کدام کشورها به گردشگران واکسن کرونا می‌زنند؟

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند یکشنبه، ۲۷ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۶
کدام کشورها به گردشگران واکسن کرونا می‌زنند؟

برخی از کشورهای جهان با ترغیب گردشگران به واکسیناسیون، قصد احیای صنعت گردشگری خود را دارند که به‌واسطه همه‌گیری کرونا، ضرر و زیان فراوانی را متحمل شده است.

واکسن کرونا علاوه بر تاثیرهای غیرمستقیمی که به‌واسطه تامین امنیت و سلامت مسافران بر صنعت گردشگری جهان می‌گذارد، امروزه خود به یکی از اهداف گردشگری در جهان بدل شده است؛ به‌گونه‌ای که تعدادی از کشورهای جهان، با وعده تزریق واکسن گردشگران بسیاری را جلب می‌کنند.

تاکنون، آمار افراد واکسینه‌شده علیه ویروس کرونا در جهان به بیش از یک میلیارد نفر می‌رسد؛ اما بدیهی است که آمار واکسیناسیون در تمامی کشورهای جهان همسان نیست و بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری، واکسیناسیون در برخی کشورهای توسعه‌یافته به بالای ۶۰ درصد جمعیت می‌رسد؛ این در حالی است که برخی کشورها به‌سختی موفق به واکسیناسیون یک درصد از جمعیت خود شده‌اند.

گسترش واکسیناسیون در کشورهای توسعه‌یافته تا حدنصاب امن، سبب شده است که این کشورها از ظرفیت‌های گردشگری سلامت خود برای جذب گردشگر استفاده کنند. البته در این بین کشورهایی نیز هستند که آمار واکسیناسیون بالایی برای شهروندان خود ندارند و ترجیح می‌دهند که از درآمدهای حاصل از این راه استقبال کنند؛ به همین تبع، پای برخی ابهامات در خصوص وجاهت اخلاقی چنین رویکردی نیز به موضوع باز می‌شود.

تاکنون ۶ کشور برای تزریق واکسن به گردشگران اعلام آمادگی کرده‌اند یا هم‌اکنون نیز در حال اجرای چنین طرحی هستند. در این مطلب به معرفی این کشورها خواهیم پرداخت.

ابوظبی؛ امارات متحده عربی

ساختمان‌ها و بافت شهری ابوظبی

عکس‌ از وب‌سایت Hoteller Middle Eeast

ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، از ماه ژوئن گردشگران ورودی به این شهر را واکسینه می‌کند. گردشگران ابوظبی قادر خواهند بود تا با ثبت اطلاعات گدرنامه و ویزا در اپلیکیشن کووید ۱۹ در این کشور، واکسن‌های «فایزر» یا «سینوفارم» دریافت کنند. امارات متحده عربی قصد دارد تا در آینده نزدیک این طرح را در شهر توریستی دبی نیز به اجرا درآورد.

البته واکسیناسیون رایگان برای آن گروه از شهروندان خارجی انجام می‌شود که از قبل اقامت یا ویزای ورود (حتی ویزای منقضی شده) به ابوظبی را در پاسپورت خود دارند. در واقع، طبق این مصوبه گردشگرانی که به‌تازگی ویزای توریستی سفر به ابوطبی را دریافت کرده‌اند، مشمول دریافت واکسن رایگان نمی‌شوند.

مالدیو

خانه‌های ساحلی در بالی

عکس‌ از وب‌سایت Africa Odyssey

مقامات کشور مالدیو چندی قبل برای اجرای طرح «بازدید، واکسیناسیون، تعطیلات» اعلام آمادگی کردند. این طرح پس از پایان واکسیناسیون ساکنان این جزیره کلید خواهد خورد. مالدیو که یکی از مقاصد لوکس گردشگری در جهان محسوب می‌شود، برای جذب ۴۰۰ هزار گردشگر در سال برنامه‌ریزی کرده است تا خسارات صنعت گردشگری را در این کشور جبران کند.

تاکنون ۴۱ درصد از جمعیت بزرگسالان مالدیو واکسینه شده‌اند که این احتمال وجود دارد که این کشور در ماه مارس تا آوریل سال آینده، پذیرای انبوه گردشگران باشد.

ایالات متحده آمریکا

اقامتگاه لوکس در آلاسکا

عکس‌ از وب‌سایت ALASKA by design

برخی از ایالت‌های کشور آمریکا، شرایطی را فراهم کردند گه گردشگران بدون نوبت قبلی توسط واکسن «جانسون‌اند‌جانسون» واکسینه شوند. مقامات نیویورک به‌عنوان یکی از کلان‌شهرهای ایالات متحده، در اماکن توریستی شهر به‌صورت رایگان گردشگران را واکسینه می‌کنند؛ گرچه سهمیه گردشگران در این شهر چندان چشم‌گیر به‌نظر نمی‌رسد.

