سبزترین ساختمان های دنیا کدامند؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۱۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
سبزترین ساختمان های دنیا کدامند؟

امروزه کشورهای پیشرفته دنیا درصدد پیشروی در حوزه ساختمان‌های سبز و پایدار هستند که از آن میان می‌توان به ساخت ساختمان کریستال در لندن و ساختمان پیکسل در ملبورن اشاره کرد.

گرم شدن زمین و تغییرات آب و‌ هوایی جزو مسائل اجتماعی هستند که هر روز با آن مواجه هستیم. از کاهش استفاده از پلاستیک گرفته تا به حداقل رساندن استفاده از خودرو که باعث احتراق سوخت‌های فسیلی می‌شود، جزو اموری هستند که هر انسانی باید مد نظر قرار دهد تا به این وسیله، به کاهش اثرات گرم شدن زمین کمک کرده باشد. در همین راستا، معماران دست به طراحی ساختمان‌های سبز زده‌اند که در این مقاله ۱۰ مورد از بهترین ساختمان‌های سبز را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱. کریستال، لندن، انگلیس

ساختمان های سبز دنیا

ساختمان کریستال (The Crystal) در لندن را معمار معروف و برنده جایزه معماری، ویلکنسون ایر به سفارش شرکت برجسته انگلیسی زیمنس طراحی کرده است. این سازه یک جاذبه پایدار شهری به شمار می‌رود که هر ساله هزاران بازدیدکننده را جذب خود می‌کند. علاوه بر طراحی ساختاری حیرت‌آور آن، کریستال یکی از سبزترین سازه‌های دنیا محسوب می‌شود. نمای بیرونی این ساختمان شامل دو متوازی‌الاضلاع است که هرکدام دارای سطوح مثلثی هستند و به واسطه‌ی ساختار شیشه‌ای، منعکس‌کننده نمای اسکله و آب و فضای سبز محیط است و در عین حال این ساختمان از نور طبیعی در طول روز نهایت استفاده را می‌برد. علاوه بر این، مجهز به تکنولوژی نورپردازی هوشمند است که انرژی خود را عمدتا از پنل‌های خورشیدی فتوولتائیک می‌گیرد. روشنایی این ساختمان از ترکیب چراغ‌های LED و فلورسنت فراهم می‌شود که با توجه به نور موجود در ساختمان، خاموش و روشن می‌شود.

ساختمان کریستال، مجهز به تکنولوژی نورپردازی هوشمند است

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب ساختمان کریستال، سیستم بازیافت آب فاضلاب و جمع‌آوری آب باران است. سقف ساختمان به‌صورت جمع‌کننده آب باران عمل کرده و آن را تصفیه می‌کند و به‌صورت آب آشامیدنی استفاده می‌شود و همچنین فاضلاب تولید شده، بازیافت شده و برای استفاده در موارد غیرخوراکی همچون شستشو و فضای سبز مجددا مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته قابل اهمیت در این ساختمان این است که ۹۵ درصد از زباله‌های تولید شده، بازیافت می‌شوند. سیستم تهویه به‌صورت فصلی تنظیم شده و از انرژی سطح زمین بهره می‌برد، به‌گونه‌ای که در فصول سرد میزان گرمای زمین را به داخل ساختمان و به‌طور موازی در فصول گرم میزان گرمای داخل فضا را به زمین منتقل می‌کند.

۲. ساختمان پیکسل، ملبورن، استرالیا

ساختمان های سبز دنیا

ساختمان پیکسل (Pixel Building) در ملبورن استرالیا قرار دارد و استرالیایی‌ها یک‌بار دیگر ثابت کرده‌اند که در مسیر توسعه جهان پایدار قدم برمی‌دارند. این سازه به خوبی توانمندی استرالیایی‌ها را به رخ جهان کشیده و مسیر را برای افزایش زیرساخت‌های پایدار در کل استرالیا هموار کرده است. نمای این ساختمان همانند پیکسل‌های یک عکس است و نمای پیکسلی شکل در داخل نما نیز به چشم می‌خورد که برخی به همان اندازه پیکسل‌های به کار رفته در سطح نما هستند.

۱۰۰ درصد بدون کربن بودن این سازه، برجسته‌ترین ویژگی آن به شمار می‌رود؛ به عبارتی کربنی که در طول سال تولید شده به انرژی تجدیدپذیر تبدیل می‌شود. در واقع افتخار و ارزش اصلی این سازه به روش سیستماتیک «خنثی کردن کربن» در آن مربوط است و موفق شده کربن موجود در متریالی که در ساخت‌و‌ساز این بنا به کار می‌رفته را خنثی کند.

