که کنستانتین بوتسیوکو، تحلیل‌گر مصرف‌کننده در گلوبال دیتا توضیح می‌دهد:

جایگزینی اسپانیا به جای ایالات متحده در فهرست پرطرفدارترین کشورهای جهان این پیام را به جامعه‌ی جهانی گردشگری ارسال می‌کند که تقلب و سیاست‌های تبعیض‌آمیز می‌تواند به شدت در مسیر رشد این بخش مانع‌پراکنی کند.

علی‌رغم تردیدهای سیاسی اخیر که ناشی از رفراندوم استقلال کاتالونیا و حملات تروریستی آگوست گذشته در بارسلون و کامبریل است، صنعت گردشگری اسپانیا قدرتمندانه به روند صعودی خود ادامه می‌دهد و رشد چشمگیری در ۱۲ ماه گذشته تجربه کرده است.

بر طبق آمار منتشر شده توسط گلوبال دیتا، ورودی‌های بین المللی به اسپانیا افزایش ۴٫۸٪ را تجربه کرده است و از ۷۵٫۶ میلیون گردشگر در سال ۲۰۱۶ به ۷۹٫۳ میلیون نفر در سال ۲۰۱۷ رسید. بریتانیا، فرانسه و آلمان، بزرگ‌ترین منبع‌های گردشگری اسپانیا هستند که ۵۳ درصد از کل ورودی‌های این کشور را شامل می‌شود. ماریانو راجوی، نخست وزیر اسپانیا، بر این نکته تاکید می‌کند که پیش‌بینی‌های اولیه نشان می‌دهد که کل هزینه‌های توریستی در اسپانیا به بیشترین میزان خود تا کنون دست یافته و در سال ۲۰۱۷ به ۷۷ میلیارد پوند رسید.

آمار رسمی سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد (UNWTO) هنوز منتشر نشده است، اما پیش‌بینی‌های فعلی سازمان نشان می‌دهد که گردشگران وارد شده به ایالات متحده از ۷۵٫۹ میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ به ۷۲٫۹ میلیون در سال ۲۰۱۷ کاهش یافته است. تخمین زده می‌شود که کاهش گردشگری ۱۴۰ میلیون پوند در هفته، معادل با ۷٫۳ میلیارد پوند در سال، به اقتصاد ایالات متحده خسارت وارد کند. با این حال نیویورک و لس آنجلس وضعیت بهتری نسبت به بسیاری از شهرهای آمریکا دارند. ورود به لس آنجلس ۲٫۲٪ افزایش یافته است که این افزایش عمدتا به دلیل رشد ورودی‌های داخلی و بازدید‌کنندگان چینی است. ورودی‌های نیویورک ۲٫۱٪ افزایش یافته است که آن هم عمدتا به دلیل افزایش بازدیدکنندگان داخلی است.

بوتسیوکو می‌افزاید:

بسیاری از گردشگران با محدودیت‌های سفر تحت عنوان اسلام‌هراسی مواجه شدند که از طرف دولت آمریکا حمایت می‌شد و بسیاری از مسافران را از بازدید از ایالات متحده بازداشت. این ممنوعیت، باعث شد که موجی از گردشگرانی به خصوص اتباع کشورهای خاورمیانه، آفریقا و اروپا از سفر به این کشور صرف‌نظر کنند.

گردشگران مکزیکی آمریکا هم دچار ریزش شده است، زیرا شهروندان مکزیک خواهان تحریم ساختن «دیوار ترامپ» در مرز بین مکزیک و ایالات متحده هستند.

مطالب مرتبط:

منبع traveldailynews

دیدگاه