ایالت آلاسکا نیز به‌عنوان یکی از پیشگامان این عرصه، برای ترویج گردشگری از مسافران در فرودگاه با واکسن فایزر و مدرنا استقبال می‌کند. همچنین ایالت‌های آریزونا، فلوریدا، لوئیزیانا و تگزاس نیز با بهره‌گیری از مازاد ذخایر واکسن خود، اقدام به واکسیناسیون گردشگران می‌کنند.

بالی؛ اندونزی

پاگودای چوبی در بالی

عکس‌ از وب‌سایت Drape Startup house

جزیره بالی در کشور اندونزی یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری شرق آسیا است که در ماه‌های اخیر، آسیب‌های بسیاری را از رکود صنعت گردشگری متحمل شده است.

مقامات اندونزی قصد دارند با ارائه بسته‌های تعطیلات تابستان که تزریق واکسن در محل اقامت نیز بخشی از آن است، منابع مالی ازدست‌رفته را جبران کنند. این موضوع در حالی است که شرایط شیوع پاندمی در کشور اندونزی بسیار وخیم گزارش می‌شود و تاریخ آغاز طرح تابستانی، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

در چشم‌انداز طرح بسته‌های تابستانی سفر به بالی، گردشگران با واکسن‌های «آسترازنکا» و «سینوفارم» واکسینه می‌شوند و هزینه واکسیناسیون نیز در بسته تعطیلاتی آن‌ها لحاظ خواهد شد.

روسیه

جزایر سولووتسکی روسیه

عکس‌ از وب‌سایت Airpano

روسیه به‌عنوان یکی از تولید‌کنندگان عمده واکسن کرونا در جهان، قصد بهره‌برداری از طرفیت مازاد واکسن خود به‌عنوان مشوق حوزه گردشگری دارد. بنا بر طرح پیشنهادی مقامات روس، تزریق هر دوز واکسن «اسپوتنیک وی» برای گردشگران خارجی مبلغی بین ۱۲۰۰ تا ۲۲۰۰ یورو هزینه در بر خواهد داشت.

این موضوع در حالی است که صدود ویزای گردشگری روسیه کماکان متوقف شده و چگونگی اجرای این برنامه محل بحث است. رئیس اتحادیه صنعت گردشگری روسیه در این رابطه اذعان دارد:

این محصول آماده است؛ اما مسائل مربوط به پشتیبانی ویزایی و ورود قانونی برای خارجی‌هایی که مایل به تزریق واکسن روسی هستند هنوز برطرف نشده است.

شایان ذکر است که پیش از این مقامات روسیه عنوان کرده بودند تا تمامی شهروندان روسیه واکسینه نشوند، واکسنی به گردشگران خارجی تعلق نخواهد گرفت.

ارمنستان

گردشگران خارجی در ایروان

عکس‌ از وب‌سایت traveling king

حضور نام ارمنستان در این فهرست شاید کمی عجیب به‌نظر برسد و همان طور که انتظار می‌رود، تفاوت عمده‌ای میان این کشور با سایر کشورهای فهرست مذکور وجود دارد.

مقامات کشور ارمنستان پس از مواجهه با بی‌رغبتی مردم این کشور به واکسیناسیون، در اقدامی جایگزین و برای جلوگیری از انقضای واکسن‌های خریداری شده، از آن‌ها برای جذب گردشگران خارجی بهره می‌برد. کشور ارمنستان که از واکسن‌های اسپوتنیک وی و سینوواک نیز برخوردار است، از گردشگران به‌صورت رایگان با واکسن آسترازنکا پذیرایی می‌کند.

در روزهای اخیر و در پی فقر واکسیناسیون در ایران، موج سفر شهروندان ایرانی به ارمنستان از ۱۴,۰۰۰ نفر نیز گذشت و اخبار ناراحت‌کننده‌ای از سرگردانی شهروندان ایرانی در ایروان به‌گوش رسید. استقبال غیرمنتظره شهروندان ایرانی از تور ارمنستان و واکسن رایگان در این کشور، سبب شد که سفیر این کشور در تهران از تغییر قانون واکسیناسیون گردشگران خارجی خبر دهد. بر این اساس، از ۲۴ تیر ماه افرادی می‌توانند در کشور ارمنستان واکسن کرونا تزریق کنند که بیش از ۱۰ روز در آنجا اقامت داشته باشند.

عکس‌ از وب‌سایت Schengen Visa

مطالب مرتبط:

دیدگاه