۳. ابتکار دگرگونی، جاده شیخ زاید، دبی

ساختمان های سبز دنیا

دبی به دنبال برتری در همه عرصه‌های جهانی است و به همین دلیل رکوردهای جهانی نظیر مرتفع‌ترین آسمان‌خراش دنیا، بزرگ‌ترین نمایش آتش بازی و غیره را در کارنامه خود دارد. در سال ۲۰۱۳، دبی از ساختمان تجاری ابتکار دگرگونی (Change Initiative) رونمایی کرد که با کسب ۱۰۷ امتیاز از ۱۱۰ امتیاز، عنوان پایدارترین ساختمان دنیا را از آن خود کرد و رکورد ساختمان پیکسل در استرالیا با ۱۰۵ امتیاز را شکست.

۲۶ استراتژی زیست‌محیطی مختلف در این ساختمان لحاظ شده‌ است که از آن میان می‌توان به پنل‌های خورشیدی، رنگ‌آمیزی بازتابنده، عایق‌کاری سه برابر بیشتر از یک ساختمان معمولی، مصرف دوباره آب و بازیافت مواد اشاره کرد. پنل‌های خورشیدی این ساختمان می‌توانند ۴۰ درصد انرژی مورد نیاز ساختمان را تامین ‌کنند.

۴. بولیت سنتر، سیاتل، آمریکا

ساختمان های سبز دنیا

ساختمان بولیت سنتر (Bullitt Center)، یک ساختمان اداری ۶ طبقه در شهر سیاتل آمریکا است که در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان یکی از سبزترین و پایدارترین ساختمان‌های دنیا اعلام شد. این ساختمان با طول عمر ایده‌آل ۲۵۰ ساله طراحی شده است. علاوه براین، طراحی این سازه پایدار به نحوی است که از نظر کربن و انرژی خنثی باشد. در عین حال می‌تواند آب مورد نیاز ساختمان را تامین کند و سیستم فاضلاب آن مستقل از آب و فاضلاب شهری فعالیت می‌کند. جالب است بدانید که بولیت سنتر برای تولید برق از پنل‌های فتوولتائیک بهره می‌گیرد.

۵. ساختمان بنیاد ACROS فوکوئوکا، فوکوئوکا، ژاپن

ساختمان های سبز دنیا

ساختمان بنیاد ACROS فوکوئوکا از برترین جاذبه‌های فوکوئوکا در ژاپن است که در آوریل ۱۹۹۵ افتتاح شد و نمونه خوبی از هماهنگی گلخانه و معماری مفهومی است كه اغلب به‌عنوان معماری زیست‌محیطی شناخته می‌شود. در طراحی داخلی این سازه، یک سالن بسیار بزرگ به چشم می‌خورد که کل فضا را با نور طبیعی روشن می‌کند و باعث صرفه‌جویی زیادی در مصرف انرژی می‌شود؛ همین موضوع آن را جزو یکی از پایدارترین سازه‌های دنیا قرار داده است. وجه تمایز این ساختمان به طراحی سیستماتیک زهکشی آب (مشابه کوه) است. در این روش، آبیاری طبیعی به این صورت اتفاق می‌افتد که جریان آب از بالای ساختمان به پایین حرکت می‌کند و گیاهان را آبیاری می‌کند.

۶. فیپس سنتر برای مناظر پایدار، پیتسبورگ، آمریکا

ساختمان های سبز دنیا

آمریکایی‌ها نیز جزو پیشگامان ساخت ساختمان‌های سبز در دنیا هستند و در نتیجه جای تعجب ندارد که موفق به ساخت فیپس سنتر برای مناظر پایدار (Phipps’ Center For Sustainable Landscapes)  در پیتزبورگ شده‌اند. این ساختمان از منابع مختلف انرژی مانند خورشید، باد و گرمای زمین استفاده می‌کند و به لحاظ مصرف آب نیز قابل توجه است، زیرا آب فاضلاب بازیافت می‌شود و آب باران برای مصرف خانگی به کار می‌رود و به این تریب نیازی به آب شهری ندارد. جالب است بدانید تمام این فرایندها از طریق لوله‌کشی ساختمان انجام می‌شود. این ساختمان یک سقف سبز نیز دارد و بازدیدکنندگان می‌توانند در باغ روف‌تاپ آن قدم بزنند که مملو از گیاهان سرسبز و پربرگ است.

۷. معبد Wat Pa Maha Chedi Kaew، سیساکت، تایلند

ساختمان های سبز دنیا

معبد پا ماها چدی کاو یک عبادتگاه مدرن در سیساکت تایلند است و از آنجا که از یک میلیون بطری ساخته است، آن را با نام «معبد یک میلیون بطری» نیز می‌شناسند. راهبان بودایی در سال ۱۹۸۴ که کار ساخت آن آغاز شد، از روش‌های سبز استفاده کردند. این معبد شامل قبرستان و اتاق‌هایی است که همگی از بطری‌های سبز و قهوه‌ای ساخته شده‌اند.

۸. مرکز تجارت جهانی بحرین، منامه، بحرین

ساختمان های سبز دنیا

مرکز تجارت جهانی بحرین (Bahrain World Trade Center) در منامه بحرین، یک برج دوقلوی ۵۰ طبقه است که در سال ۲۰۰۸ توسط شرکت معروف آتکینز ساخته شده است. این سازه اولین آسمان‌خراش دنیا به شمار می‌رود که از توربین‌های بادی در طراحی خود استفاده کرده است. این دو برج از طریق ۳ پل هوایی به هم متصل شده‌اند و هر کدام ۲۲۵ کیلو وات برق تولید می‌کنند که در مجموع ظرفیت تولید برق آن‌ها به ۶۷۵ کیلووات می‌رسد.

مرکز تجارت جهانی بحرین، اولین آسمان‌خراش دنیا به شمار می‌رود که از توربین‌های بادی در طراحی خود استفاده کرده است

محاسبات نشان می‌دهد که این توربین‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد از نیاز انرژی ساختمان را تامین می‌کنند و به این ترتیب باعث کاهش مصرف انرژی و تولید کربن می‌شوند. مشخص نیست که عمر این توربین‌ها چقدر خواهد بود، اما سازندگان آن می‌گویند که چون از نظر جغرافیایی این ساختمان در مکانی واقع شده که سازه‌ای در اطراف آن نیست و باد تمیز از این توربین‌ها عبور می‌کند، شاید عمر آن‌ها تا ۲۰ سال برسد.

۹. بیمارستان Khoo Teck Puat، سنگاپور

ساختمان های سبز دنیا

سنگاپور را به‌عنوان کشور ببر می‌شناسند و گران‌ترین شهر دنیا به شمار می‌رود. این شهر از طرفداران زیرساخت‌های پایدار است و ساخت بیمارستان Khoo Teck Puat در سنگاپور نیز یکی از این اقدامات بوده است. این بیمارستان به شکلی آگاهانه محیط سبزی دارد و در نتیجه فضای مناسبی برای التیام بیماران فراهم کرده است. این مجموعه‌ی بیمارستانی از سیستم گرمایش آب با انرژی خورشید و سایر روش‌های صرفه‌جویی در انرژی استفاده کرده و باعث شده در مقایسه با بیمارستان‌های معمولی، ۲۷ درصد بیشتر در انرژی صرفه‌جویی کند. پنل‌های خورشیدی برای تبدیل انرژی خورشید به برق استفاده شده است و در عین حال یک سیستم گرمایی خورشیدی، آب داغ مورد نیاز این مجموعه  را تامین می‌کند.

۱۰. کتابخانه عمومی تایپه، تایوان

ساختمان های سبز دنیا

کتابخانه عمومی بیتو (Beitou Public Library)، ساختمانی سازگار با محیط زیست است و اولین ساختمان در تایوان به شمار می‌رود که واجد شرایط دریافت بالاترین رتبه‌بندی الماس تحت سیستم گواهینامه EEWH دولت شده است. این کتابخانه عمومی از پنجره‌های بزرگ استفاده کرده است تا در مصرف انرژی صرفه‌جوی کند. تقریبا همه پنجره‌ها باز هستند تا استفاده از کولرها و تهویه هوا به حداقل برسد. بخشی از سقف آن با سلول‌های فتوولتائیک پوشیده شده است و انرژی خورشید را مستقیما به برق تبدیل می‌کند. علاوه براین، ساختمان این کتابخانه طوری طراحی شده است که آب باران را برای استفاده در توالت ذخیره می‌کند.

 

مطالب مرتبط:

منبع whenonearth

دیدگاه